För mig är grisodlaruttrycket mer en känsla av en skitigare tillvaro, mer gritty för att använda engelska, en hårdare och blekare värld där 22% av befolkningen inte har talang för magi och där även altruistiska hjältar fumlar när de klättrar eller där de kan få foten amputerad p g a kallbrand. Rent storymässigt så handlar inte äventyren om att slentrianmässigt färdas via de Grå Hallarna för att rädda universum, att bli brickor i gudars spel eller att äventyrarna får hjälp av jätteörnar eller någon alv på en pegasus så fort det börjar bli lite farligt. När det gäller klassiska äventyr som Äventyrsspel släppte så räknar jag lätt in t ex Äventyrspaket 1 med Svart Duell och Skönheten och Odjuret, Torshemsmodulen, Dimön och Spindelkonungens pyramid som äventyr med grisodlarstuk. Inte för att de handlar om diskbänksrealism utan för att de inte handlar om att rädda Altor från ett större hot och att äventyrarna inte är Utvalda och Ödestyngda. Spindelkonungens pyramid finns liksom bara där. Det är inget annat än girighet som driver en äventyrargrupp att utforska platsen. Detsamma gäller Dimön. Varelserna på ön, troll som demon, mitt ute i vildmarken, gör varken till eller från för Altors existens. Man kan bara rida runt sjön, eller skita i att bege sig i närheten om man fruktar Dimön. Faktum är att det kanske vore smartare att INTE nämna skiten för giriga äventyrare som råkar dyka upp på ett värdshus i Utkante.