Nekromanti Gratis är bäst?

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: är slantarna roten...

Troligen det sista är jag rädd. Jag tror det är bra med gratisnummer och nedladdningsbart godis från hemsida etcetera, men samtidigt så sparar man en hel del pengar genom att ta en liten slant för fansinet - de som köper det gör det för att läsa eftersom människan av naturen är en gniden liten rackare. Fast det är klart, har utgivaren budgeten att ge bort fansinet - fastän alltför många exemplar hamnar i papperskorgen - så är ju det bara bra! Förstås! :)

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
många små=stor

[color:blue]det är klart att det är kul med olika former av webbzines! de som uppdateras när nytt material kommer och de som samlar allt till ett visst utgivningsdatum. tycker bara att vissa webbzines som jag sett har försökt att likna papperstidningarna för mycket och inte riktigt förstått att det här är internet. vore kul om fler tog till vara på möjligheterna som webben erbjuder och nyttja trixen som finns, särskillt nu när fler och fler får bredband.

själv ser jag fram emot den dag då man säkert och enkelt kan överföra pengar på internet så att vissa sidor kan börja ta betalt för vissa tjänster. tex så skulle musiker kunna lägga upp sina låtar på napster och ta en krona/nerladdning och slippa bli fattiga.

de som gör webbzines skulle kunna ta en liten avgift som går till att förbättra sidan eller att försörja de som gör den. för i fall avgiften för att vara uppkopplad minskar och framförallt blir en fast avgift kan vi väl avara 5 kronor per dag till att betala olika webbsidor??
jag tror mycket på mikrobetalning. många bäckar blir ju ett hav... eller nått. bara tekniken tillåter det.</font color=blue>

MVH/Sol
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: många små=stor

Håller med om att många inte utnyttjar mediet såsom man kanske bör, men tyvärr är det ju så att det krävs en hel del kunskap om man skall göra något annat än HTML rakt upp och ned. Jämför den nivå som de flesta webbmakare har vad gäller teknik och HTML med de begränsningar som de som trycker sina fansin har. Kopieringsmaskiner kontra HTML. Nivån är i regel på samma nivå tycker jag...

Vad gäller betalning så finns redan tekniken. Tyvärr är folk för rädda, och dessutom har många föreställningen att internet skall vara gratis. Den omtalade dotcom-döden och bottennoteringarna därefter kommer till stor del utifrån det. Att byta tjänster fungerar bara så länge så att säga. Men nog vore det trevligt, det skulle göra mitt jobb så mycket lättare. :)

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Vad man då kan informera Rollspelssverige om är att Codex söker med ljus och lykta efter skribenter och i stort sett publicerar vad som helst. Men visst, de har kanske större möjlighet att korrekturläsa etc, men det är å andra sidan inget som kostar pengar, det tar bara tid. Det enda som med säkerhet skiljer ett fansin från en tidning, dvs det enda som i själva verket med automatik är sämre om du har mindre pengar, är tryck-kvalitet. Resten fixar man med fritid.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Du har rätt, alla andra har fel! ;-)

Jag håller med dig, det är därför vi ville utveckla Runan, sätta färg på framsidan etc så att fler skulle se Runan i affären och våga sig på att köpa den. Om ingen läser vad man skriver kan man väl lika gärna sitta och knappa i Word och sedan bara radera allt?



Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
"Behövs" är ett intressant, vagt uttryck i sammanhanget. Om fansinmakarna som sliter med fansinet får femtio spänn extra att käka hamburgare för så tycker jag att de är värda det och att det är en bra profit. Jag bidrar gärna!

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: berättelse

Om det man skriver/ritar är bra kommer fler än dina tio kompisar i förorten att uppskatta ditt fansin; du kan m a o rikta dig till en större grupp. Ett problem med Sverige i förhållande till t ex USA är att vi har en väldigt liten folkmängd vilket inebär att små subkulturer inte riktigt kan stå på egna ben.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Erfarenhet från konvent

Vi har, med stöd från bland andra Löken Guru Molle, kommit fram till att om man ger bort konventstidningar (Aron, om du inte vill sätta gröten i halsen, läs: konventsfansin) gratis på konvent (där det är ekonomiskt gångbart), så tenderar de att hamna överallt i lokalerna förutom i folks väskor. Ngt du inte betalat för bryr du dig inte om, helt enkelt.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: berättelse

jag har gjort mitt avlande... känns som alla andra får göra nåt nu ;)


Nix

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fansin på webben

Snart skall väl jag också äntligen få klart mitt första nummer av Silva Lunaris (skulle egentligen kommit ut i januari). Det blev lite försenat, mest på grund av att de som sade sig skulle hjälpa till med material och framförallt illustrerande aldrig återkom *sucka* Allt måste man göra själv, och jag som inte kan rita...Och det kommer ni inte heller få se i detta nummer *skratt* Har lyckats fixa till några bilder trots allt utan att rita själv.... Men hur skall det gå senare, hoppas på bättre respons när väl det första numret kommer (påbörjat layouten, och kommer preliminärt denna eller nästa vecka)

Riddaren - *svettas med tangentbordet*

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top