Nekromanti Grundregler Tellakhas (åååh... inte nu igen!)

CGH

Warrior
Trots tidigare visat ointresse och vissa (visa) lektioner i marknadsföring kör jag lite på samma visa som förut. :gremtongue:

Här kommer en fil (ca fem sidor lång, 147kb pdf) som beskriver grunden i regelsystemet till mitt eget rollspel Tellakhas (spelet kan komma att byta namn till något mer förståeligt och från början mindre intetsägande).

Jag är nöjd med reglerna, med vissa undantag. De är enkla och jag funderar även på att använda de i andra spelvärldar. Genom att använda olika attribut i olika spelvärldar kan reglerna ges olika känsla. Tanken är att större delen utav känslan i reglerna ska ligga i attributen.

Reglerna kan sammanfattas så här:
Det finns ingen uppdelning i egenskaper/färdigheter/förmågor. Istället finns det fördelar, nackdelar och karaktärsdrag . Tillsammans kallas dessa attribut.

Vad som menas med fördel och nackdel är troligen inte så svårt att lista ut. Karaktärsdrag däremot är kombinerade nackdelar och fördelar som går ungefär jämnt upp i "braighet".

Spelvärdet för hur "bra" något går när en rollperson försöker sig på något kallas resultat .

För att räkna ut resultatet läggs tärningsslag (2t10), ett attribut och svårighetsgrad ihop. Ett resultat på två är kass. Tjugo innebär ett underverk. Skalan däremellan är flytande.

Svårighetsgraden kan vara både negativ och possitiv. Nackdelar drar alltid ner resultatet, medan fördelar alltid ökar resultatet. Karaktärsdrag kan göra båda delarna.

Attributen beskrivs i ett eget kapitell. Meningen är att den mesta utav känslan i reglerna ska finnas i beskrivningen i attributen. Tyvärr har jag inte några bra attributbeskrivningar att posta ännu.

...och sen några frågor:
1. Fattar man vad jag menar med texten? Är reglerna för komplicerade? Texten antar att man vet vad rollspel är.

2. Är reglerna för lika något annat rollspel? De har vissa likheter med Västmark, kanske för mycket likheter. Bland annat finns det inte några grundegenskaper utan det skall bara vara långa listor med attribut. Det vore kul om Krille kunde kolla på reglerna och säga om han tyckte de var allt för lika Västmark. Jag vill ju inte reta upp någon genom att stjäla dennes idéer! Vad jag har fattat finns det i bland annat Castle Falkenstein liknande system med egenskaper, så det borde väl inte vara något krux, eller?

Andra kommentarer (från vem som helst) skulle inte göra mig ledsen heller.

CGH - lär sig inte :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kommentarer

1. Fattar man vad jag menar med texten? Är reglerna för komplicerade? Texten antar att man vet vad rollspel är.
Jo, man fattar.

2. Är reglerna för lika något annat rollspel? De har vissa likheter med Västmark, kanske för mycket likheter.
Så vansinnigt likt Västmark är det väl inte? I Västmark lägger man ju ihop en Egenskap och en Färdighet för att få ett värde att slå mot, det gör man inte här. Att man sedan ska slå så högt som möjligt förekommer i fler spel än jag orkar räkna upp.

Andra kommentarer:

Har du inte ett väldigt stort slumpmoment jämfört med värdena på attributen? Om ett värde på 0 är vad man kan förvänta sig i många situationer och ett värde redan på 5 är högt är 2T10 en väldigt stor slumpfaktor. Tärningrslaget kommer ha större påverkan på utgången än rollpersonens skicklighet.

Vilka attribut som ska finnas vore intressant att veta.

/tobias

CGH

Warrior
Re: Kommentarer

Har du inte ett väldigt stort slumpmoment jämfört med värdena på attributen? Om ett värde på 0 är vad man kan förvänta sig i många situationer och ett värde redan på 5 är högt är 2T10 en väldigt stor slumpfaktor. Tärningrslaget kommer ha större påverkan på utgången än rollpersonens skicklighet.
Slumpfaktorn är egentligen lika stor som spannet som attributen sträcker sig över.

Skalan för attribut är både negativ och possitiv. -9 är det lägsta attributet och +9 är det högsta. Kanske skall jag ha gränsen på +10 och -10, då blir ju till och med attributens inverkan större än tärningarnas.

Egentligen finns det ett "dolt" attribut på 9 i alla egenskaper. Att inte ha en egenskap innebär att man är någon slags medelmänniska.

Så vansinnigt likt Västmark är det väl inte? I Västmark lägger man ju ihop en Egenskap och en Färdighet för att få ett värde att slå mot, det gör man inte här. Att man sedan ska slå så högt som möjligt förekommer i fler spel än jag orkar räkna upp.
Det var bra att höra. Själv tyckte jag att jag inte kunde avgöra om så var fallet, inte just nu i varje fall. Kanske om jag hade väntat lite och sedan kollat på texten. Jag var väl bara paranoid.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Skalan för attribut är både negativ och possitiv. -9 är det lägsta attributet och +9 är det högsta. Kanske skall jag ha gränsen på +10 och -10, då blir ju till och med attributens inverkan större än tärningarnas.
Du har rätt, jag tänkte fel (eftersom din skala egentligen utgår från mitten av tärningsslaget och inte botten av det). Men i många attribut kan man väl inte ha negativa värden? Kan man ha Skjuta pistol -4?

/tobias

CGH

Warrior

Kan man ha Skjuta pistol -4?
Nej, men tex Spjut -4. Fast det är ju inte färdighetsnamnet som är viktigt, utan att man kan ha ett negativt värde.

Visserligen kommer nog alla negativa färdigheter vara mer breda än de posstiva. De behöver inte heller ha samma namn, eller vara direkta motsatser till varandra.

Till exempel kan ett negativ färdighetsattribut vara "dålig hand med djur" (som man kan ha tex -4 i), medan dess motsatts heter djurskötsel. Allt som man försöker sig på med "dålig hand med sjur" djur sker då med -4.

Men i många attribut kan man väl inte ha negativa värden?
Så får det nog bli. Vissa värden är svåra att tänka sig som negativa. Jag kommer nog bara att skriva ned de mest intressanta.

Cad

Veteran

Till exempel kan ett negativ färdighetsattribut vara "dålig hand med djur" (som man kan ha tex -4 i), medan dess motsatts heter djurskötsel. Allt som man försöker sig på med "dålig hand med sjur" djur sker då med -4.
Gillar faktiskt idén med negativa värden o andra namn på färdigheterna beroende på om de är positiva eller negativat..jag tycker det ökar spelvärdet. Skulle med större glädje slå ett slag för Urusel på att klättra än om jag i ett annat rollspel hade lågt färdighetsvärde i Klättra.

Nu har jag inte läst igenom dina regler men tänker göra det när jag har tid..

/Christer