Nekromanti [GothCon 2018] Spel-/konventsrapporter

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Detta var mitt andra GothCon och det var enormt lyckat – och jag hade det helt fantastiskt!
Jag var arrangör för Ur Varselklotet och hade även skrivit äventyret (I Skräckfilmens Skugga, som är en del av supplementet Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier) som fokuserade på 80-talets videovåldsdebatt! Det är ett äventyr som jag spelat på flera konvent och liknande sammanhang (och det fungerar mycket bra i det syftet), och jag har själv lett det upp emot 15 gånger vid det här laget. Men att sätta upp det på GothCon kändes pepp – vi hade många grupper och många spelledare, så allt kändes tryggt!

Torsdag
  • Middag med spelledarna för Ur Varselklotet på GG Bar. Få lära känna en stor del av spelledarna innan och utbyta många tankar om äventyret. Kul och mycket givande – många nya perspektiv som jag tog med mig!
  • Incheckning efter middagen. Lång kö, men skönt att vara klar på kvällen. Plus att träffa och prata med flera personer redan i kön var mycket härligt!
  • Mitt första besök på GothCon-puben, mycket kul att träffa alla och en väldigt härlig stämning. Blir utan tvekan besök nästa år!
Fredag
  • Började med att spelleda Ur Varselklotet, i en grupp med 7 spelare, då vi slog ihop två grupper. Hellre att alla fick spela tyckte vi! Ena av dem var GTS, som jag spelledde förra året, till exempel Emelie som skrev ovan var i min grupp. Kärt och härligt återseende från vad som var förra årets höjdpunkt – och trots en stor grupp kändes spelomgången mycket lyckad och alla verkade ha kul vilket var det viktigaste! Efter det blev det lite mat, fika och hälsa på folk inför det att sätta igång kvällspasset (då jag själv inte spelledde).
  • Sitta i SVTs spelskaparpanel för sändningen ihop med Tomas Härenstam från Fria Ligan och Mathias Johnsson från Järnringen och diskutera spelskapande. Kul att få vara med och ge mitt perspektiv som äventyrsförfattare inom andras världar.
  • Sedan var det dags för Fenix Awards. Jag fick delvis presentera två priser: Bästa Skribent i Fenix och Bästa Illustratör i Fenix, vilket var väldigt kul att få vara uppe och prata om. Men jag tog också hem priser – delvis vann Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier Guld för Bästa Supplement, så jag var med på scenen och tog emot priset och jag själv vann Silver för Bästa Kommunikatör, där Tove välförtjänt vann guld. Det kändes så stort och enormt att vinna – och uppskattningen är ovärderlig hur mycket den betydde för mig. Ligan drog även med mig på scenen när Ur Varselklotet vann Årets Spel, vilket kändes så kul – då jag verkligen älskar det och är glad att få bidra till det!
  • Kvällen avslutades på Fria Ligans mycket trevliga middag. Det blev allt från att nörda rollspel och prata idéer till att prata både det ena och det andra – plus mycket god mat! Perfekt avslutning på en perfekt dag.
Lördag
  • Först frukost och sedan att starta upp förmiddagspasset Ur Varselklotet, då jag inte heller hann spelleda denna gång, detta då jag skulle på:
  • Panelsamtal om äventyrsskrivande i Leia-rummet. Mycket rolig och givande panel och diskussioner. Plus att Leia är sjukt awesome – och det gjorde mig så glad att se andra från min förening QueerNördarna där och arrangera hos dem.
  • Sedan blev det lunch och efter det häng i butikerna/spelskaparrummet. Roligt att få träffa flera av utgivarna och diskutera en massa… Dessutom att få pitcha och bolla idéer till äventyr gjorde mig bara pepp på att skriva fler! Fantastiskt kul och givande och min kreativitet inombords flödade med inspiration.
  • Efter detta var det dags för Ur Varselklotet och nu fick jag spelleda! Och inte vilka som helst – utan arrangörsstaben för GothCon! Vi hade fått en grupp som hoppat av och de var alla så sjukt peppa på mitt äventyr att de försökte få ihop så de fick spela – vilket de fick! Vi hade fantastiskt roligt hela äventyret igenom och stämningen med dem blev super!
  • Kvällen/natten avslutades sedan med podinspelning med Svartvikens Rollspelspod, där jag fick gästspelleda ett annat Ur Varselklotet-äventyr jag skrivit: Spökhuset i Färentuna. Fantastiskt bra dynamik i gruppen och vi hade väldigt roligt… och de blev rädda på helt rätt ställen! Kul att få debutera som podspelledare också. Avsnittet finns om några veckor!
Söndag blev hemfärd och äventyrsskrivande på söndagen – så mycket inspiration från hela konventet. Att säga att mitt andra GothCon var lyckat vore en underdrift – jag har varit så överöst med underbara känslor hela konventet och är så tacksam att få vara del av den här helt fantastiska hobbyn – speciellt att få bidra till den. Och jag är tacksam för ALLA möten och allt häng under konventet – varenda person och diskussion har jag haft så kul med och jag har fått många nya och härliga bekantskaper. Extra shout-out till Kristoffer Warnberg (guran89) och Moa Frithiofsson från Svartviken som jag bodde med och har haft så enormt många roliga diskussioner med, samt Moa som var en ypperlig host! Längtar redan till nästa GothCon!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Så, äntligen vid ett riktigt tangentbord…

Mitt GothCon 2018 såg ut såhär:

Torsdag

Besök på GothCon-puben tillsammans med Ape of Wrath (som haft vänligheten att erbjuda mig sovplats) och hans kompis Andreas. Därefter incheckning på konventet.

Fredag

Jag och min norrlandskompis Björn spelade Mutant år noll med Paal och hans två polare. Ett supertrevligt gäng, en duktig SL (som kanske hette Oskar) samt ett intressant och öppet scenario innebar en finfin inledning på konventet. Björn och jag hamnade sedan i Old School-hörnan där vi tillsammans med DeBracy, Lightshy och en snubbe som jag tror hette Anders spelade Cyber M/77 med wilper som SL. Det var roligt, spännande och framförallt: Stålvargarna vann Dödsmatch 2000!

Lördag

Jag, Björn, Paal och hans två polare fick sällskap av Bifur till ett pass Western med forumit Terjes hårigare bror André som spelledare. En intressant uppsättning karaktärer och en mycket duktig SL resulterade i ett grymt spelpass. Björn och jag spelade sedan Tjuvarnas labyrint i sällskap med pappa och, om jag uppfattat saken rätt, Stövelkatten. Det var ett skruvat och spännande spelpass med något fler kisspauser än brukligt.

Söndag

Inget spelande tyvärr men väl en givande vända i butikerna.

Övrigt

Vid sidan av själva spelandet har jag hunnit köpa ett gäng ytterst nödvändiga böcker, surra med bland annat Krille, Oldtimer och Caligo samt belönas för min korrekturläsning med ett exemplar av Svart Svan, Robert Jonssons nya, massiva kampanj till Leviathan. Jag kan också konstatera att BnB Den arga apan levererade, och att jag ätit en mycket begränsad mängd godis men druckit desto mer läsk.

Förhoppningsvis tar jag mig iväg på GothCon även nästa år, och förhoppningsvis lyckas jag då lite bättre i mitt val av mat för det mesta jag åt denna gång var rätt så trist, men för all del mättande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag förbehåller mig rätten att gå in och lägga till saker i efterhand, men typ såhär:

På grund av olika medicinska tillstånd, medikamenter jag intar för att hålla tillstånden i schack, eventuella biverkningar av medikamenterna, allmän stress och lite andra försvårande omständigheter så hade jag enormt låg energi stora delar av årets Gothcon. Ungefär så här gick det:

FREDAG
Klev upp 05:30 för att hinna med pendeltåget in till Stockholms Central, för att hinna med mitt tåg som åkte 08:43 mot Göteborg. Eftersom de passat på att förlägga banarbeten på sträckan precis nu på påskhelgen så kom jag fram 15:10, lagom mör. På vägen ner såg jag på lite tv-serier och spelade lite datorspel; jag sov faktiskt knappt alls...

Hur som; på plats i Götet mötte jag mina vänner Mahlex och Surukai. Och, tror jag, ex-forumiten(?) Wilmer. Jag minns inte riktigt. Mahlex bor en ganska kort bit från konventet, säg 25 minuter via apostlahästar, så jag brukar sova hos honom. Vi hämtade lite De Försvunna Soldaterna-böcker hemma hos Mahlex och åt lite mat och traskade till konventet. Vi dumpade böcker hos Fria Ligan och jag pratade lite strunt med Oldtimer och med Nisse på Fria Ligan och med diverse annat löst folk som fanns i lokalen. Det var himla trevligt.

Sedan gick vi på Fenix-prisutdelningen där HOLY SHITBALLS JAG VANN SAKER hur gick det här till? Alltså, jag tänkte ju att eftersom Ur Varselklotet skulle vinna precis allt de blev nominerade i, och Järnringen sopa upp alla silvermedaljer samt kategorier där Varselklotet inte nominerats... Och att jag därmed kanske hade en chans att få vara med på ett hörn med "Våra vänner maskinerna"-kompendiet och "Maskinerna är våra vänner"-konventsäventyret, som ju är samma text två gånger fast i olika sammanhang och i båda fallen under varselklotformad flagg. Och jadå, både kompendiet och konventsäventyret vann, till min (och Fria Ligans) glädje. och kanske framför allt gabrielledebourgs glädje, hon var verkligen fantastiskt glad och sprudlande typ hela tiden. Sådär konventspepp som jag brukade vara mina första år... Jaja, tillbaks till ämnet: Kutulu vann FRICKING SILVER I REGELKATEGORIN. Jag har fortfarande inte kommit ur mitt chocktillstånd här.

Sedan gick vi hem, åt och sov. Jag lämnade mina fina priser hos Xhakhal och Krille eftersom jag inte hade något bra sätt att transportera dem.

LÖRDAG
Vi hade en tidsplan som vi ganska omedelbart bröt mot, men vi hann i varje fall irra runt en vända hos alla i makarrummet och alla butikerna. Jag köpte senaste Leviathan-boken och senaste Symbaroum-boken. Inhamn Förlag propsade på att jag skulle ha ett gratis-exemplar av deras nya roman Kapten Sverige, och det tackade jag inte nej till. Jag köpte också Cyber M/77, men jag minns inte om jag gjorde det här på lördagen eller om det var på fredagkvällen.

Sedan spelade vi ett jättetrevligt pass Bortom med Robert Jonsson som spelledare. Äventyret hette Judassjälen och var lagom rälsat om man ser till den övergripande handlingen, på ett bra sätt - det var inte vi som tvingades in på saker utan mer saker som liksom hände i tur och ordning och som vi fick reagera på. Vi hade dessutom en hel del intressanta personliga agendor och grejer som gav det hela en stark nerv, och det blev en cinematisk och riktigt cool slutscen där allt ställdes på sin spets. Jag gick in i spelmötet med mycket låg energi, lätt förvirring och svårigheter att hålla fokus. Jag lämnade det med betydligt mer energi.

Dessutom lyckades jag med att hinna hälsa IRL på Moa Frithiofsson efter passet, vilket var trevligt i och med att vi skrivit en bok ihop (mest hon, men jag projektledde och fyllde i).

SÖNDAG
Ja, vad gjorde jag på söndagen... Vi slappade en hel del, sedan gick jag igenom lite butiker en vända till och konstaterade att ingen hade något jag ville ha och framför allt att ingen verkade ha det fina lilla spelet Quarto som kamrat Surukai introducerat mig för på fredagskvällen.

Sedan åkte jag hem till Krille och såg Robot Jox och Pacific Rim och ett och ett halvt avsnitt av A Series of Unfortunate Events tillsammans med Krille, Xhakhal och Debbie.


Jag träffade ett gäng forumiter, såklart. Krille, Xhakhal, Debbie, Vildkatt, Oldtimer, Anarchclown, NilsH, pappa, gabrielledebourg, liten, caligo, robert jonsson, dante...

Jag skäms också lite eftersom jag hälsade och skakade hand på minst en 5-10 forumiter till, men era namn och forumidentiteter har fallit mig helt ur minnet. Förlåt! Ni får skaffa lite mer udda frisyrer eller nå't så stackars trötta och slutkörda krankar får lättare att hålla isär er...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
krank;n280165 said:
Och jadå, både kompendiet och konventsäventyret vann, till min (och Fria Ligans) glädje. och kanske framför allt gabrielledebourgs glädje, hon var verkligen fantastiskt glad och sprudlande typ hela tiden. Sådär konventspepp som jag brukade vara mina första år... Jaja, tillbaks till ämnet: Kutulu vann FRICKING SILVER I REGELKATEGORIN. Jag har fortfarande inte kommit ur mitt chocktillstånd här.
Välförtjänt vinst till äventyret dock – det är ruggigt bra och jag har haft fantastiskt kul att leda det. Och ja, såklart att det var fantastiskt kul att få vinna – att ens första publicerade äventyr blir till ett prisbelönt supplement är en helvetes jävla start och även jag är helt i chocktillstånd (kan jag liksom använda titeln "prisbelönt rollspelsförfattare?!") Härligt också att min konventspepp är synlig – men jag hade verkligen fantastiskt kul. Plus att jag väger upp den med att vara ond och läskig när jag spelleder istället.

Och framförallt – reglerna till Kutulu är awesome! De landade min röst, för de är verkligen galet bra! Stort grattis till dig!

(Plus trevligt att träffas igen såklart!)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Under påskens vistelse i Göteborg har jag bland annat:
  • Ätit med norrlandsgänget på Restaurang Krakow (där ska jag äta igen).
  • Skippat pub pga krasslig och opigg.
  • Spelat Fornsaga med mina homies och APM (det blev en fin berättelse som sagt!).
  • Varit på sushilajv med åtta deltagare (största omgången hittills?).
  • Upplevt årets rollspelshändelse, Cyber M/77, i verklighen. Jag, Lightshy, luddwig och ickeforumiterna B och A stod som segrare i en hård och viktig omgång av Dödsmatch 2000.
  • Ätit 12 gothbollar med mos.
  • Gått hem tidigt för att sova och bli piggare.
  • Återkommit piggare och friskare för att gå på panelsamtal i Leia-rummet med gabrielledebourg och Sara Persson om äventyrsskrivande.
  • Hejat på Gabrielle och för andra (tredje?) gången framförtfört önskemål om att hon ska kuppa någon rollspelspodd för att prata om choruspedaler istället.
  • Pratat bakom kranks rygg med Liten (alltså bokstavligt, och jag visste inte att det var Liten vid tillfälle då det tog plats så.... hej i efterskott!).
  • Lunchat med VildKatt på Tintin (kommer nog äta där igen).
  • Spelat Gustav måste dö och undrat om någonting alls gick enligt entomophobiacs tanke om hur det skulle funka. Jättekul att spela med norrbottningarna i Lost som jag mest bara brukar heja på lite då och då annars.
  • Spelat Masks i Indierummet med ett all star-team från forumet. Ny bekantskaper vid bordet var cerulanfive och Whymer.
  • Eventuellt blivit snärjd till att vara med och arra Indierummet med Vicotnik på Wexio spelkonvent till sommaren.
  • Spelat figurspel på GothCon för första gången: i Rost & Röta sköts det vilt i en bosättning i det postapokalyptiska region Skåne (nej, det var inte dimensional shamblers som dök upp, det var biologer från Lund). Några regeltermer från spelet: skit, kass, okej, grym, najs, kubba, meja, spöa.
  • Misslyckats med att heja på några vänner från Umeå som var på plats.
  • Bara sett Robert Jonsson en (1) gång. Jag brukar hinna se honom på stan 2-3 gånger innan konventet ens börjar i vanliga fall, men i år var inget vanligt år.
  • Träffat Pilzeman av en slump när det var dags att ta spårvagnen hemåt från konventet.
  • Sprungit på Ape of Wrath på SF Bokhandeln en timme innan jag skulle lämna Göteborg.
  • Köpt en rollspelsbok (Cyber M/77).
  • Fått mitt mutexemplar av Hydra #1.
Sammanlagt alltså fyra rollspelsomgångar varav två var arrangemang i slutändan, men allt var grejer jag inte spelat förut.
Det var ett gott con och även jag ser fram mot nästa år.
 

Liten

Veteran
Joined
6 Jul 2017
Messages
26
DeBracy;n280175 said:
[*]Pratat bakom kranks rygg med Liten (alltså bokstavligt, och jag visste inte att det var Liten vid tillfälle då det tog plats så.... hej i efterskott!).
Aha! Så det var du. Hej! ????
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Torsdag
Korpa och jag tog nattåget från Lule som vanligt. På tåget var även E och vi körde med honom den traditionella rundan: lunch på Citykebaben, Shock och sen SFbok. En positiv förändring sen tidigare år var att SFBok har öppnat ett Café, där vi tillsammans med wilper, Sysp och sedan Vildkatt hängde samt spelade Tsuro och 7 Wonders.Sedan middag på Krakow, där jag åt anka med polska kroppkakor. All the noms.

På kvällen var det pubben. Det har tagit mig ett par år att verkligen lära mig tycka om den, men nu är det en av höjdpunkterna att få träffa kompisar och bekanta och snacka om rollspel. Korpa och jag smet innan midnatt, för att checka in och installera oss i sovsalen.

Fredag
Upp tidigt! NNO-gänget spelade Fornsaga med APM pass 1. Det blev ett trevligt spel. Vi var lite försiktiga under setup, vilket gav ett lite riktningslöst spel till en början. Efter pausen spikade vi lite grejer i backstoryn och kunde köra hårdare. Det blev en del riktigt fina scener och vi fick till en sjyst berättelse om att bryta med det gamla och våga bygga nytt.

Vi såg inte jättemycket av systemet, p.g.a. berättelsens form, men det funkade bra. En grej jag gillade skarpt var att man under rp-skapandet bestämde en traumatisk händelse som nyligen hänt rollpersonen och att dessa trauman sedan blev vad vi spelade om. Det fanns andra smågrejer i systemet som också var intressanta. Jag ångrar såhär i efterhand att jag inte handlade boken.

Sedan drev jag runt i butiker och hälsade på folk, tittade på spel och småsnackade. Jag fick bekräftat att Svavelvinter tyvärr verkar ligga på is och fick bläddra i Kult-mockupen och prata med Blasphemy om den. Jag ser fram emot att få spelet.

I Indierummet spelade jag Anatman med Genesis, gustaf, Hällzon och V. Det blev en rätt cool berättelse. Setupen var väldigt elegant och innehållskorten var fyllda av intressanta koncept. Vi körde ett kort pass, men fick ändå ut några riktigt intressanta scener. Jag återkommer gärna till Anatman framöver.

På natten spelledde jag årets äventyr till Den yttersta domen (som ännu inte har fått ett namn; help me out, ni som spelade?). Spelgruppen var Gustaf, Ymir, Bearnie och S. Det blev en spejsad omgång med några fina twistar. Äventyret, som jag har tvekat mycket kring, funkade bra. Det var kul!

Lördag
Jag tog det mogna beslutet att sova ut och skippa frukosten. Det var klokt. Efter en frukost-lunch bestående av 15 gothbollar tog jag en vända till i butikerna, handlade lite rollspel och drog mig bort till Indierummet för att hänga. Jag spelade en omgång Hogwarts Battle, där vi fick sånt tokspö att det inte var skoj.

På eftermiddag och natt spelledde jag sedan två omgångar Den yttersta domen till. Den första för Liten, L, P och M och den andra för Genesis, Man Mountainman, Kim och V. Bägge omgångarna blev bra och intressanta, med fina scener. Varje omgång blev därtill annorlunda från de tidigare, som en följd av äventyrets struktur. Det var kul att se att äventyret levde upp till mina designmål och blev bra. Några grejer ska ändras i presentationen, men det är solitt och bra.

Innan jag sov reflekterade jag över att detta blev ännu ett konvent där jag mest spelledde DYD. Det är trevligt, men mina stora kickar fick jag av intressanta grejer i Fornsaga och Anatman. Därför tog jag ett beslut: inget nytt äventyr nästa år. Det kan jag. Nu ska spelet ut i händerna på folk.


Söndag
Även här var jag klok och sov länge. Det betydde att jag hade någon sorts ork under dagen. Jag tog det lugnt, snackade med norrbottenspolare och med folk i Indierummet. Korpa och jag flög sedan hem och var genom dörren redan klockan åtta. Det var smått märkligt att komma hem så tidigt. Den värsta delen med Gothcon är ju att lämna nördbubblan och komma ut bland mugglare igen och i mitt huvud är flygplatser peak normie-mardrömsplatser. Att nörda på nattåget hem och läsa rollspel där drar ut på upplevelsen lite mer.

Nå, jag försökte hålla igång det genom att ägna kvällen åt att börja läsa Hjältarnas tid (typ exakt så bra som jag hade hoppats) och reflektera kring kring Den yttersta domen. Jag funderade på var spelet befann sig och insåg att jag bara ser framåt. Jag slängde ihop en layoutad version av det första kapitlet för att få någon sorts feeling för det. Jag skrev mer om det här.


Gothcon-loot:
  • Coriolis
  • Hjältarnas tid
  • Tricilve - Lojalisternas tid
  • Några t-tröjor och bandpatchar från Shock
  • Fem romaner och ett mangaalbum från SFbok, samt sista delen i Ferrantes Neapelsvit, som fanns på Pocketshop på Landvetter.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag for hemifrån klockan fem på morgonen fredagen helgen innan GothCon, för att luncha med Krille och hälsa på en vän i Borås. Måndag kväll speltestade vi ett spelmoment till höstens lajv med Krille och Rembane, och sedan drällde jag hos Krille i flera dagar och såg på A series of unfortunate events, sov konstigt, och misslyckades baka bullar.

DeBracy anslöt på onsdagen som traditionen bjuder och hjälpte till att se på a series of Unfortunate events samt promenerade hem med mig från NNO-middagen på Krakow. Konventet började på allvar först fredag morgon när butiken organiserades, och vi lyckades ha kommit ihåg vaxduken till Helmgasts bord vilket gjorde att bara ett litet hörn drogs med den svarta genomskinliga historian.
Butiksdukarna är en pet peeve okej!

Jag hängde i butiken större delen av fredagen och lajvade Krille genom att sitta på Krilles stol och rita i Krilles block, bland annat väpnartjejer med rävsvans. Jag spelade ingenting i vanlig ordning, men fick i alla fall se insidan av Indierummet en sväng när vi på vägen hem lämnade ett scenario till VildKatt!

På lördag var jag mindre behjälplig i butiken, men slutförde Krille-lajvet i alla fall. Gick också och såg på ett panelsamtal mellan Sara Persson (tror jag hon hette; jag kan minnas fel) och gabrielledebourg, där de pratade om typ äventyrsskrivning 101, samt en liten aside om att representation bara är att göra. Just do it. I övrigt som sagt ett slags for dummies-samtal med basic story structure osv som var intressant att lyssna på, dels eftersom det är roligt att höra hur andra människor tänker, men dels också eftersom det var folk som talade av faktisk erfarenhet och kunde säga konkreta saker. Har jag någon kritik är det mot snubbarna som inledde alla sina frågor med att berätta sin livshistoria och teoretisera et cetera. Frågor betyder frågor, töntar!
Anyway...
Hann tyvärr bara träffa Anna Erlandsson som hastigast, men det var trevliga sekunder!

Ymir och jag och Ermine (right?) började på ett hemligt vackert Eonprojekt som Blasphemy hade många ord att säga om. Inget av dem var ett blankt nej!

På lördag natt packade vi ihop Helmgastbutiken. Jag har litet dåligt samvete över hur mitt organisationssinne och Kaigons(tror jag...?) organisationssinne nog är ungefär lika bra, men inte alls följer samma programmering. Förhoppningsvis överlevde hans nerver min närvaro! Anyway så var det väldigt konstigt att ha en söndag ledig på GothCon, så jag satt ändå vid butiksborden någon halvtimme efter att ha lagt ut en drös med Tjänstehjon-papper, tänkte över mitt liv, och gjorde upp dagens attackplan.
Det blev workshop i wire-wrapping med tema: ear cuffs hos Amanda Torbjörnsdotter (”Vanadis” på Facebook osv), man fick göra sig stiliga alvöron. Så jag och Max Raven gjorde oss coola öronprydnader. Därefter var det dags för årets fotosession med wilper och årets magiska leksak. Denna gång var det en annan kamera än i fjol, en med en litet coolare inspector gadget-mekanism, så det var en spännande kvart! Sedan drällde Max, DeBracy och jag iväg för att äta mat och glass på Jonsborgs på Avenyn. Det var för tidigt i år för deras doughnuts, men glass hade de i alla fall!

Konventet avslutades med att tillsammans med DeBracy, Krille och krank se på Robot Jox hemma hos Krille. Ja, och Pacific Rim.

Jag fick träffa NNO, Pendragon, Ym och det vanliga gänget igen, samt ett par nya bekantskaper. Gott con!

Bäst: Det Hemliga Projektet med Ymir och Ermine.

Sämst: Bästa Almond kunde inte komma i år :’(
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Xhakhal;n280253 said:
På lördag var jag mindre behjälplig i butiken, men slutförde Krille-lajvet i alla fall. Gick också och såg på ett panelsamtal mellan Sara Persson (tror jag hon hette; jag kan minnas fel) och gabrielledebourg, där de pratade om typ äventyrsskrivning 101, samt en liten aside om att representation bara är att göra. Just do it. I övrigt som sagt ett slags for dummies-samtal med basic story structure osv som var intressant att lyssna på, dels eftersom det är roligt att höra hur andra människor tänker, men dels också eftersom det var folk som talade av faktisk erfarenhet och kunde säga konkreta saker. Har jag någon kritik är det mot snubbarna som inledde alla sina frågor med att berätta sin livshistoria och teoretisera et cetera. Frågor betyder frågor, töntar!
Anyway...
Sara Persson hette hon! Mycket cred till henne – hon hade dragit ihop så gott som alla frågor i samtalet och fixat massvis. Jag körde snubbstilen och kom mest dit och snackade när det begav sig (mitt försvar var att jag varit för upptagen med egna arr för att sätta in mig mer i frågorna innan). Mycket fin person som var rolig att prata med.
Också värt att nämna att jag faktiskt sa Just Do It och gjorde Shia-posen under samtalet. Det är ord av inspiration som alltid lever.

Fantastiskt kul att äntligen få träffa dig efter alla våra diskussioner. Plus att få nörda rollspel och representation med dig. Hoppas att det inte ska ta lika lång tid tills vi ses igen.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
gabrielledebourg;n280257 said:
Sara Persson hette hon! Mycket cred till henne – hon hade dragit ihop så gott som alla frågor i samtalet och fixat massvis. Jag körde snubbstilen och kom mest dit och snackade när det begav sig (mitt försvar var att jag varit för upptagen med egna arr för att sätta in mig mer i frågorna innan). Mycket fin person som var rolig att prata med.
Också värt att nämna att jag faktiskt sa Just Do It och gjorde Shia-posen under samtalet. Det är ord av inspiration som alltid lever.

Fantastiskt kul att äntligen få träffa dig efter alla våra diskussioner. Plus att få nörda rollspel och representation med dig. Hoppas att det inte ska ta lika lång tid tills vi ses igen.
Awesome! Jag velade mellan Persson och Pettersson... Oavsett vilket var jag impad, liksom jag var av flera andra i Leiarummet.
Och ja, det började kännas litet som en fars efter ett tag, speciellt när vi mer eller mindre missade varandra i dörren till DanCon. Mina fredagar blev dock mycket mer lediga framöver än de varit det senaste halvåret, så förmodligen blir det faktiskt Q&N för mig några gånger framöver...

Väldigt trevligt att träffa dig och prata om både viktigt och oviktigt ett tag! Hoppas på fler tillfällen, och kanske också längre tillfällen för diskussioner som hinner komma en bit.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
DeBracy;n280175 said:
[*]Upplevt årets rollspelshändelse, Cyber M/77, i verklighen. Jag, Lightshy, luddwig och ickeforumiterna B och A stod som segrare i en hård och viktig omgång av Dödsmatch 2000.
[*]
Spoilervarning här!

Måste metagame’a lite här och varna för att DeBracy är bärare av ett pixelvirus av okänd härkomst som tog oss ur askan och in i elden.
Något som jag tänkte be Wilper spinna en fortsättning på till nästa GothCon.
Hoppas detta meddelandet når fram innan också denna VR uppkoppling drabbas av DeBracy och stängs ne....
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Genesis;n280106 said:
Naturligtvis är det tråkigt att inte fått spela med VildKatt, inte fått mer spel med Kim, inte fått prova OSR i år heller, och annat, men det går nog inte att klämma in mer bra lir än såhär på ett GothCon, så jag kan inte vara missnöjd.
Det sista i en annars toppenbeskrivning av helgen kan ju kanske ändras så kvickt som till LinCon! Du övertalade mig typ till att det kunde vara värt att krångla med kattvakt för att komma dit. Än coolare skulle det kanske också vara att få ihop spel med oss alla tre i ett enda livligt bräde. Woosh bara!
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag spelledde 2 pass Portkod 1369 till Förbannad 2.0.

Första passet på fredagen skulle jag spela, men ingen av grupperna kom, så jag raidade Raggi på tre böcker (Vaginas are Magic! <3, Carcosa och Död, frost och fanskap) innan jag häckade inne hos MylingSpel fram tills pass 2 då jag äntligen fick spelleda.

Pass 4 spelledde jag en till grupp, men en av tjejerna som var med i livestreamen (jag har inte sett streamen, men hon gick bort en timme med förklaringen att hon skulle vara med i den).

Båda grupperna jag spelade med hade jag roligt med och över lag var det ett mysigt och lugnt konvent för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
GnomviD;n280240 said:
På natten spelledde jag årets äventyr till Den yttersta domen (som ännu inte har fått ett namn; help me out, ni som spelade?).
Mellan Schylla och Charybdis? Känns som att en stor del av scenariot handlar om att navigera mellan två faror och försöka att se till att ingen av dem inträffar.

Innan jag sov reflekterade jag över att detta blev ännu ett konvent där jag mest spelledde DYD. Det är trevligt, men mina stora kickar fick jag av intressanta grejer i Fornsaga och Anatman. Därför tog jag ett beslut: inget nytt äventyr nästa år. Det kan jag. Nu ska spelet ut i händerna på folk.
Nu blev jag sugen på att skriva ett DYD-äventyr till nästa år! Ställer du upp som spelare isåfall? :)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Genesis;n280377 said:
Mellan Schylla och Charybdis? Känns som att en stor del av scenariot handlar om att navigera mellan två faror och försöka att se till att ingen av dem inträffar.
Ja, men självklart borde det vara något på det temat! Tack!

Genesis;n280377 said:
Nu blev jag sugen på att skriva ett DYD-äventyr till nästa år! Ställer du upp som spelare isåfall? :)
You have my sword!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Följande rapport är baserat på minne förstört av dålig sömn samt en och annan lögn. Vissa diskrepanser och flertalet luckor kommer förekomma.

Mitt konvent var... annorlunda i år. Men ändock med vissa igenkännbara element:

torsdagen (dagen efter mitt sista nattpass) gick tåget upp med ankomst lite för tidigt, och jag slog ihjäl tid med en någon annan gothcon-besökare vars namn undflyr mig just nu - men vi pratade om olika rollspel och superhjältar (från Eon till Wildstorm?). Checkade in på hotellet runt fem, lade mig ner för att sova någon timme och få lite energi - och vaknade vid sju. Lätt panik för att få lite mat byttes till riktig panik när jag upptäckte att plånboken saknades på McDonalds. Någon timme gick åt till att försöka hitta plånboken, i slutändan spärrade jag viktiga kort och var lite distraherad hela puben, trots det goda sällskapet. Snablans. Det var trevligt med lite samtal och prat om WRNU-discord och huruvida ateism är en sekt (det är det bevisligen inte, men argumenten godtogs inte). Avgick mot hotell runt midnatt, checkade in på GothCon på vägen hem - köerna var i princip obefintliga och de tog swish.

Fredagen vaknade jag halv fem, ej utvilad men oförmögen att somna om. Efter en timmes försök läste jag manga (Fairy Tail) till halv sju, åt frukost, tog mig till konventet. Mötte en del folk jag inte träffar så ofta och drällde vid Indierummet (och undvek Technical Support Simulator, vilket är alltför nära det jag jobbar med), tills jag fick samtal om att plånboken upphittats och jag fick dra iväg för att hämta den - vilket gjorde att jag inte kunde vara med i Golden Sky Stories. Besökte efter det spelmakarrummet och störde Helmgastarna i ordning (Ymir, Xhakhal och Krille mest) och kommenterade på att krank var sent ute. Blev efter idébollande indragen i något projekt - tror jag satt och knackade ner text under kanske någon timme (jag hatar mitt bluetooth-tangentbord f ö) och ljög för Peter Nallo om nya Kulf och Neotech. När krank dök upp iglade jag mig fast och hängde med på prisutdelning. Det var mestadels förutsägbart - Fria Ligan och Järnringen dominerade i många kategorier, med några få undantag. Var det inte så förra året? Kutulu fick silver, lite trevligt att krank fick pris, även om det tog Cthulhu för att knipa det. Fria Ligan och Järnringen får flytta framåt nästa år, blev ett sabla springande. ;)

Med trötta fötter damp jag i säng.

Lördagen vaknade jag vid halv sex efter att ha somnat typ midnatt. Progress. :| Manga, Little Witch Academia avsnitt 1, frukost. Gick på äventyrsskapande i Leiarummet efter att stött på lite brädspelsfränder och ha hängt lite i spelmakarrummet. Sprang in i Xhakhal och Debbie. Genomgången var helt OK, men tror inte jag var riktigt målgruppen men alltid trevligt med en del nya synvinklar och en "ny generation" (pratar alldeles för mycket här på Fishtank). Nämnde ett par saker i efterhand då jag dels tyckte att det var för mycket killar som höll låda, dels att de kändes väldigt tangentiella (fisktankar med mera) - och förstås att man behöver lite proof of concept att peka på. Får återkomma på den fronten. Drällde en del i affärer, köpte en del böcker och spel jag inte redan köpt på fredagen, med lite hjälp på vägen. Försökte sälja Pride & Prejudice (med Marrying Mr Darcy som inspiration) som äventyrskoncept till Hjältarnas Tid, det verkade inte gå hem. Snablans.

Sist spelade jag en omgång Hive i barnrummet (med en vuxen) och fick stryk. Orkade inte med en andra omgång, var alldeles för trött. Efter att ha hängt på Krille m fl medan de jagade star destroyer gick jag hem och somnade runt elva.

Söndagen vaknade jag efter en lång natts sömn, helt utvilad. Jag var pigg, jag var redo att gothcon:a skiten ur gothcon, jag var... på sista dagen av GothCon och alla andra var halvdöda zombier. Snablans.

Sprang in i en kartellmedlem på hotellet, snackade en stund. Hängde i indierummet men ingen orkade spela något så det blev prat om olika spel, basbyggande (Projekt JAS) och att göra sånt vanliga turister gör under äventyr. Jag blev pepp på Masks av det jag såg av det, men.. Efter 12 och misslyckad lunch i gothmojen gjorde jag öron med Xhakhal. Eller ja, ett öra, jag kom så sent att jag inte trodde jag skulle hinna mer än ett. Men det blev OK. Inte bra, men det kunde sett värre ut.



Efter det hängde jag på Xhakhal när han blev fotograferad med gammal kamera, åt hamburgare och drack lite kaffe, hängde hem till Krille, fick inredningsinspiration och mötte krank på vägen ut till spårvagnen.

Största delen av tågresan hem gick åt efterforskningar åt projekt - nej, inte Aprilskämtet, det tog typ 10 minuters research och en kvart att sätta upp (plus lite extra för justering).

Spelade spel: 1.
Spelade rollspel: 0.
Värt? Värt.

 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Genesis;n280106 said:
[*]Anno Daemonum med APM och ett par andra. Framförallt askul att någon annan i Sverige gör sådana här spel, även om det är på engelska. Jag gillade det! Visst fanns det punkter att diskutera, men inget kändes trasigt eller ogenomtänkt, och jag skulle kunna tänka mig att spela det som det är. Det låg kvar en bok när jag packade ihop Indierummet, och den lade jag beslag på. APM, säg till om du vill ha tillbaka den!
Missade helt den här posten! Vad bra att någon tog hand om den! Jag gick dit efter att allt var undanstädat så jag bara hoppades att den inte hamnat i en sopsäck ;) Du får den som tack för speltestandet! Jag önskar att jag hade haft mer tid att hänga i indierummet!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Sentomsider ska väl jag kunna prestera en Gothlogg också. Det mesta står redan i andras loggar förstås menmen.

Skärtorsdagskvällen kom jag till min andra Gothconpub hittills. Hade räknat med att smita hem i förtid som förra gången men i år hade Shaguliterna hittat en lokal med bra akustik trots öppen yta och mycket folk. Pratade med trevligt folk, drack öl, smet ner på Hvitfeldtska efter stängning och registrerade mig. Rekommenderas.

Långfredagen släntrade jag upp och käftade med lite folk i Indierummet innan det samlades en grupp till Masks - The New Generation. Vildkatt, undertecknad och ett par oforumiter blev spelledda av Vicotnik, och råkade tappa banken på vårt högkvarter. Lång historia.
Sedan Anatman med Genesis, Gustaf S och GnomVid. Ball setting, tror vi kom fram till att man behöver spela ett tag för att komma fram till de coola delarna där man grejar med etablerade minnen.
Daughters of Verona med Genesis, Gustaf S och oforumiter. DoV är ju alltid kul även om jag fortfarande har svårt att hålla isär Claudio och Grumio.
Svart av Kval med Genesis och oforumiter/semiforumiter är ju också alltid stabilt.
Vilken dag spelade jag Genesis The Quiet Year-hack med honom och Vicotnik? Nåväl, det spelades.

Lördagen inleddes med The Unseen Vaults of the Optic Experiment med SL pappa, kloptok och fummelpoddarna. Ska väl inte spoila annars finns det mycket kul att säga om den modulen.
Prosopopée med Genesis och oforumiter var också ball. Nostalgi (2.0?) med fummelpoddarna och en ung oforumit blev också riktigt bra.
Avslutade mitt Gothcon som jag började det med ett parti Masks med Vildkatt, DeBracy och fummelpoddarna. Riktigt bra avslutning.

Söndag bidde det inget konventande i år, tog tåget hem okristligt tidigt. Går nu i konväntans tider inför Lincon. Ses där!
 
Top