Gruppslag – vilka varianter finns?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Mouse Guard, som går ut att på att små möss hjälper varandra, har ett system där man lägger till extra tärningar för alla som hjälper. I det spelet är det normalt rätt svårt att lyckas om man är en ensam liten mus. Rätt sympatiskt tycker jag.
Det är ju Burning Wheels take också. Sämst slår men övriga kan hjälpa den sämsta.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Det är ju Burning Wheels take också. Sämst slår men övriga kan hjälpa den sämsta.
Kom på en rolig detalj har jag för mig mellan BW och MG är att i Burning Wheel lär sig även den som hjälper på att hjälpa till och får kryssa för att färdigheten används, inte i MG för där hjälper en till utan andra incitament än att det är rätt sak att göra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I Modiphius' 2d20-system, i alla fall de varianter som har grupp-momentum eller åtminstone tillåter spelare att ge bort Momentum till varandra, så kan ju den som är bäst rulla först och använda extra lyck för att ge tärningar till sina kamrater.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Skrev precis just ner regler för det här i Den halta gåsen* så jag tänker att jag kan ursäktas citera mitt eget spel här:
(Basically är det en version av "Alla slår, över hälften måste lyckas")

Om flera personer smyger sköts det lämpligast med en utmaning. Alla inblandade måste slå, men behöver inte slå för SMYGA. T.ex. kan någon SPANA för att hitta ett lämpligt läge, komma snabbt över ett öppet ställe med RÖRLIGHET, osv. Minst två slag för SMYGA mot vakternas SPANA måste dock ske. Varje misslyckat slag ökar vakternas uppmärksamhet ett steg enligt första punkten.

Och första punkten säger:

Ett misslyckande innebär inte nödvändigtvis att vakterna ser dig. I stället ökar deras vaksamhet stegvis för varje misslyckande (exceptionellt misslyckat ökar deras uppmärksamhet två steg ):
  1. Du måste stanna upp, vakterna blir alerta och spanar ut mot platsen var du smög. Vill du fortsätta smyga får vakterna +2T på SPANA.
  2. En vakt går iväg för att rapportera, eller förkunnar att den sett något ("Hallå där, ge er till känna!" etc.), barrikerar dörren eller så skickas en sökpatrull ut mm.
  3. Du blir sedd och konfronteras, hela vaktstyrkan alarmeras el.dyl.
* Mitt "Svärdets sång and Kopparhavet goes T20 with special sauce and happily ever after"
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Kopparhavets Hjärtekrossare! :D
OT, men

Över relingen kunde hon ana perfekt ansat hår som böljade i brisen. Kaparnas spänstiga, inoljade muskler blänkte med samma glans som de laddade bronskanonerna.

Hon kände hjärtat i halsgroppen. Det var Kopparhavets hjärtekrossare, och hon visste att allt nu stod på spel. "Ladda korpionerna mannar! Vi säljer våra drömmar dyrt!"


 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Två tankar:

1) Det ska ju vara svårare att smyga om man är 5p än om man är 1p. Mycket enklare att upptäcka en hel grupp, än en person.
2) Det här är igen detta med syftet med tärningsslagen: vad man vill avgöra är vad som händer och hur handlingen går vidare. Inte simulera enskilda personers skicklighet.

Min spontana tanke är att låta alla slå (i BRP). Det är hårt. Eventuellt hade jag frågat: "ni som är bra på detta, på vilket sätt hjälper ni era mer klumpiga vänner", och om de kommer upp med något rimligt så skulle jag låta de klumpigare få någon slags fördel.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Jag räknade lite (så ni slipper)

TL;DR: Det bör inte användas av personer som stör sig på ologiskheter. :)

Alla har individuellt 75 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 75 %
Gruppen består av 2 pers : 94 %
Gruppen består av 3 pers : 84 %
Gruppen består av 4 pers : 95 %
Gruppen består av 5 pers : 90 %
Gruppen består av 6 pers : 96 %

Alla har individuellt 50 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 50 %
Gruppen består av 2 pers : 75 %
Gruppen består av 3 pers : 50 %
Gruppen består av 4 pers : 69 %
Gruppen består av 5 pers : 50 %
Gruppen består av 6 pers : 66 %

Alla har individuellt 25 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 25 %
Gruppen består av 2 pers : 44 %
Gruppen består av 3 pers : 16 %
Gruppen består av 4 pers : 26 %
Gruppen består av 5 pers : 10 %
Gruppen består av 6 pers : 17 %

EDIT: citerade fel
Två kommentarer:
1. Det är nog rätt sällan att gruppens storlek är en oberoende variabel, så det blir inte så ofta en ologiskhet i praktiken.
2. Det är nog ännu mer sällan att alla i guppen har exakt samma chans att lyckas. Om du jämför en grupp med 70%, 60%, 50%, 40% och 30% chans att lyckas och se hur totala chansen att lyckas ändras om man tillför en extra medlem, så blir resultatet inte lika dramatiskt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
1. Det är nog rätt sällan att gruppens storlek är en oberoende variabel, så det blir inte så ofta en ologiskhet i praktiken.
2. Det är nog ännu mer sällan att alla i guppen har exakt samma chans att lyckas. Om du jämför en grupp med 70%, 60%, 50%, 40% och 30% chans att lyckas och se hur totala chansen att lyckas ändras om man tillför en extra medlem, så blir resultatet inte lika dramatiskt.
Fast poängen kvarstår dock att chansen att lyckas minskar märkvärt vid udda antal spelare.

Om det är två spelare, så måste minst en slå lyckat. Vid tre spelare så måste fortfarande en av de två slå lyckat och den tredje måste också lyckas (oavsett vilka det är av A, B, C). Det innebär att chansen för gruppen alltid minskar om den sista udda personen som tillkom inte har 100% att lyckas.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Det finns ju två sorters gruppslag: de där större grupper får flera chanser att lyckas (finna dolda ting), och de där de får flera chanser att misslyckas (gömma sig).

Jag har egentligen inget emot att det är så, eftersom det balanseras mot andra faktorer. För gömma sig, till exempel, är en enkel lösning att tolka slagen individuellt: Ove blir upptäckt, ni andra är som uppslukade av natten. Och finns dolda ting balanseras av att det är mindre effektivt när fler än nödvändigt letar.

Men för att få en gruppkänsla tycker jag också om när spelare kan dela framgångar med varandra. Typ att Lena kan ge bort ett lyckat slag till Ove om hon fick två, eller att hon kan ta minus fem på slaget för att ge Ove plus fem. Matematiskt blir det senare som att använda medelvärde, men det känns mer som att man hjälper varandra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Gumshoe: Den som är bäst slår, men alla andra måste spendera en poäng från sin Stealth för att inte fucka upp det. Kan de inte det, kan ledaren betala två poäng Stealth för varje som inte kan.

En av de bästa lösningar jag vet.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Den som är bäst OCH den som är sämst slår. Gruppen drabbas av bägge konsekvenserna.

I praktiken:

Letar: den som lyckas hittar.
Smyga: den som misslyckas väsnas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
För den som är nyfiken: Just nu ser det ut som att Rotsystem 1.5 får lösningen "alla slår, och den som får flera lyckade tärningar kan ge dem till folk som misslyckades".

Vilket ändå känns hyfsat diegetiskt – den som är bra på att smyga hjälper de andra att inte väsnas, den som är bra på att klättra offrar lite av sin väldigt goda balans och sitt väldigt bra grepp för att hjälpa den som är nära att ramla.


Det jag lärt mig av den här tråden är annars att det finns många sätt att göra det här på, och alla har sina för- och nackdelar =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det jag lärt mig av den här tråden är annars att det finns många sätt att göra det här på, och alla har sina för- och nackdelar =)
Jag brukar säga att Rules-As-Written är det omöjligt med militära bakhåll i RuneQuest - med 100 personer på varje sida kommer garanterat någon i bakhållsgänget att fumla sin Hide och någon på andra sidan critta sin Scan...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag brukar säga att Rules-As-Written är det omöjligt med militära bakhåll i RuneQuest - med 100 personer på varje sida kommer garanterat någon i bakhållsgänget att fumla sin Hide och någon på andra sidan critta sin Scan...
Jag brukar tänka att rollspelsregler extremt sällan är gjorda för att simulera militära situationer – utan snarare mer personliga/småskaliga grejer =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag brukar tänka att rollspelsregler extremt sällan är gjorda för att simulera militära situationer – utan snarare mer personliga/småskaliga grejer =)
Så är det förstås - i det här fallet löser man det rimligtvis genom att låta befälhavare och spejare slå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
En annan sak att fundera på i designen - särskilt om den är grovkornig kring nivåer av framgång, som BRP ofta är - är vad utfallen betyder. Om jag lyckas med min Hide och du lyckas med din Spot, har du sett mig då? Eller måste du lyckas bättre än jag efter att jag väl lyckats? Om jag misslyckas, ser du mig automatiskt, eller måste du lyckas med något bara för att jag ens försökt gömma mig?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
med 100 personer på varje sida kommer garanterat någon i bakhållsgänget att fumla sin Hide och någon på andra sidan critta sin Scan...
Det kan ju variera, men det är ju vanligt att fummel och crit är 5% chans. Det är ofta alldeles för ofta för att vara rimligt eller "realistiskt", statistiskt. Men hade det varit 1/100 eller 1/500, så hade det inträffat så sällan att det vore meningslöst. Samtidigt förspråkar jag ofta mer grader av framgång av misslyckande, men där är fummel/perfekt lite för ovanligt för att det på riktigt spa spela någon roll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Alltså jag tycker, givet att smyga inte är ett taktiskt minspel, att det mest "naturliga" (i så måtto att det känns minst som en speciallösning) är att alla slår individuellt och så får SL, utifrån fiktionen, av göra vad det innebär att någon eller några, men inte alla, misslyckas.
 
Top