Nekromanti Häftiga titlar på saker och ting

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Philip K Dick...

...var ju the Master:
Flow My Tears, The Policeman Said
We Can Remember It For You Wholesale
samt
Do Androids Dream of Electric Sheep?

Andra höjdare:
Jose Saramago: Året då Ricardo Reis dog
Gabriel Garcia Marquez: Krönika om ett förebådat dödsfall
(Hundra år av ensamhet är inte en lika ball titel men bra ändå)
John Kennedy Toole: A confederacy of dunces - den svenska titeln Dumskallarnas sammansvärjning är visserligen bra, men (se tråden med gnäll på översättningar som Storuggla startade) man förlorar en bibetydelse:
På engelska används ofta kollektivsubstantiv av typen "a murder of crows", "en flock kråkor". Så kollektivsubstantivet för "dunce" är "confederacy" - "Not just one dunce, but a confederacy of dunces!"

Erik
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
En av häxorna säger (bl.a.) en bit in i första akten
Fiskansikte! Det är i Akt 4, scen 1. (Scenen med profetian om Birnam Wood och allt det andra roliga grucket.)

I Akt 1 har häxorna två scener, nämligen den första och tredje, men där används inte repliken.


/Feliath — Hagberg/Bolins översättning har konstiga scenbrott
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Låttitlar som jag gillar …

När ni masar klättrat upp ett par pinnhål till på evolutionsstegen och utvecklar simultanförmåga kommer ni finna att de två aktiviteterna med fördel kan blandas.


--------------------------------------------------------------------------------



Jag är inte mas, jag är en skåning på U-hjälpsuppdrag.
Stackare! Då har du ännu längre att klättra.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Philip K Dick...

John Kennedy Toole: A confederacy of dunces - den svenska titeln Dumskallarnas sammansvärjning är visserligen bra, men (se tråden med gnäll på översättningar som Storuggla startade) man förlorar en bibetydelse:
På engelska används ofta kollektivsubstantiv av typen "a murder of crows", "en flock kråkor". Så kollektivsubstantivet för "dunce" är "confederacy" - "Not just one dunce, but a confederacy of dunces!"
Möjlig överättning; "En flock fårskallar"?

Dick är förövrigt självklar på listan. Andra schyssta titlar ur hans bibliografi är "The Man Whos Teeth Were All Exactly Alike" och "The Unteleported Man".

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Philip K Dick...

På engelska används ofta kollektivsubstantiv av typen "a murder of crows", "en flock kråkor". Så kollektivsubstantivet för "dunce" är "confederacy" - "Not just one dunce, but a confederacy of dunces!"
Åh, jag älskar engelskans kollektivsubstantiv!

A school of fish
A pride of lions
A harras of horse
An abomination of monks
A pack of wolves
A church of squirrels
A quarrel of sparrows
A fuckup of consultants
A parcel of hogs
A paddling of ducks
A pod of dolphins
A crash of rhinos
A romp of otters
A bench of bishops
An exaltation of larks

Ibland känns svenskan lite blek.
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
Maidens Bring Your Daughter to the Slaughter måste vara om inte den bästa så åtminstone en av de bästa låttitlarna någonsin.

På filmfronten ligger självklart B-filmerna högst i kurs:

Snakes on a Plane
Faster, Pussycat! Kill! Kill!
Surf Nazis Must Die
Cannibal Women in the Avocado Jungle of Death (??)

med flera... :gremsmile:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Fast inte Philip K. Dick...

...utan hans utgivare. Philip själv var nämligen enligt egen utsago riktigt kass på att komma på namn på sina böcker och lämnade därför det jobbet helt åt sin utgivare. Däremot håller jag med om att hans romaner har barnsligt coola namn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kollektivsubstantiv

När vi spelade City of Villains så var vi tvungna att komma på ett nytt kollektivsubstantiv:


A wall of minions.

Som mastermind så är det inte så svårt att få upp till halvdussinet minions. Tag nu en normal skurkgrupp på åtta pers, varav två till tre är masterminds. I en trång korridor ska man alltså få in åtta skurkar och tolv till arton minions. De blir fanimej en vägg!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En Thomas Hobbes-tribut

Hârnmasters gargûn-modul (deras orchsubstitut) heter "Nasty, brutish and short".

(jag trodde först att det var en Skakspjut, men jag kollade upp det först och vad fel jag hade!)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Philip K Dick...

Möjlig överättning; "En flock fårskallar"?
En skock får, heter det väl... :gremgrin: Bra, men då försvinner den andra betydelsen av confederacy - att det är något av en organiserad sammansvärjning, att alla de där idioterna är emot en med flit.

Serni, översättning är ingen dans på rosor och hur man än gör kommer Storuggla och slår en med en död ejder.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Cannibal Women in the Avocado Jungle of Death
Fast den är visst en medveten parodi...

Jag bläddrade en gång i en samling gamla herrtidningar av amerikansk femtiotalstyp, med "sanna historier" vars främsta ursäkt att visa våld och naket. På omslaget fanns en bister kvinna i bikini som pekade mot obestämt mål för en samling undermännisko-infödingar med kalashnikovs, typ (fast också med höftskynken, ben i näsan etc.) och titeln på månadens stora Artikel var
QUEEN OF THE COMMUNIST CANNIBAL CULT
:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Philip K Dick...

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------


Möjlig överättning; "En flock fårskallar"?


--------------------------------------------------------------------------------


En skock får, heter det väl... Bra, men då försvinner den andra betydelsen av confederacy - att det är något av en organiserad sammansvärjning, att alla de där idioterna är emot en med flit.
Jag använde flock istället för skock för att jag tyckte att det lät snärtigt med samma begynnelsbokstav. Om du vill ha med en organistorisk touch i namnet så kanske man kan kalla den "En förening av fårskallar", eller "Fårskallarnas förening" eller nått.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Jag kom helt appropå att tänka på att ingen nämnt kungen av coola albumtitlar, nämligen Frank Zappa (tack Bobby). Zappa har sedan debuten 1966 pumpat ut plattor som, i de flesta fallen, inte bara är lysande rent musikaliskt utan som även mangrant har übercoola namn. För att bara nämna några:

"Uncle Meat"
"Does Humor Belong In Music?"
"The Man From Utopia"
"Bongo Fury"
"Shut Up and Play Your Guitar" (vilken fick uppföljarna "Shut Up and Play Your Guitar Some More" och "Return of the Son of Shut Up and Play Your Guitar")
"Tinsel Town Rebellion"
"Imaginary Diseases"

Han har även skrivit en uppsjö låtar med minst lika coola namn. Här är en handfull:

"Don't Eat the Yellow Snow"
"What is the Ugliest Part of Your Body?"
"My Guitar Wants To Kill Your Mama"
"Planet of the Baritone Women"
"Dance of the Just Plain Folks"
"The Madison Panty-Sniffing Festival"
"Overture To a Holiday in Berlin"
"Eric Dolphy Memorial Barbaque"
"St. Alphonso's Pancake Breakfast"
"The Jazz Discharge Party Hats"
"Winos Do Not March"
"Prelude To the Afternoon of a Sexually Aroused Gasmask"
"The Chrome Plated Megaphone of Destiny"
"The Legend of the Illinois Enema Bandit"
"Sinister Footwear"


Fy fan va bra!

/Anders
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Philip K Dick...

"Om du vill ha med en organistorisk touch i namnet så kanske man kan kalla den "En förening av fårskallar", eller "Fårskallarnas förening" eller nått."

Du menar en kemisk förening av ämnena "får" och "skalle"? :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Manstidningar

Liksom titeln "Can women justify their need for extra-marital relations?" som säkert fångar den tidens kvinnosyn jättebra.

Gordeg
 
Top