GothCon 2020

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Henke;n342418 said:
Blir detta ett spelpass? Verkar hittills bara vara podd inför publik?
Inga förplanerade spelpass, det enda inplanerade är för publik. Men äventyret kommer finnas tillgängligt på GothCon, så räknar ändå in det som något som lockar publik (och ja, det känns inte orimligt att det kanske skulle bli spontana spelpass av det).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Jag ser verkligen fram emot att få träffa och få ansikten på fler forumiter och rollspelsintresserade än de jag redan känner. Plus att träffa de som jag känner så klart! =)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag skulle vilja få chansen att spela en sittning med en av spel eller scenario skaparna själva, för att få spela som det var tänkt när det skrevs.
Hade ett mycket givande sådant tillfälle när jag prövade Cyber M/77 och skulle vilja pröva göra det igen!
Vad tror ni om det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Lightshy;n342441 said:
Jag skulle vilja få chansen att spela en sittning med en av spel eller scenario skaparna själva, för att få spela som det var tänkt när det skrevs.
Hade ett mycket givande sådant tillfälle när jag prövade Cyber M/77 och skulle vilja pröva göra det igen!
Vad tror ni om det?
Det går ju att få göra det på GothCons ordinarie pass, på många av scenarierna är det scenarieförfattaren med vänner som spelleder. Men ju större arr desto mindre blir chansen att du får spela med just den som skrev scenariet. På ett Fria Ligan-arr med 20 samtidiga lag så är chansen uppenbart mindre än att spela tex det där arret på årets konvent där det bara är arrangören själv som spelleder alla passen.

Annars är det inte helt ovanligt att mindre spelmakare hänger i OSR-hörnan / Indierummet för att få spela sina grejer med främlingar. Där har jag själv suttit på båda sidor av skärmen i flera år.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Lightshy;n342441 said:
Jag skulle vilja få chansen att spela en sittning med en av spel eller scenario skaparna själva, för att få spela som det var tänkt när det skrevs.
Hade ett mycket givande sådant tillfälle när jag prövade Cyber M/77 och skulle vilja pröva göra det igen!
Vad tror ni om det?
Både jag och ceruleanfive arrangerar ju egna spel med scenarion vi har skrivit själv. Vet inte hur hur många fler som gör det i år, men vi är nog inte ensamma om det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Lightshy;n342441 said:
Jag skulle vilja få chansen att spela en sittning med en av spel eller scenario skaparna själva...
Jag kan rekommendera Robert Jonsson. Han kör alltid egna spel och äventyr. Spelade ett grymt pass Leviathan med honom som SL för tre år sedan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
kwarnberg;n342443 said:
Både jag och ceruleanfive arrangerar ju egna spel med scenarion vi har skrivit själv. Vet inte hur hur många fler som gör det i år, men vi är nog inte ensamma om det.
Vi hade ju nöjet att få dig som spelledare för ditt scenario 2018 och det var en väldigt tacksam upplevelse. Detsamma gäller Bifur som spelledde sitt Symbaroum-scenario för vårt spelpass förra året. Det blir sällan så bra som just när skaparen själv ”sitter bakom SL-skärmen”.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Blir tredje GothCon i rad som jag arrangerar rollspelsscenario. Tror den största skillnaden mellan de två tidigare åren var att det var galet svårt att hitta spelledare förra året (2019). Exakt ingen anmälde sig för att spelleda. Nu har det säkert med smak att göra också, men jag förstod det som att det var ett ganska allmänt problem tyvärr. Undrar vad konventet gör för att råda bot på det i år?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
gabrielledebourg;n342401 said:
TL;DR – Ja på alla dina frågeställningar utom om andra konvent är tråkiga. De är inte tråkiga, men de är mycket mer resurskrävande mot vad de ger.
Tack för att du tog dig tid att svara!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Jag tror att konventen måste hitta vägar att kompensera spelledare bättre än vad som tycks vara standard idag. Gratis inträde, gratis mat och lite merch kontra att man är upplåst i 4-5 timmar per pass. Klart att gensvaret från spelarna också är värt mycket, men ändå.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Feuflux;n342471 said:
Tack för att du tog dig tid att svara!
Så lite så! Jag kände att jag faktiskt kunde ge perspektiv och svar på frågorna, så lika bra att passa på då!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Rangertheman;n342472 said:
Jag tror att konventen måste hitta vägar att kompensera spelledare bättre än vad som tycks vara standard idag. Gratis inträde, gratis mat och lite merch kontra att man är upplåst i 4-5 timmar per pass. Klart att gensvaret från spelarna också är värt mycket, men ändå.
Det här är klurigt kan jag tycka. Men i praktiken, eftersom de tar betalt för arrangemangen och du som arrangör numera får exakt ingen hjälp eftersom de inte längre erbjuder utskriftshjälp exempelvis, så borde definitivt mer av den (trots allt pyttelilla) slanten kunna gå till någon sorts SL-ersättning.

För min egna del har jag helt enkelt tvångsrekryterat vänner till att spelleda åt mig. Men mina scenarier är små. Måste vara helt absurt svårt att rodda ihop spelledare till de stora arrangemangen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Rangertheman;n342472 said:
Jag tror att konventen måste hitta vägar att kompensera spelledare bättre än vad som tycks vara standard idag. Gratis inträde, gratis mat och lite merch kontra att man är upplåst i 4-5 timmar per pass. Klart att gensvaret från spelarna också är värt mycket, men ändå.
Absolut! Jag tror att anmälningsavgiften tillbaka för två spelledda pass vore värt att testa. Att få full peng tillbaka på tre är för mycket konvent som förloras för att det ska vara värt det. Halva inträdet på ett pass, hela på två skulle få mig att överväga att spelleda igen. Nu arrangerar jag ju i och för sig sedan några år, men hade man fått för att spelleda är frågan om jag ens hade börjat arrangera.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Khan;n342505 said:
Absolut! Jag tror att anmälningsavgiften tillbaka för två spelledda pass vore värt att testa.
Nuvarande ersättning på GothCon är typ ett mål mat eller liknande va? Det ni föreslår låter ju mycket vettigare. Det gör ju i praktiken spelledarna till fullfjättrade medarrangörer, minus den sexiga t-shirten.

Min spelgrupp hånade mig häromdagen för att jag hade en t-shirt det stog "Arrangör" på.

"Vi vet att du är spelledare, du behöver inte ha uniform för det".

Those guys...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
kwarnberg;n342443 said:
Både jag och ceruleanfive arrangerar ju egna spel med scenarion vi har skrivit själv. Vet inte hur hur många fler som gör det i år, men vi är nog inte ensamma om det.
Alltså alla dessa ungdomar som tror de är ensamma om något! ;)

Skäms, Kristoffer. Skäms.Tur att andra har bättre koll! ;)

luddwig;n342445 said:
Jag kan rekommendera Robert Jonsson. Han kör alltid egna spel och äventyr. Spelade ett grymt pass Leviathan med honom som SL för tre år sedan.
<3
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
entomophobiac;n342508 said:
Nuvarande ersättning på GothCon är typ ett mål mat eller liknande va? Det ni föreslår låter ju mycket vettigare. Det gör ju i praktiken spelledarna till fullfjättrade medarrangörer, minus den sexiga t-shirten.

Min spelgrupp hånade mig häromdagen för att jag hade en t-shirt det stog "Arrangör" på.

"Vi vet att du är spelledare, du behöver inte ha uniform för det".

Those guys...
Man får inträdet tillbaka på tre pass, hälften på två, och ett mål mat per spellett pass om jag inte minns fel. Dessutom en tisha. Jag tycker det är för lite.

Sen har ju jag aldrig riktigt gillat det där med att få kläder, vare sig på konvent eller kickstarter, men det är nog bara jag.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Feuflux;n342471 said:
Tack för att du tog dig tid att svara!
Jag kan instämma i mycket av vad gabrielledebourg skriver men vill komplettera med en egen erfarenhet från Lincon. Tanken var att arrangera ett scenario på Lincon förra gången. Det blev inte av pga. jag mådde riktigt uselt då det började närma sig (vilket visade sig vara diabetes), så jag ställde in det. Men det var en oerhörd skillnad på att arrangera något på GothCon och LinCon. Där GothCon är väldigt serviceinriktade och vill lösa problem, så var LinCon raka motsatsen. De såg ständigt problem och tog lång tid på sig att svara på frågor. Ibland svarade de inte ens. Som arrangör kände man sig inte särskilt välkommen, utan snarare motarbetad. Det har fått mig väldigt opepp på att arrangera något på LinCon, i alla fall i rollspelsform.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Khan;n342514 said:
Sen har ju jag aldrig riktigt gillat det där med att få kläder, vare sig på konvent eller kickstarter, men det är nog bara jag.
Under en period i mitt liv var GothCon-tishor det enda jag bar (hade väl typ 5-10 som jag växlade mellan då XD), men jag kan förstå dig utifrån perspektivet "Här är din lön - gör reklam för oss!" ;)
 
Top