Nekromanti Gunkata

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Någon här som sett filmen Equilibrium? För er som inte gjort det kan jag säga att det är en actionthriller som utspelar sig i en hyfsat mörk framtid där man insett att människans största nackdel är dess känslor och just därför har man tagit bort dem genom en regelbunden injektion av drogen Prozium för samtliga människor samtidigt som all kultur och alla nöjesartiklar förstörs. En ganska intressant plot i sig egentligen, men det är inte det jag tänkt diskutera nu faktiskt, utan det är de fantastiska actionscnenerna, som enligt mig är betydligt mer innovativa än de som Matrix visade oss.

Det som gör actionscenerna speciella i filmen är närstridskampsporter involverandes avståndsvapen, kallat Gunkata*, som statens förkämpar (Tetragrammaton Clerics eller Grammaton Clerics) brukar sig av. Den har utvecklats genom analys av tusentals inspelade eldstrider där man studerat vilka områden, kallat maximum killzones, man ska skjuta på samt vilka rörelser man skall göra för att uppnå maximal skada på ett maximalt antal motståndare så fort som möjligt. Samtidigt så låter Gunkatans förutbestämda rörelser utövaren att röra sig på ett sådant sätt så att det statistiskt sett är minsta möjliga sannolikhet att han blir träffad i just den stunden i striden i förhållandet till sina aktiva motståndare. Alltså, man uppnår både maximal offensiv styrka och maximalt defensivt försvar, något som annars är väldigt svårt i en öppen eldstrid eftersom man inte hinner uppfatta alla kulor som flyger omkring.

* Gun = pistol, kata = förutbestämda rörelser i kampsporter.

Vid det här laget borde ni nog ha förstått att Gunkata inte är så värst realistisk, åtminstone inte på det sätt som den framställs i filmen där utövarna i princip blir oövervinneliga oavsett antal motståndare och beväpning för båda parter. Men, jag tycker att Neotech ger en möjlighet för otroligt tuffa cineastiska stridsscener, och detta skulle nog kunna tillföra en del till dem.

Nu vet jag inte om så värst många är intresserade av orealistiska hjältestrider med maximal action, men det jag undrar är alltså om någon har några idéer till avståndsvapentekniker, regler och lite sånt tjafs för något liknande Gunkata. Detta kanske riktar sig främst till personer som sett filmen, men man borde nog kunna få ut en hel del av filmklippen och texten från de sidor jag länkat till. Lite allmänna reflektioner om Gunkata i filmen (samt den eventuella inblandningen av den till Neotech) är också välkomna.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Färdighet: Gunkata

En tänkbar regel skulle vara att man har en färdighet som heter Gunkata. Varje runda så slår man ett slag mot Gunkata och mäter effekten.

Om någon vill träffa en samma runda så måste dom få bättre effekt än vad man själv fick på Gunkataslaget.
Något liknande system så man själv träffar lättare.

Sen en liten tabell med olika omständigheter som gör Gunkatan lättare eller svårare, och sen duellregler där två gunkatakas kan mäta sin gunkata mot varandra (kanske med något system där effekterna tar ut varandra?).

Det är säkert ganska enkelt att modda in gunkata i neotech, om man vill :gremwink:

/Naug
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Färdighet: Gunkata

som jag ser det så är något sådant egentligen bara träning utav stridsvana, men visst ifall man vill göra den mäktigare så. men jag föreslår iallafall att man lägger till färdigheten gunkata till stridsvana, tex. när man räknar ut turordning(kanske att man lägger till gunkata×4 tom för att få den mäktigare?)... man kanske kan köra på så sätt att gunkata tillåter än att undvika kulor.. som GrottrolletNaug säger så är det nog inte så svårt att hitta på lite regelmodifikationer för det, det som blir svårare är att få till ett välbalanserat system, man måste nog speltesta det lite och så...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tillgänglighet Equilibrium?

Är den bioaktuell eller måste man gå via andra vägar för att få tag på den?


/Naug
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Tillgänglighet Equilibrium?

jag har inte kollat, men den bör finnas tillgänglig på DVD från utlandet.

Jag är ganska säker på att svenskarna aldrig ens funderade på att visa den på bio med tanke på att den är rätt mycket av ett collage av saker man stulit från andra filmer.

Storyn är snodd från Farhenheit 451 all action är från matrix.
Pelarscenen finns till och med med, om än i en annan version.

Den är dock snygg och lite underhållande.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vid det här laget borde ni nog ha förstått att Gunkata inte är så värst realistisk, åtminstone inte på det sätt som den framställs i filmen där utövarna i princip blir oövervinneliga oavsett antal motståndare och beväpning för båda parter.

Å andra sidan så är huvudpersonen den enda vi får se utöva det här, och han sägs ju vara bäst på det hela.

Så drar man ner effektiviteten med 50% kanske vi får en mer realistisk nivå och en nivå som är trovärdigare för vad en rollperson kan ha hunnit lära sig...

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Färdighet: Gunkata

"En tänkbar regel skulle vara att man har en färdighet som heter Gunkata. Varje runda så slår man ett slag mot Gunkata och mäter effekten."

Du menar att även motståndarna ska slå ett slag för sitt Gunkata? "Problemet" med det är att Gunkata inte direkt är något den vanlige personen lär sig eller ens yrkessoldaten, precis som med stridskonster. Eller så tänker åtminstone jag mig det, att inte alla kan det. Eventuellt skulle personer utan Gunkata kunna få slå mot sin stridsvana istället, fast med en massa straffsvårighet. Men då väl två personer som båda använder Gunkata möts (en duell alltså, som du talade om senare) så inträffar en ytterst intressant grej, vilket var en av de coolare scenerna i filmen... (jag vill inte avslöja någonting)

En sak som jag kan tillägga, som egentligen inte har något med detta inlägga att göra utan som jag borde sagt i ursprungsinlägget är att Gunkatan innehåller flera olika stilar som alla är specialiserade på just en eller ett fåtal sorts situationer. Förmodligen skulle man (i regler) kunna slimma ner dessa till kanske fem grundtyper som kan användas i olika grovt indelade situtioner och sedan bakas "undertyperna", d.v.s. de unika rörelsemönstret för den speciella situationen, in i själva färdighetsslagen. Tanken med dessa fem typer är att få in lite gambling och variation i systemet. Råkas man välja fel typ så får man svårare på slagen och vice versa. Eller något sådant.

Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att själva effekten av Gunkata borde vara att man hela tiden får ett (1) mindre i TO än motståndaren och därför får agera precis före honom och förhoppningsvis på ett eller annat sätt oskadligöra honom innan det blir hans runda. Vidare så får motståndarna svårare på slaget att träffa vid enkelskott förutom vid automateld då det istället räknas som Blind eldgivning. Detta för att simulera den statistiskt bevisade frånvaron av skott i det område i förhållande till motståndaren som utövaren av Gunkata befinner sig i. Sedan så kommer en hel del färdighetsslag krävas av utövaren av Gunkata för att lyckas med alla de inlärda rörelserna, så för att uppnå odödligheten som utövarna i filmen har så krävs skyhöga FC:n, kanske 19-20, samt även en reflexmultiplexor med dess "muskelminne". Och tur. Det är dock fortdarande långt i från realistiskt, men ack så cool!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Färdighet: Gunkata

"som jag ser det så är något sådant egentligen bara träning utav stridsvana"

Det är ju faktiskt en massa olika inlärda och strikta rörelser, inte riktigt som stridsvana som jag tycker är mer improviserat och impulsivt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Å andra sidan så är huvudpersonen den enda vi får se utöva det här, och han sägs ju vara bäst på det hela."

Det har du nästan helt rätt i. I slutscenen får man ju faktiskt se en annan person använda den faktiskt. I vilket fall som helst så är ju Gunkatan i stort oerhört overklig. Det var mest det jag ville ha sagt så att jag inte lurar in några "realister" i detta.

"Så drar man ner effektiviteten med 50% kanske vi får en mer realistisk nivå och en nivå som är trovärdigare för vad en rollperson kan ha hunnit lära sig..."

Givetvis. Som jag just skrev i mitt andra inlägg så har nog Preston (huvudpersonen i filmen) ett ganska extremt värde på sin FC om man skulle mäta det på det sättet. Men problemet med en person som inte bemästrar tekniken fullt ut är att det är en person som blir fylld med bly hela tiden. De som utöver den på riktigt har förmodligen tränats i den extremt länge eller erhållit kunskapen genom på något annat udda sätt, som t.ex. från ett BioChip.

Följande är citerat från ditt andra inlägg:

"Storyn är snodd från Farhenheit 451 all action är från matrix."

Det med storyn håller jag väl i stort sett med om, men att all action skulle vara stulen från matrix vet jag inte (utvecklar gärna). Åtminstone så förklaras den på ett helt annat sätt här, vilket åtmistone ändrar saken totalt för mig, även om den rent visuellt är rätt lik.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det med storyn håller jag väl i stort sett med om, men att all action skulle vara stulen från matrix vet jag inte (utvecklar gärna). Åtminstone så förklaras den på ett helt annat sätt här, vilket åtmistone ändrar saken totalt för mig, även om den rent visuellt är rätt lik.

Det var den visuella biten jag tänkte på.
Bara scenen med en pelargång är ju en självklar referens till Matrix. En referens som kommer återkomma i fler filmer och som redan finns i flertalet...

Med snodd menar jag heller inget som nödvändigtvis är negativt. Men poängterar också att det inte är något särskilt nytt och orginellt man får se...

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Med snodd menar jag heller inget som nödvändigtvis är negativt. Men poängterar också att det inte är något särskilt nytt och orginellt man får se..."

Nej, det är sant. Men det var ju snarare förklaringen till det som jag tyckte var så... fascinerande. Det visuella var inte särskilt banbrytande. Egentligen var det enda banbrytande i Matrix effekterna i actionscenerna. Konceptet med hjältar som hoppar undan kulor eller bara inte blir träffade av någon anledning och som skjuter hejvilt men ändå träffar alla skurkar är uråldrigt inom action och har varit i högsta grad närvarande i samtliga James Bond-filmer jag tvingat mig genom. Det som gör Matrix och Equilibrium sevärda enligt mig är främst att det åtminstone finns en tanke bakom att hjältarna är så omänskligt mäktiga. Att förklaringen i båda fallen dessutom inte är något så enkelt som att de bara är supermänniskor eller något annat heltrist är också en anledning.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
En annan tänkbar effekt

En annan tänkbar effekt av Gunkata är att om man blir träffad så slår man sina extraskador med 1T6+4. Således så undviker man nästan alla kritiska träffar och får oftast bara köttsår av träffarna.

/Naug, kommer med förslag
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Färdighet: Gunkata

"Det är ju faktiskt en massa olika inlärda och strikta rörelser, inte riktigt som stridsvana som jag tycker är mer improviserat och impulsivt. "
hehe, jo men jag sade att det är så jag ser det och jag ser realistiskt på det, och det innebär att jag skulle vilja säga att stridsvana är överlägsen gunkata just eftersom man kan agera improviserat och impulsivt eftersom det är omöjligt att beräkna statistik på en eldstid, en eldstrid är alltför komplex för att statistiken skall hålla riktigt ordentligt... men det är inget att bry sig om ifall man vill ha lite coolare strider, jag tycker däremot inte att man ska köra med att man alltid har ett högre i turordning än sin motståndare, utan snarare djävulskt högt i det(+gunkata×något i turordning).
man skulle även kunna tänka sig att få någon nivå lättare på allt man gör och GrottrolletNaugs idee om extraskador slås med 1t6+4 låter också bra. nackdelar skulle kunna bestå i att när någon gör saker mot dig som inte har räknas med i den statistik gunkatan bygger på så får man svårare på att använda själva gunkatan(men normal svårighet ifall man inte använder den).
saker som inte ta tas med i statistiken skulle kunna vara ifall det är siamesiska tvillingar som attackerar dig, en ilsken hamster, skjuten med laserpistol, attackerad med monomoltråd, med purjolök, av någon som använder jedi kraften, med mera.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Gunkata [lite OT]

hehe...kollade på filmklippet på någon sida som man kunde länka sig till och måste säga att den såg brutalt underbar ut.

hehe...min nya roll är rätt lik han i filmen...iaf ytligt.
nog för att han i filmen lär ha FV 273 (och min roll är inte ens i närheten så att det inte blir något missförstånd eller så).

va iaf tufft...nu väntar jag bara på att få se hela filmen...

tänkte bara höra ifall det är någon mer som känner igen sin roll iaf lite grann i filmen? =)

/Berfa
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Färdighet: Gunkata

" [...] jag ser realistiskt på det [...] "

Ok. Då förstår jag. Jag ser intet det minsta realistiskt på det för då skulle inte Gunkata kunna existera i någon utsträckning alls. Så pass groteskt orealistisk är den ju faktiskt.

"jag skulle vilja säga att stridsvana är överlägsen gunkata just eftersom man kan agera improviserat och impulsivt eftersom det är omöjligt att beräkna statistik på en eldstid, en eldstrid är alltför komplex för att statistiken skall hålla riktigt ordentligt"

Eftersom jag ser orealistiskt på det hela (det är ett krav för Gunkatan, som jag redan antytt på) så är Gunkatan användbar (och överlägsen stridsvanan om man vill se det så) eftersom statistiken faktiskt håller i hyfsat hög utsträckning. Detta medför då att man just därför blir svårare att träffa och samtidigt kan agera snabbare utan att misslyckas lika mycket.

"jag tycker däremot inte att man ska köra med att man alltid har ett högre i turordning än sin motståndare"

Självklart ska det inte bara vara så enkelt som att man alltid får högre TO än motståndaren. Jag tänkte det som så att om man lyckas med sitt slag mot Gunkata så blir det så. Ungefär.

"man skulle även kunna tänka sig att få någon nivå lättare på allt man gör"

Jag hade tänkt att det ska vara enklare att utföra många handlingar för att simulera att de inlärda rörelserna man gör faktiskt är just inlärda och därför "bekanta" och inte så svåra att utföra.

"GrottrolletNaugs idee om extraskador slås med 1t6+4 låter också bra"

Jag har funderat en hel del på det förslaget men har inte riktigt kunnat avgöra om jag tycker om det eller inte. Det finns ett flertal sätt att tolka det på som jag ser det. Hur som helst vill jag ha en Gunkata som gör det svårare att bli träffad över huvudet taget, inte bara att man tar mindre skada och blir träffad lika ofta. Dessutom så utesluts vissa händelser, som att utövaren skulle bli träffad i hjärnan, och jag vill inte dra ner på mångfalden av händelser – jag vill öka det.

"nackdelar skulle kunna bestå i att när någon gör saker mot dig som inte har räknas med i den statistik gunkatan bygger på så får man svårare på att använda själva gunkatan"

Jag tänker mig det som så att om man väl blir träffad och/eller misslyckas med slaget mot Gunkata så har en sådan situation som du talar om uppstått. Eller att utövaren missbedömde situationen och valde fel uppsättning rörelser.

Och självklar finns det unika fall som inte direkt dokumenterats, men det finns genomgående mönster i samtliga strider. Det är främst dessa som Gunkatan baserats på. Sedan har fall som är mycket vanliga och farliga fått speciella platser och rörelsemönster för att de ska bli ännu enklare att utföra än om man bara hade utgått ifrån de grövre genomgående mönstren i striderna.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Färdighet: Gunkata

" Jag ser intet det minsta realistiskt på det"
nej som du säger kan man inte se på det realistiskt ifall man vill ha alla de fantastiska effekter som du nämner, men man kan nämna det i förbigående. dessutom så vill man ju gärna att det ska låta realistiskt, ifall man inte vill ha oförklarligt super-bra hjältar(vilket du sagt att du inte ville ha) och då kan det vara värt att se på det realistiskt så man vet vad man ska betona och skära ner på... jag försökte alltså inte sabba din ideé... :C)

"Självklart ska det inte bara vara så enkelt som att man alltid får högre TO än motståndaren. Jag tänkte det som så att om man lyckas med sitt slag mot Gunkata så blir det så. Ungefär."
ja, jag tycker att det låter som ett litet tråkigt system. även om någon har gunkata som färdighet tycker jag att andra personer som är super-bra ska ha en chans, tänk dig själv slutstriden mot den onda super-cyborgen som har mer artificella nervbanor och cybertech än tyrells hela cybergarde och TO på 120+, men om han möter en kille med gunkata som lyckas med slaget så kommer han hur snabb han nu än är att handla efter killen med gunkata. jag tycker nog att det är roligare ifall man då får mer plus i TO ju bättre man fick på slaget mot gunkata, att motståndaren bara får räkna sin TO/4(eller nått sådant) eller att man baserar svårigheten på gunkata slaget beroende på hur mycket motståndaren har i TO, man skulle dessutom kanske kunna dela ut extra Ob ifall motståndaren slås på ett konstigt sätt?.

" Hur som helst vill jag ha en Gunkata som gör det svårare att bli träffad över huvudet taget"
det ena utesluter inte det andra, gör så att ett lyckat slag mot gunkata tillåter undvikaslag som responshandling mot alla avståndsattacker(och gör det lättare att undvika närstrids attacker?)...

" jag vill inte dra ner på mångfalden av händelser ? jag vill öka det."
okej, säg att gunkata gör så att man slår två(eller mer? beroende av effekt på gunkata slaget?) slag för extra skador för varje extra skada och låter spelaren välja vilket av dom han vill ha, detta för att simulera att gunkata utövaren ser att han kommer att bli träffad och därvid ställer sig i ett sådant läge att han får minimal skada...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Färdighet: Gunkata

"dessutom så vill man ju gärna att det ska låta realistiskt, ifall man inte vill ha oförklarligt super-bra hjältar(vilket du sagt att du inte ville ha) och då kan det vara värt att se på det realistiskt så man vet vad man ska betona och skära ner på..."

Just det, och det är där den där statistiska analysen av tiotusentals eldstrider kommer in.

"men om han möter en kille med gunkata som lyckas med slaget så kommer han hur snabb han nu än är att handla efter killen med gunkata"

Just precis. Med det vanliga TO-systemet blir det oftast så då man försöker sig på enklare regeländringar just eftersom det systemet är så extremt osmidigt (TO varierar inte så att även slumpen spelar roll) och ickestandard (håller sig inte till grundkoncepten). Det är inte utan anledning att jag totalt slopade det systemet och införde en modifierad variant av Eons VINIT-system i "mitt Neotech".

"gör så att ett lyckat slag mot gunkata tillåter undvikaslag som responshandling mot alla avståndsattacker(och gör det lättare att undvika närstrids attacker?)..."

Antingen så eller att motståndarna får svårare att träffa Gunkatautövaren. Eftersom det senare kan te sig konstigt om man utifrån reglerna försöker förklara striden och att ökad svårighet får folk att fumla hela tiden trots att det är avståndsvapen så lutar det mot undvikningar av något slag.

"okej, säg att gunkata gör så att man slår två(eller mer? beroende av effekt på gunkata slaget?) slag för extra skador för varje extra skada och låter spelaren välja vilket av dom han vill ha, detta för att simulera att gunkata utövaren ser att han kommer att bli träffad och därvid ställer sig i ett sådant läge att han får minimal skada..."

Värt att funderas på.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Färdighet: Gunkata

"Just det, och det är där den där statistiska analysen av tiotusentals eldstrider kommer in."
vad sägs om att man dessutom använt simuleringar av strid, dvs utvecklat gunkatan genom massor med strider i VR-världar, både med och utan människor i för att pröva statistiken(gärna med hjälp av en AI), och inhumana människo expriment där man testar gunkatan är väll inte helt fel...

"Antingen så eller att motståndarna får svårare att träffa Gunkatautövaren"
ska man se på det realistiskt ;C) så borde det nog bli svårare att träffa utövaren, men å andra sidan är det tuffare att undevika kulor?
det beror lite på hur man ser på gunkatan också, ifall man räknar in "undevika" manövrarna där, alltså att rent fysiskt se till att man inte står där motståndaren träffar, eller om man räknar in det i undevika manövern...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Färdighet: Gunkata

"vad sägs om att man dessutom använt simuleringar av strid, dvs utvecklat gunkatan genom massor med strider i VR-världar, både med och utan människor i för att pröva statistiken(gärna med hjälp av en AI), och inhumana människo expriment där man testar gunkatan är väll inte helt fel..."

Jag säger: Ja! VR-grejen är självklar eftersom man på en snabb och kostnadseffektivt sätt kan få fram exakt den data man behöver, till skillnad från verkligheten. En AI som dessutom hjälper till att simulera och "tänka" ut möjliga situationer är också ytterst troligt att de som ligger bakom utvecklingen av Gunkata skulle investera i. De inhumana människoexperimenten var (är?) för att testa huruvida det hela fungerar. Eller nå.

"det beror lite på hur man ser på gunkatan också, ifall man räknar in "undevika" manövrarna där, alltså att rent fysiskt se till att man inte står där motståndaren träffar, eller om man räknar in det i undevika manövern..."

Det blir nog en blandning. Egentligen utför man ju aldrig någon aktiv undvikning mot motståndaren, utan man följer bara statistiken. Fast nog innebär det samtidigt att man agerar aktivt, för stilla står man knappast. Det är förhållandet mellan skottlinjerna, motståndarnas position och rörelseriktning samt tiden som man måste agera efter, statistiken om alla de där faktirerna alltså. Egentligen väljer man det kata (en uppsättning av förbestämda rörelser) som baseras på den statistiska mall som passar den situation man befinner sig i. Inte det minsta realistiskt, som sagt.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: En annan tänkbar effekt

Eller kanske 1T6+effekten (FN 13, slår 11, det blir 2. Normalt skulle det bli -2, men skit i det just nu). Resultat över 10 räknas som 10. Verkar lite fuskigt med +4... Det enda dåliga är att man inte kan få mer än 6-7 ibland. Kanske snarare 1T10+effekten?

Eller det kanske ska vara en "passiv" del av Gunkata, att det inte behövs något extra färdighetsslag, ungefär som kraftsamling,(den heter inte så, men jag gissar att ni fattar vad jag menar).
 
Top