Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Problemet är att vi diskuterar två olika saker
Så kan det vara. I början sade du att du kommit på en strategi som var bättre än alla andra, och du tog även upp en hel del annat än vad du pekar på nu, såsom att "försöka dela upp byborna i två läger, helst relativt jämnstarka. Sedan kan de hetsa upp kampanjer mellan grupperna och utnyttja balansen för att tippa över rösterna till rätt mål" och "Det gäller alltså att agera med ett minimum av informationsläckage, men ändå på ett sådant sätt att man behåller ett visst inflytande. Detta kräver att man kan agera genom små medel, vilket i sin tur gynnas av ett balanserat läge."

Detta fick mig att anta att du gjorde anspråk på en mer övergripande strategi.

Men okej, om allt du ville säga med ditt taktiktips var att det skulle vara bra för varulvarna att försöka sprida sina röster, så visst.

Jag vet inte riktigt om det kvalificerar som "optimal strategi", dock. Det påminner mest om att säga att det är bra att bluffa ibland i poker. Det torde vara ganska uppenbart för alla spelare.

De andra sakerna du tagit upp tidigare, såsom att dela upp byborna i två läger och att agera med ett minimum av informationsläckage; de är däremot inte nödvändigtvis lika framgångsrika som strategier betraktade. Där får du bakläxa.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Hur man röstar och väljer sida är en, hur man bluffar är en annan. Visst har de beröringspunkter, men de kan optimeras relativt oberoende av varandra.
Jag håller inte med. Rösterna i varulvsspelet är bara en förlängning av ens misstankar (oavsett om de är genuina eller bluffar) och de hör intimt ihop med varandra. Det går inte att rösta på ett sätt och misstänka på ett annat (eller inte presentera någon misstanke alls) - det skulle vara ett bombsäkert scumtell.

Och det är inte alls lätt att bara hitta på en misstanke mot den man vill rösta på (och inte heller är det så att det inte spelar någon roll för varulvarna vem man lynchar - vilket du sagt tidigare - man vill absolut gärna lyncha den som riktat misstankar mot en varulvskompis, eller sådana som inte har många misstankar emot sig).

Så jag håller inte med. Rösterna och misstankarna måste vara en och samma sak - om de inte stämmer överrens så har man förmodligen hittat en varulv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Så kan det vara. I början sade du att du kommit på en strategi som var bättre än alla andra, och du tog även upp en hel del annat än vad du pekar på nu, såsom att "försöka dela upp byborna i två läger, helst relativt jämnstarka. Sedan kan de hetsa upp kampanjer mellan grupperna och utnyttja balansen för att tippa över rösterna till rätt mål" och "Det gäller alltså att agera med ett minimum av informationsläckage, men ändå på ett sådant sätt att man behåller ett visst inflytande. Detta kräver att man kan agera genom små medel, vilket i sin tur gynnas av ett balanserat läge."

Detta fick mig att anta att du gjorde anspråk på en mer övergripande strategi.
För mig så ingår det i röstningsstrategi, eftersom det är en del av att maximera sina rösters impact med ett minimum av avslöjande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Och det är inte alls lätt att bara hitta på en misstanke mot den man vill rösta på (och inte heller är det så att det inte spelar någon roll för varulvarna vem man lynchar - vilket du sagt tidigare - man vill absolut gärna lyncha den som riktat misstankar mot en varulvskompis, eller sådana som inte har många misstankar emot sig).
Är det en sak jag sett i de här spelen så är det att alla är misstänkta av något skäl. Take your pick, lägg vikt vid det skäl som passar dina ändamål och motivera med det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Strategi

Framtiden hör grupper som är flytande, snabba och icke linjära. Rörlighet är den största av alla styrkemultiplar. Rigiditet är ett recept till misslyckande. Tänk strategiskt och inte i formler.
Amatörer sysslar med strategi, en bra general sysslar med logistik.

Logistiken gör det möjligt att syssla med strategi, genom att se till att de underliggande grundförutsättningarna finns på plats. Detsamma gäller här, där ammunitionen är röster och kamouflagnätet är hur de används.

Men du fokuserar på de obetydliga delarna.
Jag fokuserar på en del åt gången.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Strategi

För som du använder det blir det ytligare ett bevis på att du fokuserar på små detaljer just för att du inte förstår innebörden av ordet strategi.
Det kan också vara att du (och Rising) övertolkar vad jag säger till dess logiska slutpunkt, och där ute i extremänden så är inget speciellt logiskt.

Det finns också en mycket praktisk anledning till att jag fokuserat på just denna lilla detalj: den är inte så farlig att röja. När jag så småningom har tid att vara med så innebär det inte så stor risk att röja den röstningstrategin, eftersom den går ut på att man genom sin röstning gör sig "osynlig" bevismässigt. Det är traditionell, anonym matematik. Jag ser den ungefär som de där radarstörningsplanen som gör uppdraget säkrare för bombarna som gör den verkliga räden genom att dölja dem så mycket som möjligt.

Jag har gott om tankar kring resten av spelet också, men de är betydligt mer röjande och att tala om dem är som att vifta med slipsen och hojta "Hallå! Titta här, ni kan hänga mig också!".
 
Top