Konvent Gothcon 2026

Om han träffade mig samtidigt är mer oklart.

Det där är svårt med GothCon tycker jag. Alla dessa människor i rörelse. Jag tror till exempel att jag sa hej till @Svarte Faraonen när vi passerade varandra i en korridor men jag är inte säker på att jag kopplat rätt ansikte till rätt forumsnamn. Jag är något mer säker på att jag mumlade en hälsning till @Necronauten samtidigt som jag försökte navigera två tekoppar till sin destination.

Jag är för övrigt kvar i Göteborg några timmar till ifall någon skulle vilja möta upp för en lunch. 🙂

Det kändes som att det var en himla massa folk i år! Flera butiker bekräftade intrycket; några hade sålt lika mycket på fredagen som under hela förra konventet.

Och det är väl bra tänker jag, framför allt nu med Dave. Jag var ju inte där igår, men jag föreställer att det kanske var lite färre då =)

Det där är svårt med GothCon tycker jag. Alla dessa människor i rörelse. Jag tror till exempel att jag sa hej till @Svarte Faraonen när vi passerade varandra i en korridor men jag är inte säker på att jag kopplat rätt ansikte till rätt forumsnamn. Jag är något mer säker på att jag mumlade en hälsning till @Necronauten samtidigt som jag försökte navigera två tekoppar till sin destination.

Jag är för övrigt kvar i Göteborg några timmar till ifall någon skulle vilja möta upp för en lunch. 🙂
Jag sade definitivt hej till dig, så din misstanke är sannolikt korrekt.

Ja ännu ett Gothcon avklarat. Spenderade en del tid i Helmgastbutiken med @Krille och resten av tiden med spel med @Svarte Faraonen. Blev en omgång Barkhäxsn, grottkrälni drakborgen, byggde en kanin dungeon och en hel del brädspel hos Asmodee.

Hade flera trevliga samtal i butiken, framför allt en långt med @wilper om nordnordost, och min önskan om poddens återkomst. Träffade säkert en massa annat folk också men svårt att komma ihåg alla. Blev även glad över både att vinna pris för årets rollspel, men framförallt över att så många yngre spelare köpte Eon V.

Ses nästa år

Jag är något mer säker på att jag mumlade en hälsning till @Necronauten samtidigt som jag försökte navigera två tekoppar till sin destination.

Yes, det blev bara en supersnabb hälsning genom folkmassan. Men vi kommer hinna prata en massa sen misstänker jag ;)

För min egen del var det ett fantastiskt GothCon. Fick möjlighet att vara spelledare i ”SM i Drakborgen” vilket var lite av en ny upplevelse för mig.

Annars hängde jag såklart mest i Poddrummet och spelade in grejer och lyssnade på panelsamtal.

Blev även ett kort besök till Indierummet där jag spelade Drakar & Bananer med ett gäng härliga människor.

"Vad var det till slut som gjorde dig känd, mormor?"
"Well, jag var liksom the original Karen, kan man säga"

För övrigt hade det varit kul att läsa en längre intervju med Didi i Fenix. Det var ju så pass längesen boken kom, så hon borde viss distans till den nu. Premissen för intervjun bör förstås vara schysst - alltså att hon själv får läsa texten i förväg och se att hon blir korrekt citerad. Hon är antagligen medveten (?) om att en del har varit ganska roade av boken?

Har hon bytt åsikt om rollspel? Ångrar hon boken? Tycker hon har fått rätt om hur det skulle bli? Har hon träffat många rollspelare sedan boken kom ut? Hur känns det att det är mest (?) rollspelare som läser den? Kan hon tänka sig att prova på rollspel själv? Kanske hålla ett seminarium (tillsammans med andra?) på GothCon? Det finns hur mycket som helst att fråga!

Last edited:
(Mindre nöjd är jag över att inte kunna ta mig hem pga Dave, och jag har en jobbig deadline som gör att jag typ måste vara hemma imorgon, men vi får väl se. Det kan ju inte gå mer än åt helvete =) Och jag får en dag till att umgås med mina gamla vänner! )
Förtydligande: jag har en biljett imorgon; jag kommer att ta mig hem. Men med… inte jättemycket marginal. Det löser sig alltså. Förhoppningsvis.

Men det är lite stressande =)

För övrigt hade det varit kul att läsa en längre intervju med Didi i Fenix. Har hon bytt åsikt om rollspel? Ångrar hon boken? Tycker hon har fått rätt om hur det skulle bli? Har hon träffat många rollspelare sedan boken kom ut? Hur känns det att det är mest (?) rollspelare som läser boken? Kan hon tänka sig att prova på rollspel själv? Kanske ett seminarium på GothCon? Det finns hur mycket som helst att fråga!
Hon var ju igång igen för bara några år sedan, där hon jämförde någon extremhögeraktivitet med rollspel och var nöjd med sig själv. Samt att hon var arg på rollspelspodden De övergivnas armé. Så misstänker att det nog blir svårt att få med henne på en sån sak, för hon har nog fortfarande ett rätt irrationellt hat mot rollspel. Men det skadar ju inte att bjuda in henne till ett panelsamtal till nästa Gothcon :)

Hon var ju igång igen för bara några år sedan, där hon jämförde någon extremhögeraktivitet med rollspel och var nöjd med sig själv. Samt att hon var arg på rollspelspodden De övergivnas armé. Så misstänker att det nog blir svårt att få med henne på en sån sak, för hon har nog fortfarande ett rätt irrationellt hat mot rollspel. Men det skadar ju inte att bjuda in henne till ett panelsamtal till nästa Gothcon :)

Jag känner henne inte, men borde det inte vara lättare att få henne att ställa upp i en intervju för Fenix? Hon kan ju få ett skriftligt löfte om hur intervjun ska gå till (och kanske även några frågor) i förväg. Det intressanta är ju inte att sätta dit henne, utan att förstå hur hon tänkte.

Att på konvent vara omgiven av många som inte delar hennes åsikter kan kanske vara jobbigare. Det skulle jag själv tycka. Men det är möjligt att hon är väldigt stridbar och ser det som ett bra tillfälle att framföra sina åsikter.

Jag känner henne inte, men borde det inte vara lättare att få henne att ställa upp i en intervju för Fenix? Hon kan ju få ett skriftligt löfte om hur intervjun ska gå till (och kanske även några frågor) i förväg. Att vara omgiven av mycket folk på ett konvent kan kanske vara jobbigare.
Man ska inte glömma att hon fick utstå både spott, spe, hat och faktiska hot från mindre begåvade medlemmar av vår hobby.

Om jag vore hon skulle jag absolut inte ställa upp på en intervju om boken, ens så här långt efteråt.

Man ska inte glömma att hon fick utstå både spott, spe, hat och faktiska hot från mindre begåvade medlemmar av vår hobby.

Om jag vore hon skulle jag absolut inte ställa upp på en intervju om boken, ens så här långt efteråt.

Jag visste inte att hon blev hotad. Det var förstås inte bra. Men en intervju kan för henne också vara ett sätt att klargöra saker. Det är rimligen inte så att en majoritet av landets rollspelare tycker att hon förtjänar hot och hat. Och Fenix har knappast inte heller rykte om sig att vara en hatisk tidning.

Fenix är per definition positiv till rollspel, men alla som får komma till tals i tidningen behöver kanske inte vara spelentusiaster? En intervju med Didi skulle säkert engagera. Jag har också kontakter på Aftonbladet som jag skulle kunna fråga.

Last edited:
Jag puttar på längs vägarna med buss som ska ta mig från Falköping till Göteborg (alla tåg är inställda) och därifrån kan jag kanske med lite tur ta buss till Stockholm, om inte den ställs in. Om så sker (eller om denna bussresa försenas) måste jag ta mig tillbaka till Falköping och sova på samma vandrarhem, som var ett omgjort sjukhus och fortfarande luktade medicin och ta ett tåg jag reservbokade tidigt imorgon. Känns nästan som att jag är med i ett levande rollspel, så på ett sätt en passande avslutning på GothCon 😄
@Franz hur går det med hemfärden? Fortsatta slag på missödestabellen eller är du tillbaka i ett Safe Haven?

Det var väl ett trevligt litet Gothcon, kändes på något sätt mindre i år, kanske var utspridningen. Drog med icke-forumiten och soffvärden Sebastian på puben och pratade med några olika, mest @Vicotnik och @Brödbane.

På fredagen lät jag @pellejones ragga in mig att leda en grupp i Dragborgen-tävlingen, det var en ny och intressant upplevelse, tyvärr dog mina spelare en sådär 7-8 gånger så de hamnade inte på topp. Men det var kul. Japansk middag med Kim och @Hägerstrand. Var lite urlakad resten av dagen, det blev bara ett parti Final Girl mot slutet med några nya och gamla indierummare, innan jag gick en mysig regnpromenad till hotellet. (Just det, jag spelade bläckfiskspelet också med @Genesis och @Sodivra, väldigt impro-likt spel)

Lördagen var lite mer aktiv. Ett till parti Final Girl med en norsk-svensk grupp och Gustav Ruthgård. Köpte t-shirtar från år jag missat att göra det. Sen Barkhäxan med @Svarte Faraonen som SL. Vi vann. Slutligen Se och göra i Aliatra med några indierummare, fast jag gick när jag började somna. Tog kvällsvard på Vasagrillen, som äntlingen är ganska bra, innan jag kom på en väldigt smidig hemresa till Skåne innan stormen drog in.

Jag och @Henkedge mötte upp @luddwig och @Bifur för att äta lite indiskt på torsdagskvällen, mycket trevligt. Sedan begav vi oss till puben på Ooto, vilket var första gången för mig och @Henkedge, det var kul. Fick hälsa på lite folk vi kände igen och snacka en massa rollspel, men önskar att alla hade obligatoriska forum-namnskyltar. Sedan checkade vi in på konventet och gick till hotellet.

På fredagen spelade vi Western med två icke-forumiter som vi lärde känna förra året, Daniel och Martin. Även en Western-SL som heter Pär (vet ej om han är på forumet) var utan spelgrupp och hoppade in i vårt lag. Mycket kul! Rejält med interna intriger som slutade i bokstavlig backstabbing och flera döda.
Sen var det tid för att titta på alla butiker och figurspel, hann även med att testa något nytt brädspel.
På kvällen spelade vi DoD med samma Daniel och Martin och en okänd inhoppare. Det var kul men, oj vad vi misslyckades med uppdraget. Tiden gick ut och vi strök alla med.

På lördagen började vi dagen med Nordiska väsen. Återigen med Daniel och Martin och icke-forumiten Kent som vi spelat med tidigare år. Väldigt roligt, tight men spännande äventyr, som vi lyckades ganska bra med.
På eftermiddagen hoppade jag och Henkedge in i drop-in spelet USCM, typ Aliens. Men hade lite otur med ett för flummigt uppdrag och väldigt unga medspelare, så det blev inte riktigt som vi föreställt oss. Kul att ha provat ändå.
Sedan var det tåg/buss hem till Lund på kvällen, vilket gick ganska smidigt trots begynnande storm.

Hade ett magiskt Gothcon, det bästa på länge. Blev inget spelat, men en jäkla massa good vibes i Kartellhörnan som växer för varje år. Likt tidigare hade vi celebert besök från London i form av Lett, som hade med sig prints, små plasthögar av bascinetter, och tatueringsmaskin. Vann överraskande nog en Fenix award som jag inte hade koll på att jag ens var nominerad för också. Taggad på nästa år nu.

Jag hade ett super-con också! Men jag får snart säga att jag åker på @Robert Jonsson - Con istället för Gothcon för jag tillbringar absolut mest tid med honom i stängda poddrummet. Altors Vidder, Soloäventyr och grejer. Det är alltid fantastiskt! Och alla roliga, trevliga och smarta människor jag får träffa där sätter verkligen Guldkant.

Annars hänger jag ju i indierummet där vi i år firade 20 år på Gothcon och där våra arrangörer fick diplom och nominering för årets konventsfrämjare. De vann inte, men i indierummet spelar vi ju inte för att vinna. Förutom jag då, som vann min första session jag spelade av helt onostalgiska nya Nostalgi, sedan spelade jag Best friends och avslutade lördagen fram till söndag morgon med Psychodrame. Bra grejer!

Annars är ju Gothcon för mig ett event som handlar om er, att gå från famn till famn i en aldrig sinande ström av glada tillrop och kärlek. Trots röran i lokaler, vilket jag för övrigt ändå vill säga att arrangörsstaben löste föredömligt, så kändes det som "vanligt". Andan var där, glädjen och kärleken till hobbyn och till varandra var där. Precis som det ska vara. Tack för Con!

Verkar ha varit ett kul GothCon! Yay!

Nu när jag läste programmet ser jag att det hölls ett sk "megagame" "The Generalissimo is dead!"! Nån som var med och kan berätta hur det funkade?

Back