Nekromanti Gris odlar äventyr???

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
En "grisodlare" är en liten bonnlurk som inte kan något av värde för äventyrande, typ. Som många fantasyhjältar är i början av den långa romansviten. Grisodlaräventyr blir då äventyr där rollpersonerna är vanligt folk eller på sin höjd inkompetenta äventyrare. Spelar man med dem länge kan de förhoppningsvis samla på sig erfarenhet och bli superfräcka.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Skulle påstå att ett grisodlaräventyr är raka motsatsen till ett episkt äventyr (som ju ofta kännetecknas av att man räddar världen, typ).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Rollspelet Lorder och Lodisar (släpps julen 2017) är ett rollspel anpassat för Grisodlaräventyr och värre saker än så. LoL erbjuder Råttodlarfantasy och Guttercrawl. Förmodligen marknadens bästa rollspel om man söker efter allt som är episkt på helt rätt vis. Följ din hjälte från glansdagarna rakt ner i rännstenen och sedan djupare än så. Det är LepRiskt och helt fantastiskt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,144
I min tankevärld brukar grisodlaräventyr/-system ofta medföra ganska detaljerade regler för vardagliga saker. I episka äventyr finns det liksom inget behov av regler för hur man sätter potatis.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En grisodlare är en enkel bonde/dräng/piga/daglönare/hemlös som inte har några användbara äventyraregenskaper.
Grisodlaräventyr är följaktligen äventyr anpassade för inkompetenta rollpersoner, t.ex. "leta reda på grisen Nöffe som rymt till skogs från grisstian".
Mer avancerade äventyr skulle leda till att grisodlaren misslyckades eller dog.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag är mer inne på Genesis' variant. Man får väl ha lite sloooo boil?
Jag använder grisodlingsreglerna i Axioms #3, "The Economics of Peasant Families".
Sen får man väl se huruvida grisodlaren Taran hittar det magiska svärdet Dyrnwyn och drar på sig lite fighter levels eller inte. Det är ju play to find out som gäller ?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Precis som Genesis och 2097 säger kan en grisodlare bli bättre.
Men blir grisodlaren bättre slutar denne att vara grisodlare och kan börja gå riktiga äventyr.
Många spelare tycker om att börja med sina rollpersoner "från grunden" - alla stora har en gång varit små.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
I min erfarenhet är det gärna SL som gillar detta. "Vi börjar episka fantasy-spelet när ni bara är grisodlare", "vi börjar vampirespelet när ni bara är mänskliga taxichaffisar i Brooklyn" osv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
2097;n239280 said:
I min erfarenhet är det gärna SL som gillar detta. "Vi börjar episka fantasy-spelet när ni bara är grisodlare", "vi börjar vampirespelet när ni bara är mänskliga taxichaffisar i Brooklyn" osv.
Jepp. Och sedan så kommer man aldrig till det episka, för kampanjen tar slut efter tre månader.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Kanske viktigt att skilja på grisodlare-karaktärer, och grisodlar-äventyr.

Grisodlar-karaktärer är karaktärer som har en väldigt alldaglig bakgrund, men kan åka genom "stora" äventyr ändå. Ett exempel är min kampanj där ett gäng bönder från en by i Soldarn (ingen av dem hade något särskilt bra i någon stridsförmåga) tvångsrekryterades under ett inbördeskrig. Grisodlarkaraktärer behöver inte nödvändigtvis spela äventyr utan stora händelser i dem.

Grisodlaräventyr handlar troligare om väldigt "jordnära" storys, typ disbänksrealism ala low fantasy.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Genesis;n239283 said:
Jepp. Och sedan så kommer man aldrig till det episka, för kampanjen tar slut efter tre månader.
Konstigt att inte fler spel parerar för detta faktiskt. Vi spelar en kampanj med "grisodlare -> halvgud" som tema i Force and Destiny och använder lite olika trix (bl a en jävligt snabb progression) för att faktiskt få med hela resan. Funkar kanonbra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rasmus, detta är också varför jag lade in regeln att short rest tar en natt, long rest tar en vecka i Corsair Council-kampanjen. För att det skulle bli lite kalendrigare spel?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Genesis;n239283 said:
Jepp. Och sedan så kommer man aldrig till det episka, för kampanjen tar slut efter tre månader.
Det där låter väldigt bekant, och det är tråkigt att kampanjen inte pågår längre. Samtidigt tycker jag, åtminstone oftast, att rädda byn från de tre elaka rövarna är roligare än att rädda galaxen från den galna halvguden.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vilket påminner mig: vet någon hur termen fick sin början? Jag förstår ju att det är en lustifik försvenskning av "pig farmer", men vem var först med det? Och var det avsiktlig humor eller bara en äkta dålig översättning?
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
I ett inlägg av Sereg på detta forum 2002:

ifrån våran kära FAQ:
"Grisodlare var ett uttryck som myntades av Anders Blixt i begynnelsen. Sedan dess har det hängt med i rollspelskretsarna och nu blivit populärt igen tack vare rollspel.nu. Att vara grisodlare Codex webbforum innebär att du är en nybörjare. Allt eftersom du skriver fler och fler inlägg kommer du att öka i grad. Vi vill inte spräcka bubblan och tala om graderna eller nivån för att avancera till nästa grad. Detta är något som du kommer att märka allt eftersom."

http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...isodlare?.html
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Kan bli bra.
Tex spelarna har fått i uppdrag att skapa bosättning i viltområde där bara indianer eller orcher bor.
Förutom strid så måste man bygga hus skaffa djur och skaffa förråd innan vintern.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
För mig är grisodlaruttrycket mer en känsla av en skitigare tillvaro, mer gritty för att använda engelska, en hårdare och blekare värld där 22% av befolkningen inte har talang för magi och där även altruistiska hjältar fumlar när de klättrar eller där de kan få foten amputerad p g a kallbrand. Rent storymässigt så handlar inte äventyren om att slentrianmässigt färdas via de Grå Hallarna för att rädda universum, att bli brickor i gudars spel eller att äventyrarna får hjälp av jätteörnar eller någon alv på en pegasus så fort det börjar bli lite farligt. När det gäller klassiska äventyr som Äventyrsspel släppte så räknar jag lätt in t ex Äventyrspaket 1 med Svart Duell och Skönheten och Odjuret, Torshemsmodulen, Dimön och Spindelkonungens pyramid som äventyr med grisodlarstuk. Inte för att de handlar om diskbänksrealism utan för att de inte handlar om att rädda Altor från ett större hot och att äventyrarna inte är Utvalda och Ödestyngda. Spindelkonungens pyramid finns liksom bara där. Det är inget annat än girighet som driver en äventyrargrupp att utforska platsen. Detsamma gäller Dimön. Varelserna på ön, troll som demon, mitt ute i vildmarken, gör varken till eller från för Altors existens. Man kan bara rida runt sjön, eller skita i att bege sig i närheten om man fruktar Dimön. Faktum är att det kanske vore smartare att INTE nämna skiten för giriga äventyrare som råkar dyka upp på ett värdshus i Utkante.
 
Top