Hålla föredrag om rollspel: vad skulle du prata om?

Gör en turné om att skapa en podcast? : )
Jag tror folk möjligen skulle vara mer intresserade av att höra mig prata rollspel än podcastmakande. För några år sen var det väl coolt att ha podcast, då hade åhörarskaran kanske varit större. Men i dessa uppmärksamhetsbriststider så är väl även podcasts föråldrat. Femsekunders blinkande saker på TikTok eller Youtube shorts med någon som spelar datorspel i bakgrunden är tidens melodi.

Som de där hovrande nördarna (inte personalen, alltså) på SF-bokhandeln på 00-talet. Räckte med att man sneglade åt rollspelshyllan för att de skulle ofreda en. Rollspelsvärldens svar på mobiltelefonsabonnemangsförsäljare.
Ja, eller som booth barnacles på valfritt konvent… =)

(Det finns ju forumiter – eller ex-forumiter iaf – som haft "betala X pengar så lyssnar jag på dig när du pratar om din rollperson" som grej på konvent…)

Vad är det?
ACTION CASTLE! (you have to shout it out loud when you say it) is a party game by Jared Sorensen where you play a classic text based adventure game. One of you is the computer, the rest take turns in feeding instructions.

Go NORTH, Pick up AXE, Chop down TREE.

That kind of thing.

Så, om du skulle hålla ett föredrag om ditt rollspelsmakande eller rollspel i allmänhet, vad skulle du prata om då?

Kanske något om yta och djup i världsbyggen. Förmodligen kopplat till olika genrer med exempel från något jag har skrivit. Men jag är inte en fantastisk föreläsare. Något bättre dock som seminarieledare/handledare/mentor där även andra pratar.

Last edited:
Den här tråden får mig att minnas de här stripperna:

2010-08-02.png

2010-08-05.png

2010-08-12.png

Back