Nekromanti Höga attrebut på trukher/frakk

fetalist

Veteran
tror det stavas så :gremconfused:

men e det vanligt att en sådan har 38 i styrka och 31 i tålighet? nog för att min polare har tur me tärningar... men e inte det överdrivet?

Pendragon

Swashbuckler
men e det vanligt att en sådan har 38 i styrka och 31 i tålighet? nog för att min polare har tur me tärningar... men e inte det överdrivet?
Efter en snabb överslagsräkning skulle jag nog tro att det är ganska ovanligt, eftersom jag tror det ligger strax över vad som faktiskt är möjligt, ens med särskilda förmågor, eller åtminstone precis i toppen av det. Oavsett vilket, så lär det vara minst sagt ovanligt.

Såvida ni inte slår attribut med Ob-tärningar?

/Joel

Jaggernaut

Hero
Efter en snabb överslagsräkning skulle jag nog tro att det är ganska ovanligt, eftersom jag tror det ligger strax över vad som faktiskt är möjligt, ens med särskilda förmågor, eller åtminstone precis i toppen av det. Oavsett vilket, så lär det vara minst sagt ovanligt.

Det går att få, fast det beror litegrann på hur man kör (handlar inte om fordon utan vilka regler man använder osv). Om man blir 'Extraordinärt stark' och sedan ska man också lägga till rasmodifikation -> 2T6+9+8 (för frakk) = 2T6+17, max 29. Sedan blir man 'Storvuxen' -> STY +2, då är vi uppe i 31. Sist men inte minst så får man även resultatet 'Övernaturligt attribut' -> +1T6+1, max 7 vilket blir 38 i STY. Sannolikheten på det här är det bäst ifall man inte vet.

Såvida ni inte slår attribut med Ob-tärningar?

Får mig att tänka på då min lillebror lånade Eon (inte den lillebror som spelar i min grupp utan den som är ännu mindre) för att spela med sina kompisar. De använde Ob till sina tärningar. En av dem hade hela 68 (!?) i PSY, tydligen så räknade de ut ob-värdet på fel sätt (typ Ob1T6 som blir sex blir sedan 6+Ob2T6 eller något).

Hjalle

Swashbuckler
Mja, om man slår fram sina attribut enligt Hjälteattribut, och sedan får 'Stark', så ligger max-STY hos en trukh på 40. Men låt oss säga att det är ovanligt. Mycket ovanligt. :gremsmirk:

-Hjalle, konstaterar.

gitarrpoet

Veteran
Alltså, om du är SL så sk a ju du naturligtvis närvara hos dina Spelare när dem slår bakgrund och attributer, men han får det ju inte på första tärningskastet, det är säkert iaf. Iaf, be han slå om, eller redovisa hur han fick så höga tal, för det känns orimligt.

Adios!

Jaggernaut

Hero
Mja, om man slår fram sina attribut enligt Hjälteattribut, och sedan får 'Stark', så ligger max-STY hos en trukh på 40.

Argh! De där nedrans hjältettributen lyckas jag hela tiden glöma bort (kanske för att vi aldrig använt oss av dem.)

Men låt oss säga att det är ovanligt. Mycket ovanligt.

Jo väldig ovanligt.

Jaggernaut

Hero
Beror på

tycker ni jag borde be honnom slå om sin styrka+tålighet?

Ifall det inte passar för kampanjen/äventyret så kan det varar läge.

Ifall han sticker ut för mycket från resten av rollpersonerna och deras spelare blir griniga över det kan det också vara läge.

Ifall det inte gör så stor skillnad så kan väl attributen få vara som de är.

Ja du förstår vad jag menar.

Madon

Warrior
Re: Höga attrebut på trukher/frakk [ANT]

Kom bara att tänka på att det nästan är lite synd om killen, han börjar som alkolist (Om ni inte kör med att grundegenskaperna inte kan höjas över typ 14 med bara attributen)

MongoMan

Swordsman
Re: Höga attrebut på trukher/frakk [ANT]

(Om ni inte kör med att grundegenskaperna inte kan höjas över typ 14 med bara attributen)
Menar du inte färdigheterna?

/Mori - Ordmärker inte utan undrar bara om han missat något.

Chakka Khan

Veteran
Ja, ska man verkligen dra till så....... om man nu kör med "hjälte attributer" och har en truhkfrakk (eller va dom nu heter) och slår 21, sätter den på styrka och tar två nackdelar, då får man väl 7 bakrundsslag? Låt oss då säga att man lyckas slå alla dem på övernaturliga egenskaper, och så slår man "100", 7 gånger och sedan 14 gånger övernaturligt atttibut styrka med maxade öka slag blir ju 7 * 14 + 29 = 127...eller :gremgrin:?
nog för att troligheten är näst intill obefintlig och ingen sl skulle kunna tillåta det, dessutom lär det va ganska löjligt att rollspela det :gremlaugh: .

sorry råkade dubbelklicka på "fortsätt" - knappen, internet är as segt :gremtongue: .

Chakka Khan

Veteran
Ja, ska man verkligen dra till så....... om man nu kör med "hjälte attributer" och har en truhkfrakk (eller va dom nu heter) och slår 21, sätter den på styrka och tar två nackdelar, då får man väl 7 bakrundsslag? Låt oss då säga att man lyckas slå alla dem på övernaturliga egenskaper, och så slår man "100", 7 gånger och sedan 14 gånger övernaturligt atttibut styrka med maxade öka slag blir ju 7 * 14 + 29 = 127...eller :gremgrin:?
nog för att troligheten är näst intill obefintlig och ingen sl skulle kunna tillåta det, dessutom lär det va ganska löjligt att rollspela det :gremlaugh: .

Hjalle

Swashbuckler
Höm. Personligen så skulle jag nog slå om om jag råkade få samma resultat två (eller fler) gånger. Men men... :gremsmirk:

-Hjalle, vill spela jättestor mortuachdrake.

Chakka Khan

Veteran
Re: Höga attrebut på trukher/frakk (OTANT)

självklart, jag skulle antagligen också slå om, men jag drog bara till med det när vi ändå snackar om saken. :gremsmile:

Se Valine Anar

Veteran
*här ligger en missla begraven*

sannorlikheten att han ska ha sådana värden är lite som att finna 10k på triss, vad jag är nyfiken är på hans andra värden, om han även har högt där så ligger nog fler misslor begravda..

om du märker han har fuskat o dina andra spelare inte har det, be han slå om , för att det ska vara någorlunda kul för alla..
eller om han inte vill, sänk hans psy, bildning till nått försummligt...eller ge han nån nackdel så spelat blir balanserat..

lycka till...

Praetori

Warrior
Re: *här ligger en missla begraven*

Om bara ett värde är absurt så finns det faktiskt en liten chans att det är slump. Om ytterligare ett värde är av samma kaliber eller än värre, fler ändå så föreligger garanterat fusk eller åtminstone ett våldsamt "omskapande" av RP.
Kolla stridsvanan hos RP. Om även detta är högt bör du ta ett snack med spelaren å fråga vad som är "fel".

Annars kan man köra den gamla hederliga varianten (som när man var typ 9 och OND) med att fuskande spelare eller personer som uppförde sig illa antingen blev förföljda av onda demoner och alltid dog.....eller inte fick vara med rent utsagt.
Skämt åsido...det var menat som avskräckande ironi..

Men framförallt är rollspel en rolig hobby och ett bra sätt att umgås. Så länge alla har roligt och ingen känner sig undanskuffad eller har tråkigt så är väl allt frid och fröjd?
Detta gäller dock även SL....en SL som har tråkigt är ingen rolig SL =)