Nekromanti Gunkata

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Färdighet: Gunkata

Jag har funderat en hel del på det förslaget men har inte riktigt kunnat avgöra om jag tycker om det eller inte. Det finns ett flertal sätt att tolka det på som jag ser det. Hur som helst vill jag ha en Gunkata som gör det svårare att bli träffad över huvudet taget, inte bara att man tar mindre skada och blir träffad lika ofta. Dessutom så utesluts vissa händelser, som att utövaren skulle bli träffad i hjärnan, och jag vill inte dra ner på mångfalden av händelser ? jag vill öka det.

Vad tror du då om mitt förslag längre upp i tråden, att slå extraskador med en T10 plus effekten? Den eliminerar inte vissa skador, men den ger inte heller möjligheten att undvika attacker helt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Min Gunkata

Som jag vill ha reglerna så ska Gunkatan på den defensiva biten bete sig som "undvikande" av kulor. Detta genom att man antingen får en sorts responshandling som har en viss svårighet och som slås mot Gunkata eller att motståndaren får svårare att träffa. Jag undviker helst regler vars moment är svåra att förklara utifrån reglerna och som inför nya koncept, som att ändra på slagen för extraskador, vilket i och för sig inte är så värst farligt. Jag vill hålla mig till grundkonceptet helt, där ObT6:or avgör allt svart-vitt (d.v.s. träffad eller icke-träffad).

Vidare så bör det nämnas att Gunkatan (som den är i filmen och som jag vill ha den) faktiskt är mer offensiv än defensiv, vilket inte riktigt har framgått i någon diskussion. En hel del av den defensiva biten bygger på "anfall är bästa försvar". Sedan att man även statistiskt sett befinner sig på en plats med en rörelse som i förhållandet till motståndarna erbjuder minsta möjliga risk för att bli träffad är bara en extra försäkring. Först och främst så ska man alltså skjuta mot maximum killzones för att hindra den statistiskt nästa mest troligt attackerande motståndaren från att utföra sin handling, sedan "undviker" man skotten om det behövs. Är man tillräckligt bra ska det ine behövas.

Värt att nämnas angående Gunkatans effektivitet är att den främst visar sig användbar mot flera motståndare, en situatuin där ens odds förbättras brutalt jämfört med en som inte använder Gunkata. I dueller och liknande så är den bara marginellt bättre. Den funkar också bara om man slåss på en hyfsat öppen yta eller att man åtminstone har förutsättningarna att kunna röra sig i princip fritt även om det kan innebära att göra akrobatiska improvisationer över hinder. Dessutom så fungerar den endast på hyfsat nära håll, d.v.s. med högst 20 meters radie.

Min Gunkata är alltså till för att användas i eldstrider på relativt öppna ytor med ett flertal motståndare, som befinner sig högst 20 meter bort. Då används den för att ta ut attackerande motståndare innan de attackerar i tur och ordning, helt enligt statistiken. Sedan, om man trots sin offensiv blir beskjuten så befinner man sig i rörelse och i förhållande till sina motståndare på en plats där det statistiskt sett är störst chans att inga skott träffar en.
 
Top