GothCon 2020 INSTÄLLT!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Fick just mail från staben att GothCon är inställt, som följd av Coronaviruset. Jättetråkigt såklart, men finns inget annat att göra. Så här stod det:

Det är med tungt hjärta som vi måste meddela att GothCon 2020 ställs in.

Detta beslut är taget av konventets styrelse under ett extrainsatt möte ikväll, som följd av regeringens beslut att förbjuda allmänna sammankomster på folkhälsomyndighetens rekommendation. Det här är naturligtvis väldigt tråkigt, men det finns inte mycket vi kan göra i det läge som gäller.

Vi ser naturligtvis jättegärna att ni alla återkommer till nästa konvent. De flesta arrangemangen bör ju kunna användas igen. Tack så mycket för all entusiasm!




Flera andra evenemang har under dagen flaggat för vad som kan hända, där Stockholm Tabletop Game Expo verkar ligga väldigt risigt. Även Nordsken gör en stor riskanalys och kommer återkomma i veckan med vad som sker. Mycket av konventsvåren försvinner och det är verkligen jätteledsamt, men det är skönt att se att allt tas på allvar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Då får vi hoppas på ett riktigt bra GothCon 2021! Hoppas också att de kan få någon hjälp från Göteborgs stad med kostnaden för det inställda konventet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag funderar en hel del på hur det här slår ekonomiskt. Jag har redan betalt mitt Gothconinträde och mina arrangemangbiljetter och min T-shirt, och jag tänker verkligen inte kräva några pengar tillbaka. Men jag tänker att många inte hunnit betala, och att det säkert finns folk som envisas med att få tillbaka sina pengar.

Och jag tänker att Gothcon säkerligen ligger ute med en hel del pengar. Som de inte kan få tillbaka. Och att de nog inte har världens fetaste marginaler – det brukar, vad jag förstått, konvent inte ha.

Detsamma lär gälla andra konvent.

Så… Vad kan man göra, om man tycker att det ändå är en skitbra idé att det finns konvent att gå på? Stödkassa?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
krank;n344316 said:
Stödkassa?
Varför inte. Om arrangörerna ser det behovet hoppas jag de ber om stöd - tänker att det blir mer ordnat än spontana insamlingar.

Sen känns beslutet som lite hastigt, men det finns så klart bra logistiska skäl att ställa in redan nu som jag inte kan överblicka.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
krank;n344316 said:
Så… Vad kan man göra, om man tycker att det ändå är en skitbra idé att det finns konvent att gå på? Stödkassa?
Ja, som återkommande besökare och entusiast skulle jag definitivt kunna lägga en slant för att övervintra con:et om så krävs!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Bifur;n344326 said:
Varför inte. Om arrangörerna ser det behovet hoppas jag de ber om stöd - tänker att det blir mer ordnat än spontana insamlingar.

Sen känns beslutet som lite hastigt, men det finns så klart bra logistiska skäl att ställa in redan nu som jag inte kan överblicka.
Det är inte GothCons beslut, egentligen. Det är en automatisk följd av regeringsbeslutet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
krank;n344316 said:
Och jag tänker att Gothcon säkerligen ligger ute med en hel del pengar. Som de inte kan få tillbaka. Och att de nog inte har världens fetaste marginaler – det brukar, vad jag förstått, konvent inte ha.
Verkligen? Nu var det ett tag sedan jag var med och arrade GC, men vi brukade inte ligga ute med några större summor i förskott.

Och det enda jag kan tänka mig att de åker på nu är ifall kommunen är ogina och vill ha pengar för den avbokade lokalen.

Edit: och förstås om de har särskilt inbjudna personer som inte kan avboka sina resor/hotell.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Borde man inte kunna senarelägga konventet till sommaren/hösten?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Henke;n344347 said:
Borde man inte kunna senarelägga konventet till sommaren/hösten?
Problemet är att det då krockar med andra konvent runt om i landet. För att inte tala om att Hvitfeldtska är fullt av gymnasieelever. Påsken är ganska perfekt för det hela.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Har full förståelse för att de ställt in, men jag är extremt bitter över det hela. Nu måste jag ju lista ut vad onormal mäniskor gör under Gothcon.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det låter på GothCon att de lyckas avboka och rida ut det ekonomiska (håller tummarna).

Skönt. Tufft nog läge för arrangörerna som det är.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är ont om tredagars-helger under hösten. Sommaren är inte att tänka på.

Jag såg också kommentaren om att de lyckats avboka lokalerna. Det är den stora grejen. Den enda övriga förlusten de kan göra är ifall det redan producerats material såsom tröjor eller muggar med årtalet på. Men det kanske blir samlarvärde på dem. ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Samlarvärde eller inte, jag stödköper gärna lite merch
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Väldigt tråkigt, men förståeligt. Jag hade planerat för ett premiärbesök. Det får bli nästa år.
Sen får vi se hur det blir med Nordsken, men det känns sannolikt att de också ställer in eller skjuter fram.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Alltså, de måste ju ha en buffert. Nu är mina personliga erfarenheter 20 år gamla, men på den tiden var vårt största problem att vi gick så mycket plus att kommunen ifrågasatte ifall vi verkligen var en ideell förening.:rolleyes:
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
TobiasEkwall;n344380 said:
Sen får vi se hur det blir med Nordsken, men det känns sannolikt att de också ställer in eller skjuter fram.
De kommer att ge besked på söndag om vad som händer.

Bolongo;n344381 said:
Alltså, de måste ju ha en buffert. Nu är mina personliga erfarenheter 20 år gamla, men på den tiden var vårt största problem att vi gick så mycket plus att kommunen ifrågasatte ifall vi verkligen var en ideell förening.:rolleyes:
GothCon har gått ut på Facebook att det inte ska vara några större orosmoln vad gäller ekonomin, där de ska gå tillbaka det mesta, det enda som inte går att lösa är muggarna som redan levererats.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Jag stödköper gärna en mugg nästa år - unik mugg från "GothCon:et som försvann"! Tror de kommer gå åt som smör. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
dunderklumpen;n344415 said:
jag stödköper gärna en mugg nästa år - unik mugg från "gothcon:et som försvann"! Tror de kommer gå åt som smör. :)
CORONAMUGGAR! Se till att inte samla mer än 50 av dem på samma ställe!!!
 
Top