Nekromanti Gudar och deras anhängare

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Jag har tidigare skrivit lite här om mina funderingar på att skapa ett rollspel där spelarna spelar gudar som förvisats till människornas värld men behållit det mesta av sina krafter.

Nu har jag fått en idé som jag skulle vilja ha lite reflektioner kring. Gudar vill ju ha anhängare och i många böcker förklaras det med att det blir starkare ju fler dyrkare de har vilket ju låter rimligt. Jag tänkte försöka få med det i mitt spel (eller, tja, min idé än så länge) genom att göra människornas tro till någon sorts gudomliga mana-points.
Eftersom idén bara är c:a tio minuter gammal har jag inte tänkt ut så mycket detaljer än men vad jag kommit fram till är ungefär att alla spelare/gudar börjar med vissa gudomliga förmågor (typ überstyrka, skepnadsskiftande, omänsklig skicklighet osv) som de själva väljer när de skapar sin karaktär. Dessa förmågor är statiska och kan inte utvecklas eller förloras under spelets gång, de är helt enkelt en del av gudens natur.
Det ska inte heller finnas erfarenhetspoäng, levels eller liknande utan spelarnas enda sätt att förbättra sig ska vara att skaffa fler anhängare vars tro ger gudarna möjlighet att göra mer och mer spektakulära saker (och vi snackar RIKTIGT coola grejer efter ett tag).

Min poäng min detta är dels att försöka skapa ett lite alternativt sätt att förbättra sin karaktär, gudarna kan ju dels vinna anhängare på ett ganska traditionellt sätt t.ex. erbjuda sig att göra någon quest åt en grupp i utbyte mot deras dyrkan men de kan ju också helt enkelt ställa sig och predika om sin egen förträfflighet eller tvinga till sig människors tro med hot om våld, missväxt eller andra otrevligheter.
En annan intressant aspekt är ju att karaktärerna istället för att hela tiden bli bättre och bättre kan skifta i mäktighet. En krigsgud som dyrkas av hela sin enorma armé är ju tokmäktig men om hans armé utplånas i ett slag försvagas han väsentligt.
Vidare så kommer ju karaktärerna främst att slåss mot andra gudar och då har de ju möjligheten att mjuka upp sin fiende lite genom att slå mot hans anhängare, givetvis kan fiender göra detsamma mot spelarnas.

Jag skulle dessutom vilja ha med lärljungar på något sätt, dvs. folk som inte bara dyrkar guden utan aktivt tjänar honom.

Det var väl ungefär allt, jag hoppas att ni har intressanta idéer (och att ingen annan hittat på precis det här för tjugo år sedan, idén känns för bra för att vara unik :gremmad: )
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Nu har jag fått en idé som jag skulle vilja ha lite reflektioner kring. Gudar vill ju ha anhängare och i många böcker förklaras det med att det blir starkare ju fler dyrkare de har vilket ju låter rimligt. Jag tänkte försöka få med det i mitt spel (eller, tja, min idé än så länge) genom att göra människornas tro till någon sorts gudomliga mana-points.
Eftersom idén bara är c:a tio minuter gammal har jag inte tänkt ut så mycket detaljer än men vad jag kommit fram till är ungefär att alla spelare/gudar börjar med vissa gudomliga förmågor (typ überstyrka, skepnadsskiftande, omänsklig skicklighet osv) som de själva väljer när de skapar sin karaktär. Dessa förmågor är statiska och kan inte utvecklas eller förloras under spelets gång, de är helt enkelt en del av gudens natur.
Jag gillar inte direkt Tro=mana. Jag skulle föredra att det var så att om nog med människor tror på guden och på vad guden kan göra så kan han göra det ett obegränsat antal gånger. Ju mer folk som sedan börjar tro desto mer mäktiga blir gudens krafter. Gillar inte konceptet att en gud kanske inte kan beskydda sig för att han slungade för många blixtar i förra staden; om nog med människor tror att guden kan förvandla sig till aska och driva iväg på vinden så kan han helt enkelt det. Folk tappar inte tro för att guden utför mirakel (snarare, om de ser miraklet, tvärtom).

Jag skulle dessutom vilja ha med lärljungar på något sätt, dvs. folk som inte bara dyrkar guden utan aktivt tjänar honom.
Profeter/Helgon... Trevligt. Jag skulle vilja se möjligheten att kunna spela en sån istället för gud. De skulle kanske kunna få lite fjutt-krafter av sin gud när denna är på topp, men det skulle kunna vara lika kul att gestalta en vanlig mänsklig fanatiker (eller människa med gudablod om man så vill) som en gud. De viktiga ogudomliga karaktärerna får ju i många myter och religioner ha minst lika kul som gudarna!

Läste nyss (we're talking minutes) ut Pratchetts Small Gods igen så jag är väl lite extra kåt på idén. Boken handlar om guden Om vars anhängare har tappat tron på honom och därför tvingats han anta formen av en 100% kraftlös sköldpadda. Han försöker tillsammans med sin enda troende Brutha få tillbaka sin makt. (ungefär)

Jag har lite svårt att föreställa mig att ett gäng gudar kan samarbeta konstant om de inte är starkt sammanbundna, vilket skulle kunna begränsa spelet, medan bråk och fejder mellan rollerna kan ju öppna ett nytt aspekt av spelet snarare än att begränsa det.

För övrigt så gillar jag verkligen upplägget.

/Jakob
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Jag gillar inte direkt Tro=mana. Jag skulle föredra att det var så att om nog med människor tror på guden och på vad guden kan göra så kan han göra det ett obegränsat antal gånger. Ju mer folk som sedan börjar tro desto mer mäktiga blir gudens krafter. Gillar inte konceptet att en gud kanske inte kan beskydda sig för att han slungade för många blixtar i förra staden; om nog med människor tror att guden kan förvandla sig till aska och driva iväg på vinden så kan han helt enkelt det. Folk tappar inte tro för att guden utför mirakel (snarare, om de ser miraklet, tvärtom).
Min liknelse med mana-points var inte så genomtänkt, min idé är ungefär vad du säger även om det sannolikt måste finnas något hinder mot att göra stora mirakel gång på gång.

Profeter/Helgon... Trevligt. Jag skulle vilja se möjligheten att kunna spela en sån istället för gud. De skulle kanske kunna få lite fjutt-krafter av sin gud när denna är på topp, men det skulle kunna vara lika kul att gestalta en vanlig mänsklig fanatiker (eller människa med gudablod om man så vill) som en gud. De viktiga ogudomliga karaktärerna får ju i många myter och religioner ha minst lika kul som gudarna!
Så sant. Kanske man skulle kunna göra så att en gud inte kan dö (det är ju trots allt ganska vanligt bland gudomer) utan bara på något sätt paralyseras/förvandlas till sten/whatever i väntan på att återfå sin livskraft. Då har spelaren två möjligheter, antingen kan han helt enkelt skapa en ny karaktär eller så kan han tillfälligt spela en profet till sin "döda" karaktär som behöver samla ihop si och så många anhängare för att återuppväcka sin gud.
Och ja, ovanstående är inte så lite snott från "Små Gudar" som förövrigt bidragit till hela min grundidé.

Jag har lite svårt att föreställa mig att ett gäng gudar kan samarbeta konstant om de inte är starkt sammanbundna, vilket skulle kunna begränsa spelet, medan bråk och fejder mellan rollerna kan ju öppna ett nytt aspekt av spelet snarare än att begränsa det.
I spelvärlden kommer det att råda sådan inflation på gudar att de inte har något annat val än att gå med i ett pantheon, därimot är det ju inget som säger att man inte kan slåss inom gruppen ibland, det är ju bara att ta en titt på så framstående herrar som Loke eller Hades.

För övrigt så gillar jag verkligen upplägget.
Trevligt, du är välkommen att hjälpa till med idéer så mycket du önskar :gremgrin:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det var väl ungefär allt, jag hoppas att ni har intressanta idéer (och att ingen annan hittat på precis det här för tjugo år sedan, idén känns för bra för att vara unik )
Erm, mitt gudarollspel har liknande principer för förbättring. :gremblush: Fast där tas hänsyn till dels hur många dyrkare man har, dels vilken syn på gudar de har och dels hur organiserad religionen är.

Men själva spelidén är annorlunda än din. Jag är mer ute efter att spela fullvärdiga gudar än fallna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hur långt har du kommit förresten? Mitt största problem för närvarande är hur man styr upp gudarnas krafter utan att det blir en enda lång magilista.
Jo, det har jag faktiskt inte helt knäckt än. Men grundprincipen måste nog vara att man noga funderar ut hur man vill att gudarna skall vara. Myt, historia och skönlitteratur är full med alla möjliga varianter och jag har märkt att man (originellt nog...) tenderar att ta för givet att alla delar ens egen definition.

Typ:

- Superhjältegudarna som helt enkelt är som jättemäktiga dödliga med lite extra fluff.

- De abstrakta gudarna som är avlägsna ideal och symboler med outgrundlig om ens någon vilja.

- De allsmäktiga gudarna. En gud kan göra allt, annars vore han ingen gud.

- Smågudarna, som i många fantasyspel helt enkelt är naturandar.

- Gudarna som inte finns på riktigt, men som tack vare dyrkarnas beteenden och förväntningar har nog så reell påverkan.

- De symmetriska och ödesbundna gudarna. Allt de gör är en del av en komplex och exakt plan. De kan inte frångå den och de sysslar enbart med att få dödliga att följa den.

- One-shot-gudarna. De skapade världen och gjorde en massa grejer i urtiden, men är nu helt passiva.

Men angående själva krafterna är jag inne på att göra dem hisnande starka och rätt flexibla inom breda gebit, men kraftigt begränsa hur ofta de kan använda dem.
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Rätt smart indelning. Mina är någonstans mellan kategori ett och tre, de börjar som superhjältegudar (utan extra fluff) medan gudar med tiotusentals anhängare inte är alltför långt ifrån den allsmäktiga nivån.

Men angående själva krafterna är jag inne på att göra dem hisnande starka och rätt flexibla inom breda gebit, men kraftigt begränsa hur ofta de kan använda dem.
Jag är inne på ett liknande spår men lutar mer mot att spelarna själva får välja hur breda deras gebit är och ju mer specialiserade är desto coolare saker kan de göra inom sitt lilla område. T.ex. kan en eldgud göra bra mycket häftigare saker med eld än vad en elementgud kan, denne kan ju dock även göra saker med vatten, jord och vind.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Och bara för att jag själv nyss skrev hur jag vill ha det har jag naturligtvis lagt upp en sak på nätet som egentligen inte stämmer särskilt bra med det. :gremtongue:

Som rabiat xenit roar jag mig med att översätta Xenaprylar till DnD. De gudargrejer jag har lagt upp är egentligen strikta tolkningar av TV-seriens gudar, snarare än hur jag normalt vill ha gudar. Men jag har en lista på lite gudakrafter här om du är intresserad. Varning dock för deras snäva fokus: de är till DnD och avsedda att simulera stämningen i en specifik TV-serie. De har egentligen inte särskilt mycket att göra med det heliga PROJEKTET som jag i likhet med många andra gör alldeles för ambitiöst för att det skall vara riktigt klart inom överskådlig tid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
I Millennium kan man spela gud, och det finns ett regelsystem för hur mäktiga gudarna är beroende på hur många anhängare de har (det är på sida 119 om du är nyfiken). Det är däremot inte tänkt att vara ett system som används aktivt i spel för att mäta något, utan ett generellt värde som visar hur starka olika gudar kan tänkas vara. Det är heller inte speciellt intressant att mäta förändringar av det om de inte är av spektakulär natur (som att alla gudens anhängare bestämmer sig för att begå kollektivt självmord i hans namn). Det i systemet som kan vara värt att fundera äver är att olika typer av anhängare ger olika stor makt åt guden beroende på hur hängivna de är. Det hänger lite samman med att det i Millennium är intressantare med gudar som kämpar mot glömskan än med gudar som bygger upp sin makt.

/tobias
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
I en väääärld full av guuud(ar)...

En annan fundering jag har är hur spelvärlden påverkas av att massor av gudar ränner runt i den. Mänskliga härskare (kungar osv.) trängs ju rimligtvis undan när übermäktiga gudar stiger ned på jorden och vill besämma och religionerna får naturligtvis en annan roll men jag är osäker på hur världen, som än så länge är något åt det antika grek-hållet, påverkas i stort?
Vad tror DU?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Det beror ju på hur mäktiga gudarna är. Även i den grekiska mytologin ränner det ju runt drivor med, om inte gudar, så i alla fall halvgudar eller gudabeskyddade hjältar. Där är det helt naturligt att sådana personer är kungar, härskare och härförare.

Jag vet heller inte om religionen egentligen borde få någon annan roll. Religionen är ju påtaglig för de som verkligen tror på den, oavsett om gudarna sitter på Olympus eller på en fysisk stol inne i templet och delar ut välsignelser.

Jag tror alltså inte att världen skulle påverkas speciellt mycket, förutom att de stora härskare och härförare som skulle finnas där skulle vara gudar istället för människor. Detta påstår jag utifrån antagandet att det inte ska finnas så många gudar att de är en ansenlig del av befolkningen. Då skulle det kunna bli annorlunda.

/tobias
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Hur mäktiga gudarna är torde framgå av resten av den här tråden men för att förtydliga så ligger de på en skala mellan Herakles och Zeus ungefär, fast då de är specialiserade inom olika områden så handlar det ju om olika sorters makt.

Vad jag menade med religionsförändringar är väl mest att "kyrkan" bör få ökad makt av att deras gudar vandrar runt och högst påtaligt kan påverka världen dagligen. Därimot tappar väl gudarna sannolikt lite av sin mystiska prägel allt eftersom människor vänjer sig vid att möta dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

"Vad jag menade med religionsförändringar är väl mest att "kyrkan" bör få ökad makt av att deras gudar vandrar runt och högst påtaligt kan påverka världen dagligen."

Borde det inte vara tvärtom? I och med att gudarna finns tillgängliga och i närheten behövs ingen kyrka med påve som är stand-in åt Jesus eller vadsomhelst. Du har en gud, han sitter i en tall utanför stan, okej. Att hålla på med biskopar, präster och hela klabbet blir ju menlöst då. Prästerskapet blir väl mer offerförättare och siare och allmänt lärda då, än predikande domedagsprofeter.


Storuggla, gudakonung av högdalen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Borde det inte vara tvärtom? I och med att gudarna finns tillgängliga och i närheten behövs ingen kyrka med påve som är stand-in åt Jesus eller vadsomhelst.
Precis. Varför tala med apan när du kan tala med positivhalaren, som det heter. Det borde helt klart inte finnas någon centralstyrd kyrka. Istället dyrkar folk den gud (eller den person som påstår sig vara en gud) som finns i närheten, eftersom det är just den guden som kan ge dem goda skördar eller segrar i krig, eller vad de nu vill ha. En kyrka som mellanhand borde bara kunna växa sig stark på en plats där det inte finns några påtagliga gudar, såvida inte gudarna själva aktivt stödjer den.

/tobias
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Du har en poäng men det hela beror ju på vad gudarna väljer att ge sina präster för roll. Om de blir hans underhuggare med en och annan cool kraft ökar nog deras inflytande men om han dissar dem totalt och söker sig till folket på egen hand så minskar det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

"Du har en poäng men det hela beror ju på vad gudarna väljer att ge sina präster för roll. Om de blir hans underhuggare med en och annan cool kraft ökar nog deras inflytande"

Men varför skulle han göra det? Varför skulle en guden i tallen ge sina präster kraften att, uh, odla träd jättesnabbt, när han istället kan se till att träden växer jättesnabbt själv och sålunda slippa mellanledet?
Ett prästerskap skulle bara komplicera till det hela. Vem skulle vilja dyrka en gud som kräver att man går till Snok-Enok i Bromölla för att få offra så att ens sörd går bra om det går lika bra med en gud som bara kräver att man ska ge honom en fruktkorg vid jul? :gremsmile:


Storuggla, vichyfrankrikes vålnad
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Varför skulle en guden i tallen ge sina präster kraften att, uh, odla träd jättesnabbt, när han istället kan se till att träden växer jättesnabbt själv och sålunda slippa mellanledet?
Förmodligen av samma anledning som de flesta företag har mer än en chef. De flesta gudars mål är att samla så många anhängare som möjligt och då inte ens gudar (nåja, inte mina iaf) kan vara överallt samtidigt är det ju praktiskt med präster som flänger runt och berättar hur bra man är och om prästen själv har lite häftiga förmågor är det nog troligare att man ansluter sig till guden. Trots allt kanske man själv kan få ett schysst partytrick :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: I en väääärld full av guuud(ar)...

Trubblet blir ju då att religionen förvandlas till trolleritrick att visa för att impa på folk och den faktiska teologin blir lidande? Eller har jag missat något?
I vilketfall som helst, trubblet är att i en polyteistisk religion så är det inte så att folk väljer en gud och sedan dyrkar denne i vått och torrt, utan man tar de gudar man behöver just då. Behöver du en bra skörd? Jordbruksguden. Sälja din skörd till ett bra pris? Handelsguden. Välsigna din fru inför barnafödsel? Fertilitetsguden. Slåss med grannen på logdansen? Krigsguden. Och så vidare och så vidare. Så att gudarna skulle ge specifika krafter till folk skulle bli ett härke, eftersom man skulle byta kraft lite då och då. :gremsmile: Om nu dina gudar och din värld funkar som våran har gjort hittills i alla fall, och det är ju inget krav...


Storuggla, råttguden håkan
 
Top