Gothcon Starter Kit

Förstår jag saken rätt i att Indierummet är lättare att både hitta och få till ett spel? Hade jag t.ex. kunnat ta med ett berättarspel och arrangera (i mån av lediga bord) bara sådär, eller kontaktar jag de som driver det först? (Obs hypotetiskt, försöker bara förstå hur det funkar!)
Om du med ”berättarspel” menar ett spel som passar bra in i Indierummets vanliga spelutbud går det antagligen bra, men jag skulle säga att du på plats behöver prata med någon av arrangörerna. Det hade i alla fall jag i egenskap av arrangör för ett annat arrangemang velat i den situationen. Arrangören kommer helst vilja bli informerade om du spelar något där, eftersom du rent effektivt blir en ”spelledare” (enligt Gothcons terminologi) i deras arrangemang.

Eftersom spelplatser som nämnts är hårdvaluta är det sällan möjligt att ”bara” sätta sig någonstans på konventet och spela något eget. Nästan all tillgänglig plats hör till något arrangemang. Så dels kommer du promenera runt en hel del bara för att hitta någon ledig plats och dels riskerar du få flytta på dig om du använder platser som hör till något arrangemang (vilket inte alltid är helt enkelt att veta om, vi har t ex i Kartellhörnan vissa år haft något bord en eller ett par trappor upp där vi inte alltid kan hålla uppsikt om någon sitter där eller ej, så då kan vi behöva be folk flytta på sig som är mitt uppe i något). Nu har vi mindre plats än Indierummet i Kartellhörnan men vi har generellt väldigt liten möjlighet att erbjuda spelplats för utomstående, den plats vi har måste vi reservera för vårt eget spelande.

Last edited:
Förstår jag saken rätt i att Indierummet är lättare att både hitta och få till ett spel? Hade jag t.ex. kunnat ta med ett berättarspel och arrangera (i mån av lediga bord) bara sådär, eller kontaktar jag de som driver det först? (Obs hypotetiskt, försöker bara förstå hur det funkar!)
Jag är en av de som är ansvarig för Indierummet på GothCon. Och vi välkomnar alltid nya till oss men då vi är ett officiellt arrangemang så skulle vi i alla fall vilja träffa dig, prata lite och kanske spela ett pass tillsammans innan vi "vågar" släppa lös nya vänner som spelledare.

Kan förklara mer i ett pm eller över discord om du är nyfiken.

Som arrangör har jag fått följande info:

LOKALER

Som ni kanske hört så pågår stora renoveringsarbeten i byggnaderna som GothCon brukar använda, vilket gör salsplaneringen ganska svår från vår sida. Schillerska, som huserade de flesta rollspelen senast, är en av de byggnader som renoveras nu. Vi tror att detta året kommer samlingssalarna för rollspel vara i ISGR (fd. Tekniska), med korridorsplatser i grannbyggnaderna (Vasa och Chalmers).

NYTT SCHEMA

Därför har vi i år valt att göra om passtiderna från tidigare. Vi har kortat ned passen till 4 timmar, och därtill lagt dem utan mellanrum. Vår bedömning är att detta kommer frigöra fler salar för fler spelgrupper så fler får en chans att spela scenarion. Det gör det också trolig lättare för besökare att planera sina konvent.

Vi är medvetna om att detta kan medföra problem för arrangemangen, och spelledarna. Vi vet också att många tänker sig olika scenariolängder och att olika arrangemang har olika lokalbehov. Vi hoppas kunna skräddarsy efter önskemål så långt som möjligt, men utgångspunkten blir ändå de här 4-timmarspassen. De är som följer:

Pass 1: 10-14
Pass 2: 14-18
Pass 3: 18-22
Pass 4: 22-02

Som arrangör har jag fått följande info:

LOKALER

Som ni kanske hört så pågår stora renoveringsarbeten i byggnaderna som GothCon brukar använda, vilket gör salsplaneringen ganska svår från vår sida. Schillerska, som huserade de flesta rollspelen senast, är en av de byggnader som renoveras nu. Vi tror att detta året kommer samlingssalarna för rollspel vara i ISGR (fd. Tekniska), med korridorsplatser i grannbyggnaderna (Vasa och Chalmers).

NYTT SCHEMA

Därför har vi i år valt att göra om passtiderna från tidigare. Vi har kortat ned passen till 4 timmar, och därtill lagt dem utan mellanrum. Vår bedömning är att detta kommer frigöra fler salar för fler spelgrupper så fler får en chans att spela scenarion. Det gör det också trolig lättare för besökare att planera sina konvent.

Vi är medvetna om att detta kan medföra problem för arrangemangen, och spelledarna. Vi vet också att många tänker sig olika scenariolängder och att olika arrangemang har olika lokalbehov. Vi hoppas kunna skräddarsy efter önskemål så långt som möjligt, men utgångspunkten blir ändå de här 4-timmarspassen. De är som följer:

Pass 1: 10-14
Pass 2: 14-18
Pass 3: 18-22
Pass 4: 22-02
Aj fan...så nu är det två hus borta?

"hela maskineriet med att arrangera ett äventyr, med att hitta en massa spelledare och styra upp grejer".

Det går faktiskt göra ett arrangemang med ett spelpass för en grupp som du själv spelleder. GothCon ställer inga krav på arrangemangets omfattning. Däremot kommer du inte ifrån att arrangemanget ska anmälas i förväg via GothCons smått knepiga system.

Vad jag undrar över är lite hur man får slut på salar. Det framstår ju som en rätt stor skola… Är det på riktigt slut på salar i byggnaderna eller är det att Gothcon inte får tillgång till alla?
Alla salar inte lämpade för att spela i - med fast möblemang som inte kan flyttas runt (tänk föreläsningssal). Och sedan kan det finnas utrustning i vissa salar som man inte vill utsätta för besökare och inte vill behöva flytta på.

Så, åtminstone i Norra (egentliga Hvitfeldtska) finns det en hel del utrymmen som går bort.

Jag är en av de som är ansvarig för Indierummet på GothCon. Och vi välkomnar alltid nya till oss men då vi är ett officiellt arrangemang så skulle vi i alla fall vilja träffa dig, prata lite och kanske spela ett pass tillsammans innan vi "vågar" släppa lös nya vänner som spelledare.

Kan förklara mer i ett pm eller över discord om du är nyfiken.
Just nu är jag mest nyfiken på hur saker går till! Men tack, kan komma att höra av mig vad det lider!

Alla salar inte lämpade för att spela i - med fast möblemang som inte kan flyttas runt (tänk föreläsningssal). Och sedan kan det finnas utrustning i vissa salar som man inte vill utsätta för besökare och inte vill behöva flytta på.
Jag har konventsspelat i svårommöblerad föreläsningssal, det gick rätt bra.

Utrustning fattar jag dock att man vill hålla borta från besökare.

Annan fråga: är det kutym att ha med egna små böcker att mångla, eller hade man varit en sån där pajas då...?

Annan fråga: är det kutym att ha med egna små böcker att mångla, eller hade man varit en sån där pajas då...?
Det finns dels en auktion att lämna in grejer till, och dels ett gäng ställen där folk står och säljer sina egna produktioner. Olika rum eller ett stort torg i någon av de största salarna. En del står i korridorerna. Ingen riktig aning om hur det blir i år pga platsbrist och ombyggnation, men där kanske @ceruleanfive har mer koll på hur man bokar bord och så?

Om det handlar om ett gäng små Kaskelot-böcker tror jag du kan prata ihop dig med @krank om vilka som säljer Kutulu för tillfället och få lägga ut några på det bordet med lite tur. Annars kanske någon annan med befintligt bås kan lösa det åt dig.

En sån pajas har jag varit på flera gothcons. Jag har väldigt sällan fått nåt sålt den vägen dock =)

Det finns dels en auktion att lämna in grejer till, och dels ett gäng ställen där folk står och säljer sina egna produktioner. Olika rum eller ett stort torg i någon av de största salarna. En del står i korridorerna. Ingen riktig aning om hur det blir i år pga platsbrist och ombyggnation, men där kanske @ceruleanfive har mer koll på hur man bokar bord och så?
Det bokar man som butiksarr, men det verkar vara fullt…

En lösning skulle kunna vara att fråga @Oldtimer och @Caligo om de har lite yta över på sitt bord i det som väl kallas spelmakarrummet. Jag har för mig att de varit schyssta och hjälpt andra med försäljningen tidigare.

Jag fick precis besked om att de hade slarvat bort en massa anmälningar, så att arrangemang som tidigare fått godkänt inte längre är godkända (de ska vara meddelade). Kartellhörnan är ett sådant arr, så vi får se hur det blir för oss i år. Blir det inget är det första året på bra länge jag inte är där och spelleder OSR i någon form till glada drop-in-spelare. Det vore trist. (Vi anmälde oss förövrigt sent, eftersom det vanliga "nu är anmälan öppen"-mailet aldrig kom.)

Nu med gubbgnället avklarat:
  • Ska du arrangera spel som inte är fasta pass så går det numera ganska enkelt att lägga upp ett drop-in arr och be om några bord. Inte i år då, då det verkar vara fullt och trångt, men i vanliga fall.
  • Ska du arrangera spel och inte vill krångla med sånt: Kör på hotellrummet (eller hitta någon att låna ett av).
  • Ska du sälja saker kan du ju gå runt med böckerna i en väska och sprida flyers med dit telefonnummer eller liknande, men ska du faktiskt ha en plats någonstans där du står och säljer så anmäl dig som en butik och se till att få en plats tilldelad dig. Det är ganska enkelt.
Alternativt så lär du känna någon som gör sånt här och kollar med dem om du kan haka på. Men som Vicotnik och kloptok säger så har vi som arrangerar ett ansvar, och dessutom fått göra en gnutta ansträngning för att få sakerna att funka, så förvänta dig inte att du bara kan glida in på någon annans arrangemang och be om utrymme hur som helst. Det är inte så schysst. Det finns massor av personer som kan hjälpa dig, men de vill antagligen veta vem du är, vad det handlar om, och sånt i förväg.

Last edited:
Back