GothCon 2020

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
Ikväll (vid 21-22 om allt går som det ska) öppnar föranmälan till årets Gothcon arrangemang och spelpass.

Ett par scenarion känner jag ju till, men det ska bli intressant att se Om det kommer att bli en ökning av arrangemang jämfört med tidigare år, att det ligger kvar på samma nivå, eller färre utifrån bl.a. den diskussion som tidigare pågått om en alltmer mättad svensk rollspelsmarknad.

Generellt tror (och hoppas) jag på fler arrangemang än vanligt då vi har fler förlag som satsar med flera tunga speltitlar.

Utöver Symbaroum och ”Onda människor”-scenariot så skulle jag gissa att det blir ett Alien-scenario, Svärdets sång och Coriolis (kanske även Ur Varselklotet). Jag tippar på att det blir ett Skrömt-scenario från Bläckfiskarna och kanske även Gudasaga. Eloso skulle jag tippa bjuder på scenario från svenska Cthulhu och Chock (kanske rent av för Handbok för superhjältar för de lite yngre. Helmgast har troligtvis arrangemang för KULT och Eon (samt kanske för Hjältarnas tid). Sen brukar det oftast finnas ytterligare några spelpass. Jag vill också tro att Gillbringarna har något från Western och Ensamma Vargen. Sen brukar Robert Jonson alltid ha något i rockärmen från Bortom eller Leviathan.

Vad tror du kring antalets arrangemang? Vad säger detta om nuläget kring rollspelandet i Sverige och vilka arrangemang tror du kommer finnas?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,289
Vad jag vet kommer det som minst Eon, Hjältarnas Tid, Kult och NeoTech från Helmgast, men sen är det ju inte omöjligt att det rasslar till mer. Jag drömmer varje år om att det ska dyka upp ett scenario till Noir i klass med de gamla, men än ser jag i stjärnorna efter det.

Jag tror det kommer vara alldeles för många exklusiva rollspelsarrangemang, som gör det i princip omöjligt att hinna med något utanför det rätt hårda passchemat. Jag har alltid velat gå på musikal, se paneldebatter och föreläsningar, men det skiter sig varje år för att rollspelen är viktigare. Det är ju inte tråkigt att det finns så mycket kul, men jag hade gärna sett att hela rollspelssverige satsade på minst ett, helst två, konvent till under året. Då skulle man hinna med att beta av en del av de saker man vill testa och en del scenarion man vill spela på andra platser och inte lida av svår FOMO varje gång man ser arrangemangslistan på GothCon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
Vad jag kan se så var det (bortsett multispel-arrangemang som Indie- och OSR-rummen):
2015 - 15 arrangemang
2016 - 18 arrangemang
2017 - 19 arrangemang
2018 - 10 arrangemang som jag vet, men saknar tyvärr data om resten.
2019 - 20 arrangemang
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
Khan;n342375 said:
Vad jag vet kommer det som minst Eon, Hjältarnas Tid, Kult och NeoTech från Helmgast, men sen är det ju inte omöjligt att det rasslar till mer. Jag drömmer varje år om att det ska dyka upp ett scenario till Noir i klass med de gamla, men än ser jag i stjärnorna efter det.

Jag tror det kommer vara alldeles för många exklusiva rollspelsarrangemang, som gör det i princip omöjligt att hinna med något utanför det rätt hårda passchemat. Jag har alltid velat gå på musikal, se paneldebatter och föreläsningar, men det skiter sig varje år för att rollspelen är viktigare. Det är ju inte tråkigt att det finns så mycket kul, men jag hade gärna sett att hela rollspelssverige satsade på minst ett, helst två, konvent till under året. Då skulle man hinna med att beta av en del av de saker man vill testa och en del scenarion man vill spela på andra platser och inte lida av svår FOMO varje gång man ser arrangemangslistan på GothCon.
Neotech glömde jag såklart!

Håller förövrigt med om tidsbristen. Förra året spelade jag faktiskt bara ett pass och gjorde lite allt möjligt istället vilket egentligen var ännu trevligare.

En tanke för egen del är att de flesta etablerade arrangemang (från t.ex. Fria Ligan, Helmgast och Eloso) med stor sannolikhet går att köpa i efterhand så det känns viktigare att spela de andra arrangemangen. Med lite tur och god vilja från arrangörerna så görs förhoppningsvis många alster också tillgängliga via andra kanaler (t.ex. egna webbar, scenariobiblioteket och alexandria).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Khan;n342375 said:
Vad jag vet kommer det som minst Eon, Hjältarnas Tid, Kult och NeoTech från Helmgast, men sen är det ju inte omöjligt att det rasslar till mer. Jag drömmer varje år om att det ska dyka upp ett scenario till Noir i klass med de gamla, men än ser jag i stjärnorna efter det.

Jag tror det kommer vara alldeles för många exklusiva rollspelsarrangemang, som gör det i princip omöjligt att hinna med något utanför det rätt hårda passchemat. Jag har alltid velat gå på musikal, se paneldebatter och föreläsningar, men det skiter sig varje år för att rollspelen är viktigare. Det är ju inte tråkigt att det finns så mycket kul, men jag hade gärna sett att hela rollspelssverige satsade på minst ett, helst två, konvent till under året. Då skulle man hinna med att beta av en del av de saker man vill testa och en del scenarion man vill spela på andra platser och inte lida av svår FOMO varje gång man ser arrangemangslistan på GothCon.
Nu ska jag verkligen inte antyda att jag har koll på konventssverige (men några LinCon har jag besökt) men känslan av att "alla" rollspelsutvecklare satsar på bara gothcon och att "ingen" rollspelsutvecklare satsar på resten av landets konvent är trist.
Är det inte ekonomiskt försvarbart att besöka flera konvent?
Är det för lite exponering (fast LinCon hade väl mycket besökare senast om jag förstod det hela rätt så det stämmer ju inte i det fallet)?
Är alla andra konvent tråkiga att arrangera i och det blir en ond spiral?
Är det för svårt att hitta spelledare på andra konvent?

På samma sätt som det är dåligt för Sverige att 25% av alla jobb finns i Storstockholm (om jag nu minns rätt) så är det dåligt för rollspelssverige om 90% (siffra ur magkänsla, förlåt) av alla kommersiellt-rollspel-äventyrspass finns på GothCon. Typ.

Nu inser jag att jag låter brutalt gnällig här. GothCon ska förstås inte backa på någonting för att de är bäst, men det skulle vara kul om något annat konvent kunde lyfta.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,576
Feuflux;n342381 said:
...det skulle vara kul om något annat konvent kunde lyfta.
Nordsken är i och för sig inte ett konvent utan en mässa för nördkultur i största allmänhet men utbudet med kopplingar till rollspel börjar ta sig. 2019 fanns både workshops, paneldiskussioner och ett gäng spelpass.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
Henke;n342376 said:
Vad jag kan se så var det (bortsett multispel-arrangemang som Indie- och OSR-rummen):
2015 - 15 arrangemang
2016 - 18 arrangemang
2017 - 19 arrangemang
2018 - 10 arrangemang som jag vet, men saknar tyvärr data om resten.
2019 - 20 arrangemang
2020 - 24 arrangemang (rollspel eller LARP) ! Ibland händer det väl till och med att det tillkommer några, men det här ser mycket mycket lovande ut. Känns lite oklart om något arrangemang överhuvudtaget är från Fria Ligan vilket skulle kännas väldigt tråkigt om de släppt arrangerandet helt. Hoppas de dyker upp i efterhand.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,576
Henke;n342387 said:
...det här ser mycket mycket lovande ut.
Är det jag som läser slarvigt eller saknas i nuläget samtliga ligans spel?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
luddwig;n342389 said:
Är det jag som läser slarvigt eller saknas i nuläget samtliga ligans spel?
Enbart Symbaroum verkar representerat och även om det inte står uttryckligen så tolkar jag att det är ett officiellt Fria Ligan arrangemang. Vet att deras arrangemang dök upp sent för 1-2 år sedan. Skulle faktiskt bli lite förvånad om man inte ens arrangerar Alien (som man till och med gjorde på Stockholms Scenariofestival i december).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,576
Henke;n342390 said:
Enbart Symbaroum verkar representerat...
Just ja, det är ett ligan-spel numera. *senil*

I övrigt är det väldigt mycket skräck på menyn. Kul för alla skräckfantaster. Tråkigt för mig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,289
Henke;n342390 said:
Enbart Symbaroum verkar representerat och även om det inte står uttryckligen så tolkar jag att det är ett officiellt Fria Ligan arrangemang. Vet att deras arrangemang dök upp sent för 1-2 år sedan. Skulle faktiskt bli lite förvånad om man inte ens arrangerar Alien (som man till och med gjorde på Stockholms Scenariofestival i december).
+1 på det. Det hade varit kul att se om det är ett officiellt arr eller om det är något hemmabyggt. Känns lite trist att se det, jämfört med det gamla systemet.

Är det någon som lyckats anmäla sig hittills förresten? Det har skurit sig för mig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,176
Eftersom det blir första GothCon för mig och jag reser med familjen kommer jag inte att förboka något. Hittar vi något på plats som passar alla tre hoppar vi i så fall på det där.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rangertheman;n342394 said:
Eftersom det blir första GothCon för mig och jag reser med familjen kommer jag inte att förboka något. Hittar vi något på plats som passar alla tre hoppar vi i så fall på det där.
Hade varit otroligt kul att få spela en omgång Symbaroum ihop med dig. Men av tradition har jag en regel att inte spela spel jag spelar hemma när jag är på GothCon.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,313
Feuflux;n342381 said:
Är det inte ekonomiskt försvarbart att besöka flera konvent?
Är det för lite exponering (fast LinCon hade väl mycket besökare senast om jag förstod det hela rätt så det stämmer ju inte i det fallet)?
Är alla andra konvent tråkiga att arrangera i och det blir en ond spiral?
Är det för svårt att hitta spelledare på andra konvent?

[…]

Nu inser jag att jag låter brutalt gnällig här. GothCon ska förstås inte backa på någonting för att de är bäst, men det skulle vara kul om något annat konvent kunde lyfta.
Tänker försöka besvara dessa så gott jag kan, vilket inte är optimalt såklart, men som skribent, arrangör och konventsturnerare har jag rätt bra insikt ändå.

Till att börja med så är det skillnad på konvent och konvent. Alla konvent är lite olika såklart och GothCon är unikt i sitt väldigt utpräglade rollspelsfokus. Det är så utpräglat att det avgör releasen för många svenska rollspel och folk vallfärdar till GothCon för att spela dem och få tag på de purfärska releaserna. Inget av de andra konventen kommer i närheten av GothCons fokus på spelandet av rollspel.

Inget av de andra konventen är så fokuserade på rollspel, eller i alla fall så strömlinjeformade. LinCon har duktigt med besökare och har rollspel, absolut. Men Nordsken är samtidigt som LinCon. Och Nordsken har nästan 10 000 besökare. Nordsken har också ett rent mässgolv, där du kan kränga grejer. Och fokus på skapare, med massor av paneler och uppträdanden. Med tanke på att många rollspelsskapare och förlag också är inne på fantastik gör Nordsken att du kan nå ut till fler. Samt att de hårt marknadsför sina gäster. Trots det är det fortfarande många som inte ens åker dit, just på grund av ekonomiska skäl. Och Nordsken och intresset för rollspel växer stort där, men det är inte ett rollspelskonvent, så det kommer inte ha samma rena fokus som GothCon har.

Den andra ekonomiska biten är resurserna som krävs. GothCon är också unikt i att det främst är ett anmälningsbaserat konvent, med en arrangör av ett spel och spelledare som de själva rekryterar eller konventet rekryterar. Och om du undrar om det är svårt att hitta spelledare till andra konvent är svaret JA. Det är svårt nog att hitta till GothCon, konventet som folk medvetet åker till främst för rollspel. Då kan du tänka dig hur svårt det är att hitta på ett konvent som inte är så rollspelsfokuserat. För spelledare vill du hitta de som redan ska dit, för att skicka spelledare som producent är inte försvarbart.

Sedan har vi mer rena mässor, som många är på. Ta Stockholm Tabletop Game Expo – som hade en del rollspel! Men inga av dem är i närheten av mängden som GothCon har – eller möjligheten att ha (skolor har fördelar att de lämpar sig väl för många rollspel). Men de är bra lämpade till att kränga spelen och ha någon demo, men inte för att arra massor av spel, för de flesta besökare vill mest kika på saker och dra vidare, eller ha korta demos, inte sitta fast i flera timmar.

Ska vi också prata ekonomiskt försvarbart måste vi komma ihåg hur ineffektivt rollspel är vad gäller resurser mot reach, när det handlar om att spela. Du kan nå en handfull personer, oftast max 5-6 på en spelledare, som är upptagen med det i cirka fyra timmar och det kräver ett avskärmat rum. Även om de inte ens får lön är det ganska mycket jobb att kunna fixa för att nå ut till flera. GothCon är typ de enda som faktiskt har logistiken och den mängden spelledare för att få det att gå ihop. Snabb överslagsräkning sade mig att jag snittade runt 120 personer i reach med mitt äventyr till Ur Varselklotet på GothCon (fyra pass, fem personer i spelgruppen, sex anmälda grupper), gentemot Nordsken där jag knappt nådde 20 (och då ändå hade flera spelledare och flera pass). Det säger nog en hel del om frågan om exponering.

TL;DR – Ja på alla dina frågeställningar utom om andra konvent är tråkiga. De är inte tråkiga, men de är mycket mer resurskrävande mot vad de ger.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,313
Mer glad post:

GothCon! Jag är megapepp! Längtar redan att få åka dit och träffa alla. Sjukt pepp på att vara där med releaser, den stora är ju såklart Call of Cthulhu Sverige, där jag sköter arret och har varit med och skrivet äventyret Den gula filmen (ihop med Gunilla Jonsson och Michael Petersén) som vi tror kan bli riktigt uppskattat. Också spännande att se hur många andra Cthulhu-arr det är, med både Kutulu, engelska Call of Cthulhu (med klassiska Still Waters, ett riktigt bra äventyr) och såklart Hemligheten på Hvitfeldtska. Min enda oro är såklart att de ska konkurrera med varandra…

Jag är också med och roddar årets Fenix Awards, ihop med Anna Erlandsson (som kommer leda det mesta). Det känns väldigt kul och peppigt. Var ett rätt långt inslag om det i senaste Fenix, men gå gärna in och skicka nomineringar också!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,176
Lightshy;n342400 said:
Hade varit otroligt kul att få spela en omgång Symbaroum ihop med dig. Men av tradition har jag en regel att inte spela spel jag spelar hemma när jag är på GothCon.
Jag spelar väldigt gärna Symbaroum med dig. Vi får försöka få till det vid något tillfälle som inte är GothCon :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,731
Location
Eskilstuna
Henke;n342374 said:
Jag tippar på att det blir ett Skrömt-scenario från Bläckfiskarna och kanske även Gudasaga.
Det blir ett Skrômt-scenario, helt klart! Sedan arrangerar vi ett Vindsjäl-scenario också. Gudasaga har vi inget officiellt att för – det kan man dock spela i Indierummet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,317
Location
Kullavik
gabrielledebourg;n342402 said:
och såklart Hemligheten på Hvitfeldtska. !
Blir detta ett spelpass? Verkar hittills bara vara podd inför publik?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,923
Location
Nordnordost
Jag tänkte tipsa om https://www.facebook.com/groups/1387604114625478

Gruppen heter "Spelledare på konvent". Där letar arrangörer spelledare, och spelledare letar arrangörer. Diskussionerna inför GothCon har kommit igång. Så är det någon som vill spelleda på GothCon kan det vara ett bra ställe att knyta kontakter.
 
Top