Grändverk, en megautredning

Haha, jag förstår exakt vad du menar. Har också varit rätt aktiv i poesiscenen och titeln påminner verkligen om titlar som poesi-dudes skrev när de ville bli nästa Bruno K. Öijer.

Ja, det är en viss typ av persongalleri med många hobbyshamaner som verkar fundera mycket på hur de ser ut när de röker i motljus… Sorry om jag blev off topic. Tycker bara att företeelsen är väldigt komisk.

Last edited:
Har nu beställt omslagsbild - det blev varken Henrik Jonsson eller Alec Sorensen, utan Per Gradin som jag anlitat flera gånger förut och är väldigt glad i (och som kunde ge mig ett kompispris, snarare än Henrik och Alecs saftigare tariffer. Vill som sagt hålla ner kostnaderna för detta äventyr).
Jag tycker som sagt om att ha omslaget klart i ett tidigt skede, det hjälper mig att se projekten framför mig (och motiverar mig att faktiskt färdigställa dem).

Så här, omslag av Per Gradin:
1000023236.jpg

Ser riktigt fint ut! Har du testat att lägga in titel och dylikt?
Alltså jag funderar på att låta bilden ta upp hela omslagssidan och bara ha titeln på ryggen...! Alternativt ha "Grändverk" i vita bokstäver i botten, som liksom smälter in i bilden.
Grändverkomslag.png

Last edited:
Exakt en sån här tabell (från A Pound of Flesh) ska finnas i boken, 1t100 SLP:er att befolka Leureve City med.
View attachment 27270
Har börjat tjuvskriva slumpade spelledarpersoner. Snarare än att ha en tabell kommer jag sno en grej från Mythic Bastionland och ha en SLP på varje sidfot i själva utredningen. Det kommer inkludera: Namn, Vem är de/Vibe, Stadsdel och Motivation.

Så behöver man en SLP kan man kolla på sidan man redan har uppslagen, eller bara köra en snabb bläddring och hitta någon man behöver.

(korta anteckningar från en sömnlös natt)
Ockulta inslag. Äventyret kommer ha ett par (perifera) inslag av övernaturlighet. Boken kretsar inte kring dessa, utredningen med kriminella gäng och politiska konspirationer är i förgrunden, utan kan upptäckas av spelare som letar extra noggrant. Även detta är ju ett stänk och flik från megadungeons, med hemliga, nästintill oupptäckbara, rum.

Huvudstråket av ockultism kommer bestå i sanningen bakom staden - den existerar inte, den är ett bländverk. Under äventyret kommer spelarna kunna möta SLP:s som har insett detta och som alla uttrycker samma hopplösa fras: "Vem drömde oss?" (en parafras av Bertil Malmbergs dikt "Vem drömde mig? / Vem spelade mig? Vem sjöng min sångs tonart?"). Nystar man i detta kommer man komma till samma insikt
- tänker att detta kommer innebära ett slut för kampanjen.

Ett annat ockult inslag är att en av de medborgare som kommer rymmas på äventyrets sidfötter heter "Betlehem Selam" och beskrivs som en "kaosmagiker som vill fly Leureve City".

Last edited:
Väntar på några illustrationer och en sista text från en medförfattare till Karelska gåtor, så tillåter mig att pela lite med Grändverk.
Specifikt pysslar jag med den moderniserade varianten av Kutulu-reglerna. Utöver några omdöpta Egenskaper och Expertiser, samt strukna vansinnesregler, så gör jag inga riktiga mekaniska förändringar - det enda jag funderar på är att tolka Övertala som en aktiv egenskap. Detta är redan en husregel kring mitt Kutulu-bord, tycker absolut att ens munläder kan svika i stressiga situationer (medan t.ex. ens börd är densamma oavsett situation).

En annan sak jag funderar på är att placera reglerna i bokens appendix - är det, jag vet inte... skitnödigt? Tanken är ju att äventyret ska spelas med det (mysterie)regelverk man är mest bekväm i, men i brist på sådant inkluderas Kutulu-varianten. Kommer jag framstå alldeles för mycket som en System Doesn't Matter-dude genom att förpassa reglerna till ett appendix?

Last edited:
Varför skulle det vara… skitnödigt? Det är väl en kampanj för vilka regler som helst? Varför inte då köra på det? Dock generöst med Kutulu i appendix.
Jag är så pass ängslig att jag tänker att det hade kunnat tolkas som ~betydelsebärande~!

Back