Händelsernas centrum …

(Lösryckta citat, liknande dyker upp med jämna mellanrum)

När jag läser exempel som detta funderar jag om rollpersoner alltid måste vara i händelsernas centrum (känns det bättre så)?

Är det viktigt att ens roll är en ”historisk aktör” som kan ändra historiens gång, eller funkar det lika bra att vara del av ”ett historiskt skeende”?

Det jag tänker är att det många reagerar på är inom äventyren och kampanjen, och de sakerna som de handlar om, så är det snopet, och ofta tråkigt om rollpersonerna står och tittar på när slpskurken och slphjälten spöar varandra i slutstriden. Antiklimaktiskt. Som att spela ett dataspel och inte få spöa bossen på slutet. Eller se en film där två personer försöker få kål på varandra och sen bara får man inte se den sista konfrontationen, bara dem som går levande därifrån. Snopet. Oscarsvinnande, men i mina ögon kass.

Så kritiken kommer inte från att inte vara i händelsernas centrum, utan lite (som mycket annat) att man förväntar sig en viss upplevelse och inte får den.

Generellt tycker jag att externa händelser fungerar bra för att ge konsekvenser till berättelsen. Att befinna sig i en stad som invaderas av en armé är något som ger en massa intressanta konsekvenser på berättelsen utan att någon av huvudpersonerna behöver ha något att göra med armén. Att spela en bagare i den staden är en helt annan grej än att spela bagare i en stad som inte invaderas

Generellt tycker jag att externa händelser fungerar bra för att ge konsekvenser till berättelsen. Att befinna sig i en stad som invaderas av en armé är något som ger en massa intressanta konsekvenser på berättelsen utan att någon av huvudpersonerna behöver ha något att göra med armén. Att spela en bagare i den staden är en helt annan grej än att spela bagare i en stad som inte invaderas
Var lite detta jag menade med att spelarnas upplevelse bör vara minst i nivå med vad som berättas. Att ha en session med att baka bröd är i mitt tycke inte alls lika intressant som att gömma sig undan fiendesoldater och försöka överleva en invasion. Men spelarna behöver inte ha en avgörande roll i händelsen. De behöver inte vara befälhavare för att uppleva kriget. Det går utmärkt att göra från en helt annan vinkel.

Back