Nekromanti GoT - Om man vill spela, vad händer nu?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
vije;n321900 said:
Vill bara hoppa in och säga att om jag skulle spela i det här upplägget så skulle Bran definitivt vara 100 % Gestapo/1984 som Rymdhamster föreslog, och creepy som fan. I något skede (kanske när man inser att han inte alls dör (han är den odödliga three-eyed-raven) och således aldrig behöver ge ifrån sig kronan) så visar det sig att han har isblå ögon. Där skulle spelet börja.
I min setting är nog inte Bran the Broken Bran Stark längre, utan Bryndan Rivers aka Bloodraven.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
vije;n321900 said:
Vill bara hoppa in och säga att om jag skulle spela i det här upplägget så skulle Bran definitivt vara 100 % Gestapo/1984 som Rymdhamster föreslog, och creepy som fan. I något skede (kanske när man inser att han inte alls dör (han är den odödliga three-eyed-raven) och således aldrig behöver ge ifrån sig kronan) så visar det sig att han har isblå ögon. Där skulle spelet börja.
Oh yes!!! Och det var ungefär så hela spektaklet borde ha slutat. Vi som tittare skulle fått ”bevis” eller klara antydningar på att Bran faktiskt dog i grottan, precis som Meera sa innan hon lämnade Winterfell. Antydan att Brynden Rivers verkligen besitter Brans kropp skulle också ha större implikationer vid rådsmötet om vem som vill bli kung när Bran/Brynden svarar ”Why do you think I came all this way?”
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Kom precis på en grej till för mitt upplägg:

En av mina RP ska naturligtvis ha Greenseer-förmågan antingen från start eller utveckla allteftersom.
För eller senare kommer RP’na hamna i Bran the Broken’s (aka Bryndan Rivers) focus.
Han behöver en ny bättre värdkropp istället för Bran Stark’s.
Därför kommer den utvalda RP’n börja drömma om the Three eyed raven! Och därigenom hamna på olika äventyr.
Kanske det leda till att de besöker ett speciellt Wierwood träd norr om muren med en grotta under. Ingången vaktas numera av en... tada... Hodor med isblå ögon!
”I hold the door!”
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Lightshy;n321836 said:
4. Vad händer med the Knights Watch? Vilken är deras uppgift nu? Smälter muren nu när det börjar synas växtlighet norr om den och vintern verkar vara över? Är alla Others borta? Vad hände med alla bäbisar som ”förvandlades”?
Jag gillar idén om att Night King och vintern är lite som dark side i Star Wars, att det är en motpol till light side. Yin till den andres Yang. Utan det ena så blir det för mycket av det andra. På det sättet finns ju ett problem nu. Jon kanske är en ny nattknug. Eller så behöver fler saker dö—exempelvis den treögda korpen—för att ordningen ska återställas.

Lightshy;n321836 said:
Ps. Jag har hört att SIFRP inte har det bästa systemet (har inte prövat det själv), men tänkte ändå ge det en chans innan jag byter bort det. Så vi kan väl hålla reglerna borta från tråden.
Det här är intressant. Jag gillar SIFRPs regler väldigt mycket. Kärnan i systemet är riktigt bra. Nu säger du att vi ska hålla det borta från tråden, men jag blir alldeles för nyfiken på vad dessa rykten säger för att helt lämna det därhän. Har heller inte spelat några långa kampanjer i det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n321932 said:
Jag gillar idén om att Night King och vintern är lite som dark side i Star Wars, att det är en motpol till light side. Yin till den andres Yang. Utan det ena så blir det för mycket av det andra. På det sättet finns ju ett problem nu. Jon kanske är en ny nattknug. Eller så behöver fler saker dö—exempelvis den treögda korpen—för att ordningen ska återställas.



Det här är intressant. Jag gillar SIFRPs regler väldigt mycket. Kärnan i systemet är riktigt bra. Nu säger du att vi ska hålla det borta från tråden, men jag blir alldeles för nyfiken på vad dessa rykten säger för att helt lämna det därhän. Har heller inte spelat några långa kampanjer i det.
Jag är också OT lite kort, reglerna är ok men jag kör personligen med EON 3-reglerna då jag vill ha hög dödlighet och andra faktorer som tilltalar mig. Men jag tycker absolut man kan köra med de regler som finns, och då menar jag de i GoT-edition av grundboken. Jag vet inte hur mycket reglerna skiljer sig från den editionen innan men det är GoT-editionen som jag testat.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Är det någon som vet om det finns en färdig tidslinje någonstans för allt som händer i serien?
Från det att Kungen besöker Winterfell och Jamie knuffar Bran från fönstret, tills Jon rider norr om muren igen med Wildlings, Sansa kröns till Queen of the north och Arya drar västerut?
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Jag hade börjat spela ungefär där böckerna slutar, då allt efter det är icke-lore för mig efter hur tv serien derailat.

hade aldrig aldrig börjat spela med det där fåniga slutet som backdrop
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Evokee;n322063 said:
Jag hade börjat spela ungefär där böckerna slutar, då allt efter det är icke-lore för mig efter hur tv serien derailat.

hade aldrig aldrig börjat spela med det där fåniga slutet som backdrop
Det är min tanke också!
Men jag skulle vilja ha lite koll på när vissa ”större” saker inträffar, typ Kung Robert B. död, Red Wedding, Black Water Bay, Kung J’s bröllop och död, Jon blir Comander of Knights Watch, när Cersi spränger katedralen osv.
Samt få en känsla av hur lång tid allt som händer i serien tagit. 1, 2, 5, 10 år?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
När vi spelade GoT så tog jag avstånd helt från serie och böcker och diktade ihop adelshus istället. Framförallt för att jag har otroligt svårt för när spelsessioner blir helt derailade av trivia. Det intressanta är ju inte att få Jaime Lannisters autograf utan att uppleva världen, intrigerna, och känslan av serien eller böckerna.

Så mitt förslag hade varit att strunta helt i den etablerade världen, men behålla känslan från den, och de trappings som kan vara intressanta. Night's Watch, drakar, inavlade adelshus, icke-inavlade adelshus, 'Winter is Coming', etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n322095 said:
När vi spelade GoT så tog jag avstånd helt från serie och böcker och diktade ihop adelshus istället. Framförallt för att jag har otroligt svårt för när spelsessioner blir helt derailade av trivia. Det intressanta är ju inte att få Jaime Lannisters autograf utan att uppleva världen, intrigerna, och känslan av serien eller böckerna.

Så mitt förslag hade varit att strunta helt i den etablerade världen, men behålla känslan från den, och de trappings som kan vara intressanta. Night's Watch, drakar, inavlade adelshus, icke-inavlade adelshus, 'Winter is Coming', etc.
Jag gjorde något liknande även om inte exakt på samma sätt. Den kampanj jag nu är SL i gör avstamp i en alternativ verklighet där den galne kungen visserligen blev mördad men huset Targaryen inte avsatta.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lightshy;n322066 said:
Det är min tanke också!
Men jag skulle vilja ha lite koll på när vissa ”större” saker inträffar, typ Kung Robert B. död, Red Wedding, Black Water Bay, Kung J’s bröllop och död, Jon blir Comander of Knights Watch, när Cersi spränger katedralen osv.
Samt få en känsla av hur lång tid allt som händer i serien tagit. 1, 2, 5, 10 år?
TV-serien har väl haft ett tämligen löst förhållande till tid, men böckerna är lite mer spikade så långt de kommit. A Game of Thrones börjar mestadels 298 AC, och A Dance with Dragons håller på en bit in i 300 AC och slutar med att Jon Snow blir nerstucken av sina kamrater och med att Mereen hamnar i kaos och Danaerys flyger iväg och hamnar hos Dothraki. Det motsvarar alltså slutet på säsong 5.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Lightshy;n321836 said:
Vad har ni för tankar och ideer?
Fortsätt gärna lägga till punkter.
Spoiler

Spoiler

Spoiler

Daario Naharis samlar såklart ihop ett litet kill team i Meereen och drar västerut för att hämnas Daenarys. Han får äventyra sig landvägen från King's Landing ända upp till the North, i jakten på sitt villebråd.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Daniel;n322157 said:
Spoiler

Spoiler

Spoiler

Daario Naharis samlar såklart ihop ett litet kill team i Meereen och drar västerut för att hämnas Daenarys. Han får äventyra sig landvägen från King's Landing ända upp till the North, i jakten på sitt villebråd.
Det där kommer jag nog kunna använda!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
En fundering som dykt upp:
Ni som redan spelat spelet, hur har ni gjort med Nightking?
Whitewalkers/Others finns ju med i böckerna, men Nightking är ju en karaktär skapad för serien.
Har ni använt honom?
Om inte, hur har ni i så fall använt Whitewalkers och vad har ni haft för bakomliggande plan då?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n324248 said:
En fundering som dykt upp:
Ni som redan spelat spelet, hur har ni gjort med Nightking?
Whitewalkers/Others finns ju med i böckerna, men Nightking är ju en karaktär skapad för serien.
Har ni använt honom?
Om inte, hur har ni i så fall använt Whitewalkers och vad har ni haft för bakomliggande plan då?
Jag har använt dem som gamla ”gudar”, en ras/art i evigt krig mot CTF och människorna där ingen längre minns varför. En del av WW struntar i konflikten och fungerar som en mörkare version av de hedniska gudar från de olika europeiska förkristna religionerna fast alltid med is och kyla som dominerande element.

Jag gillar att ge WW personligheter och därför har jag gjort en del av dem omänskligt vackra, androgyna, bara vagt humanoida och mycket mer. Det finns i mitt Westeros ingen NK men det finns en Great Other i evig konflikt med eldens herre Rholor. Rholor har eld ”Zombies” i mitt Westeros och finns bortom skugglandet i Ashai. Konflikten mellan Rholor och the Great Other är i mitt Westeros anledningen till årstidernas konstigheter samt hur magins nivåer sjunker och ökar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill också nämna gällande min tidigare post om WW och Rholor, att varken Rholor eller the Great Other är någon uppenbar god eller ondskefull kraft. Snarare är de båda medvetet varken ondskefulla eller goda, bara fruktansvärt främmande och ser människor som något att styra över, leka med, utnyttja i sitt eviga spel etc.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n324263 said:
Jag vill också nämna gällande min tidigare post om WW och Rholor, att varken Rholor eller the Great Other är någon uppenbar god eller ondskefull kraft. Snarare är de båda medvetet varken ondskefulla eller goda, bara fruktansvärt främmande och ser människor som något att styra över, leka med, utnyttja i sitt eviga spel etc.
Ice & Fire!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n324268 said:
Ice & Fire!
Precis så! Dock är detta självklart mer min version av metaplott än något som ofta kommer i spel. För mig personligen och för min spelgrupp så har det fungerat bra att ha just en metaplott med mystik att låta mer nyfikna RP gräva i. Vi har haft expeditioner till Lengh, Sothoryos, Ibb och många fler där RP försöker pussla ihop varför de olika myterna om tex Azor Ahai är så lika över hela den kända världen. Ett annat intressant mysterium som RP grävt i är vad som beskrivs som ”The brindled men” från Sothoryos, som i likhet med de som lever på Ibb tycks vara någon sorts neandertalare och varför de endast tycks finnas i just Sothoryos och Ibb? Det finns så enormt mycket material och mystik i ”A World of Ice and Fire” som väcker mer frågor än svar och bidrar till hela Planetos som världsbygge! Jag har inspirerats mycket av den boken när jag skapat och skapar mina kampanjer. :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n324270 said:
Precis så! Dock är detta självklart mer min version av metaplott än något som ofta kommer i spel. För mig personligen och för min spelgrupp så har det fungerat bra att ha just en metaplott med mystik att låta mer nyfikna RP gräva i. Vi har haft expeditioner till Lengh, Sothoryos, Ibb och många fler där RP försöker pussla ihop varför de olika myterna om tex Azor Ahai är så lika över hela den kända världen. Ett annat intressant mysterium som RP grävt i är vad som beskrivs som ”The brindled men” från Sothoryos, som i likhet med de som lever på Ibb tycks vara någon sorts neandertalare och varför de endast tycks finnas i just Sothoryos och Ibb? Det finns så enormt mycket material och mystik i ”A World of Ice and Fire” som väcker mer frågor än svar och bidrar till hela Planetos som världsbygge! Jag har inspirerats mycket av den boken när jag skapat och skapar mina kampanjer. :)
Har du skaffat bakrundsinfo från annat än böckerna och tv-serien (& rollspelet)?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n324273 said:
Har du skaffat bakrundsinfo från annat än böckerna och tv-serien (& rollspelet)?
Ja, om du med böckerna menar själva ”A Song of Ice and Fire” böckerna som till dags datum är fem stycken. Jag har lusläst ”A World of Ice and Fire” vilken innehåller massor med mystik, allt från eld och is dynamiken men också Chtulu(eller hur det stavas) inspirerad mystik med tidigare civilisationer som dyrkade mäktiga väsen bortom mänsklig förståelse. Det finns även ruiner och liknande beskrivna som visar på att ”Deep ones” existerar och kanske var med och skapade det som blev ”the Iron borns”. Även staden K’Dath finns, dels på kartorna till ”Lands of Ice and Fire” men också vagt beskriven eller i vilket fall nämnd i ”A World of Ice And Fire”. Sen så förklarar ”Fire and Blood” en hel del om drakar då de naturligt vävs in i Targaryen historien. Även de ägg som Daenerys får när hon gifter sig med Khal Drogo nämns och dess ursprung kanske inte är det som har nämnts i böckerna eller serien.

Så allt officiellt material är min inspiration, men mycket av inspirationen kan annorlunda än just så jag tolkat den då väldigt mycket lämnas öppet med många möjliga förklaringar. Gällande WW så har boken ”Nights Watch” till rollspelet en del att berätta och väcka fantasin med.
 
Top