Nekromanti [GothCon 2018] Spel-/konventsrapporter

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det här var mitt första riktigt aktiva GothCon, och det jäklar vad det var aktivt...
På torsdagen var jag och Moa från Svartviken Rollspelspodd med när SVT gjorde sitt intro till deras program. Jag mår fortfarande dåligt efter orch-vrålet... Sedan gick vi till GC-puben och hittade en hel del trevligt folk.
Fredagen förberedde vi oss inför att spela Skrômt med scenariot Vid sjöns rand jag skrivit. Mycket nerver att Skrômt skulle testas för andra gången någonsin. Så kvällen ägnades åt första speltestet av Skrômt. Fick ett gäng trevliga poddare och vi hade mycket trevligt. Och en del problem med lokalen...
Lördagen inleddes med KULT, följt av en minst sagt stressad måltid innan nästa pass Skrômt, då jag fick en familj som brukar hänga ihop och spela tillsammans. Det var nog helgens höjdpunkt för min del. Ett riktigt härligt gäng. Som avslutning efter 10 timmars rollspel spelade jag lite mer rollspel. 21:30 drog vi igång Ur Varselklotet spellett av Gabrielle De Bourge. Fantastiskt äventyr. Fantastisk spelledare. Det spelades in och kommer släppas i Svartviken Rollspelspodd när stjärnorna står rätt.

I dag, söndag, har jag spenderat med att uppdatera Vid sjöns rand med en del av helgens lärdomar. Jag har också hängt en del med Alexander som skriver vår musik till podden, och vi har börjat arbeta på nästa kampanjs introlåt.

Så en minst sagt händelserik helg. I morgon ska jag speltesta ytterligare ett av mina spel, Novum Solari. Då är bland annat Robert Jonsson med och spelar. Det blir lite av en förlängd Gothcon-upplevelse.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Gjorde mitt första GothCon som arrangör, med Gustav måste dö, och det blev väl lite blandade känslor kring det eftersom det bara var fyra av sju anmälda grupper som faktiskt spelade. Så tre av fyra pass satt jag mest och väntade på grupper som inte dök upp, för att andra spelledare anmält sig och därför fick förtur på att spelleda. Inget ont mot någon angående det dock - det finns tusen saker som kan komma mellan dig och ditt pass som är anmält tusen år i förväg. Det var mer lite antiklimax för min egna del.

Men jag fick spelleda sista passet och hade väldigt roligt, vilket blev en grym avslutning på konventet och gav mig mersmak på att arrangera. Kanske till GothCon nästa år, kanske till året därpå. Känns om inte annat som att Cyberpunk *måste* arrangeras av någon till 2020. :)
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Torsdag
?Pub! Undermåligt käk men trevligt häng. Hann egentligen bara tjinxa på Genesis, Cissi och Krille.

Fredag Pass 1 - (Delta Green) Operation Grip / OSR-hörnan
?Ingen SL fick vi så det blev till att släntra över till OSR-hörnan och där hade vi turen att få tag i Kloptok som spelledde sin Köttportalsdungeon. Det var underhållande, där fanns mycket att pilla på. Kloptok har så roliga röster på sina SLP's också!

?Fredag Pass 2 - (KULT) Natt i Berlin
?För andra året i rad blev Kult konventets höjdpunkt. Fick möjlighet att ännu en gång spela med Cissi och en annan man jag inte vet om han är forumit eller inte men han storspelade hur som helst. Det var riktigt kul, även om jag personligen tror att en av karaktärerna (Emma) antagligen hade gjort sig bättre som SLP. Jämför med förra årets scenario, om seriemördaren hade varit en spelarkaraktär.

Lördag
?Var helt seg i kolan efter två pass dagen innan (jag börjar bli gammal tror jag) så denna dag gled jag bara runt och skaffade loot och tjinxade på lite folk. Jag är osäker på exakt vilken dag jag morsade på vem men jag tror jag hälsade på: Dante, Korpa, Chrull, Lightshy, Paal, Krank, Oldtimer, Caligo, Robert Jonsson och Ymir. Jag köpte Fish Fuckers och Fever Swamp och båda verkar riktigt fedta.


Övrigt
?Nån gång på Cafe Cello här i Göteborg så bjöd Krille in folk för att störa hans spelakapande så jag hakade så klart på. Väl på plats fick jag nöjet att lära känna forumiten Luddwig och jag fick en riktigt bra magkänsla så när GothCon dök upp på tal erbjöd jag sovplats. Detta erbjudande tog han så han har slaggat hos mig hela konventet och den fina magkänslan stärktes ytterligare. Maken till hyvens prick får man leta efter! Fick dessutom tillfälle att skapa karaktär till hans hemmabygge Solfläckar / Vagabonder i Världsrymden och det gav mersmak. Jag ser fram emot dagen som jag håller det spelet i handen. Så se till att ligga på honom nu, hela forumet, så han blir klar med det :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Ape of Wrath;n280004 said:
Maken till hyvens prick får man leta efter!
Tack! Och tack igen för både sovplats, skjuts och trevligt häng. Hyvens prick är en träffande beskrivning även på dig.
 

Emelie

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
3
Mitt 12:e år på Gothcon, och det pirrar fortfarande i magen av förväntning varje år när påsken närmar sig!

I år var dock vårt lag GTS lite decimerat och vi var bara 4 på plats. Första spelet blev "Ur Varselklotet" med Gabrielle's scenario "I skräckfilmens skugga", där vårt lag fick spela ihop med Luftens Hjältar eftersom det saknades spelledare.
Trevligt gäng som tillsammans med oss blev ledda av Gabbie in i den fasa som är Hem och skola :D Nostalgi och mycket relaterande till 80-tal, klart en höjdpunkt.

Vi missade tyvärr Western i år, men istället sprang jag själv bort till Kult-rummet och fick hänga på lag Kerbango och Liten för en "Natt i Berlin". Tack för det, jag hade mycket roligt!
Spelet mellan Emma och Peter var magiskt stundtals, det är svårt att hålla sig för skratt när man ska återberätta en del av scenerna. Ni var grymma allihop :)

Lördagen spenderades i butikerna och hängandes med kända ansikten.
Jag ser redan fram emot nästa år, med mer spelande förhoppningsvis!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Efter första besöket på GothCon är jag sjuk nöjd. Jag och Whymer reste i sällskap och hängde ihop likt ett gammalt par på semester. Vi hängde nästan enbart i Indierummet och OSR-hörnan. Hann med mycket nytt rollspelande och en hel del snackande, vilket var grymt trevligt.

Missar säkert en hel del folk som hänger här på forumet och blandar eventuellt ihop folk, hojta till i så fall!

Inledde med att spela This is Pulp, med Cybot, under ledning av Rickard. Pulpigt, klyschigt och intensivt – en bra start på helgen!

Hade bestämt mig för att prova på på OSR. Testade Lamentations of the Flame Princess, där pappa spelledde The Unseen Vault of the Optic Experiment. Övriga medspelare var Nässe, Hellzon och kloptok. Bra dungeon och riktigt skoj, men ingen dog. Så jag tog en vända till, med första utgåvan av Dungeons & Dragons, spellett av kloptok. Total party kill – succé!

Hann även med två vändor Tech Support Simulator, det ena faciliterat av wilper. Varför jag gav mig på en andra vända vet jag inte, båda omgångarna var en ren mardröm. Träffsäkert spel. :)

Testade också Nostalgia, där jag skrävlade efter bästa förmåga. Mysigt upplägg med ganska givande mekanik, i all sin enkelhet.

Höjdpunkten blev Masks: A New Generation. Vicotnik spelledde föredömligt, medan DeBracy, Vildkatt och Hellzon spelade briljant. Själva spelet klickade även det och alltsammans blev en väldigt trevlig upplevelse.

Helgen avslutades med Itras By, med bland andra Genesis och wilper. Flummigt, gemytligt och ett schysst avslut på en grym helg.

Hann även med flera trevliga samtal, exempelvis med APM och Cybot.

På det hela taget ett grymt förstakonvent för min del. Stort tack till alla som arrangerade, spelledde, spelade och hängde. Ses igen nästa år!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Kom upp på lördagen och insåg att det var 20 år sen jag senast var på Gothcon. Kollade spelmakarrummet snackade Neotech och lite annat.

Spelade ett trevligt pass Nerver av Stål med min vän Johan och 2 andra (och drack en massa av Viktokniks te) och avslutade med en öl och lite brädspel på puben runt hörnet.

Nästa år tänker jag åka hela konventet, spela något arr, se till att spela något i old school hörnan, och köra mer grejer i Indierumet. Samt presentera mig för folk.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Vilket tillfälle i ordningen det är sedan jag allra fört blev iväglurad till GothCon utav Elriique vet jag inte, men gissningsvis är det kanske...omgång 12? 11? 10?
Nåväl, det kan ju kvitta, för det är ungefär lika jäkla bra varje år!

Mitt konvent börjar alltid på torsdagen och i år startade det på restaurang Krakow där jag åt gryta i bröd och smuttade polskt mjöd i sällskap av en hel del forumiter så som Xhakhal, Wilper, GnomviD, DeBracy med flera. Därefter blev det ett besök på GothCon-puben för att hälsa på diverse spelfolk i allmänhet, vissa träffar man ju nästan bara här därför att konventet är så stort och man ju är så upptagen med att kräma ur det på spel att man helt enkelt inte hinner träffa alla...

Spelpassen har jag ingen koll på; jag anmäler mig ju generellt aldrig till spelpass i förväg utan glider omkring som en osalig ande och tar spelinbjudningarna som de kommer och än så länge har de alltid kommit.
Först ut var dock ett äventyr i indirummet med Vicotnik som SL i en omgång av "Mask - A new generation" tillsammans med en pappa och hans dotter samt Hellzon. Ett härligt äventyr där jag fick rollen The Legacy som var en del av en hjälteätt med tillhörande krav och granskande blickar - ingen press här inte! Tillsammans med övriga tonåringar med hjälteaspekter hjälpte och backade vi varandra (med inslag av klassiska tonårsgräl) och fångade slutligen skurken och fick, på sätt och vis, också tillbaka banken vi (jag) råkade zappa bort. Att banken kraschade in i vårt takvåningshögkvarter är säkert något man kan se mellan fingrarna nu när ändå skurken är infångad.

Därefter följde ett pass med spelet "KULT - Natt i Berlin" tillsammans med en kamrat jag lärde känna på ett annat GothCon. Övriga i den spelgruppen var främlingar för min del, men det var ju inget långvarigt främlingskap - det blir ju gärna så när man spelar tillsammans att man liksom lär känna varandra ändå och plötsligt har man nya vänner! Alltid lika trevligt!
Gruppen fungerade fint ihop, alla hade vi våra mörka hemligheter och det uppstod lagom mycket splittring när sanningen om våra personliga kopplingar till varandra började nystas upp. Mysrysigt och lagom spänt läge uppstod! Nöjd!
Spelade Kati för den intresserade.

Här avrundade jag kvällen med "Harry Potter -Hogwarts battle" som Kim i indierummet hade med sig. Ett deckbuilding game som går ut på att spöa skurk efter skurk tills man kommer åt Voldemort och sedan ger man också honom spö. Spelade Neville som var exceptionellt duktigt på att hela folk. Trevligt och kul co-op spel som ger en chansen att äntligen ge Proffessor Umbridge på nöten.
Gav mig på en runda två också, denna gång som Hermione; en jäkel på tollformler. Denna gång kom Voldemort undan. Den jäkeln.
Överlag var detta en perfekt avrundning för speldagen även om dagen inte slutade där för min del;
ibland ger man sig nämligen på att spelleda där spelledare saknas. För min del händer det väl ungefär en gång vart tredje år och nu var det dags igen med Hjältarnas tid - Spökhusets Hemlighet. Vid tre på natten satt och och läste in mig på främst äventyret. Tacksamt nog är det baserat på T100-system vilket är ett av få system jag i grund begriper mig på, men skadesystem är min stora akilleshäl och jag jagade bara konceptet med det innan jag begav mig till sängs en stund.

10:00 på lördagen var det dags att se vad jag mindes av vad jag läst; min spelgrupp bestod av mamma, pappa, barn samt en person till som jag trott de fiskat upp på vägen (man känner andra som man känner sig själv?) men som slutligen visade sig vara en bekant till dem sedan tidigare. Äventyret kändes roligt och hade en del att bjuda på, grundsystemet kändes lättbegripligt och jag var redo att spelleda!
Tyvärr var detta inte ett tillfälle då jag kände att jag kunde fånga upp gruppen i sin helhet. Barnet verkade tappa fokus tidigt i passet och reaktionen hos mina spelare var inte riktigt utav den sort man så gärna blir bortskämd med i, bland annat, indierummets vanliga deltagare. Därmed tappade jag sakta fotfästet. Därtill önskade fadern i gruppen att jag haft godare vetskap om också just skadesystemet (som jag inte kunde) och därmed kände jag mig lite modstulen efter äventyret - som dessutom slutade drygt en och en halv timme innan utsatt tid. Som tur är fanns DeBracy där att plocka upp spillrorna av mig och ta med dessa på lunch så att vi kom ut på andra sidan som en hel person igen - och där gjorde vi en pakt. Han fick följa med på ett äventyr med mig och folk från LOST (Norrbottningar) mot att jag ställde upp att spela i vad än han ville spela efteråt!

Vi gav oss iväg för att döda Gustav III i spelet "Gustav måste dö!" Ett spel som beskrevs som friform, vilket alltid verkar vara ett begrepp som återkommer när det ingår regler som inte tillhör ett redan etablerat spel, men som innehöll en hel del tärningsslag och ett gäng snygga kort. Ett historiskt spel som gav oss mycket nöje medan vi porträtterade adel, och inte adel, som konspirerade mot varandra och mot den tillfälligt sittande kung Gustav i hopp om att bli nästa monark - eller i alla fall bakom kulisserna styrande person.
Kan förstås inte svara för DeBracy, men själv hade jag det mycket, mycket roligt som Hertig Karl.

När DeBracy fick välja spel var vi uppe i indierummet igen och jag hade en sådan himla tur att det blev ännu en omgång av "Mask - A new generation"med Vicotnik som SL! Vilken flax! Att hela spelsystemet lockar till att skapa intriger mellan rollerna, och mellan SLP rollerna själva bidrar med, är en oerhört talande faktor för att detta är riktigt bra skit. Inte heller denna spelomgång blev en besvikelse!
Denna gång fick jag spelkonceptet The Janus - en roll som generellt är så mundan / världslig att denne nästan förbises men som tar igen förlorad tid och inflytande som superhjälte istället. Eller det är i alla fall aspirationen...
Tillsammans med ceruleanfive (som i det här fallet klumpas ihop som Lucas och David för att jag tyvärr inte har någon koll på vem utav dem som gömmer sig bakom namnet, men båda var med och spelade!) och Hellzon raserade vi broar, skrev lila meddelanden och folk tuppade av i känslostormar - all is well och svartsjukan och tonårsångesten flödar!

Slutligen avrundade jag konventet tillsammans med folk från LOST igen som spelade igenom kortspelen jag köpt för året; "The Grizzled" (Första världskrigetmisär - matcha inte tre för då misslyckas uppdraget och ni är närmare ett minnesmonument än fred ) och "We Didn´t Playtest This At All" (Som fluxx på amfetamin)

Enda ånger; att jag inte försökte få till en omgång utav Genesis "Svart Av Kval Vit Av Lust" som ändå fick mig att se fram emot detta årets GothCon efter en längre tids förkylning. Det spelades i "Vi spelar rollspel"-podden som jag lyssnade på dagarna innan avresa.

Overall; ett jäkla härligt konvent i en sval vårsols efterlängtade sken!

TL;DR
Spelade mycket, förtränger misslyckat SL, folk är fina, I'm happy!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
14 år sen sist, men det blev svårt att tacka nej när jag blev lockad med lift upp och sovplats...

Det blev kanske inte så mycket spelat som jag tänkte det skulle bli, men jag hann åtminstone bli charmad av ett brädspel (Fleets), spöa min nya nemesis (The Captain is dead!) på Gothconpuben och bli påmind hur kul det kan vara att konventsspelleda, specifikt det lite unika att köra igenom samma scenario med olika grupper, och, i det här fallet, olika scenario med delvis samma grupp.


Hade privilegiet att få köra två riktigt trevliga och välpaceade scenarion (Eon IV - Primoden på Piratöarna och Neotech Edge - Rentacops) som båda gjorde mig sugen på att köra dem en gång till (och vad det gäller Eon har jag redan börjat styra upp så det händer). Jag spelade också ett Harry Potter-deckbuilding spel som eventuellt var roligt. Jag var lite för trött för att vara helt säker.

Jag hann också börja på ett fantastiskt pass Svart av Kval,Vit av Lust med Ymir, Bunny och Deckard och men fick tyvärr skriva ut mig efter set-upen och en fantastisk första scen pga sovangelägenheter. Det sved, men jag tror gruppen jag spelledde morgonen efter uppskattade min brist på medvetslöshet, även om ingen sa det rakt ut.



Coulda/woulda/shoulda-listan: Kanske borde jag tagit ett spelledarpass till så jag kunnat köra en grupp till genom ett av scenariona? Kanske borde jag borde nöjt mig med att köra det ena så jag verkligen kunde "vrida ur" det? Kanske borde jag myglat in mig på ett pass Western eller något av de andra scenariona jag hörde folk tala sig varma om? Fan vet om jag hade haft tid att träffa alla nya och gamla bekantskaper då. Får försöka igen, förhoppningsvis om mindre än 14 år.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Årets höjdpunkt: Som vanligt Westerns fantastiska scenario, som som vanligt var för långt för att vi skulle hinna genom det på ett ordinarie pass. Det är så många trådar, så många färgstarka karaktärer, så mycket att spela på, så mycket att göra... Fantastiskt scenario dock. På alla sätt och vis, utom pacingen.

Årets besvikelse: Spelade Zombicide för första gången, ett spel jag hört massor bra om från många jag litar på. Jag var inte övertygad, utan mest... meh. Som HeroQuest, fast sämre och med zombies. Inte vad jag hoppats på.

Årets överraskning: Fick en gammal lajvarvän som spelledare i Kult - Natt i Berlin. Honom hade jag inte träffat på säkert tre-fyra år. Det blev jättebra spel och jättebra spelledande. Mycket bra scenario, dessutom.

Årets grinighet: Likt i fjol fanns det ingen stor och allmän brädspelsbar i cafeterian. Jag är inte negativ till att den inte fanns just där - folk kan spela egna spel, det finns plats (och syre) till de som bara ska äta, etc - men att det inte finns någon annanstans med den bredden i spel som det gjorde där är mycket, mycket tråkigt. Går det inte att hitta något annat ställe där man kan ha en större och bredare brädspelsbar? Gärna med tillgång till kaffe och kaka. Kanske Schillerskas matsal?

Att bagageinlämningen försvunnit var inte heller kul, men jag hade turen att ha en vän som hade en bil på området, vilket blev vår grupps bagageplats. Funkade okej.

Årets glädjeämne: Att få spelleda två totala rookies på Eon IV - det var bokstavligt deras andra spelmöte någonsin. De hade med sig tre betydligt mer erfarna spelare som handledde dem genom scenariot när det behövdes och det var riktigt, riktigt skoj. Jag hade glömt hur nervös man var för att göra fel i början av sin "karriär". Men det gick hur bra som helst, de levde ut och rullade tärning och kom med planer så fort de värmt upp. Även om den ene var så trött att han började nicka till framåt slutet av passet...

Årets återträff: GothCon är alltid återträff för mig och min gamla spelgrupp från gymnasiet, vi som splittrats i landet när alla började läsa på olika högskolor. Det gör att det är fruktansvärt kul att umgås, men gör också att jag inte hinner träffa så många forumiter som jag skulle velat. Jag hade jättegärna tagit mig förbi OSR-rummet och spelat något på lördag eftermiddag, men det gick inte att få till i tid. Irriterande det där, när det är för många trevliga människor man vill träffa på för kort tid.

Årets första gången: GothCon-puben! Det kommer bli en vana och en tradition från och med nu. Fruktansvärt trevligt!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Vilket kul Gothcon i år! Här följer ett sammandrag, i form av en spel- och krograpport:

Torsdag
  • Mötte upp lejonparten av Stockholm Kartell på Pizza Hut i Ingelsta, Norrköping. Stor besvikelse från övriga pga att det dels var för mycket Ingelsta, men också att det inte var Ingelsta Kalkon-Ingelsta. Bra start.
  • Checkade in på hotellet, åt på Wrapped Burrito Bar, och fortsatte till GC-puben där öl dracks och mer eller betydligt mindre intelligenta samtal ägde rum. Roligt, oavsett. Efter puben fortsatte vi till hotellet, via The Flying Barrel.
Fredag
  • Installerade oss i Old School-hörnan.
  • Jag spelledde ett pass Tomb of Horrors för en mer och mer paranoid skara människor som lärde sig vad man använder en 10 foot pole till. Totalt dog 22 rollpersoner (level 1-karaktärer, så ingen fara). Tror kanske att det kan vara konventets dödligaste rollspelspass.
  • Åt riktigt bra indisk lunch på Masala Kitchen, tittade sen runt i butikerna, sade hej till spelmakarna, dreglade över figurspel. Ni vet, det vanliga.
  • Var med en stund när Kloptok spelledde Death Frost Doom, men eftersom jag spellett det själv och kan varenda hemlighet och skrymsle i den där dungen så lämnade jag tidigt.
  • Deltog i Fenix Prisgala och plockade hem ett skimrande fräscht silver för designen på Den Sista Najaden, mycket roligt! Tack alla som röstat. Resten av galan var fin och kul, men möjligen lite för lång. Kanske att antalet kategorier ska friseras lite till nästa år?
  • Planen att äta traditionsenlig middag på Tre Små Rum grusades när köket hade stängt, så det fick bli stark och god thailändsk middag på Moon. Stövelkatten fick beröm för sin ätpinne-teknik av en random full göteborgsk gubbe. Efter Moon fortsatte vi till Flying Barrel där man tydligen kan köpa whisky för 11kr/cl. Och det gjorde vi.
Lördag
  • Började lördagen med att spelleda mitt äventyr The Unseen Vault of the Optic Experiment för fummelpodd-pojkarna, Nässe, Kloptok (ett tag) och Hellzon. Överlag väldigt nöjd med passet. Det blev lite undersökning, lite strid, en död RP och massa märkliga upptäckter och händelser nere i djupet.
  • Fortsatte på det indiska temat och åt lunch på Indian Barbeque efter att ha tittat in i och raskt avfärdat KG Källare som ett skumt hak där ruffians hänger och man får quests och matförgiftning. Men vet inte, kan ha fel.
  • Spelad ett pass Tjuvarnas Labyrint och blev helt förälskad. Riktigt, riktigt roligt bräd/rollspel med smarta OSR-blinkningar och en kul mekanik där dungeonen faller sönder bakom en. Saknar redan kärlekssnigeln Snugglas och mumiebarnet som vi sålde till en orm för ledtrådar.
  • Fick äntligen vår middag på Tre Små Rum, följt av ytterligare ett besök på Flying Barrel som kom att bli en återkommande, trygg ö i ett stormigt konventshav, eller nåt.
Söndag
  • Hann inte med mycket mer än ett kort parti Rost och Röta, ett fantastiskt kul figurspel i ett postapokalyptiskt Skåne. Jag tror att vi förlorade, vet inte, vi var tvungna att bryta för att kasta oss i bilen och dundra norrut.
Loot:
  • Zonen vi Ärvde
  • Avgrund
  • Kaknäs Sista Band
  • För Gudinnan
  • Photosynthesis
  • Betrayal at Baldur’s Gate
  • King of New York
  • Weed Pack till Card’s Against Humanity
  • Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier
  • Yndaros – Slocknad Stjärna
  • Äventyrspaket 2 (Symbaroum)
  • Tärningspåse och stads/provinskarta till Symbaroum
  • Fish Fuckers
  • Frostbitten & Mutilated
  • Tales of the Scarecrow
  • Fever Swamp
  • Xanathar’s Guide to Everything
  • Fiend Folio
  • Emissarien som Försvann till Coriolis
  • Den fantastiska stora stadskartan till Ensamma Vargen.
Tack för i år!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
pappa;n280080 said:
Började lördagen med att spelleda mitt äventyr The Unseen Vault of the Optic Experiment för fummelpodd-pojkarna, Nässe, Kloptok (ett tag) och en man som jag tyvärr glömt namnet på (hojta gärna).
Hojt! Tror jag.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Rost och röta och Tjuvarnas Labyrint vill jag veta mer om. När kommer dom ut och varför har dom inte redan kommit ut?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Hans E Magnusson;n280089 said:
Tjuvarnas Labyrint vill jag veta mer om.
Kändes som en kombination av Into the Odd och gamla fina Drakborgen. Mycket snyggt. Kräver inga förberedelser. Speltestas nu. Kommer, om jag uppfattade saken rätt, ut nästa år.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Torsdag på puben. Tvärtom mot ifjol ganska tidigt. Träffade idel ädel rollspelsadel.

Under fredagen blev det Golden Sky Stories, Daughters of Verona, Anatman och Den yttersta domen. Det första var befriande annorlunda i sin premiss än vad en blodoperavetaran brukar spela. Den andra är nog ett nytt favvospel. Det tredje var visserligen inte klart, men lovar gott och innehöll riktigt coola koncept. Det fjärde levererade som vanligt och har ni inte testat att få er RP korsfäst är det något jag verkligen rekommenderar.

Under lördagen blev det Montsegur 1244, Nerver av stål och Dance of the Damned. Det första är som alla vet världens bästa rollspel, även nu. Det andra levererade en hustrurnas konspiration. Det tredje visade en förpestad värld med pest [!], superi, tjuveri, utpressning, fäktning och tom fördelningspolitik.

Jag lirade alltså sju spel. Bara indierummet. Fyra av dem hade jag aldrig spelat förut (spela spel jag inte spelat förut brukar vara lite av en målsättning, men brukar inte infrias såhär bra).

Jag köpte ingenting utöver lite förtäring. Stack knappt mer än in näsan i butikerna.

Jag spelade mest med Liten och Genesis kompis V (som jag inte tror rör sig här). Kanonkul och extra gött efter som jag inte spelat med någon av er alls tidigare.

Jag åt ganska lite godis. En chokladbit fredag kväll. En chokladbit lördag kväll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Saker som alltid inträffar varje GothCon:
  • Jag går på GothConpub och har intressanta diskussioner med intressanta människor. I år hade jag en givande konversation bland annat med Pär/Per, och drack en lite för stor öl som jag kände effekterna av. Osäker om det var den som gav mig huvudvärk på fredagen?
  • Jag spenderar all min tid i Indierummet. Förr i tiden brukade jag gå en vända och i alla fall titta på andra rum, men de senaste åren har jag inte satt min fot någon annanstans än i receptionen och Indierummet.
  • Jag misslyckas med att spela OSR. Alltsedan OSR-hörnan dök upp som kompanjon till Indierummet har jag haft intentionen att prova på, men börjar inse att det nog inte kommer att hända så länge jag hjälper Vico att arra Indierummet.
  • Jag är lycklig. Det finns inget bättre än GothCon.
  • Jag har inga svar när folk frågar mig om nya spel. Jag har en för bra spelgrupp för att tvingas lägga tid på att skriva spel för att få utlopp för mitt rollspelsintresse.
  • Kim och någon mer sover hemma hos mig, i en lägenhet jag nyligen flyttat in i. Han har sovit hos mig de tre senaste GothConarna och aldrig i samma lägenhet. I år bor jag i Bräcke!
  • Jag saknar Rollspel.nu. Så nu är jag tillbaka i några månader, i alla fall!
Som vanligt spelade jag mer eller mindre nonstop. Svårt att få tid till att stoppa i sig mat, men lyckades klämma en mix-grill och en pizza. Indian BBQ-stället vid Landala torg rekommenderas! I övrigt var det mest yogurt, mackor och godis.

Spelpass (ber om ursäkt i förväg för att jag glömmer pass och deltagare. Det liksom flyter ihop):
  • Golden Sky Stories med Liten, Korpa och Gustaf S. Mysigt, barnprogrammigt och kort (tror att vi spenderade mer tid med att göra rollpersoner än med att spela!). Förra gången jag spelade det hann vi bara med en scen, så jag är glad att få ha spelat ett helt scenario. Det är ett bra spel, och ger en fin känsla i magen.
  • Daughters of Verona med Gustaf S, Hellzon och andra. Jag är så glad att det här spelet finns och att jag äger ett exemplar. Det funkar på många spelare, är enkelt att hoppa in i och ut ur, är hysteriskt roligt och går snabbt att komma igång med.
  • Anatman med GnomVid, Gustaf S och Hellzon. Första speltestet på version typ hundra av detta spel som jag velat göra länge. Men nu känns det äntligen som att jag har det grundläggande konceptet. Spelet nalkades precis de teman jag ville och setupfasen funkade väldigt väl. Detaljer som konfliktsystem och annat kan behöva filas på.
  • Det sjätte inseglet med två ickeforumiter (väl?). Jag dog en tragisk död, som sig bör. Jag dödade den falske påven och brände upp den sataniska bibeln, men tror att jag kanske frigjorde en demon som dödade den äkta påven. Hoppsan.
  • A Quiet Year med Hellzon och Vico. Bara typ en kvart. Provade lite idéer jag haft om att kombinera det med mitt gamla Plutonen-system. Funkade väl sådär.
  • Svart av kval med Franz, Janni, Viktor och en till (forumit?). Bryssel! Europols vampyrjagaravdelning! Gediget polisarbete! Politik och korruption! Maktkamper och förräderi! En riktigt cool detalj som jag vill köra med igen var att ett handslag med vampyrer är bindande för båda parter och ger våldsamma kramper, tjärkräkningar och potentiellt döden om man bryter mot det. Jag lämnade över all information om hela vampyrorganisationen till min far poliskonstapeln tio minuter efter att han skakat hand med en vampyr och lovat att inte jaga dem mer. Hårt!
  • Prosopopée med Hellzon och tre ickeforumiter (väl?). Poetiskt och knarkigt, som bara Prosopopée kan leverera. Nästan till och med lite ångest när de tre hjältarna insåg att anledningen till att människorna hade tagit jättebebisens napp var för att dess gråt gjorde det lila berget kargt och ogästvänligt, vilket höll den mörka skogen med sin deprimerande sång borta. Såklart!
  • Anno Daemonium med APM och ett par andra. Framförallt askul att någon annan i Sverige gör sådana här spel, även om det är på engelska. Jag gillade det! Visst fanns det punkter att diskutera, men inget kändes trasigt eller ogenomtänkt, och jag skulle kunna tänka mig att spela det som det är. Det låg kvar en bok när jag packade ihop Indierummet, och den lade jag beslag på. APM, säg till om du vill ha tillbaka den!
  • Den yttersta domen med Kim, Viktor, Man Mountainman och GnomVid. Levererade som vanligt. Av tre enkvällare jag spelat hamnar nog denna i mitten. Tajt setup med mycket spelrum när man väl börjat. Några sjukt sköna scener och en rollperson som var härlig att spela. Jag klarade mig genom hela scenariot utan att bryta en enda Sanning. I många scenarior hade jag räknat det som ett misslyckande, men i det här scenariot, med den här rollpersonen, kändes det helt rätt. Om det är någon som kan klara det så är det Yazhu Hamiscora.
  • Itras by med Wilper, en halv Kim, och folk från Fummelpodden. Glad att jag till slut fått spela det. Skön och mysig stämning och roligt och simpelt spelsystem. Äventyret var kul om än lite för traditionellt för min smak.
Tio spel på dryga två dagar är inte att förakta. Kan vara rekord! Tack till alla som spelade med mig och gjorde detta GothCon till ett av de bästa jag varit på. Naturligtvis är det tråkigt att inte fått spela med VildKatt, inte fått mer spel med Kim, inte fått prova OSR i år heller, och annat, men det går nog inte att klämma in mer bra lir än såhär på ett GothCon, så jag kan inte vara missnöjd.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
luddwig;n280091 said:
Kändes som en kombination av Into the Odd och gamla fina Drakborgen. Mycket snyggt. Kräver inga förberedelser. Speltestas nu. Kommer, om jag uppfattade saken rätt, ut nästa år.
Låter superfett - var kan man läsa mer om spelet? Finns bilder?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
gustaf s;n280093 said:
Torsdag på puben. Tvärtom mot ifjol ganska tidigt. Träffade idel ädel rollspelsadel.

Under fredagen blev det Golden Sky Stories, Daughters of Verona, Anatman och Den yttersta domen. Det första var befriande annorlunda i sin premiss än vad en blodoperavetaran brukar spela. Den andra är nog ett nytt favvospel. Det tredje var visserligen inte klart, men lovar gott och innehöll riktigt coola koncept. Det fjärde levererade som vanligt och har ni inte testat att få er RP korsfäst är det något jag verkligen rekommenderar.

Under lördagen blev det Montsegur 1244, Nerver av stål och Dance of the Damned. Det första är som alla vet världens bästa rollspel, även nu. Det andra levererade en hustrurnas konspiration. Det tredje visade en förpestad värld med pest [!], superi, tjuveri, utpressning, fäktning och tom fördelningspolitik.

Jag lirade alltså sju spel. Bara indierummet. Fyra av dem hade jag aldrig spelat förut (spela spel jag inte spelat förut brukar vara lite av en målsättning, men brukar inte infrias såhär bra).

Jag köpte ingenting utöver lite förtäring. Stack knappt mer än in näsan i butikerna.

Jag spelade mest med Liten och Genesis kompis V (som jag inte tror rör sig här). Kanonkul och extra gött efter som jag inte spelat med någon av er alls tidigare.

Jag åt ganska lite godis. En chokladbit fredag kväll. En chokladbit lördag kväll.
Hustru konspirationen var ihop med mig, var grymt kul att det var en forumet jag spelade med det hade jag ingen koll alls på
 
Top