Gruppslag – vilka varianter finns?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
I tråden om känslomässiga sannolikheter gled vi ju in lite på det här med gruppslag, alltså när t.ex. en hel grupp ska gömma sig eller göra något annat tillsammans.

Så… jag funderade lite på vilka lösningsvarianter som finns för detta. Några kom ju fram i den tråden, så fyll gärna på därifrån med såna jag missade…
  • Var och en är ansvarig för sitt eget smygande: Alla slår ett eget slag. Om någon misslyckas så kanske alla hittas, även de som lyckades – men so what? Det är ju… realistiskt. Det är svårt att smyga som stor grupp.
  • Man slår ett slag, mot gruppens bästa värde. Så ninjan kan smyga runt med fem-sex oregerliga fyllbultar och blir ändå inte upptäckt. Generöst.
  • Man slår ett slag, mot gruppens sämsta värde. Så fem-sex ninjor kan inte smyga runt med en endaste oregerlig fyllbult. Lite elakt.
  • Man slår ett slag, mot gruppens medelvärde. Herregud människa, du kan väl inte förvänta dig att folk ska räkna matte? Iofs kanske OK om man har låga tal och alltid avrundar uppåt t.ex.
Anledningen till att jag funderar är att jag inte har någon uttalad lösning för Krank* ännu (Rotsystem, Kutulu etc) och jag vet inte riktigt om jag ids fixa en. Men jag försöker fundera lite kring alternativen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
En variant för D&D som jag läste någon annan stans:

En ledare utses.
Alla utom ledaren slår mot normal svårighet. Notera hur många som lyckas.
Ledaren slår mot normal svårighet plus 5, reducerat med 1 för varje annan RP som lyckades.
Det är ledarens slag som avgör hur väl gruppen lyckas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
  • Man slår ett slag, mot gruppens medelvärde. Herregud människa, du kan väl inte förvänta dig att folk ska räkna matte? Iofs kanske OK om man har låga tal och alltid avrundar uppåt t.ex.
Kanske medianen istället för medelvärdet?
(för att det är lättare matte)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Var och en är ansvarig för sitt eget smygande: Alla slår ett eget slag. Om någon misslyckas så kanske alla hittas, även de som lyckades – men so what? Det är ju… realistiskt. Det är svårt att smyga som stor grupp.
Det är förvisso bara en variant av detta, men att alla slår och bra slag från vissa kan väga upp dåliga slag hos andra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Gruppen slår tre slag: mot Smyga, Spana och Smidighet. Antalet lyckade slag avgör resultatet: 0) upptäckta och tagna på bar gärning, 1) upptäckta men hinner reagera/fly, 2) vakten anar oråd, 3) helt ljudlösa.

Vilka RP som slår mot vilka FV är upp till gruppen.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
år noll motorn har, eller så har vi husreglat det jag vet inte riktigt, att alla slår och extra sexor, kan användas för att hjälpa en kompis som misslyckas.

Så Ninjan får 3 sexor, då kan den smyga för sig själv och peka ut den tystaste vägen och sopa bort knakande pinnar åt två fyllbultar som inte fått en enda sexa.

Jag tycker ofta att det fungerar rätt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Det går ju också att köra gruppslag som "skill challanges": Gruppen måste få tre framgångar innan de får tre misslyckanden, gruppen väljer själva vilka som slår, men varje enskild person som slår får bara slå en gång per passande färdighet.

Så även om man har en mästersmygare så får denna bara slå för smyga en gång. Sen kan någon annan slå för smyga om de vill, eller hitta på en anledning att slå för en annan färdighet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
* Alla slår, om minst hälften lyckas går det bra.
Jag gillade det här, men det leder till en konstig konsekvens: Om gruppen består av ett udda antal personer är det alltid en fördel att ta med en person till, om den personen så bara har 1 % i Smyga!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
* Alla slår, om minst hälften lyckas går det bra.
Hur många som måste lyckas kan variera. En variant jag varit med om är att det är ok om en rollperson misslyckas.

år noll motorn har, eller så har vi husreglat det jag vet inte riktigt, att alla slår och extra sexor, kan användas för att hjälpa en kompis som misslyckas.
Tror det är inbyggt för vi körde likadant. Ska man översätta det till andra spel så handlar det om att den som lyckas tillräckligt bra kan väga upp för en medspelare som misslyckas. D&D-exemplet kan vara att om du lyckas med 5 så får du hjälpa en kompis.

Übereil
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Var och en är ansvarig för sitt eget smygande: Alla slår ett eget slag. Om någon misslyckas så kanske alla hittas, även de som lyckades – men so what? Det är ju… realistiskt. Det är svårt att smyga som stor grupp.
Ja alltså det är ju realistiskt om man tänker sig att 38% i smyga betyder att i 38% av fallen är man bra på att smyga och i 62% är man kass på det. Jag uppfattar det som antagandet hos många rollspelare är att ett färdighetsslag handlar om att slumpa hur bra rollpersonen är just nu.

Om man istället tänker att tärningsutfallet representerar omgivningen så är det ju mindre realistiskt. Om tärningsslaget representerar huruvida den där vakten råkar titta åt det här hållet just nu, om vinden blåser åt rätt håll, om ett moln täcker månen vid just rätt ögonblick och om vakten har sovit ordentligt natten innan så är det ju mindre realistiskt, eftersom de flesta av dessa faktorer kommer att vara gemensamma för alla som smyger.

Men "Vad betyder tärningsslaget?" är en fråga mina traddspelsfördomar säger i princip aldrig beskrivs i spelet, för att istället bara säga att man slår en tärning och är den lika eller under FV är det lyckat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Ja alltså det är ju realistiskt om man tänker sig att 38% i smyga betyder att i 38% av fallen är man bra på att smyga och i 62% är man kass på det. Jag uppfattar det som antagandet hos många rollspelare är att ett färdighetsslag handlar om att slumpa hur bra rollpersonen är just nu.

Om man istället tänker att tärningsutfallet representerar omgivningen så är det ju mindre realistiskt. Om tärningsslaget representerar huruvida den där vakten råkar titta åt det här hållet just nu, om vinden blåser åt rätt håll, om ett moln täcker månen vid just rätt ögonblick och om vakten har sovit ordentligt natten innan så är det ju mindre realistiskt, eftersom de flesta av dessa faktorer kommer att vara gemensamma för alla som smyger.

Men "Vad betyder tärningsslaget?" är en fråga mina traddspelsfördomar säger i princip aldrig beskrivs i spelet, för att istället bara säga att man slår en tärning och är den lika eller under FV är det lyckat.
Fast är det här verkligen en öppen fråga? I de flesta traddspel är det ju uttalat att FV representerar rollpersonens skicklighet, och det finns någon sorts av system för svårighetsgrad. Då är väl det enda tärningsslaget kan representera rollpersonens ansträngning och dagsform. Och möjligen tur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Men "Vad betyder tärningsslaget?" är en fråga mina traddspelsfördomar säger i princip aldrig beskrivs i spelet, för att istället bara säga att man slår en tärning och är den lika eller under FV är det lyckat.
Kanske inte riktigt vad du pratar om, men det finns ju en del spel som utvecklar det hela lite genom att göra det till ett mosståndsslag mot fiendens vaksamhet eller perception eller dylikt. Kanske genom olika varianter av "degree of sucess/failure".

Ett "misslyckat" slag för smyga betyder då inte nödvändigtvis att man faktiskt misslyckas att smyga.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Ja alltså det är ju realistiskt om man tänker sig att 38% i smyga betyder att i 38% av fallen är man bra på att smyga och i 62% är man kass på det. Jag uppfattar det som antagandet hos många rollspelare är att ett färdighetsslag handlar om att slumpa hur bra rollpersonen är just nu.

Om man istället tänker att tärningsutfallet representerar omgivningen så är det ju mindre realistiskt. Om tärningsslaget representerar huruvida den där vakten råkar titta åt det här hållet just nu, om vinden blåser åt rätt håll, om ett moln täcker månen vid just rätt ögonblick och om vakten har sovit ordentligt natten innan så är det ju mindre realistiskt, eftersom de flesta av dessa faktorer kommer att vara gemensamma för alla som smyger.
Från det perspektivet så låter det som att det snarare borde vara så att SL slår hur bra man måste vara på att smyga och så ser man om man kommer upp i... 43 eller vad SL nu slog. Och så kommer ninja-Genesis med 85 % i smyga att ducka under fönstret där månen lyser medan klant-Übereil med bara 15 % bara knatar på så vakten ser hans siluett mot fönstret.

Edit: Det tråkiga (som just slog mig) är att det i praktiken blir den sämsta som sätter ribban om man gör såhär. Så då får man ett realistiskt men svårt system.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Andra förslag som fanns i den tråden:

* Alla slår, om minst hälften lyckas går det bra.
Jag räknade lite (så ni slipper)

TL;DR: Det bör inte användas av personer som stör sig på ologiskheter. :)

Alla har individuellt 75 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 75 %
Gruppen består av 2 pers : 94 %
Gruppen består av 3 pers : 84 %
Gruppen består av 4 pers : 95 %
Gruppen består av 5 pers : 90 %
Gruppen består av 6 pers : 96 %

Alla har individuellt 50 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 50 %
Gruppen består av 2 pers : 75 %
Gruppen består av 3 pers : 50 %
Gruppen består av 4 pers : 69 %
Gruppen består av 5 pers : 50 %
Gruppen består av 6 pers : 66 %

Alla har individuellt 25 % chans att lyckas
Gruppen består av 1 pers : 25 %
Gruppen består av 2 pers : 44 %
Gruppen består av 3 pers : 16 %
Gruppen består av 4 pers : 26 %
Gruppen består av 5 pers : 10 %
Gruppen består av 6 pers : 17 %

EDIT: citerade fel
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Från det perspektivet så låter det som att det snarare borde vara så att SL slår hur bra man måste vara på att smyga och så ser man om man kommer upp i... 43 eller vad SL nu slog. Och så kommer ninja-Genesis med 85 % i smyga att ducka under fönstret där månen lyser medan klant-Übereil med bara 15 % bara knatar på så vakten ser hans siluett mot fönstret.

Edit: Det tråkiga (som just slog mig) är att det i praktiken blir den sämsta som sätter ribban om man gör såhär. Så då får man ett realistiskt men svårt system.

Übereil
Betydligt enklare än att alla ska slå varsitt slag, dock. (Och jag har bara 67% i smyga, då jag maxade akrobatik i min ninjaträning.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
En slår, men de andra ger bonus till värdet, precis som verktyg hade gjort. Varje person bestämmer hur den hjälper till - behöver inte vara samma färdighet.

Alla slår, men slår för vad de hjälper till med och varje slag är ett motståndsslag. Flest vinster är framgångsrik.

Alla slår (mot svårighetsgrad) och antal lyckade måste överstiga antal misslyckade.

---

Jag har kört med de två första (Matiné) och de funkar väldigt bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Mouse Guard, som går ut att på att små möss hjälper varandra, har ett system där man lägger till extra tärningar för alla som hjälper. I det spelet är det normalt rätt svårt att lyckas om man är en ensam liten mus. Rätt sympatiskt tycker jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Utpost är ju baserat på gruppslag. De svårare utmaningarna är i princip omöjliga att rå på ensam, så då behöver man hjälpas åt. De som hjälper till slår slag och deras träffar blir extratärningar för den som slår huvudslaget (det är ett tärningspölsystem). Svårigheten i hjälpslaget beror på hur mycket man har grälat i gruppen. Så en grupp där alla har grälat och är osams har väldigt svårt att vinna svårare utmaningar, eftersom de inte kan samarbeta väl. Är gruppen mer harmonisk så går det lättare. Så drivs friktionen (som mätaren heter) upp och ned av konflikter respektive ögonblick av närhet, vilket är hela temat i spelet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
år noll motorn har, eller så har vi husreglat det jag vet inte riktigt, att alla slår och extra sexor, kan användas för att hjälpa en kompis som misslyckas.

Så Ninjan får 3 sexor, då kan den smyga för sig själv och peka ut den tystaste vägen och sopa bort knakande pinnar åt två fyllbultar som inte fått en enda sexa.

Jag tycker ofta att det fungerar rätt bra.
Varianter på det:
  • I system där man bara räknar högsta tärningen i en pöl kan man låta rollpersoner ”ge bort” tärningsresultat till sina kamrater.
  • I system där man bara slår en tärning (eller T100) kan man låta rollpersoner ge bort en delar av sitt resultat till sina kamrater.
 
Top