Nekromanti Grymma Monster

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag håller på med ett litet projekt som har inriktningen på valmöjligheter. Det vill säga , många monster. Det är ett fantasy/skräck rollspel där Demoner och Odöda är monstren. Jag skulle vilja ha förslag på grymma demoner , äckliga odöda och andra trevliga små saker. Ta inte med dom klassiska demonerna/odöda , för dom har jag nog redan tagit. Hitta på nya , och skriv in dom här , så ser ni dom nog i den klara versionen av mitt rollspel./images/icons/scream.gif
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
muskeldemon
Klass: demon
Den här demon kan ta kontroll över musklerna i andra varelsers kroppar och göra så att de inte lyder kroppen. Tänk dig att behöva kämpa för att få dina ben och armar att göra som du vill samtidigt som du slåss mot själv demonen.
Borde vara ganska svår att möta och inget vanligt kötta-den-här-och-sedan-ta-nästa-monster.

Skugga
Klass: demon
De här demonerna har ingen fysisk form, de existerar bara som bleka avbilder av sina forna jag. De består av mörker och har en tendens att gömma sig i skuggor på omöjliga och möjliga ställen. Ser du en skugga som inte borde vara där? då är det en Skugga, det kan finnas en i taket när elden slocknat. Skuggorna kan inte göra fysisk skada men de kan gömma andra demoner i sig, vilket gör att de är bra till bakhåll.
Deras största fördel är att de kan driva folk till vansinne genom att ta formen av farligare demoner och låta formen synas lite grann bara. Sedan när man undersöker det blir Skuggan normal igen. Detta gör att man aldrig vet om det är en demon eller inte, vilket har en tendens att göra att folk blir irriterade och till slut slutar undersöka alla skuggor, och då slår de riktiga demonerna till.
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Hmm, som Neotechspelare så borde man inte stöta på några monster av den kalibern men nu råkar vi ju ha en sjuk och skum SL =)...

Lickers (i huvudsak från Resident Evil tror jag) är en favorit. Skinnflodda, lätt bepansrade människosnubbar (?!) med så gott som noll i syn men äckligt bra hörsel... Lickers har skumma tungor som är lite smågiftiga samt vassa glor. De går på fyra ben och... ja, ta dig en titt på resident evil så vet du vad jag menar.

Vi hade nyligen en överintelligent hund som vägrade dö och hoppade upp för andra gången när vi bränt upp den och grejer... fiender, oavsett hur harmlösa de ser ut, som vägrar dö är alltid lika otrevliga. Hmm, miljön spelar ju en hel del roll vad det gäller vilka monster som passar och inte men ta dig en titt på det fina Resident Evil ifall du har tillgång till Playstation.

I annat fall så kan man nästan jämnt ta en varelse och plutta på den på nått annat så blir den otäck. T.o.m. vanliga människor med gulliga kaninhuvuden har en tendens att bli riktigt hårresande efter att solen lagt sig i horisonten och man sprungit in i en skum grotta...

Det mesta otäcka är dock saker man inte ser. På Neotech-bordet skrev jag ett inlägg om en av mina gamla RPs som vår sadistiske SL konfronterade oss med. Denna varelse fick vi aldrig tag på utan vi visste bara att den fanns omkring oss hela tiden. När chansen kom och någon hamnade efter så högg den. Mycket frustrerande att veta att något finns men inte kunna få tag på den. Snabba, smarta varelser är otäcka t.o.m. när de är utformade som kaniner eller lamungar.

Allt man inte kan nå, allt som kommer tillbaka, allt man inte sett förrut, allt man kan referera till otäcka saker och alla plötsliga attacker / händelser är otäcka hur harmlösa de än torde vara.

Slutligen så finns det en katt som jag fortfarande har psykoser efter =)... Vi kutade in i ett övergivet hus och fann en död katt. Jag gick då fram (med pistol dragen) och kollade om den hade något smycke / ledtråd. När jag lutade mig ner och nuddade den vände den huvudet, fräste och dess ögon lyste knallröda... jag minns inte men jag tror jag skjöt min 19 skott som jag hade i magget och sen gjorde min nervösa läggning att jag fortsatte att skjuta "klick-skott" till någon hade lugnat ner mig... fy fan va rädd man blev...
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Tack för tipsen! Lickers kommer nog till användning /images/icons/devil.gif.
Jag har redan en hel del trevliga monster (cirka 30 st) och
jag kan gärna dela med mig av en personlig favorit:

Psyk Vandrarna.
En gång vanliga människor som fördömdes till en evighet av plåga och ignorans. Dom är osynliga , men kan ta över döda ting. Dom styrs av en drift att döda alla människor , i hopp om att bli normala igen. Tänk er vad mysigt om väggen böjer ut sig i form av en människokropp och försöker äta dig /images/icons/laugh.gif

Hoppas ni andra kan ta del av denna trevliga lilla demon.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kompletterar Bestiariet

Alltså, jag har inga specifika monster att ge dig. Men vad du absolut MÅSTE ha i din monstersamling är representanter ur FASANS FYRA ELEMENT. Du kan ha flera monster från ett å samma element, eller blanda friskt om du så önskar, men varje element måste ha åtminstone ett monster i din värld för att det ska vara komplett. De fyra elementen är skräckförmågor monster besitter för att motverka rollpersonerna (och hela mänskligheten), och de äro:

Vilddjur
Vilddjuren står för människans inneboende rädsla för den otyglade, vilda naturen. De är snabbare än du, större än du, starkare än du och de är ute efter att slita dig i stycken! Vilddjuren är djuraktiga och primitiva. De kan inte resoneras med och man kan inte undkomma döden utan en diabolisk tur. De brukar tillochmed vara svåra att överlista, även om de saknar uppenbar intelligens. Vissa vilddjur jagar i flock, om de jagar ensamma brukar de vara skitsvåra att döda. Typexempel är varulvar, spökhundar, aliens och velociraptorer.

De Känslokalla
Om vilddjuren står för människans rädsla för den otyglade naturen, så står De Känslokalla för skräcken inför det moderna, anonyma och vansinniga. De springer inte efter dig, utan går. Långsamt. Och de upphör aldrig att jaga dig i sitt målmedvetna tempo. De är dessutom ohejdbara och till synes odödliga. (även om de vanligtvis har en svag punkt någonstans) Jobbar de ensamma har de ofta mystiska krafter eller vapen för att kompensera deras brist på rörlighet. Om de är många omringar de sina offer. Den kändaste av de Känslokalla är Jason, men till den här gruppen räknar vi också terminators, zombies, amöbor och de flesta spöken.

Övermänniskorna
Dessa står för vår kollektiva rädsla för att vara underlägsna organismer. Övermänniskorna är många, och de hotar utrota människorna och ta över vår plats på jorden. Vissa är urålderliga varelser som levt här längre än vi, andra har precis anlänt hit från rymden eller en annan dimension. De är mäktigare än oss, intelligentare än oss och inte sällan arbetar de genom att infiltrera våra mänskliga maktstrukturer. Typiska övermänniskor är vampyrer, nefariter och ödlevarelserna från tv-serien "v" som ville ta över jorden.

De Oskyldiga
Dessa står för vår rädsla att ta ansvar. De Oskyldiga är nämligen ute efter att utrota mänskligheten eller liknande otäcka saker, men det är bara rollpersonerna som inser hur farliga de är. Vanliga människor är antingen ovetande om deras existens eller (ännu värre) tycker att de är söta, harmlösa och tar deras parti. En vampyr kan visserligen se ut som en oskyldig människa, men han kan avslöjas på flera sätt. Den taktiken fungerar inte mot De Oskyldiga. Det är bara DU som inser hur farliga de är, nu måste du stoppa dem alldeles själv. De bästa Oskyldiga är förstås onda dockor, besatta husdjur eller psykotiska barn, men till kategorin skall också räknas förhäxade hus & bilar som kan låtsas vara "vanliga" när de behöver det. Riktigt farliga Oskyldiga kan t.om. lura rollpersonerna så pass mycket att de tvivlar om de verkligen är så farliga...

De där måste du ha med.De finns med i alla bra skräckspel. Sedan kan du kalla dem Ozoghoulablä eller vad som helst och låta dem vara osynliga/ fyrdimensionella/ slemmiga/ tarmätande/ giftiga/ fyrarmade eller ha bandsågar istället för fingrar, det spelar inte så stor roll. Det viktiga är i vilken kategori de hamnar. Sedan kan man variera sig inom temat, och det är där det genialiska skapas. Men det orkar inte jag hjälpa dig med... Lycka till iaf.

/Rising
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Sär skrivning? (förlåt, jag kan inte behärska mig)

"Psyk vandrare" borde heta "psykvandrare" istället - sammansatta ord ska sitta ihop /images/icons/mad.gif

Förutom det så tycker jag de verkar trevliga /images/icons/smile.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Skuggan är söt, tycker jag /images/icons/woof.gif

*har underlig uppfattning om vad som är sött*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förresten... (tillägg)

..så påminde det där mig om vår gamla diskussion om skräckteman när vi radade upp monster. (det finns kanske lite fler än fyra fasa-element, jo) Kolla här om det finns något som kan vara av intresse...

Till Monsterdiskussionen!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sär skrivning = Engelskans fel?

Det är åtminstone en av mina teorier... tänk bara vad olika vapen heter i rollspelen, t.ex. Rolemaster: Long Sword, Short Sword...på svenska Långsvärd, Kortsvärd.

Något annat som man ofta ser i Sverige är att rubriker börjar alla orden med stor bokstav...vilket är gramatiskt felaktikt...endast första ordet skall vara stor bokstav, om inte t.ex. personnamn förekommer.

Men i engelskan så skall alla viktiga ord (dvs inte små stödord) ha stor bokstav. Därför skrivs t.ex. The Lord of the Ring, just på det sättet. Om vi då tar Sagan om ringen.

Svenska: Sagan om ringen (skall stå så om det är i en rubrik etc...)
Engelska: The Fellowship of the Ring (skall stå så på engelska etc...)

Riddaren
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
döds metall ;)

Hejsan!
I en väldigt speciell värld jag började fundera på för ett tag sen (lär aldrig bli något) tog ondskan en form som du kanske kan använda på något sätt.

Tamtaramtaa... Robotdemoner!!!
Clockwork demons kallade jag dem, för jag ville av vissa anledningar ha det på engelska. Iaf, tanken var att de skulle vara en enormt mångskiftande grupp.

Fakta:
* Metalliska, till största delen eller helt. Väldigt hårda, i princip omöjligt att göra åverkan på själva metallen (däremot går det att slå sönder dem). Deras "hjärnor" får gärna vara extremt komplicerade mekaniska konstruktioner, där de minsta synliga delarna är mindre än en tiondels millimeter i diameter.
* Gåtfulla. Deras ursprung bör vara höljt i dunkel. Har de en gång blivit byggda av någon eller har de på något sätt utvecklats av sig själva? Hur som helst är de mkt gamla, och har metoder för att reproducera och reparera sig själva. Likaså bör det vara svårt att säga om de har ett medvetande, även om de ofta agerar mycket "intelligent".
* Onda. Det enda de tycks vilja är egentligen att göra världen så otrevlig som möjligt, alternativt förstöra den. Förmodligen finns ondskan på något sätt inbyggd i själva metallen, och är varelsernas starka magiska drivkraft. Apropå metallen så tycker jag att de skall ha en hemlig, enorm fyndighet någonstans som mängder av dem stadigt arbetar med att utvinna.
*Isärtagbara. I grund och botten består de av LEGO, eller snarare meccano. Detta innebär två saker. Besegrade individers "lik" kan vara mycket värdefulla för den som vet vad den skall göra med dem - men detta är att leka en mycket farlig lek... Det andra är att de givetvis plockar ihop och isär varandra hur som helst. De är mkt duktiga på avfallshantering, helt enkelt.
*Mångskiftande. Vad som helst kan komma från dem från invasioner av 50 meter höga monster till korruption av en stads barn genom en ny kollektion mekaniska leksaker till hyperkomplicerade planer med tidsresor och grejer (ja, jag känner till Terminator-filmerna)... I förbigående sagt får de gärna ha inbördes konflikter, det är roligare än ett välfungerande kollektivt medvetande eller så.

Jaja... Det här är nån slags skumt hopkok på Terminator, vissa magic-kort, lite Asimov, World of Darkness och jag vet inte vad, men det kan nog vara ganska roligt. Sen vet jag ju inte alls hur det kan passa in i ditt spel.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hmmm.. Odöda är ju lite komplicerat men Demoner är ju alltid kul!

Okay, en form kan vara en demonisk parasit somtar sig in i sitt offer och tar kontrollen över utvecklingen av dennes celler. Sakta men säkerligen kommer den stackars satens kropp att börja likna demonens "vuxen"form då nya leder bildas och körtlarna börjar producera andra hormoner, slutligen har den lilla demoniska masken spunnit ett nät kring offrets hjärna som den kan kontrollera sin nya kropp med och nya små demonyngel kan börja produceras.
Gör det lite Giger likt och låt de små demoniska larverna invadera genom att ta sig genom sår eller dyl. så har du ett skojjigt mellanstadium som först biter tag och med sin omvända sugkoppsliknande mun pumpar in ett yngel i kroppen.

Sedan har vi jäkelskap i form av oskylldiga saker, Nu är det i och för sig naturligt att man misstänker nallabjörnar och söta dockor i skräckspel men det finns ALLTID någon som tar upp den där fluffiga nallebjörnen bara för att märka att den egentligen är en 30 cm´s Yxmördare! AAh Aaah! RUN FOR YER LIFE!
Okay, skit ide...
Har skapat ett litet otyg till eon som du kanske kan kolla på.
Varelsen är en ca 4 fot lång humanoid med långa seniga armar som går över i ett par trubbiga klor. Benen är kraftfulla och försedda med tre korta klor och en "tumme" som tillåter varelsen att ex hänga upp och ned. Slutligen balanseras kroppen upp av en kort svans. Huvudet har tydliga markerade sneda ögon och höga kindben, Käkpartiet är opropportionerligt stort och underkäken ser ut att tillhära en rovtrana snarare än resten av besten.
Hjärnskålen stäcker sig bakåt vilket ger varelsen en sluttande panna.
Varelsen kommunicerar genom hesa skrik och den är ett flockjagande djur.
Slutligen besitter varelsen den s.k. predator förmågan. Denna kan böja synligt ljus runt sig, dock inte till alla vår Predators förmåga. Vilket är annldningen till att den självklart bor i mörka grottor.
F.ö. så ser varelsen i det infraröda spektrat och kan ses i detsamma.
De är tålmodiga jägare, något intelligentare än vargar. M.a.o De förstår att rustningar skyddar, att vapen gör ont och att lägga upp bakhåll..

MVH David Kamali
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Sär skrivning = Bamses fel

Nog har engelskan sin del i skulden, men den största skurken tror jag är våra egna skolor, som från tidig ålder lär oss att skriva bindestreck mellan alla orden, för att sedan någon gång i mellanstadiet förklarar att "ni har gjort fel hela tiden" (varför vet jag inte, kan man lära engelska skolbarn stava sitt omöjliga språk borde det inte vara någon konst att lära svenska barn att skriva ihop). Binde-strecks-vansinnet under-blåses sedan av barnserietidningar som Bamse.
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Skuggan är söt, tycker jag

*har underlig uppfattning om vad som är sött*
------------------------------------------------

jadu...måste hålla med dig om att din uppfattning om vad som är sött är ganska långt ifrån min. en demon som är en skugga e söt? :gremsmile: tja...om det är din uppfattning så ska jag inte försöka ändra den...

btw.
ett nytt monster.
namn: ingen aning
Den ser ut som en stor fet mask som vuxit fast i golvet. den kan böja sig åt alla håll, har ingen syn men hör hyfsat.
den attackerar genom att spruta ut ett gäng (runt 50-60 st) små larver mot målet som genast börjar leta efter gångar att ta sig in i kroppen, och då de väl kommit in börjar de käka, de käkar och käkar och käkar, tar aldrig slut p.ga. av att de inte behöver behandla det de äter utan bara pumpar ut det i andra änden.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tja.

bra idé. håller på lite med något liknande, dvs angående valmöjligheter, men då min lilla deal med gud är att jag inte ska skriva varken renoldlad fantasy eller skräck inim en överskådlig framtid så kan jag ge dej vad jag inte kan använda i annat. Har brottom just nu, hinner bara hitta på en eller två.

Ja, kan väl börja med lite odöda /images/icons/frank.gif

Utöver sedvanliga zombier(tips; finn ett annat namn för dessa så allting med 'Z', 'X' eller 'Y' i sej låter väldigt 'Westlife' om du förstår vad jag menar), spöken och dylikt bör du tänka på vad mer odöda du vill ha.

Tarrka
Dessa varelser var ursprungligen dvärgar, alver och människor. Efter stora strider död samlades deras kroppar ihop av mörka magiker som behövde arméer. Dessa skapade då monster kallade 'Tarrka', 'de ohyggliga'. Kroppsdelar syddes ihop i oordning, för att skapa så skrämmande och farliga varelser som möjligt. De flesta av dessa kreationer krävde upp till fyra hela kroppar, ihopsydda utan direkt ordning, men ofta med en baktanke. Ofta sydde man dit djursdelar, såsom varghuvuden, klor, hästdelar etc. Man använde även metalliska delar som svärd, spjut och dylikt och smälte fast dessa i varelsen. När den avskyvärda kreationen var färdig använde magikerna kraftiga magier för att hålla dessa vid liv.
Dessa varelser drivs av hunger och det är inte ovanligt att de börjar äta på sina stinkande, ruttnande kroppar.
Många av dem har flera huvuden, men samtliga av dessa är förvildade och kan inte tänka klart.

För mycket standard?

Jag återkommer.

/Mask
"50 spänn för en öl? E inte det ganska dyrt?"
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Tackar

för att du rättade mig. Jag lägger nu mig i riskzonen att bli rättad igen , men det gör inget. Låt mig introducera ÄNNU en mysig demon:

Fotslukare

En demon som gräver ett hål i marken med samma storlek som den själv. Den lägger sig där och kamouflerar sig som golvet. Demonen ser ut som en zombie , men den har inga ben. Mitt i magen har den dock ett stort hål med rovtänder runtom kanterna. Om någon olycklig person sätter foten i det här hålet så sluter det sig väldigt snabbt , och ger skada. Sedan greppar demonen tag i sitt offer , sliter ner dom i marken , äter upp dom och lämnar resterna i hålet där dom låg.

Mysigt att behöva kolla efter mysko grejer i GOLVET också/images/icons/laugh.gif
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Hmm, kom på en sak till... folk som börjar bete sig skumt är otäckt... min förra rollfigur dog officiellt... när min kompis sedan hittade honom var han normal... plötsligt blev jag beordrad att gå ut och så hände något... min rollfigur reste sig upp, två stora armar med vapen poppade ut ur ryggen mm. och han böjade mumla något om "target locked" och grejer... sen sänkte han en katamaran =)...

I skräckspel funkar naturligtvis inte mekaniska armar men virus som får en riktig människa att börja agera mystiskt och kanske plötsligt muteras till nått helt annat (röda ögon räcker för att skrämma skiten ur de flesta efter 23:00 =)... Lite Alien-inspirerat men varelser som facehuggers eller chesteaters är skrämmande... när människor plötsligt (helt oförklarligt) faller ihop, börjar skrika i smärta, muteras eller så där är både överraskande, chockerande och helt enkelt otäckt...

Kul att Lickers kommer upp... dom är asgrymma... pansarbrytande (teflon) är rekommenderat (vi har jagat en med glasen en gång... det va inte fullt så kul ;)

Lycka till!
 
Top