Nekromanti Gudar och deras anhängare

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Det blir nog lite så, ja. Men folket blir nöjda och gudarna bryr sig inte så länge de får fler anhängare, därimot kanske det kan finnas en och annan konservativ gud som ogillar sina gelikars "cirkuskonster".

Du har ju en poäng med det polyteistiska problemet men det skulle ju iofs kunna lösas med att man har en "huvudgud" som man alltid dyrkar men kan be andra om hjälp vid sina om.
Ex. En handelsman dyrkar pengaguden Oileus i största allmänhet men då kan blir sjuk skickar han en bön och ett offer till läkegudinnan Ira men han fortsätter ändå att först och främst dyrka Oileus.

Därimot har jag ju tänkt att olika gudar ska gå samman för att bilda mindre pantheon och de flesta människor nöjer sig nog med att dyrka gudarna inom ett visst sådant.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Om vi säger att följande antaganden gäller:

- Gudarna är hyggligt mänskliga personlighetsmässigt.
- Gudarna har krafter av vilka en del är inom gränserna för konventionell magi och en del är rejält starkare.
- Gudarna tillbringar sin tid i vanliga världen, istället för på någon fjärran Olymp.

...så tror jag att världen skulle bli starkt magisk. Snälla och/eller baksluga gudar skulle underlätta på alla möjliga sätt för folk. För mycket jordbävningar? Det fixar vi. Svält? Det fixar vi. Vagnar går för långsamt? Det fixar vi. Vore kul att kunna flyga. Det fixar vi.
Elaka gudar skulle hota folk med hemska övernaturligheter.

Religionerna skulle hålla på mycket med administration och sköta kommunikation till och från gudarna. De skulle också vara starka politiska krafter. Ungefär som i historien alltså.

Med tiden skulle det rimligen växa fram lagar och överenskommelser för gudarnas beteenden. Deras direkta inblandning skulle sakta minska till förmån för subtiliteter.
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Det låter vettigt och påminner om hur jag själv tänkt mig det.
En annan sak som gudarna kommer att ge upphov till är lite biologisk variation, att skapa liv är ju trots allt en ganska vanlig hobby hos gudar. Dock så kommer de inte, förutom kanske de allra mäktigaste, att kunna skapa hela folkslag. Det blir snarare än uppsjö av unika skapelser av olika slag. Och vipps så finns det en förklaring till varför en massa monster vandrar omkring i världen och ställer till med saker.
 
Top