Presentation Här är jag

Klingonsylt

Nigh invulnerable when i'm blastin'
Hej på er!

Jag heter Samuel och går sedan ett tag tillbaka under namnet Klingonsylt här på forumet.

Jag har lite luddiga minnen av min barndom, så jag vet inte exakt vilket år jag började med rollspel. Jag lär dock ha varit ganska ung, för jag är född 1986 och när jag började fanns det fortfarande rollspel inne på leksaksbutiken i Umeå*. En kompis som hade en storebror som spelade frågade mig om vi skulle skapa ett eget rollspel. Jag minns att vi döpte spelet till Hellgun och att det tematiskt var en mashup av alla svenska rollspel vi hade hört talas om. Man kunde bland annat spela mutant, trollkarl, robot, stenmänniska och ninja. Vi brukade sitta i en gammal husvagn och spela. Vi spelade även mycket Drakborgen på den tiden och såg de få fantasyfilmer vi kunde få tag på (Bakshis Sagan om ringen var min introduktion till fantasy). Tror det första rollspelet jag köpte själv var andra utgåvan av MERP, men det blev aldrig spelat.

Sedan dess har jag egentligen aldrig slutat tänka på eller samla på mig rollspel, även om det i verkligheten kan gå ganska lång tid mellan spelpassen. Jag har lite scenskräck och har en tendens att påbörja projekt som sedan blir lite för stora för mig att genomföra. Sedan tillkommer en rejäl dos självkritik, som gör att jag har svårt att våga visa upp det jag faktiskt gör. Jag måste känna mig ganska trygg med människorna runt omkring.

Jag upptäckte forumet en gång för länge sedan. På den tiden minns jag att det fanns ett arkiv fullt av besökarnas hemmagjorda spel, som till exempel ”Burk krig”. Jag har hängt kvar här i någon form sedan dess, även om jag har postat förhållandevis sällan under större delen av tiden.

För att hitta sätt att faktiskt få rollspelandet att hända har jag börjat försöka delta i forumspel, åka på evenemang som Nordsken och Spelkongressen och framför allt introducera familjen till rollspel. Det har gått bra hittills, men mina barn har förbjudit mig från att köpa fler tärningar (det går sådär).

*Har någon förmågan att räkna ut när detta skulle kunna ha varit?

när jag började fanns det fortfarande rollspel inne på leksaksbutiken i Umeå*.
Det borde betyda att du började innan Target släppte Kult 1991 och leksakshandlarna därför släppte Target. Men jag tror er leksakshandlare måste ha behållit rollspelen längre än de flesta. Annars började du när du var fem år.

Det borde betyda att du började innan Target släppte Kult 1991 och leksakshandlarna därför släppte Target. Men jag tror er leksakshandlare måste ha behållit rollspelen längre än de flesta. Annars började du när du var fem år.
Hmm, ja så tidigt var det nog inte och jag minns att en i gänget hört talas om och pratade om Kult på samma sätt som barn annars brukar låtsas ha koll på förbjudna skräckfilmer. Då var det nog bara så att Lekbiten hade lite spel över fortfarande.

Tänk vilka tider. Jag minns när jag följde med min klasskompis till Åhléns vid Sergels torg för att han skulle köpa Mutant 1.0. Expediten sade, "Aha, du vill köpa en ko? En mu-tant?"

Jag minns så väl när jag och Klingonsylt a.k.a Balthazar de Lorraine-Lillebonne festade hela nätterna tillsammans i Paris våren 1623. Ett sant nöje.

Dessutom är jag också hedrad av att ha gjort affärer med dig då jag köpte ditt varsamt begagnade Advanced Fighting Fantasy.

Jag minns att vi döpte spelet till Hellgun och att det tematiskt var en mashup av alla svenska rollspel vi hade hört talas om. Man kunde bland annat spela mutant, trollkarl, robot, stenmänniska och ninja. Vi brukade sitta i en gammal husvagn och spela.
Det här låter otroligt.

Last edited:
Bor du i landets nordligare delar?
Jo jag kommer från Innertavle en by utanför Umeå, har bott några år i Norsjö och sedan flyttat hem igen och tagit över familjegården. Tror jag sålde några serier till dig på Grottröj?

Jo jag kommer från Innertavle en by utanför Umeå, har bott några år i Norsjö och sedan flyttat hem igen och tagit över familjegården. Tror jag sålde några serier till dig på Grottröj?

Det låter bekant. Då hittar du dessutom redan till Klossen där nästa Grottröj går av stapeln den 19/9. 🙂

Släppte verkligen leksakshandlarna Target helt så tidigt? Båda de stora leksakshandlarna i Uppsala hade gott om Äventyrsspels titlar i alla fall fram till 95, då jag började i Gymnasiet och hittade Hobbyhuset.

Välkommen hit Samuel! Jag brukar som en välkomsthälsning länka en låt till de nykomlingar som presenterar sig på forumet. Så det är klart att även du ska få en länkad låt. Hoppas att du ska trivas här. :giggle::giggle:

Back