Nekromanti Grundregler till ett rollspel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kvaliteter

Problemet med differenser är förstås att det är räknande inblandat. Trevligast vore ett system där man helt enkelt jämför vad man slog, så att man slapp räkna.

Nu har du valt ett kvalitetssystem där det är bra att slå lågt (ju fler ettor desto bättre är det), så det gör black jack-metoden/Pendragon-metoden (så länge som du slår under färdighetsvärdet så är högt bra). Med det systemet hade Nils slagit 8 och Berra slagit 5, och eftersom 8 är högre än 5 så hade Nils vunnit hagglandet och lyckats klämma ut fem silvermynt extra.

Du har också valt ett system med två olika kvalitetsmätare, en för att mäta varierad grad av framgång vid "enkla slag", och en för att mäta två motsatta slag. Jag skulle hellre välja ett system med en kvalitetsmätare, och använda den i båda situationerna.

Ett förslag skulle kunna vara så här:

Ett misslyckat slag har i grunden kvalitet 0 och ett lyckat slag har i grunden kvalitet 1. Varje etta på ett lyckat slag ökar på kvaliteten med 1, och varje sexa på ett misslyckat slag minskar kvaliteten med 1. Ju högre kvaliteten är desto bättre - kvalitet 2 är nästan perfektion och allt över kvalitet 3 är i princip grader av perfektion.

Vid motsatta slag jämför du bara två kvaliteter. Den som får högst kvalitet vinner.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Motstånd

Nackdelen är att du måste räkna minus. Tjommar som jag (du kanske råkar ut för en tjomme som jag) tycker det är knepigt med subtraktion.

Ett alternativ: För att vinna måste du lyckas bättre än din motståndare (perfekt slår lyckat, lyckat slår misslyckat). Om bägge slår lika bra vinner den som slår högst.

Det ger (vid lyckade slag) precis samma effekt som om man räknar differens.

Problemet blir vid misslyckade slag, för det ger den som är tvungen att slå det svåraste slaget en ökad chans att lyckas vinna (inte att lyckas, att vinna) om hans motståndare misslyckas. Det kan kännas knepigt, fast det kan "lösas" om man förutsätter att det är precis lika svårt.

Ett annat alternativ: En av de två personerna i en motståndssituation slår inte alls. En av dem är oftast en SLP, i de flesta liknande spel jag sett, och då är det han som inte slår.

Rollpersonen vinner över SLPn om han antingen slår perfekt eller lyckas och slår högre än SLPns färdighetsvärde med tärningen.

Vem som helst kan slå perfekt, så alla har en chans mot alla SLP, men om SLPn är tillräckligt mycket bättre än dig (gamla tant Agda bryter arm med starke Arvid, jag försöker köpslå med Joakim von Anka) kan man bara lyckas om man slår perfekt.

Chansen att slå högre än motståndarens färdighetsvärde äkar om man slår ett svårt slag (mer tärningar), men samtidigt minskar ju chansen att slå under sitt eget färdighetsvärde. Det kan ju tolkas som att man har större chans att åstadkomma stordåd under viss stress, men också att misslyckas totalt.

Om du vill kan man i sådana här fall bestämma hur svårt slaget är själv (spelaren alltså). I alla fall kan man låta honom öka svårigheten på slaget. Det föreställer att han gör något jättedrastiskt för att försöka vinna. Jag kan tyvärr inte fatta oddsen för jag suger på matte och jag misstänker att måltavlan flyttar på sig, men ändå. Det innebär att spelaren kan känna lite hasardspel, det kan vara spännande ibland.

Eller så kan du säga att man måste slå över motståndarens färdighetsvärde ibland, perfekt hjälper inte. Har motståndaren tillräckligt högt FV så har man ingen chans. Så är det ju med motståndstabellen i Drakar, om någon har 10 poäng över i vaddetnuär är man rökt. Det kan kännas kymigt för spelarna men kan å andra sidan ses som trovärdigt - slumpen kan inte hjälpa en jämt, man ska vara bra också för att över huvud taget lyckas. Det känns extra bra när det gäller fysisk råstyrka, men det kan som sagt bli jobbigt.

Eller så kan man räkna med att spelarna klarar mellanstadiematte. :gremlaugh:

Erik
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Kvaliteter

Jag förstår precis vad du menar, tror jag i alla fall, och jag måste säga att det är den bästa idén hittills, speciellt eftersom jag kör ett T6-system, och flera tärningar rullas.
Helt enkelt, den som får flest låga siffror, eftersom att slå lågt är det bättre vinner.
Exempel:
Nils och Berra köpslår. Nils får utfallet med två 3:or och en 2:a, medan Berra får två 4:or och en 3:a, vilket är sämre. Nils vinner alltså diskussionen.

Räcker det att sätta systemet så kort i sig?
Eller bör jag vara mer specifik, att i dessa situationer är 1, 2, 3 positiva tal, och 4, 5, 6 negativa tal, så mer av det ena eller andra ställer en förlorarre och en vinnare.
...Jag tänker nu på hur jag bör skriva regeln så att den skall vara lätt för alla att förstå och handskas med.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kvaliteter

Det låter klurigt och bra, och dessutom kan man använda den där kvaliteten i andra situationer för att mäta hur bra något är - man kan t.ex. öka skadan eller skadepotentialen med kvaliteten på attackslaget.

Edit: Eller ett relevant exempel för köpslagan: det visar hur mycket man lyckas pruta ned priset/trissa upp priset. Kvalitet låg ger en symbolisk summa, kvalitet hög så går man med på ett "vänskapspris".

(Det här är nåt jag gillar i spel, att man kan använda en sak till, öh, flera saker.)

Men visst blir det fortfarande så att det är bättre att slå fler tärningar för man har ökad chans att få många ettor, men samtidigt sämre för det är chans att slå många sexor, eller? Både ökad chans till mycket bra och ökad chans till mycket dåligt kan ju betyda att det blir mer dramatiskt när man ska slå svåra slag, det kan ju vara bra?

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kvaliteter

Helt enkelt, den som får flest låga siffror, eftersom att slå lågt är det bättre vinner.
Som du säger, det kan vara lite svårt att räkna på - om jag slår en etta och du slår två tvåor, vem fick flest låga siffror.

Annars kan man säga att den som slår lägst på en tärning, vilken som helst, vinner, och slår flera lika lågt vinner de som slog flest tärningar av det slaget. Slog man lika många ettor, säg, räknar man antalet tvåor, sedan treor, etc.

Eller så kan man räkna Bra Tärningar (1-3) och Dåliga Tärningar (4-6), som du säger, och den som får flest vinner, fast då ökar chansen att folk får lika många, i synnerhet om de slår lika många tärningar till att börja med.

Erik
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
For the record [fanmail]

Krilles poster har en fantastisk hög snittklass och det är sällan hans inlägg saknar substans. Jag vet inte, det är kanske bara jag, men är det inte mer hjälpsamt att svara på frågan än att gnälla över att man själv inte tyckte att svaret var bra nog?

Vidare kan jag avslöja att jag har en hel hög med worddokument med copy-pastade inlägg från Krille som jag kikar på när jag kör fast i mina egna regelknåp.

[ QUOTE ]
Så jag har lärt mig: be aldrig om hjälp med dina problem, för vad du får är självgoda svar av forum-pundits om deras personliga käpphästar för vad som är Gott Rollspel.

[/ QUOTE ]

Fast i det här fallet fick trådskaparen ett direkt svar på en direkt fråga. Dessutom en massa konkreta tips. Är du av en annan uppfattning kanske det vore på sin plats med ett svar som helt saknar den påstådda självgodheten? Vad är Gott Rollspel Nightowl-style, och vad är det minsta ett sådant måste innehålla för att vara spelbart? För egen del är svaret en konfliktmekanik. Det är allt jag behöver. Som i The Pool. Världens bästa rollspel räknat till kvalitet/tecken.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag lovade mig själv att inte kommentera mer...

...men mej kan man inte lita på.

Vad är Gott Rollspel Nightowl-style, och vad är det minsta ett sådant måste innehålla för att vara spelbart?
Min personliga käpphäst är helt irrelevant för vad Sölvebring gillar, misstänker jag, och helt irrelevant för vad du gillar. Han kommer antagligen inte att sälja sitt spel till mig och kommer antagligen inte att spelleda mig. Mina kommentarer i den här tråden om specifika grejer kan möjligtvis vara relevant.

Men eftersom du frågar: det beror på. Jag är en sådan där person du uttryckligen inte är, enligt en annan tråd, som har utbyte av såväl Eon som av Dogs in the Vinyard (eller liknande spel, jag tycker att just de är på nivån titta på torkande målarfärg bägge två, men principen). Således är det väldigt lite jag kan säga om alla spel jag faktiskt gillat som är relevant. Eftersom Sölvebring gav exempel på vad han redan gjort läste jag mellan raderna och antog att den som svarade skulle svara något relevant för det han redan hade skrivit.

Och Krille är som sagt ett rollspelsgeni, jag förväntar mig mer av honom än kommentarer på samma nivå som:
-Hur gör jag för att bli rik?
-Tjäna mer än du spenderar!
...vilket är helt sant, men...

Vad som också är sant är att Krille inte är ensam; som sagt, den här tråden var den milt ohövliga kunden som fick postkassören Erik att greppa hagelbössan och börja skjuta kunderna. Ohejdat.

Vidare kan jag avslöja att jag har en hel hög med worddokument med copy-pastade inlägg från Krille som jag kikar på när jag kör fast i mina egna regelknåp.
Du är dock en erkänd Forge-fan som ääääääääälskar icke-traditionella spel.

Det är inte sådana jag har haft problem med att skriva; sådana är alla engagerade här på forumet hemskt förtjusta i och har tusen teorier och praktiska noter om. Inklusive negativ men faktiskt konstruktiv kritik; se bara på Rising!

Vill man skriva ett bättre BRP får man veta av forumets största och vitt publicerade guru att det ska man inte, för det är helt onödigt. Det finns ju redan!

Vill man veta hur man ska hantera språk i sitt specifika rollspel får man veta att det behöver man inte för det är minsann inte AWESOME (oavsett vad som var meningen med ens specifika rollspel). Forumets mantra är att hoppa över det som i traditionella spel hanteras av regler för sååååå dum är du väl lilla vän att du inte insett att det behöver du inte.

Etc. Om du arbetar inom paradigmet för forumets elit (inte självutnämnda elit, jag tycker som sagt att det är klyftiga och kreativa människor) uppstår praktiska diskussioner; gör man inte det möts man av ifrågasättande av varför man över huvud taget funderar som man gör. Sluta tänka och tycka som du gör, tänk och tyck som vi istället! Dnalor ger bra exempel i den här tråden.

För att ge ett sorts exempel: Ta krank, som sagt i den här tråden att han inte alls gillar den sorts spel jag vet du gillar. Tänk dig att du satt på ett forum där alla människor som skrev längre och mer ingående kommentarer än "ja det låter väl bra..." hade i stort sett samma smak som krank, och alltid applicerade den till dina frågor, oavsett hur specifika de än var.

Erik, alla är vi självgoda på vårt vis.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Först så går det upp, så går det ner...

Och Krille är som sagt ett rollspelsgeni, jag förväntar mig mer av honom än kommentarer på samma nivå som:
-Hur gör jag för att bli rik?
-Tjäna mer än du spenderar!
...vilket är helt sant, men...
Jupp, det är helt sant. Och visst kan jag bättre.

Men liksom, ibland får man välja nivå. Frågeställningen var trots allt följande: "Jag har ett sätt att fixa handlingar på, vad behöver jag mer för att ha ett rollspel?" Naturligtvis skulle jag kunna lägga mig på Krille-nivå (vilket, ska erkännas, inte är så förbaskat högt ändå - det finns flera tillfällen då forge-iterna och Fiktionslek och andra flummare pratar förbi mig på en abstraktionsnivå i övre stratosfären, typ), men det vore oschysst mot Sölvebring. Jag skulle helt enkelt prata förbi honom. Den nivån är liksom...

-Hur gör jag för att bli rik?
-(lång teoretisk utläggning om risk kontra vinst i daytrading på aktiemarknad med skattetekniskt tillägg)
Jag tror inte att Sölvebring hade haft någon större nytta av ett sådant inlägg, så den nivån är nog helt enkelt bäst att undvika. Jag valde den lägre nivån "tjäna mer än du spenderar" av rent pragmatiska skäl. Uppenbarligen hade han hjälp av det.

Det tycks mig som att det som triggade reaktionen hos dig inte var hjälpen till Sölvebring, utan kommentaren till Bobby Magikern. Det är återigen ett fall av nivåval - jag vet att han har hängt med ett tag. Men framförallt så hade den grenen inte med hjälp att göra över huvud taget, utan snarare med att vi båda var rätt roade av att John Wicks tes tydligen fortfarande är okänd. Bobby behöver ingen hjälp och frågade inte heller, så han fick ingen.

---

För övrigt så anser jag fortfarande frågeställningen borde vara:

-Hur får man en mindre förmögenhet från rollspel?
-Börja med en större.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl skjuter kassörskorna också...

utan snarare med att vi båda var rätt roade av att John Wicks tes tydligen fortfarande är okänd
Jag tolkade det som att Bobby var oerhört less på att du alltid drar upp den, eftersom det är en truism som Wick (och ibland du) mest använder för att bevisa hur liten skillnad det är mellan Tunnels & Trolls och Exalted, om man ser till de stora dragen, liksom. (Liksom, tror du att Sölvebring inte utvecklat en mekanism för att slåss om du inte nämnt den?) Jag hallucinerade kanske en rolleyes-smiley där, men det får Bobby kommentera.

Jag tror det hade funnits en mellannivå:

-Hur blir jag rik?
-Tja, inte genom att spara på banken i alla fall. Räntan (mängden pengar man tjänar med tiden) är nämligen lägre än inflationen (mängden pengar man förlorar med tiden).
...vilket jag tror sölvebring begriper (även om det antagligen blir fel, eftersom mina kunskaper i ekonomi begränsar sig till "tjäna mer än du spenderar" :gremgrin:).

Och det som irriterade mig mest var påpekandet att det minsann inte behövdes några nya BRP och GURPS för det var bättre att använda existerande spel. Det är ett så falskt påstående att jag kan bevisa det med tabeller! :gremgrin:

Och, som jag sagt, typiskt för attityden på forumet.

Erik
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Nightowl skjuter kassörskorna också...

Och, som jag sagt, typiskt för attityden på forumet.
Gör antalet tyckare och delgivare av sin åsikt, åsikten mindre viktig? Skall folk sluta posta för att de står för en populär åsikt? Jag tycker det hade varit jävligt mycker mer smakligt om du bara hade presenterat din åsikt, motiverat den samt skjutit ner Krilles utifrån din ståndpunkt. Men det är jag det, och det är min åsikt. Kanske inte den mest populära...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowl skjuter kassörskorna också...

Skall folk sluta posta för att de står för en populär åsikt?
Nej, men de ska sluta posta åsikten i trådar där den är irrelevant.

Om du undrar på ett sexforum hur du bäst tillfredsställer en kvinna, är det bara korkat av mig (som föredrar mitt eget kön) att skriva att du inte ens ska försöka, för du ska bli bög istället: ingen kan tillfredsställa som en annan man.

Som sagt, den här tråden är egentligen ett dåligt exempel, men Dnalor slog huvudet på spiken: utgå från att postaren vet vad han gör. Om han undrar över sin tabell, utgå inte från din åsikt att alla tabeller är dåliga, fundera på hur hans tabell kan bli bättre. Och om du inte kan komma på något positivt att säga om tabeller, säg ingenting, för ingenting du säger är hjälpsamt.

I synnerhet om tre andra redan postat och sagt till den lilla gubben, att inte ska du använda tabeller, för det har Mr Edwards sagt är så fel, så fel.

Spelmakarforumet är inte en missionsstation för den enda sanna läran, det är ett ställe där folk ofta ber om hjälp.

Erik, som dessutom, som sagt, är gravt polyteistisk vad gäller rollspelsgudar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krutdurk

Och det som irriterade mig mest var påpekandet att det minsann inte behövdes några nya BRP och GURPS för det var bättre att använda existerande spel. Det är ett så falskt påstående att jag kan bevisa det med tabeller! :gremgrin:
Fast då massuppfittade du mig. Det jag ville ha fram var särdragen, det som skiljer spel A från spel B till och med Z med undervarianter. Vad jag menar är inte "det är bättre att använda ett existerande spel", utan "det är bättre att lägga krutet där det märks".

Och stället där det märks är särdragen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Re: Krutdurk

Fast då massuppfittade du mig. Det jag ville ha fram var särdragen, det som skiljer spel A från spel B till och med Z med undervarianter. Vad jag menar är inte "det är bättre att använda ett existerande spel", utan "det är bättre att lägga krutet där det märks".
...vilket är förvillande likt "det är ingen idé att bygga ett system som bara är som BRP fast bättre".

//Krank, som menar att "särdrag" ofta märks alldeles för mycket för att kunna räknas som god speldesign
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krutdurk

...vilket är förvillande likt "det är ingen idé att bygga ett system som bara är som BRP fast bättre".
Är Pendragons Passions och Traits eller Cthulhus Sanity en bättre BRP eller ett särdrag?

Jag skulle kunna gå med på "bättre" i betydelsen "lyfter fram respektive miljös särdrag bättre", men inte i betydelsen "löser samma problem som vanilj-BRP fast bättre". Och det är det sistnämnda jag menar är en bättre BRP. Det förra är en specialiserad BRP, och det är något helt annat.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Minerar hela Svarta Pärlan

Och stället där det märks är särdragen.
Och vad om särdraget är "jag har gått igenom vad som jag dels tycker är helt miffo med BURPS, dels allt som är irrelevant för min furry fantasy i stenåldersmlijö, men jag utgick från BURPS för att stommen är solid"?

Inga revolutionerande nya funktioner, bara buggar utsorterade?

För, handen på det där inre organet folk snackar om, det är så den mesta amatördesignsverksamheten går till. Det är det man vill uppnå. Då är råd av typen "nu måste man subtrahera för att avgöra vem som vinner, det är krångligt för en del och ointuitivt, kan du inte räkna ettor istället" den sortens info som erfarna göbbar kan komma med och man kan reflektera kring, men mer lofty goals kan man lämna åt teoridiskussionerna - där de hör hemma, och som hemskt gärna kan fortsätta.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Träff i slagskepp, sänkt!

Då är råd av typen "nu måste man subtrahera för att avgöra vem som vinner, det är krångligt för en del och ointuitivt, kan du inte räkna ettor istället" den sortens info som erfarna göbbar kan komma med och man kan reflektera kring
Jo, vi kom till den nivån så småningom, som du märkte.

Jag tycker dock inte att det var särskilt uppenbart i trådens början att det var den sortens kritik som önskades från början. Ibland blir man tvungen att stega sig igenom en viss diskussion innan man ser sådana saker, ety önskemål ibland inte är så läbbans klara, inte ens för frågeställaren, och speciellt inte om man är nybörjare.

Om det nu var så uppenbart som jag inte tycker att det var så tycker jag att det hade varit bra mer konstruktivt att faktiskt ge den hjälpen direkt istället för att minera piratskepp och skjuta kassörskor. Det hade i alla fall Sölvebring haft nytta av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Re: Krutdurk

Jag skulle kunna gå med på "bättre" i betydelsen "lyfter fram respektive miljös särdrag bättre", men inte i betydelsen "löser samma problem som vanilj-BRP fast bättre". Och det är det sistnämnda jag menar är en bättre BRP. Det förra är en specialiserad BRP, och det är något helt annat.
Jag räknar dina exempel som särdrag. Det jag menar med "bättre" här är saker som t.ex smartare sätt att räkna på, vettigare uppdelning av grundegenskaper, etc. Det kallar jag bättre BRP. BRP, fast med trovärdig output. BRP, fast med mindre matte.

"löser samma problem som vanilj-BRP fast bättre" anser jag helt klart vara ett mycket eftersträvansvärt mål. Betydligt bättre än att försöka bygga mekanik för hur karaktären ska reagera i olika situationer, eller att blanda in mekanik för att skapa dramaturgiska strukturer. Enligt mig.

Allt jag vill få sagt är att det alltid finns en poäng i att skapa regelsystem - att det knappast är självskrivet vart det är "bäst" att "lägga krutet".

//Krank, som helst skulle se att fler spelskapare lade krutet på att skapa traditionella system fast med mindre matte och mer trovärdig output
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Alle man i livbåtarna

Om det nu var så uppenbart som jag inte tycker att det var så tycker jag att det hade varit bra mer konstruktivt att faktiskt ge den hjälpen direkt istället för att minera piratskepp och skjuta kassörskor. Det hade i alla fall Sölvebring haft nytta av.
Grejen var att jag suger på att snacka om tärningar, medan jag vet att du inte gör det. Jag är missnöjd med Arvidsjaurs poliskår också men tror inte saken blir bättre av att jag klär ut mig till fladdermus alt. uggla och försöker sätta skräck i hustrumisshandlare, spritlangare och fortkörare. Däremot kan jag tänka mig att uttrycka mitt missnöje när en av poliserna kommer och lånar sin månatliga CD-bok.

Men jag ångrar ganska djupt att jag inte sket i den här roddbåten istället för att sänka ett rejält piratskepp; jag skulle startat en rejäl tråd om hur mycket alla andra suger :gremwink: på forumforumet istället med några vettigare exempel. Med det slutar jag nu denna OT-tråd och återkommer när jag är argare i en annan dylik.

Erik
 
Top