Nekromanti Gravida böcker

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En gång i tiden var Sagan om Ringen familjens tredje största bok (Bibeln hade fler sidor och så fanns ju förstås ett slumpvist vald flerbandigt lexikon). Nu för tiden är ju både Bibeln och Sagan om Ringen överkörda av den första volymen i slumpvist vald fantasytrilogi.

Kommentarer om denna utveckling?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"komersialismen Krille, komersialismen!!!"

Tror jag inte på - det är dyrt att trycka tjocka böcker, och man kan inte ta lika mycket betalt för dem. Dessutom får författarna ofta betalt per sida, vilket gör tjocka böcker dyrare. Så för förlagets del är den ultimata boken tunn som få, ca 300 sidor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag tror inte det stämmer. I alla fall inte i USA, som väl måste klassas som ett land med kommerialism (major understatement). En av mina absoluta favorit SF-författare, Peter Hamiltons böcker skrev en trilogi som blev uppstyckad i ett gäng volymer när de släpptes i USA, allt för att mjölka ur marknaden.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Less is more

” Nu för tiden är ju både Bibeln och Sagan om Ringen överkörda av den första volymen i slumpvist vald fantasytrilogi.”

Jag har också funderat på detta med trilogier. Främst varför det över huvud taget blir trilogier. Fan kan dom inte spotta i näven ock brassa på med en pentalogi direkt :)

Vad gäller sidantalet så tror jag personligen att det i många fall faktiskt beror på att den aktuella författaren faktiskt är ganska kass och månglar ut en massa onödig text i sann tantsnuskanda. Förmodligen skulle en hel del kunna kapas bort utan att kvalitén skulle bli lidande. Less is more som dom säger. Författarna skriver rader med en massa strunt som egentligen är oviktigt för att krydda historien. Jag vill förståss inte såga dessa författare allt för mycket eftersom jag läste en hel del fantasy förr (nu blir det nästan enbart SF) men jag tror verkligen att det gått lite kräftgång i genren (detsamma gäller även för SF i stor utsträckning).

Ibland har man dock tur och stöter på en grym kombination av underbart författarskap och många sidor. I dessa få fall är det ju bara att tacka och ta emot. Den upplevelsen hade jag med Peter Hamiltons böcker (1200 sidor per bok). När man kommit till sidan 800 i förtsta boken och tyckte att allt var så GRYMT bra visste man att there’s more where that came from :)


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Så länge boken är bra så ser jag det bara som positivt att den är lång, då räcker den längre. Om det bara är massa onödigt dravel och tråkiga utläggningar - det är då det blir trist. Men en bok behöver inte vara lång för att det ska bli sådana.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Less is more

Tja, en anledning till att trilogier är vanliga är att det stöder en klassisk struktur: början, mitt och slut. Första boken lägger grunden till handlingen, andra utvecklar saker och slänger in lite plot-twistar, och tredje för ihop allt och avslutar det.

Sedan finns det ju undantag: Wheel of Time är väl uppe i nio böcker nu och visar inga tecken på att bli klar detta årtusende (fast det är ju bara tio dagar kvar, så...), Mirror of her Dreams är bara två böcker, Belgariad och Malloreon är fem böcker var, Riftwar-sagan började som fyra böcker, fast de två första slogs sedan ihop till en (de gavs från början ut som Magician: Apprentice och Magician: Master), Harry Potter är uppe i fyra böcker med tre till planerade och Discworld är uppe i 25 böcker vid det här laget (fast de är ju mer eller mindre fristående, så det räknas kanske inte).

En sak som jag förresten finner mycket irriterande är de svenska förlagens benägenhet att dela på amerikanska böcker i två volymer var. Då böckerna inte är avsedda för detta känns dessa klyvningar oftast *väldigt* abrupta.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker för min del att det är trist att dte ska vara så.
Visst så är bibeln ett verk i sig, men aom ateist man är så tycker jag att Tolkiens verk står högt upp på min lista.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Less is more

<I>"En sak som jag förresten finner mycket irriterande är de svenska förlagens benägenhet att dela på amerikanska böcker i två volymer var. Då böckerna inte är avsedda för detta känns dessa klyvningar oftast *väldigt* abrupta."</I>

Det är också en av anledningarna till att jag läser böcker på engelska!

 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Less is more

Jo det ÄR hemskt att de svenska förlagen delar böckerna i två delar men det hemskaste är inte hur de delar dom utan det hemskaste är att om man har läst både den svenska och den engelska så kan man SE hur försämrad böckerna har blivigt..

Det är i mina ögon tydligast i Robert Jordan som jag provläste de första 3 böckerna på svenska ( de första 6 svenska översättningarna på de 3 första böckerna ) och den stank uj ujuj så jag kastade bort alla vidare försök att läsa serien..
Tills en vän bad mig läsa dom på engelska han hade serien hemma och UJ UJ UJ tre veckar senare så har jag läst bokserien från bok 1 till bok 9 två gånger och jag sitter på nålar i väntat på att bok 10 ska komma..

Nä läs på engelska om du kan av dessa orsaker..
1 De är bättre på orginal språk..
2 Det är bra övning att träna upp sig på utrikiska
3 Du behöver inte vänta ytterligare 2 år på att den svenska försämringen av den engelska boken ska komma ut.
4 De är billigare på orginal språket så du kan skaffa dig lite i bohyllan..
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Re: Less is more

jag håller helt med om att författarens modersmål alltid är bäst...
Men snälla ta inte med Harry Potter i samlingen av fantasyböcker....
Läst Terry Goodkinds "The Sword of Truth" serien och få en bra upplevelse.
Den enda författere som slår honom är George R.R Martin så om ni ska köpa en ny fantasybok köp boken "A Game of Thrones"

**I am the Seeker of Truth**
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ett ord: Ordbehandlarna.
På gamla goa tiden fick författare sitta och <I>arbeta</I> vid sina skrivmaskiner, nu kan de gå runt och fram och bak och peta hur de vill medan de spyr ur sig oändliga mängder text. Den ende ur gamla gardet jag vet om som inte greps av det när ordbehandlarna kom var Isaac Asimov - han började spy ur sig <I>fler</I> böcker istället.

Och att en sån där 700-sidors fantasybumling har ungefär lika mycket (eller mindre)faktiskt innehåll som en gammal 200-sidors är väl rätt uppenbart vid en titt...

--
Åke
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Re: Less is more

Fast Harry Potter-böckerna är ju faktiskt väldigt kul att läsa. Precis som Eddings tror jag också att de får folk att upptäcka fantasy som annars inte skulle gjort det.

Intressant genre förresten, dessa brittiska fantasy/barnböcker där man istället för en fantasyvärld har en parallellvärld till den vanliga - de böcker jag tänker på är dels Harry Potter, dels Narnia och slutligen Susan Coopers bokserie (the Dark is rising har jag för mig att den heter). Just kopplingen till det "vanliga" England går som en röd tråd genom alla dessa böcker. Varför?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Less is more

Och vad är det för fel på den gode Harry?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Enligt uppgift sliter fortfarande Harlan Ellison med sin gamla skrivmaskin, av ren princip.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Less is more

"Just kopplingen till det "vanliga" England går som en röd tråd genom alla dessa böcker. Varför?"

Varför inte? Crossovers har alltid varit ett populärt koncept.

Sen är inte amrisarna så usla på det heller - titta till exempel på Kampen om Coramonde. Den var rätt ball. /images/icons/wink.gif

Fast favoriten är ändå Simon the Sorcerer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tycker att det är lite tråkigt med mastodontböcker, allra helst om de är del ett i en serie av okänt antal böcker. För mig känns det ofta lite övermäktigt att överhuvudtaget börja. Däremot kan gärna många berättelser handla om samma personer och samma värld men vara avslutade. Ett av mina favoritupplägg på böcker är nog faktiskt novellsamlingar.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Less is more

"Simon the Sorcerer, vad är det? eller kanske, vem är det?"

Ett äventyrsspel om grabben Simon som råkar drutta in i en typisk fantasyvärld och dras in i en konflikt mot en typisk Ond Härskare<sup>TM</sup>. Spelet är helt enkelt hejdlöst ball!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Less is more

Och uppföljaren är ÄNNU bättre! (Snart kommer den tredje delen.. Mums!)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top