Grattis, Coriolis!

entomophobiac

Pistoler & Mord
Vet inte exakt datum när det damp ned i brevlådan för mig, men Coriolis: Mörkret mellan stjärnorna i sin andra utgåva var det första rollspelet jag sträckläste på rätt många år, för tio år sedan. Världen, mystiken, och den här intressanta nästan suggestiva blandningen av olika inspirationskällor plus rymdskepp gjorde mig verkligen helsåld. Grundboxen till spelet är nog, enligt mig, fortfarande en av de mest inspirerande rollspelsprylar jag äger och har.

Vi spelade totalt tre kampanjer i spelet. En blev väldigt kort, för att gruppkonstellationen ändrades. Kanske tre-fyra sessioner. En blev också abrupt avslutad av andra skäl efter två sessioner. Den tredje sträckte sig över ett år av halvregelbundet spelande och gav många väldigt roliga minnen. Osäker på hur många gånger vi spelade, men 10-15 är nog en rimlig gissning. Jag hade tänkt att spelandet skulle leda in i Ikonernas nåd-kampanjen, men rollpersonerna besökte aldrig ens rymdstationen Coriolis.

Men på sätt och vis var det större än bara spelandet. För jag hade inte spelat rollspel särskilt aktivt på rätt många år när jag blev tipsad om Kickstarterkampanjen för Coriolis. Eftersom vi testat Mutant År Noll, med sina hotkort och snabba regler, så kändes det som att kombinationen av vad den lådan erbjöd med Firefly och Tusen och en natt helt enkelt var den bästa uppfinningen sedan baklava med sockrat myntate.

Grattis till tio år, Coriolis.

Last edited:
Back