GothCon 2020 INSTÄLLT!

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
.113;n344617 said:
Folk ringer till och med 11313 istället för att gå in på folkhälsomyndigheten och läsa.
Det är dock syftet med 11313, de ger information till folk som inte kan besöka sidan eller inte hittar information där.

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/11313/ said:
113 13 - Nationellt informationsnummer för stora olyckor och kriser. Ger svar på allmänna frågor kring coronaviruset som ej är symptom- eller vårdrelaterade, om du inte själv kan hitta information via webben. Observera att 113 13 använder myndigheternas webbplatser som underlag för att svara på frågor.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
.113;n344617 said:
Ett stort problem är att folk kommer hit och på fb och lyssnar på folk som inte vet vad de pratar om, istället för att gå och läsa. Folk ringer till och med 11313 istället för att gå in på folkhälsomyndigheten och läsa.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap driver den utmärkta infosajten Krisinformation.se >>>
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Zire;n344623 said:
Det är dock syftet med 11313, de ger information till folk som inte kan besöka sidan eller inte hittar information där.
Ja men folk försöker inte ens läsa vilket har gett ett tryck på 35000 samtal eller nått sånt, helt sjukt onödigt. De ska va där för de som letar men inte hittat inte de som vill ha allmän info som redan ligger ute
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Ni fokuserar på fel sak.

Givetvis är Corona inte en ny pestfarsot. Så låt oss inte fokusera på det medicinska.

Istället är den reella situationen den att vi befinner oss i en EKONOMISK härdsmälta.

Så ja, Corona är en en-på-100 års företeelse, men inte av det skäl de flesta fortfarande tror (och argumenterar mot)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Gothconline! Linconline! det är ju gjort för det!

Jag vill ha lite cred för det sen ;D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Caligo;n344661 said:
Online-konvent ftw! Så slipper Gothcon dessutom bryta sin långa historia.
Jag fattar heller inte problemet i detta. Tekniken finns ju (iaf ur ett rollspelsperspektiv). De flesta scenario-arrangörer borde fortfarande vara intresserade av att få köra spelpass. Workshops funkar ju lysande digitalt. Live Pod-produktion borde väl också fungera (där publiken är mute:ad).

Ja, det är fortfarande trevligt att träffas fysiskt, men om det nu ändå inte blir av så är det här ett otroligt mycket bättre alternativ än att skjuta på ett ett år (Ett år, fattar ni hur lång tid det är)...

Om GothCon inte är intresserade att att dra i detta så får vi väl anordna något eget som föreslagits i en annan tråd. WRNU´s CoronaCon ?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har chattat kort med Hampus på GothCon´s styrelse och de har styrelsemöte nu ikväll. Jag lyfte till honom (som säkert många andra också gjort) att ett litet konvent online är fantastiskt mycket bättre än inget alls samt att det borde gå att göra någon gemensam insats mellan WRNU och GothCon med tanke på att det redan planeras spel online vid påsk i en annan tråd.

Jag har själv väldigt dålig kompetens kring vad som är möjligt via en onlineplattform mer än att via mic spela rollspel. Förutsätter att det finns inbyggda tärningssimulatorer och möjligheter att presentera kartor/handouts? Finns det smidiga sätt att hantera rollformulär?

Vilka andra arrangemang skulle funka/inte funka att köra online? Kan man ta någon form av inträdesavgift? (Vet inte riktigt vad pengarna behövs till, men det säkrar ju om inte annat GothCons kassa till nästa år).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,669
Location
Stockholm
.113;n344617 said:
Fel.

Det är snäppet värre än en vanlig influensa. Det sprider sig aningen snabbare för att en vanlig influensa har lite random folk blivit immuna på plus att många tar vaccin och begränsar mer.
Okej, du får förlåta min slarvighet, givetvis finns inget i denna värld som utanför de formella vetenskaperna är exakt "lika" något annat. Jag generaliserar lite men det är inte fucking ebola. Det är givet att de som är känsligast ska skyddas väl men den stora faran just nu är mentaliteten som sprids, när gränser stängs runt om i världen, utlandsresenärer låses in eller skickas hem, färre ger blod, vårdinrättningar begränsas och stängs ner, folk är hemma sjuka när de egentligen inte behöver och ställer till det för samhällskritiska funktioner (jodå, jag jobbar med detta), osv osv. Den här känslo-argument-tanken och "nu är det verkligen på allvar och alla måste göra alla ologiska saker för ANNARS KOMMER ERA NÄRA OCH KÄRA ATT DÖ!"-mentaliteten öppnar upp portarna för högerextrema krafter, för rasism och nazism och nationalism där länder ser till de egna invånarnas bästa och skiter i resten. Att vi gör sensation av det här på forumet bidrar till panik-beteendet och DET är på riktigt farligt. Det här är inte en medicinsk kris, det är en grupp-mentalitets-panik-kris och om vi inte skärper till oss så kommer det att bli värre, mycket värre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Nu har arrangörerna meddelat att även Nordsken, som skulle ha gått av stapeln i maj, ställer in. Precis som med GothCon blir det ingen flytt till ett senare datum. Trist värre, men jag förstår bedömningen. Den som är nyfiken kan läsa hela meddelandet här.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
luddwig;n344716 said:
Nu har arrangörerna meddelat att även Nordsken, som skulle ha gått av stapeln i maj, ställer in. Precis som med GothCon blir det ingen flytt till ett senare datum. Trist värre, men jag förstår bedömningen. Den som är nyfiken kan läsa hela meddelandet här.
:(
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n344712 said:
Okej, du får förlåta min slarvighet, givetvis finns inget i denna värld som utanför de formella vetenskaperna är exakt "lika" något annat. Jag generaliserar lite men det är inte fucking ebola. Det är givet att de som är känsligast ska skyddas väl men den stora faran just nu är mentaliteten som sprids, när gränser stängs runt om i världen, utlandsresenärer låses in eller skickas hem, färre ger blod, vårdinrättningar begränsas och stängs ner, folk är hemma sjuka när de egentligen inte behöver och ställer till det för samhällskritiska funktioner (jodå, jag jobbar med detta), osv osv. Den här känslo-argument-tanken och "nu är det verkligen på allvar och alla måste göra alla ologiska saker för ANNARS KOMMER ERA NÄRA OCH KÄRA ATT DÖ!"-mentaliteten öppnar upp portarna för högerextrema krafter, för rasism och nazism och nationalism där länder ser till de egna invånarnas bästa och skiter i resten. Att vi gör sensation av det här på forumet bidrar till panik-beteendet och DET är på riktigt farligt. Det här är inte en medicinsk kris, det är en grupp-mentalitets-panik-kris och om vi inte skärper till oss så kommer det att bli värre, mycket värre.
Ja, men i sånna här tider är det extra viktigt att just inte generalisera och överdriva för då når man inte de som man behöver, om du överdriver tänker alla bara "han överdriver" och då lyssnar de inte. Klara tydliga besked är det som krävs, nu de få mer pengar för att sprida information, jag hoppas att de går ut och säger till på skarpen om vad det faktiskt handlar om eftersom precis som du säger är det inte ebola eller något liknande. Större delen av befolkningen stannar hemma, stänger in sig, bunkrar upp sig osv för att de är rädda för en "influensa". Det är tragiskt eftersom det slår så mycket på många, och börjar några bunkra så börjar fler bunkra för de är rädda det ska ta slut, det blir en ond cirkel av det.

Som jag sagt tidigare så är det viktiga att man tar det lugnt, tvättar händerna extra noga och håller lite koll på vad som händer och slutar kolla fakta på wrnu eller liknande eftersom det sällan blir något vettigt.

Jag själv är ganska besviken på sverige, dock inte regeringen och msb eftersom de sköter sig bra oavsett vad folk verkar tänka. Allt tjat om att stänga gränser och skolor är pinsamt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
RasmusL;n344712 said:
Okej, du får förlåta min slarvighet, givetvis finns inget i denna värld som utanför de formella vetenskaperna är exakt "lika" något annat. Jag generaliserar lite men det är inte fucking ebola. Det är givet att de som är känsligast ska skyddas väl men den stora faran just nu är mentaliteten som sprids, när gränser stängs runt om i världen, utlandsresenärer låses in eller skickas hem, färre ger blod, vårdinrättningar begränsas och stängs ner, folk är hemma sjuka när de egentligen inte behöver och ställer till det för samhällskritiska funktioner (jodå, jag jobbar med detta), osv osv. Den här känslo-argument-tanken och "nu är det verkligen på allvar och alla måste göra alla ologiska saker för ANNARS KOMMER ERA NÄRA OCH KÄRA ATT DÖ!"-mentaliteten öppnar upp portarna för högerextrema krafter, för rasism och nazism och nationalism där länder ser till de egna invånarnas bästa och skiter i resten. Att vi gör sensation av det här på forumet bidrar till panik-beteendet och DET är på riktigt farligt. Det här är inte en medicinsk kris, det är en grupp-mentalitets-panik-kris och om vi inte skärper till oss så kommer det att bli värre, mycket värre.
Jag kan garantera dig att det inte är WRNU som driver utvecklingen. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,669
Location
Stockholm
CapnZapp;n344731 said:
Jag kan garantera dig att det inte är WRNU som driver utvecklingen. :)
Nej, det är det ingen som gör, det är lite grejen med gruppmentalitet och masspanik :)

...men vi kanske kan steppa upp och vara snäppet mer rationella? Annars är vi en del av utvecklingen :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
.113;n344723 said:
.

Jag själv är ganska besviken på sverige, dock inte regeringen och msb eftersom de sköter sig bra oavsett vad folk verkar tänka. Allt tjat om att stänga gränser och skolor är pinsamt.
Att stänga gränser vore tom symbolpolitik. Att stänga skolor kan vara ett rimligt steg, däremot.

Vad gäller allt snack om högerpopulism - det enda land i Europa jag kommer på som delar Sveriges begränsade åtgärdsprogram är Storbritannien, lett av den högerpopulistiske Johnson. Och om ni försöker antyda att Spanien och Italien agerar i panik eller av populism så tror jag det är dags att vakna och inse omfattningen på den här krisen. Det betyder inte att man behöver hamstra eller stänga gränser. Men det går att fatta omfattande åtgärder inom social distancing och karantän utan för att det för den sakens skull är "panik". Och framförallt är det skandal att länder (och verkligen inte bara Sverige och Storbritannien) nu slutat testa lindriga fall, stick i stäv med VHOs rekommendationer.

P. S. Men lyssna inte på mig. Lyssna på VHO:

"WHO/Europe considers that social distancing and quarantine measures need to be implemented in a timely and thorough manner. Some of the measures that countries may consider adopting are: closures of schools and universities, implementation of remote working policies, minimizing the use of public transport in peak hours and deferment of nonessential travel."
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Det finns en jävligt stor skillnad på ved Sverige och vad Storbrittanien gör.Sverige har vidtagit åtgärder för att folk ska ha råd att stanna hemma om de är sjuka.
Till skillnad från England där kommentaren från vänster-orienterat håll har varit "This is a policy of survival of the richest"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Hej!

Jag förstår att det finns en oro och en frustration över hur Corona-krisen hanteras, men nu håller den här tråden på att helt styra bort från det inställda GothCon och eventulla online-alternativ, till en rätt uppskruvad och polariserad diskussion om andra saker.

Jag ser helst att alla försöker hjälpa till att hålla denna tråd öppen för diskussioner om GothCon och möjliga onlinealternativ, och inte trissar upp stämningen ytterligare.

MVH

/Magnus
 
Top