Läste någonstans att Obsidian, som gör datorspelet Pillars of Eternity, har en penna-papper version av reglerna som de spelar tillsammans.
Nej, vi är ett gäng.![]()
Ja, visst är vi det. Jag är varken rollspels- eller brädspelsfantast.Nej, vi är ett gäng.![]()
Nu tänker jag sticka ut huvudet lite och säga följande:
1. Rollspelsmakare bör spela en hel del olika brädspel.
2. Datorrollspelsmakare bör spela en hel del rollspel.
Varför tror jag det?
Well, brädspel ger ett tänkande i termer om spelmekanismer från ett spelmässighetsperspektiv (vad är roligt och intressant rent tekniskt, frånkopplat från tema), att koppla tema till mekanismer (titta tex på hur Rush MD har mekanismer som känns väldigt "akutsjukvårdiga", eller hur programmeringen i RoboRally funkar). Det ger också tänkande i "behövs verkligen det här?", för när det gäller brädspel så är en tunn regelbok ett plus.
Att datorrollspelsmakare behöver spela rollspel handlar om öppenhet, att man inte är inlåst i rälsade quests, att kunna göra vad man vill, att världen känns som om den skulle finnas även om karaktären inte fanns osv.
Diskutera!
När vi spelar Settlers så spelar vi nästan alltid på en dubbelt så stor plan, först till 20 poäng, där längsta handelsvägen och största riddarmakten är värda 3 poäng.Jag vill se den grupp brädspelare som tar Agricola och börjar gnälla på att det är jobbigt att svälta, och varför ska jag inte kunna välja samma sak som du väljer med din arbetare, och varför har vi begränsat antal arbetare öht? Och sen husreglar bort det och fortfarande säger att de spelar Agricola?
Men hundra procent medhåll. Brädspel känns ju som en extremt bra avstamp mot speldesign öht. Olika brädspel. Många massa olika brädspel. Osv.
Men upplever kanske att hacka rollspel innan en ens testat dem har minskat liiiite ialf, även om gnället om specifika regler och omständigheter och folk som tycker och tänker kring regler de inte ens spelat med osv fortfarande existerar.
Verkligen!Nej, vi är ett gäng.![]()