döds metall
Hejsan!
I en väldigt speciell värld jag började fundera på för ett tag sen (lär aldrig bli något) tog ondskan en form som du kanske kan använda på något sätt.
Tamtaramtaa... Robotdemoner!!!
Clockwork demons kallade jag dem, för jag ville av vissa anledningar ha det på engelska. Iaf, tanken var att de skulle vara en enormt mångskiftande grupp.
Fakta:
* Metalliska, till största delen eller helt. Väldigt hårda, i princip omöjligt att göra åverkan på själva metallen (däremot går det att slå sönder dem). Deras "hjärnor" får gärna vara extremt komplicerade mekaniska konstruktioner, där de minsta synliga delarna är mindre än en tiondels millimeter i diameter.
* Gåtfulla. Deras ursprung bör vara höljt i dunkel. Har de en gång blivit byggda av någon eller har de på något sätt utvecklats av sig själva? Hur som helst är de mkt gamla, och har metoder för att reproducera och reparera sig själva. Likaså bör det vara svårt att säga om de har ett medvetande, även om de ofta agerar mycket "intelligent".
* Onda. Det enda de tycks vilja är egentligen att göra världen så otrevlig som möjligt, alternativt förstöra den. Förmodligen finns ondskan på något sätt inbyggd i själva metallen, och är varelsernas starka magiska drivkraft. Apropå metallen så tycker jag att de skall ha en hemlig, enorm fyndighet någonstans som mängder av dem stadigt arbetar med att utvinna.
*Isärtagbara. I grund och botten består de av LEGO, eller snarare meccano. Detta innebär två saker. Besegrade individers "lik" kan vara mycket värdefulla för den som vet vad den skall göra med dem - men detta är att leka en mycket farlig lek... Det andra är att de givetvis plockar ihop och isär varandra hur som helst. De är mkt duktiga på avfallshantering, helt enkelt.
*Mångskiftande. Vad som helst kan komma från dem från invasioner av 50 meter höga monster till korruption av en stads barn genom en ny kollektion mekaniska leksaker till hyperkomplicerade planer med tidsresor och grejer (ja, jag känner till Terminator-filmerna)... I förbigående sagt får de gärna ha inbördes konflikter, det är roligare än ett välfungerande kollektivt medvetande eller så.
Jaja... Det här är nån slags skumt hopkok på Terminator, vissa magic-kort, lite Asimov, World of Darkness och jag vet inte vad, men det kan nog vara ganska roligt. Sen vet jag ju inte alls hur det kan passa in i ditt spel.