GothCon 2020 INSTÄLLT!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Vicotnik;n344350 said:
Har full förståelse för att de ställt in, men jag är extremt bitter över det hela. Nu måste jag ju lista ut vad onormal mäniskor gör under Gothcon.
"Gothcon, bland de ofrälsta känt som påsk, är en högtid som ännu firas för att högtidlighålla rollspelens återfödelse efter vintern." [...]
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
gabrielledebourg;n344413 said:
De kommer att ge besked på söndag om vad som händer.



GothCon har gått ut på Facebook att det inte ska vara några större orosmoln vad gäller ekonomin, där de ska gå tillbaka det mesta, det enda som inte går att lösa är muggarna som redan levererats.
Jag vill ha en mugg! Har muggar från i vart fall de senaste 15 åren, well ok, jag har dom nånstans, jag är sämst på att samla, men ändå, kommer möjligheten att köpa en mugg så kommer jag ta den.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Om inte nästa års logga blir biohazard-symbolen missar de en potentiell guldgruva.

 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Men förbudet gäller, vad jag förstår det, bara allmänna tillställningar med över 500 personer. Och inte föreningsverksamhet med medlemmar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
entomophobiac;n344348 said:
Problemet är att det då krockar med andra konvent runt om i landet. För att inte tala om att Hvitfeldtska är fullt av gymnasieelever. Påsken är ganska perfekt för det hela.
Exakt vad får dig att tro att de inte blir inställda med?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik;n344350 said:
Har full förståelse för att de ställt in, men jag är extremt bitter över det hela. Nu måste jag ju lista ut vad onormal mäniskor gör under Gothcon.
Exakt samma sak som över jul, fast man byter ut julskinka mot ägg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n344353 said:
Det är ont om tredagars-helger under hösten. Sommaren är inte att tänka på.

Jag såg också kommentaren om att de lyckats avboka lokalerna. Det är den stora grejen. Den enda övriga förlusten de kan göra är ifall det redan producerats material såsom tröjor eller muggar med årtalet på. Men det kanske blir samlarvärde på dem. ;)
Det förutsätter att Corona-utbrottet är över till hösten - vilket inte alls är säkert.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag tycker man kunde skjutit fram Gothcon eller begränsat deltagarna till 500 (plus försiktighetsåtgärder under konventet naturligtvis).
En vanlig tvådagarshelg hade säkert funkat. Och sommaren blir säkert regnig iallafall :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Caligo;n344503 said:
Jag tycker man kunde skjutit fram Gothcon eller begränsat deltagarna till 500 (plus försiktighetsåtgärder under konventet naturligtvis).
En vanlig tvådagarshelg hade säkert funkat. Och sommaren blir säkert regnig iallafall :)
Det gäller dock inte 500 deltagare, utan 500 personer. Det inräknar alla i staben, funktionärer och arrangörer. Bara det skulle utgöra en stor majoritet av deltagarna vid det laget. Sedan må gränsen sättas vid 500 personer, men många mindre arrangemang ställer in, speciellt de med många som reser till och från dem, vilket markant ökar riskerna.

Sedan kan vi alltid hoppas på att det kanske skjuts fram, men det återstår att se.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
anth;n344497 said:
Exakt vad får dig att tro att de inte blir inställda med?
Det blir de säkert. Jag argumenterade mot frågan om varför konventet inte bara flyttas—påsken är särskilt GothCon-vänlig. Coronaviruset kan däremot dra åt h-vete!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
gabrielledebourg;n344519 said:
Det gäller dock inte 500 deltagare, utan 500 personer. Det inräknar alla i staben, funktionärer och arrangörer. Bara det skulle utgöra en stor majoritet av deltagarna vid det laget. Sedan må gränsen sättas vid 500 personer, men många mindre arrangemang ställer in, speciellt de med många som reser till och från dem, vilket markant ökar riskerna.

Sedan kan vi alltid hoppas på att det kanske skjuts fram, men det återstår att se.
jag räknade liksom in staben och arrangörer som deltagare. Tycker ändå det vore görbart.... eller flytt...
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Caligo;n344562 said:
jag räknade liksom in staben och arrangörer som deltagare. Tycker ändå det vore görbart.... eller flytt...
Problemet är inte huvudsakligen om det är 499 eller 501 personer som träffas utan det faktum att mångs som annars inte hade träffars alls får chansen att mötas vilket ger viruset en onödigt bra grund att frodas på. Tillresande kan ta med sig viruset hem och skapa en ny härd där de kommer ifrån.

Och sedan känns det ju trist att begränsa biljetterna till ett event som annars är ute efter att vara så inkluderande som det bara går. Risken där är ju att bara de snabbaste eller de med mest slantar på fickan kan köpa biljtter.

Men annars... jag vet inte med er andra men 24-26 december är ledigt i min kalender! Verkar vara en massa röda dagar där också i år. ;)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Caligo;n344485 said:
Men förbudet gäller, vad jag förstår det, bara allmänna tillställningar med över 500 personer. Och inte föreningsverksamhet med medlemmar.
Det kan mycket väl vara Gbg kommun som dragit i handbromsen. Här i Sthlm inställdes SF-kongressen Fantastika 2020, vilket skulle få <200 deltagare, eftersom lokaluthyraren satte stopp. Better safe than sorry tycks vara hyresvärdarnas motto.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Caligo;n344485 said:
Men förbudet gäller, vad jag förstår det, bara allmänna tillställningar med över 500 personer. Och inte föreningsverksamhet med medlemmar.
Men vadå är gothcon stängt för allmänheten?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vad jag förstått är undantag t.ex. en stormarknad eller liknande, inte rollspelskonvent. Och ja, folk måste handla, folk måste inte på konvent.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag måste erkänna att jag har lite, lite svårt att förstå – eller kanske snarare svårt att se det positiva eller rimliga i – att försöka hitta kryphål.

Jag känner lite ekon av grillgubbarna. Ni vet, de där som blev helt vansinniga över att inte få grilla när det var eldningsförbud för ett par somrar sedan.

Det är Gothcon varje år. Det har varit en väldans massa Gothcons hittills och det blir nog sannolikt ett nytt redan nästa år. Jag har väldigt svårt att förstå på vilket sätt det här är en katastrof, om man inte antingen har väldigt ansträngd ekonomi och icke avbokningsbara hotellrum, eller ett rent bedrövligt tråkigt liv där Gothcon är den enda ljuspunkten i en annars plågsam tillvaro. Om något av dem passar in, så förstår jag absolut.

Och visst, är det här tråkigt? Ja. Men för egen del tycker jag att det är rätt orimligt att vid en global pandemi försöka hitta kryphål för att försöka samlas jättemånga människor på samma plats, när myndigheter och experter generellt avråder från onödiga sociala kontakter. Alltså inte bara de som är 500 pers eller fler.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Vilken absurd diskussion. Hela landet, hela kontinenten stänger ner. Ja, självklart stänger även GothCon ner...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,301
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n344591 said:
Vilken absurd diskussion. Hela landet, hela kontinenten stänger ner. Ja, självklart stänger även GothCon ner...
Stora delar av världen stänger ned, så jag håller helt med dig. Det här visar hur globalt samhället har blivit, på gott och ont. Nu sitter vi alla människor i samma båt(fast en del av mänskligheten har uppenbart bättre flytvästar än andra) och då gäller det att hjälpa varandra och se till att smittspridning sker i så liten omfattning som möjligt. Tänk på att bara för att jag eller de flesta andra här kanske inte ligger mest kritiskt till vid smitta, så skapar alla onödiga möten ytterligare risk för de som faktiskt lider störst risk att avlida. Den smittspridning vi skapar i Sverige kommer inte bara drabba oss utan också andra länder, det enda mänskliga att göra i en sådan här helt unik situation är att vara så solidariska vi bara kan.

Jag förstår inte alls hur ett inställt konvent kan skapa försök till kryphål när USA förklarar undantagstillstånd och de äldre och redan sjuka här I Sverige redan isolerat sig så gott de kan. Hela diskussionen är för mig absurd men visst, i paniska situationer så försöker människan att söka sig till det som för dem representerar det normala.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Mekanurg;n344571 said:
Det kan mycket väl vara Gbg kommun som dragit i handbromsen. Här i Sthlm inställdes SF-kongressen Fantastika 2020, vilket skulle få <200 deltagare, eftersom lokaluthyraren satte stopp. Better safe than sorry tycks vara hyresvärdarnas motto.
...och det är ju helt galet. Ur proportion. Vår kommun i Stockholms län har avbrutit interna möten med mer än sju personer (som annars äter lunch tillsammans i 20-talet varje vardag). The panic is real. Covid-19 är ofarligt, likt en vanlig förkylning. Det som är farligt är alla jävlar som vill dramatisera och verka viktiga. NI ÄR FARLIGA. NI DÖDAR FOLK. NI STÄNGER MOTTAGNINGAR OCH ORSAKAR I FÖRLÄNGNINGEN SJÄLVMORD NÄR OROLIGA MÄNNISKOR INTE KAN FÅ SAMTALSVÅRD. Så chilla nu, låt myndigheterna göra sin bedömning, ni dödar folk.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n344615 said:
...och det är ju helt galet. Ur proportion. Vår kommun i Stockholms län har avbrutit interna möten med mer än sju personer (som annars äter lunch tillsammans i 20-talet varje vardag). The panic is real. Covid-19 är ofarligt, likt en vanlig förkylning. Det som är farligt är alla jävlar som vill dramatisera och verka viktiga. NI ÄR FARLIGA. NI DÖDAR FOLK. NI STÄNGER MOTTAGNINGAR OCH ORSAKAR I FÖRLÄNGNINGEN SJÄLVMORD NÄR OROLIGA MÄNNISKOR INTE KAN FÅ SAMTALSVÅRD. Så chilla nu, låt myndigheterna göra sin bedömning, ni dödar folk.
Fel.

Det är snäppet värre än en vanlig influensa. Det sprider sig aningen snabbare för att en vanlig influensa har lite random folk blivit immuna på plus att många tar vaccin och begränsar mer.

Men ja, folk överdriver till viss del men det handlar ändå om att förhindra spridning till riskgrupperna eftersom de i vanliga fall får vaccin mot influensan men nu inte får det. Är man över 80 ligger dödligheten på nästan 15%, det är ganska många gamlingar som stryker med på en och samma gång. Det är det som är målet, att förhindra att alla gamla blir sjuka. Resten av oss klarar oss fint men om alla vi blir sjuka kommer vi smitta dem också.

Att sen folk har panik, det är pga att man inte lyssnar på rätt personer som säger t. Ex. Att det inte är farligt för de flesta.

Förutom att aktivt försöka stoppa att de äldre blir sjuka, så handlar det också om att hindra en allt för snabb spridning eftersom en del, även om de inte är i super risk att dö, behöver sjukvård. Och om alltför många på samma gång behöver sjukvård krashar hela vården. Det går inte. Det finns inte plats. Om man pratat om platsbrist i vården före detta tänk då en 10dubbling av sjuka som ska in samtidigt, det är inte hållbart och därför vill man inte att alltför många blir sjuka samtidigt.

Tänk skogsbränder, man kan göra begränsningar runtomkring(brandgator osv) men man låter det ändå brinna, men då har man kontroll på det.

Det är det man gör nu, man kontrollerar branden.

Men det handlar inte om att alla kommer dö. Det handlar om att inte spränga sjukvården och att inte smitta alla våra gamla som inte fått något vaccin.


Ett stort problem är att folk kommer hit och på fb och lyssnar på folk som inte vet vad de pratar om, istället för att gå och läsa. Folk ringer till och med 11313 istället för att gå in på folkhälsomyndigheten och läsa.
 
Top