(Detta är det projekt som just nu har lägst prio, men kan inte hålla mig från att plocka fram det här och var).
Fortsätter att tänka på min variant av Kutulu-reglerna, som kommer inkluderas i äventyret. Har varit inne på att göra Övertala till en aktiv egenskap, mest eftersom det ändå är en husregel vid mitt spelbord (som jag tror jag stal av Moa Frithiofsson och Svartviken).
Fick nu tanken att även Anseende kan vara aktiv. Äventyret är ju ett slags tankeexperiment ("är Kutulu OSR?") och då tänker jag att en aktiv Anseende-egenskap hade kunnat spegla de reaction rolls som återfinns i många OSR-spel.
Ett bekymmer är att det är rätt "naturligt" att efterfråga tärningsslag för Övertala (i en stressig situation kan man drabbas av tunghäfta), medan Anseende är en mer... statisk?... egenskap. Ett tärningsslag hade kanske kunnat representera rollpersonens förmåga att "manifestera" eller utnyttja sitt anseende? Alternativt att det representerar spelledapersonens vetskap om hur ansedd rollpersonen är - men vet inte om jag gillar det, tycker om när ett tärningsslag (borträknat allsköns Luck-slag) utgår från rollpersonens prestation eller förmåga, snarare än från yttre faktorer.
Ett annat bekymmer är att det nu blir väldigt viktat åt aktiva egenskaper - kanske luta sig in i det och låta alla egenskaper vara aktiva, medan Expertiserna är vad som är passivt. Frångår jag Kutulu-principerna alltför mycket då?