Nekromanti Gratis är bäst?

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Hej

Jag är inte inblandad i fanzinevärden så mycekt men är det verkligen så att gratis är bäst? Med gratis menar jag till självkostnadspris. Varför inte ta en femma mer för tidningen? Blir det för mycket bokföring mm då eller förloras det en massa köpare?
Jag personligen skulle gladligen betala 5 - 10 kr mer för en mer kvalitets tidning. Nu menar jag inte att man behöver gå i Codex storleksordning utan bara för att kunna ge skribenterna en extra slant. På så vis borde det locka fler skribenter vilket gör att man har mer matrial att solla från vilket oftast leder till en bättre tidning.

Är jag helt ute o cyklar eller ligger det inte något i min tanke?

// Jan Arenö
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag kan säga att mitt fanzine är helt gratis och igår när jag var i serietidningsaffären som den finns hos var nästan alla ex kvar, trots att de funnits där i veckor.
det kanske är som med reklamtidningar man får, eftersom man inte betalat för det är det inte intressant.

nu kan man ju hävda att mitt fanzine är dåligt och det är därför ingen tagit det, men enligt David Liljemark (Serietecknare) så är den bra i alla fall och han tog själv ett ex i går, men han trodde att den kostade...

vad kan vi lära oss av detta?
skriv tydligt att det är gratis om det är det och om det kostar så skriv vad det kostar tydligt!!

10-30 spänn tycker jag är rimligt som pris på små fanzines. allt handlar visserligen om vad det kostar att trycka och hur tjocka de är.

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: extra slant

Och då är inte Codex ens ett fanzin, utan en riktig tidning

Fanzin å sin sida görs av fantaster inom hobbyn som gillar att göra det och publicera något antingen tryckt, koperat eller i dataform.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Jag anser att det inte finns några gränser för fansin. Man kan nå precis hur långt man vill... om man är beredd att arbeta för det.

Att ta mer pengar för sin skapelse kommer inte minska läsekretsen - Vi pratar ändå om så små belopp.

Men inom fansin hobbyn i Sverige tycks fansinmakande vara synonymt med förlust. Det behöver alltså inte alls vara så, men allt hänger på hur mycket tid och arbete man är villig att lägga ned på fansinet.

Sikta högt - arbeta hårt


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Anledningen till att fanzin inte säljer även om det är gratis tror jag beror på en mentalitet som åtminstone jag är utrustad med: Jaså, han hon eller dem är inte bra nog att bli publicerade i en riktig tidning så då är det inte värt den extra vikten att ta med sig hem och det extra besväret när jag sen ska slänga den.

Att jag själv gör fanzin har inte ändrat ett dugg på den inställningen och då har jag ändå gjort det i 10 år nu. Till skillnad mot de flesta fanzin hade jag dock en färdig och bestämd läsarskara, mina spelare, och en budget som tillåter en viss kvalite rent tryckmässigt.

Jag har aldrig köpt ett fanzin och tanken skulle inte slå mig heller. Jag har däremot läst en hel del då personer jag känner envisas med att ge dem till mig. Det har inte heller fått mig att bli mer intresserad av att plocka upp dem på eget bevåg.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
man får väl helt enkelt sluta göra fanzines och börja vara med i riktiga tidningar istället!

ännu värre är det med fanzines på webben. totalt ointressant. jag brukar bara kolla lite på förstasidan.
vad är meningen med att göra en sida som kommer en gång i månaden? det är ett tänkande som inte riktigt passar formatet som internet erbjuder. bättre att komma med nytt material när det blir färdigt, än att vänta med att publicera allt på bestämda datum.
internet är inte tidningsvärlden.

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Samtidigt är saken med fanzin att man ju gör den som en slags amatörversion av riktiga tidningar. Jag antar att de flesta som gör fanzin gör det för att de har ett intresse som de vill sätta på papper, sen om folk läser dem är väl egentligen sekundärt?

Samma sak gäller nog webbsitefanzin. En fördel med att ha regelbunden utgivning är att då vet folk att de ska komma tillbaka vid en speciell tidpunkt. Jag är bara insatt i rollspelsdelen av fanzinvärlden men just nu är det väl bara pdffanzinen som kommer ut regelbundet?

Daniel "Warduke" Schenström
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jag vill att folk ska läsa mitt fanzine i alla fall, men jag kanske bara är undantaget från regeln?

jag får en större kick av att veta att folk läser mina serier och tycker att de är bra, än den kick man får av att se 200 ex ligga och damma i ens bokhylla.
jag vill nå läsaren och få läsaren att känna "Fan, det här handlar ju om mig!". precis som morrisey och hellström gör!

men alla har olika mål med det de gör och det respekterar jag!

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Olika mål vet jag inte men olika anledningar. Själv skapar jag just för skaparlustyens skull även om jag hellre skulle skapa för pengarnas skull. Du skulle inte kunna skicka ett exemplar i alla fall så får jag se om det handlar om mig även om det förhoppningsvis är helt olika Hellström och Morrisey som jag inte känner nån större kärlek till.

Det du är intresserad av är alltså feedback och en önskamn om att läsaren ska identifiera sig med berättelsen eller karaktärerna. är berättandet av en bra berättelse viktigare eller mindre viktigt än identifikationen?

Jag diskuterar gärna detta privat via mail också eftersom inte allt handlar om just fanzindelen. Som allmänt serieintresserad tycker jag det är kul att prata med andra skapare, något som är svårare att hitta än till exempel andra rollspelsskapare.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
det finns väl ingen anledning att ta ut mer pengar än vad som behövs. Ersättningar till skribenter funkar inte på fansinnivå, vem blir extra sporrad att skriva en artikel om man får, säg, femtio spänn för det? Då känns det bättre att bidra gratis.

Varför ta en femma mer för tidningen? Dumt och onödigt. Profit är dåligt iaf i detta fall.

mvh Aron
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
det är ju väldigt väldigt dumt tänkt. Hur har det blivit så? Vad är grejen? Är folk verkligen så inskränkta? Jag har själv svårt att tro det men om du personligen tycker så existerar ju fenomenet.

Varför gör man fansin? Själv gör jag det dels för att fylla ett tomrum inom dippyhobbyn, jag vet att folk uppskattar ett fansin hemma i brevlådan då och då, men också självklart eftersom det känns fantastiskt att se sina egna skapelser på riktigt.
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
berättelse

det är ju svårt det där med berättelser. vad det är för nått som lyfter vissa berättelser över andra och gör att man tex tycker att star wars är bättre än star trek osv.
(jag och en kompis grälade om detta i sf-bokhandeln här om dan)

det viktigaste för mig personligen är nog att lätta lite på hjärtat och få ut vissa tankar ur huvudet.

sen så gör det inget om inte alla tycker att det man gör är bra. fanzines handlar väl delvis om att nå ett fåtal männsikor med samma intresse som man själv??
allt mainstreem kan de ju läsa om i de stora tidningarna!

tyvär så har jag inga ex kvar av mitt fanzine längre... de försvann.
men min hemsida funkar lite som ett fortlöpande (är det rätt ord?) webbzine.
tydligen kan 14 åriga flickor med för mycket kajal runt ögonen identifiera sig ganska bra med mina serier, enligt mail jag brukar få...

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Själva idén med aatt publicera allt vid ett givet tillfälle är väl flera, så som jag ser det.

Den största är väl det att när det kommer ett nytt nummer på webben så vet man att man får en (rejäl) dos nytt matrial. Det är väl det man har fanzine till. Det är ungefär samma sak som om en tidning skulle släppa alla artiklar när de var klara med det, så istället för att få en tidning / mån skulle du få en artikel / 2 dagar.
(Givetvis är detta inte genomförbart då kostnaderna skulle bli för dyra, men ändå).
Sen tycker jag det är bättre med 20 sidor om rollspel än att uppsöka sidan 2 ggr / vecka och eventuellt hitta något vettigt. Nu tycker jag inte det finns något som intresserar mig på web-fanzine fronten speciellt ofta, men om det skulle finnas så skulle jag hellre ta hem en 20 sidors pdf fil varje månad än att gå in o kolla uppdateringar hur ofta som helst.

Sen finns det ju flera andra aspekter... om man gör sig besväret att skriva ut det så blir det ju faktiskt nästan en tidning, precis som pappers fanzine, och de slipper kostnadera för att skicka iväg det.

Sen är får man ju bra layout (syftar på pdf fanzine) mot vanliga websidor. Tycker ett pdf fanzine är 100 ggr bättre än vanliga websidor, bara de hade samma information.

Men det är ju bara min åsikt...

// Jan Arenö
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Anledningen till att jag gör ett fanzine (om man kan kalla det det) är för att försöka hålla bra standard på våran förening. Jag gör en medlemstidning mer än ett fanzine..

// Jan
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Glömde poängen

Jag gör det för att jag tror folk vill ha det + att jag själv tycker det är ql.
Om man bara skriver ihop något för sakens skull skulle det ju kännas VÄLDIGT meningslöst. Det är ju ingen idé att göra en ny Runan om man inte har något nytt att komma med, bättre att skriva för det andra fanzinet i så fall..

// Jan - Glömde visst poängen, som var längre än ordinarie meddelandet. :)
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
är slantarna roten...

Vad jag börjar fundera på är inte direkt relaterat till frågeställningen, men ändå...

Ett av fansinhobbyns problem är ju att inte så många hobbyutövare bryr sig om att läsa fansin... Frågan är då; Lockar man fler till att bli fansinläsare om man delar ut sitt fansin gratis? Eller hamnar det bara i närmsta papperskorg...? = )

/Daniel
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Fansinerat webbtänkande

ännu värre är det med fanzines på webben. totalt ointressant. jag brukar bara kolla lite på förstasidan.
vad är meningen med att göra en sida som kommer en gång i månaden? det är ett tänkande som inte riktigt passar formatet som internet erbjuder. bättre att komma med nytt material när det blir färdigt, än att vänta med att publicera allt på bestämda datum.
internet är inte tidningsvärlden.


Många kloka ord där... Dock finns det förstås fördelar med att ha fasta utgivningstider på webben, precis som det gör i den tryckta världen. Om du köper ett månadsmagasin i affären exempelvis så har detta med största säkerhet ett större tema som tas upp i ledare, några artiklar samt kompletteras med annonsörer som lockats av detta tema. Utöver det temarelaterade materialet bjuds du på lite annat smått och gott. Detta tema, denna röda tråd är vad som verkligen motiverar fasta utgivningsdagar på nätet enligt min mening, för genom att knyta an material - allt på en gång - så kan den intresserade läsaren få en större upplevelse än om han/hon måste vänta en vecka på nästa del, och då tappat bort lite av lusen att läsa.

Internet är inte tidningsvärlden säger du. Nej, helt riktigt. Men vore det inte lite dumt att stryka allting som är bra med tidningsvärlden bara för att allting som har med nätet att göra måste hända nu, direkt och dessutom helst för fem minuter sedan? Det här är webbens stora gissel - hur mycket skit kommer inte upp på många stora sajter som har så brådis att de stavar sämre än tabloidernas journalister, gör skrämmande faktafel och dessutom uttrycker sig om saker de inte hunnit läsa in sig om ordentligt?

För övrigt betackar jag mig för begreppet "riktiga tidningar". Det finns alltför många webbpublikationer och hobbytidningar som ger de stora komersiella historierna med glassiga papper på nöten så att det bara visslar om det. Tycker jag.

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 
Top