Nekromanti Gravida böcker

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Potter ÄR Fantasy

Jag har läst nästan allt som finns översatt i fantasy väg och jag har läst Mycket otroligt mycket av det som går att få tag på Engelska och jag säger er att Harry Potter är fantasy....

Böckerna är på engelska roliga och spännande trots att jag är en veteran på 26 år inom fantasy och SF samt roman skräck ohc tja allt som har läsbar text så gillar jag humorn och handlingen i Potter serien.
Det är en rekomenderar läsning den har definitiv smak av Fantasy.
Boken är ett utmärkt exempel på HUR en författare kan blanda våran normala värd och fantasins värd och skapa en känsla av att det magiska inte är så långt borta som man kan tro när man läser Tolkien.. ( Tolkien är bra )

Thank you for making me read the Harry Potter series my frind from USA *smile*...
( en vän från usa som jag bytte boktips med gav mig tipset att läsa Harry Potter och jag har inte ångrat mig det är en skoj spännande och fantasi full serie )
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Trist, tråkigt och för jävligt. Författarna verkar tro att ju tjockare bok och längre serie, desto bättre. I själva verket innebär det oftast bara en utdragen, seg berättelse som borde ha självdött redan efter den första boken (de gör de i alla fall för mig då jag inte har något tålamod med sega historier). Man ska inte behöva läsa flera böcker i en serie för att kunna avgöra om den är bra.

Sedan har jag hört ett rykte om att många amerikanska fantasyförfattare får betalt per sida, så då kanske utvecklingen inte är särskilt förvånande. Synd bara för läsaren som måste plöja igenom mastodontvolymerna.

Don Kennetho
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Betalt per tecken...

Det är allmänt känt inom Universitets värden att man skall akta sig för kurser med mycket litteratur skriven av Amerikaner eftersom de får betalt per tecken för sinna verk medans tex engelsmän per bok.... tänk er om musiker fick betalt per sekund inte per skiva....

And
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Amerikanska läroböcker [ot]

Precis... det är därför Physics är så jävla stor och tung (ursäkta det grova språket).
De svenska böckerna är roligare, där förstår man också allt som står också. /images/icons/smile.gif

/Seinet - Hatar miljöfysik!!!

<font size="3">Klaga inte på Offesiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Om man som jag begåvats/förbanats med förmågan att läsa ett par hundra sidor i en hyffsat bra bok om dagen, så är det rätt så bra.

TF

Arv och miljö.
 
Top