CGH
Warrior
Trots tidigare visat ointresse och vissa (visa) lektioner i marknadsföring kör jag lite på samma visa som förut. 
Här kommer en fil (ca fem sidor lång, 147kb pdf) som beskriver grunden i regelsystemet till mitt eget rollspel Tellakhas (spelet kan komma att byta namn till något mer förståeligt och från början mindre intetsägande).
Jag är nöjd med reglerna, med vissa undantag. De är enkla och jag funderar även på att använda de i andra spelvärldar. Genom att använda olika attribut i olika spelvärldar kan reglerna ges olika känsla. Tanken är att större delen utav känslan i reglerna ska ligga i attributen.
Reglerna kan sammanfattas så här:
Det finns ingen uppdelning i egenskaper/färdigheter/förmågor. Istället finns det fördelar, nackdelar och karaktärsdrag . Tillsammans kallas dessa attribut.
Vad som menas med fördel och nackdel är troligen inte så svårt att lista ut. Karaktärsdrag däremot är kombinerade nackdelar och fördelar som går ungefär jämnt upp i "braighet".
Spelvärdet för hur "bra" något går när en rollperson försöker sig på något kallas resultat .
För att räkna ut resultatet läggs tärningsslag (2t10), ett attribut och svårighetsgrad ihop. Ett resultat på två är kass. Tjugo innebär ett underverk. Skalan däremellan är flytande.
Svårighetsgraden kan vara både negativ och possitiv. Nackdelar drar alltid ner resultatet, medan fördelar alltid ökar resultatet. Karaktärsdrag kan göra båda delarna.
Attributen beskrivs i ett eget kapitell. Meningen är att den mesta utav känslan i reglerna ska finnas i beskrivningen i attributen. Tyvärr har jag inte några bra attributbeskrivningar att posta ännu.
...och sen några frågor:
1. Fattar man vad jag menar med texten? Är reglerna för komplicerade? Texten antar att man vet vad rollspel är.
2. Är reglerna för lika något annat rollspel? De har vissa likheter med Västmark, kanske för mycket likheter. Bland annat finns det inte några grundegenskaper utan det skall bara vara långa listor med attribut. Det vore kul om Krille kunde kolla på reglerna och säga om han tyckte de var allt för lika Västmark. Jag vill ju inte reta upp någon genom att stjäla dennes idéer! Vad jag har fattat finns det i bland annat Castle Falkenstein liknande system med egenskaper, så det borde väl inte vara något krux, eller?
Andra kommentarer (från vem som helst) skulle inte göra mig ledsen heller.
CGH - lär sig inte

Här kommer en fil (ca fem sidor lång, 147kb pdf) som beskriver grunden i regelsystemet till mitt eget rollspel Tellakhas (spelet kan komma att byta namn till något mer förståeligt och från början mindre intetsägande).
Jag är nöjd med reglerna, med vissa undantag. De är enkla och jag funderar även på att använda de i andra spelvärldar. Genom att använda olika attribut i olika spelvärldar kan reglerna ges olika känsla. Tanken är att större delen utav känslan i reglerna ska ligga i attributen.
Reglerna kan sammanfattas så här:
Det finns ingen uppdelning i egenskaper/färdigheter/förmågor. Istället finns det fördelar, nackdelar och karaktärsdrag . Tillsammans kallas dessa attribut.
Vad som menas med fördel och nackdel är troligen inte så svårt att lista ut. Karaktärsdrag däremot är kombinerade nackdelar och fördelar som går ungefär jämnt upp i "braighet".
Spelvärdet för hur "bra" något går när en rollperson försöker sig på något kallas resultat .
För att räkna ut resultatet läggs tärningsslag (2t10), ett attribut och svårighetsgrad ihop. Ett resultat på två är kass. Tjugo innebär ett underverk. Skalan däremellan är flytande.
Svårighetsgraden kan vara både negativ och possitiv. Nackdelar drar alltid ner resultatet, medan fördelar alltid ökar resultatet. Karaktärsdrag kan göra båda delarna.
Attributen beskrivs i ett eget kapitell. Meningen är att den mesta utav känslan i reglerna ska finnas i beskrivningen i attributen. Tyvärr har jag inte några bra attributbeskrivningar att posta ännu.
...och sen några frågor:
1. Fattar man vad jag menar med texten? Är reglerna för komplicerade? Texten antar att man vet vad rollspel är.
2. Är reglerna för lika något annat rollspel? De har vissa likheter med Västmark, kanske för mycket likheter. Bland annat finns det inte några grundegenskaper utan det skall bara vara långa listor med attribut. Det vore kul om Krille kunde kolla på reglerna och säga om han tyckte de var allt för lika Västmark. Jag vill ju inte reta upp någon genom att stjäla dennes idéer! Vad jag har fattat finns det i bland annat Castle Falkenstein liknande system med egenskaper, så det borde väl inte vara något krux, eller?
Andra kommentarer (från vem som helst) skulle inte göra mig ledsen heller.
CGH - lär sig inte
