Grunderfarenheter för spelmakare

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Läste någonstans att Obsidian, som gör datorspelet Pillars of Eternity, har en penna-papper version av reglerna som de spelar tillsammans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Läste någonstans att Obsidian, som gör datorspelet Pillars of Eternity, har en penna-papper version av reglerna som de spelar tillsammans.
Analoga prototyper för digitala spel är inte bara superkul att göra, utan kan även reda ut massor med frågetecken kring spelets värld, design, och mycket mer. :)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Nu tänker jag sticka ut huvudet lite och säga följande:

1. Rollspelsmakare bör spela en hel del olika brädspel.
2. Datorrollspelsmakare bör spela en hel del rollspel.

Varför tror jag det?

Well, brädspel ger ett tänkande i termer om spelmekanismer från ett spelmässighetsperspektiv (vad är roligt och intressant rent tekniskt, frånkopplat från tema), att koppla tema till mekanismer (titta tex på hur Rush MD har mekanismer som känns väldigt "akutsjukvårdiga", eller hur programmeringen i RoboRally funkar). Det ger också tänkande i "behövs verkligen det här?", för när det gäller brädspel så är en tunn regelbok ett plus.

Att datorrollspelsmakare behöver spela rollspel handlar om öppenhet, att man inte är inlåst i rälsade quests, att kunna göra vad man vill, att världen känns som om den skulle finnas även om karaktären inte fanns osv.

Diskutera!
Så sant. Men det är ibland jobbigt att inse att en finurlig lösning egentligen är helt överflödig i det stora sammanhanget. Har själv en sån som jag drar mig för att kapa nu i slutskedet av mitt bokprojekt inför tryck. Men kanske måste…

Öht tror jag fler rollspel generellt hade mått bra av att ”banta” regelverket lite
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag vill se den grupp brädspelare som tar Agricola och börjar gnälla på att det är jobbigt att svälta, och varför ska jag inte kunna välja samma sak som du väljer med din arbetare, och varför har vi begränsat antal arbetare öht? Och sen husreglar bort det och fortfarande säger att de spelar Agricola?

Men hundra procent medhåll. Brädspel känns ju som en extremt bra avstamp mot speldesign öht. Olika brädspel. Många massa olika brädspel. Osv.

Men upplever kanske att hacka rollspel innan en ens testat dem har minskat liiiite ialf, även om gnället om specifika regler och omständigheter och folk som tycker och tänker kring regler de inte ens spelat med osv fortfarande existerar.
När vi spelar Settlers så spelar vi nästan alltid på en dubbelt så stor plan, först till 20 poäng, där längsta handelsvägen och största riddarmakten är värda 3 poäng.

När vi spelar Roborally så har vi tagit bort början med att alla börjar som virituella robotar och istället placerar vi ut oss runt första flaggan. Varje gång någon tar en flagga som du själv inte har tagit så får du ett nytt equipmentkort, är vi färre än fem spelare så har alla två robotar var och vi har dessutom en hård tidsbegränsning på 30sekunder för att skapa sin plan.

När vi spelar Dominion har vi valt bort en del kort som inte får vara med även om dom slumpas fram för att partierna blir mindre roliga då.

I Twilight Imperium så kör vi med den alternativa starten där (och nu var det länge sen jag spelade) någon av makterna får ett par extra trupper i början för att balansera, vilket också som jag förstått det är mer eller mindre officiell regel numera men började som ett hack för turneringar.

Och när vi spelar Diplomacy så har vi en fix tidsgräns (spelar till slutet av 1908 eller ibland ännu kortare) och om det är turnering dessutom ett helt eget poängsystem plus ett system för hur länder väljs i sista rundan.

Det kanske inte är på nivån att spela utan svält i Agricola (men skulle spelet verkligen bli bättre av det?) men jag tror det beror på att jag gör mitt bästa för att hålla emot och kräva att vi spelar spelet RAW de första 2-3 gångerna iaf och numera är det bara spel som spelats väldigt mycket som får husregler men när vi var yngre kunde reglerna nog ändras från gång till gång, vet inte hur många 'varianter' på risk jag har spelat där dessutom väldigt många av dessa husregler finns publicerade på nätet. (Inte såna jag skapat alltså, utan andras husregler).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag är rätt förtjust i det här med att folk gör sin egen grej av saker, oavsett om det beror på missuppfattningar eller medvetna ändringar. Det skapar en muntlig tradition som innebär ett avsteg från skaparens syn på saker och leder till en organisk utveckling av olika praktiker. Till sist blir "vad är de riktiga reglerna" en lika irrelevant fråga som att säga "vad är den riktiga texten" om en folkvisa. Det är traderingen som är viktig, inte hur det egentligen var tänkt.
 
Top