Grattis, Coriolis!

entomophobiac

Pistoler & Mord
Vet inte exakt datum när det damp ned i brevlådan för mig, men Coriolis: Mörkret mellan stjärnorna i sin andra utgåva var det första rollspelet jag sträckläste på rätt många år, för tio år sedan. Världen, mystiken, och den här intressanta nästan suggestiva blandningen av olika inspirationskällor plus rymdskepp gjorde mig verkligen helsåld. Grundboxen till spelet är nog, enligt mig, fortfarande en av de mest inspirerande rollspelsprylar jag äger och har.

Vi spelade totalt tre kampanjer i spelet. En blev väldigt kort, för att gruppkonstellationen ändrades. Kanske tre-fyra sessioner. En blev också abrupt avslutad av andra skäl efter två sessioner. Den tredje sträckte sig över ett år av halvregelbundet spelande och gav många väldigt roliga minnen. Osäker på hur många gånger vi spelade, men 10-15 är nog en rimlig gissning. Jag hade tänkt att spelandet skulle leda in i Ikonernas nåd-kampanjen, men rollpersonerna besökte aldrig ens rymdstationen Coriolis.

Men på sätt och vis var det större än bara spelandet. För jag hade inte spelat rollspel särskilt aktivt på rätt många år när jag blev tipsad om Kickstarterkampanjen för Coriolis. Eftersom vi testat Mutant År Noll, med sina hotkort och snabba regler, så kändes det som att kombinationen av vad den lådan erbjöd med Firefly och Tusen och en natt helt enkelt var den bästa uppfinningen sedan baklava med sockrat myntate.

Grattis till tio år, Coriolis.

Last edited:
Grattis! Coriolis: Mörkret mellan stjärnorna är min absoluta favorit av Ligans spel. Har kört en kampanj med egenskrivet material, men hoppas få lite av Ligans egna grejer till bordet nån dag. Kul att det finns en mer öppen tredjepartslicens nu också, så att spelet kan fortsätta frodas utan Ligans inblandning. (Även om jag ändå hoppas på en reviderad nyutgåva av regelboken).

Har kört en kampanj med egenskrivet material, men hoppas få lite av Ligans egna grejer till bordet nån dag.
Jag har läst (tror jag) allt som gavs ut till spelet, både av Järnringen och av Fria Ligan. Första och andra utgåvan. Min slutsats blev att jag gärna tar russinen ur kakorna, men att det officiella materialet inte passar mig riktigt som skrivet.

Är det bara jag som upplever att Tredje Horisonten fått ett uppsving sedan The Great Dark? Tycker jag ser spelbord lite överallt som håller på att starta nya kampanjer i den förra utgåvan, men desto färre som spelare den nya.

Det kan såklart vara att Tredje Horisonten alltid har varit populärt, men att jag inte märkt av det förrän nu!

Är det bara jag som upplever att Tredje Horisonten fått ett uppsving sedan The Great Dark? Tycker jag ser spelbord lite överallt som håller på att starta nya kampanjer i den förra utgåvan, men desto färre som spelare den nya.

Det kan såklart vara att Tredje Horisonten alltid har varit populärt, men att jag inte märkt av det förrän nu!
Vi ska köra The Great Dark så fort vi är klar med Ikonerna nåd. Misstänker att det kanske är fler som befinner sig i liknande sits att man blev tvungen att elda på spelandet lite när nya versionen kom ut?

Vi ska köra The Great Dark så fort vi är klar med Ikonerna nåd. Misstänker att det kanske är fler som befinner sig i liknande sits att man blev tvungen att elda på spelandet lite när nya versionen kom ut?
Trots att jag gnällt på formatet så slog jag faktiskt till på The Great Dark som en födelsedagspresent till mig själv i år. Svårt att låta bli när det stod där helt oköpt i lokala spelbutiken.

Jag kommer nog köra det med min afterworkgrupp när vi är klara med vår Kutulu-kampanj. Däremot kommer jag nog försöka bibehålla mycket av Tredje Horisontens Tusen och en natt-estetik som gick förlorad iom nya utgåvan.
En av mina kollegor/spelare är en muslimsk science fiction-nörd och när jag berättade om Coriolis blev hon otroligt pepp.

The Great Dark som spel tilltalar mig mer som spel, men ja. Tycker det är lite synd hur pass mycket de kapade den arabiska persiska atmosfären.

Last edited:
Jag ser fram emot att pröva The Great Dark. Kanske mest för att jag finner staden charmig och inspirerande, inte nödvändigtvis för resten av spelet. MItt hjärta finns fortfarande i Tredje Horizonten.

Jag gillade Järnringens version när den kom. Jag gillar om något Fria Ligans version än mer (reglerna definitivt, min favoritversion av år0-motorn. Världen är härligt utvecklad).

Jag har mycket kul i tredje horisonten och jag har inte ens påbörjat ikonernas nåd än =D

På konventet i Norrtälje i september kommer jag att be alla spelare att beskriva

1. Sin orientaliska huvudbonad
2. Sin ansiktsbehåring, slöja, inget
3. Sina hennabemålade händers dekorativa mönster

Som någon som skrivit en del till Coriolis-Mörkret mellan stjärnorna så kan jag säga att den nya tredjepartslicensen har skapat en gäng nya initiativ. Det gör nog också att buzzen ökar kring det.

Sen är det ju lite av ett problem att grundböckerna är svåra att få tag på i fysisk form. Har sett böcker som sålts för rätt hyggliga summor på andrahandsmarknaden.

Sen är det ju lite av ett problem att grundböckerna är svåra att få tag på i fysisk form.
Jag önskar så att det var standard att lägga upp böcker som går ur tryck som Print on Demand. Jag tycker det är awesome när det görs. Jag fattar om det kanske inte alltid känns som rätt business beslut från ett företags sida (och kanske ibland även utgör rättighetsproblem beroende på kontributörer) men jag tycker det är fånig i dagens informationssamhälle att inte ha saker så gott som permanent tillgängliga.

Jag önskar så att det var standard att lägga upp böcker som går ur tryck som Print on Demand. Jag tycker det är awesome när det görs. Jag fattar om det kanske inte alltid känns som rätt business beslut från ett företags sida (och kanske ibland även utgör rättighetsproblem beroende på kontributörer) men jag tycker det är fånig i dagens informationssamhälle att inte ha saker så gott som permanent tillgängliga.
Medhåll, riktigt störigt när det inte ens finns planer på att återpublicera dem. Släpp dem löst, bah!

Jo, jag kan ibland grämas över att Svavelvinter inte finns tillgängligt ens som E-bok. Det är mitt favoritspel och jag grinar illa när jag måste ta fram mitt ex, som närapå alltid riskerar att falla isär av att ha burits fram och tillbaka från min gymnasieskola i tre års tid.
Man fattar ju att fler parter är inblandade när det kommer till rättigheter och dylikt, men jag tycker ändå att det är synd att ett så betydande spels eftermäle får vissna i otillgänglighet.

Jo, jag kan ibland grämas över att Svavelvinter inte finns tillgängligt ens som E-bok. Det är mitt favoritspel och jag grinar illa när jag måste ta fram mitt ex, som närapå alltid riskerar att falla isär av att ha burits fram och tillbaka från min gymnasieskola i tre års tid.
Man fattar ju att fler parter är inblandade när det kommer till rättigheter och dylikt, men jag tycker ändå att det är synd att ett så betydande spels eftermäle får vissna i otillgänglighet.
Alltså med tanke på att Coriolis finns tillgänglig som PDF att köpa, känns det kanske
ke inte som det är primärt rättighetsproblem här? Har dock 0% koll på hur kontrakt och rättigheter ser ut för FL. Det kanske är stor skillnad i hur det funkar pengamässigt med fysisk eller digital version i det juridiska.

Back