Nekromanti GoT - Om man vill spela, vad händer nu?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Med risk för att spoila sista avsnittet i GoT:

Jag har sedan ett tag tillbaka sneglat på att börja spela A Song of Ice and Fire Rpg.
Min tanke har hela tiden varit att börja spelet där TV-serien tar slut. Och gissa vad... nu är vi där!

Så min fråga är vad ska man hitta på?
Några saker jag tänker jobba med är:

1. Vart är Drogo, i Valyria kanske? Vad händer med en herrelös drake? Har hen lagt några ägg? Vad krävs i så fall för att dessa ska kläckas?

2. Är Jon den nu sista levande Targaryen? Och är han den enda som nu kan kontrollera drakar? Om man då har en herrelös drake som löper amok är det Jon som måste stoppa detta? Var hittar man honom i så fall?

3. Hur blir Bran the Broken’s styre? Kommer någon av de andra sex kungadömena reagera på att the North gjort en Brexit? Klarar Bronn hålla koll på ekonomin och vilka kommer ta de 2 sista platserna i the small council? Vilka intriger kommer växa fram i Kings Landing? Vad händer med kyrkan?

4. Vad händer med the Knights Watch? Vilken är deras uppgift nu? Smälter muren nu när det börjar synas växtlighet norr om den och vintern verkar vara över? Är alla Others borta? Vad hände med alla bäbisar som ”förvandlades”?

Vad har ni för tankar och ideer?
Fortsätt gärna lägga till punkter.

Ps. Jag har hört att SIFRP inte har det bästa systemet (har inte prövat det själv), men tänkte ändå ge det en chans innan jag byter bort det. Så vi kan väl hålla reglerna borta från tråden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
1. Antagligen ute och letar efter alla de där äggen som lades när en drake var ute på vift. There will be dragons!

2. Nä,
Imp är också hälften Targaryen. I'm sure of it. Förvisso inte baserat på något i serien utan enbart baserat på det här (teorin sprinklad genom avsnittet)

3. Bran kommer gå full 1984/Gestapo/FBI... han kommer sitta väldigt säkert eftersom han helt enkelt kommer att styra alla skeden så som han vill. Däremot tror jag inte han kommer peta jättemycket i detaljer. Han kommer se till att landet som helhet funkar. Småkäbblet kommer han strunta i. Bronn som master of coins var otippat, men jag tror det kommer funka okej eftersom han är en extrem pragmatiker. Det kommer finnas både horhus och skepp.

Kyrkan är död. Nu är en tid för kunskap.

4. Night guards kommer bli en egen kraft att räkna med. Nordens armé. Alla bebisar var nattkungens hangarounds. De torde alla vara döda. Men det finns ju fortfarande hemligheter. Skogens barn och allt det där. Det finns säkert monster kvar. Han den där odöda nattvakten exempelbis. Jons farbror.

Jag tror kommande tid kommer vara en tid av äventyr. Arya kommer upptäcka någon mystiskt land i väster. Vi har ju nu nån slags botemedel för stensjukan, så Valeria finns att utforska. Du har hästfolk och kvardröjande vildlingar i westeros som kommer ställa till problem. Hela kings landing är ju nu i princip en dungeon att utforska. Istället för iszombies kan vi nu ha eld- och askzombies. Bortom muren kommer ju bli "prime frontier country" om nu våren når dit...

Plus att typ halva befolkningen är död, och flera av adelshusen. Det betyder att det finns gott om nu övergivna områden och borgar rika på plundring, om man bara hinner först.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag skriver lite skit för att utesluta att jag råkar spoila någon, sådär!

1 Herrelösa drakar finns beskrivna i blandannat Fire and Blood, de blir väldigt lika mer standardiserade fantasy-monster. De flyger runt och äter det de vill och dödar vad de vill. Du väljer om det finns ägg, det bör göra det i en så stor värld med så mycket mystik som lurar bakom den historia vi fick berättad. Mer om detta i Fire and Blood och A World of Ice and Fire, det skall tydligen även finnas drakar som är ”Ice made flesh” norr om Ibb. Drogo lär bli wargad av Bran, det han säger i rådet tyder på just det.

2 Se Rymdhamster, men jag är också säker på att det finns en hel del Blackfyre ättlingar i Volantis och de andra fria städerna som kanske vet eller kanske inte vet att de bär på nobelt blod.

3 Jag har inget bra svar på den här, att Bran blev konung är enligt mig inte direkt upplagt för äventyr. En annan konung skulle ha valts istället, det hade skapat för mig personligen roligare omständigheter om man nu vill äventyra i dum och dummares katastrof till postapocalyptisk Westeros. Kyrkan finns kvar och det lär även de andra religionerna göra, bara för att serien var för lat för att visa dem betyder inte att de inte existerar. Jag skulle ge religionerna en stor roll i återuppbyggandet av landet då religionen är något folk brukar flockas till i tider av oro eller alldeles för snabb förändring.

4 Night Watch i GoT-seriens ”riktiga” slut lär ha upphört. I böckerna kommer garanterat förutsättningarna vara annorlunda, om de någonsin kommer. Men i HBO-seriens värld så är den upplöst och fyller inte längre någon funktion. Själv skulle jag använda White Walkers mer som de är i böckerna och som rollspelet beskriver dem i boken ”Nights Watch”.

Personligen så skulle jag köra att White Walkers är en del av den panteon av gudar som framförallt ”wildlings” men också norden dyrkar. Självklart hör träden CoTF och WW ihop, exakt hur och varför är det som ör det mystiska att utforska. Men enligt boken ”Nights Watch” så finns det en White Walker som blandannat fungerar som den keltiska legenden om ”the wild Hunt”. De kan också prata med människor samt att en del av dem är utomjordisk vackra. Alltså en hel del skillnader från det HBO slängde ihop.

Vad du än kör på så hoppas jag att ni får kul, spelet är ett av mina absoluta favoriter men min grupp skulle aldrig acceptera seriens slut som något att ta avstamp i en kampanj i. Vi spelar mer hovintrig, HBO-Rome inspirerat, adelshuskonflikter, arvsstrider och komflikter om kvarnar och liknande. Samtidigt har vi alltid mystiken med CoTF, WW, de underliga oljiga ruinerna som finns utspridda över hela Planetos samt självklart HP lovecraftisk skräck som en del av våra kampanjer.

Lycka till och ha kul! Spelet är bra och de få böcker som finns att köpa till är väl värda det, var och en av dem men mest ”Campaign Guide” och ”Chronicle Starter” men även ”Dragons Hoard” är riktigt bra.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n321846 said:
Jag skriver lite skit för att utesluta att jag råkar spoila någon, sådär!

1 Herrelösa drakar finns beskrivna i blandannat Fire and Blood, de blir väldigt lika mer standardiserade fantasy-monster. De flyger runt och äter det de vill och dödar vad de vill. Du väljer om det finns ägg, det bör göra det i en så stor värld med så mycket mystik som lurar bakom den historia vi fick berättad. Mer om detta i Fire and Blood och A World of Ice and Fire, det skall tydligen även finnas drakar som är ”Ice made flesh” norr om Ibb. Drogo lär bli wargad av Bran, det han säger i rådet tyder på just det.

2 Se Rymdhamster, men jag är också säker på att det finns en hel del Blackfyre ättlingar i Volantis och de andra fria städerna som kanske vet eller kanske inte vet att de bär på nobelt blod.

3 Jag har inget bra svar på den här, att Bran blev konung är enligt mig inte direkt upplagt för äventyr. En annan konung skulle ha valts istället, det hade skapat för mig personligen roligare omständigheter om man nu vill äventyra i dum och dummares katastrof till postapocalyptisk Westeros. Kyrkan finns kvar och det lär även de andra religionerna göra, bara för att serien var för lat för att visa dem betyder inte att de inte existerar. Jag skulle ge religionerna en stor roll i återuppbyggandet av landet då religionen är något folk brukar flockas till i tider av oro eller alldeles för snabb förändring.

4 Night Watch i GoT-seriens ”riktiga” slut lär ha upphört. I böckerna kommer garanterat förutsättningarna vara annorlunda, om de någonsin kommer. Men i HBO-seriens värld så är den upplöst och fyller inte längre någon funktion. Själv skulle jag använda White Walkers mer som de är i böckerna och som rollspelet beskriver dem i boken ”Nights Watch”.

Personligen så skulle jag köra att White Walkers är en del av den panteon av gudar som framförallt ”wildlings” men också norden dyrkar. Självklart hör träden CoTF och WW ihop, exakt hur och varför är det som ör det mystiska att utforska. Men enligt boken ”Nights Watch” så finns det en White Walker som blandannat fungerar som den keltiska legenden om ”the wild Hunt”. De kan också prata med människor samt att en del av dem är utomjordisk vackra. Alltså en hel del skillnader från det HBO slängde ihop.

Vad du än kör på så hoppas jag att ni får kul, spelet är ett av mina absoluta favoriter men min grupp skulle aldrig acceptera seriens slut som något att ta avstamp i en kampanj i. Vi spelar mer hovintrig, HBO-Rome inspirerat, adelshuskonflikter, arvsstrider och komflikter om kvarnar och liknande. Samtidigt har vi alltid mystiken med CoTF, WW, de underliga oljiga ruinerna som finns utspridda över hela Planetos samt självklart HP lovecraftisk skräck som en del av våra kampanjer.

Lycka till och ha kul! Spelet är bra och de få böcker som finns att köpa till är väl värda det, var och en av dem men mest ”Campaign Guide” och ”Chronicle Starter” men även ”Dragons Hoard” är riktigt bra.
Ok.

1. Är Knight’s watch verkligen slut? Det fanns ju ett gäng där när Jon återvände för att ta sitt straff.

2. Har Blackfyre släktet också förmågan att kontrollera drakar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
3.Spelarkaraktärerna kommer ta de platserna! :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Lightshy;n321849 said:
1. Är Knight’s watch verkligen slut? Det fanns ju ett gäng där när Jon återvände för att ta sitt straff.
Nja.........................................................................................................

Nattvakten är inte upplöst och fyller fortfarande funktionen att skydda riket mot vildlingarna. Att alla lekt snällt och skapat förståelse för varandra i några månader betyder knappast att de kommer överge hela sin livsstil nu när krisen är över.

Mycket möjligt att det fanns fickor av Thenns kvar uppe i norr också, som överlevde de dödas frammarsch.

Det var ju det som var nattvaktens egentliga funktion i många år innan vitvandrarna dök upp igen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n321849 said:
Ok.

1. Är Knight’s watch verkligen slut? Det fanns ju ett gäng där när Jon återvände för att ta sitt straff.

2. Har Blackfyre släktet också förmågan att kontrollera drakar?
1 Jag vet inte, är det verkligen en Nights Watch om det inte finns något att vaka för eller mot!? Och de två personerna som tycktes utgöra vakten är mystiska figurer då det i avsnitt tre nämns att Jon, Sam och deras vän är de sista i vakten. Men Dum och Dummare kan ju uppenbarligen slänga in vad de vill och hur de vill utan att det behöver fungera varken praktiskt eller logiskt. Och Jons straff var väl inget straff egentligen, som jag tolkade de fick han mer eller mindre ett fribrev att sticks med sina vilda vänner norr om muren och stanna där. Sen om det var svårt att få folk till muren innan serien startade eftersom man ansåg att det inte behövdes så många män för att skydda norden från rövare bortom muren så lär inte fler lorder skicka dit folk när de få vilda som är kvar har blivit fredliga samt att WW och deras NK är döds och förgjorda.

Blackfyre släktet är rent genetiskt Targaryens, så ja! De borde teoretiskt sett kunna ha precis lika rent Targaryen/Dragon Lord-blod som Daenerys eller Jon. Läs Fire and Blood :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n321855 said:
Nja.........................................................................................................

Nattvakten är inte upplöst och fyller fortfarande funktionen att skydda riket mot vildlingarna. Att alla lekt snällt och skapat förståelse för varandra i några månader betyder knappast att de kommer överge hela sin livsstil nu när krisen är över.

Mycket möjligt att det fanns fickor av Thenns kvar uppe i norr också, som överlevde de dödas frammarsch.

Det var ju det som var nattvaktens egentliga funktion i många år innan vitvandrarna dök upp igen.
Kanske, kanske inte. Vi lär nog bara få ett mer utförligt svar från GRR Martin när/om han skriver klart sina böcker eller på annat sätt berättar om tiden efter ”A Song of Ice and Fire”. Säger inte att du har fel, bara att det finns stort tolkningsutrymme.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Minimoni;n321858 said:
Kanske, kanske inte. Vi lär nog bara få ett mer utförligt svar från GRR Martin när/om han skriver klart sina böcker eller på annat sätt berättar om tiden efter ”A Song of Ice and Fire”. Säger inte att du har fel, bara att det finns stort tolkningsutrymme.
Hade det inte varit typiskt om han kom ut med en guide om hur världen ser ut efter bokserien... Innan han gör klart bokserien?! ????????????
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God45;n321862 said:
Hade det inte varit typiskt om han kom ut med en guide om hur världen ser ut efter bokserien... Innan han gör klart bokserien?! ????????????
Haha :) Du vet att det du säger ligger väl inom rimlighetens gränser? Han har trots allt gjort två världsböckerna och ett helt sett med kartor över världen och kulturer i den som aldrig nämns i ASOIAF och har påbörjat del två av Fire and Blood. Så jag tänker inte satsa pengar på att du har fel, jag tror snarare att du kan ha helt rätt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Minimoni;n321858 said:
Kanske, kanske inte. Vi lär nog bara få ett mer utförligt svar från GRR Martin när/om han skriver klart sina böcker eller på annat sätt berättar om tiden efter ”A Song of Ice and Fire”. Säger inte att du har fel, bara att det finns stort tolkningsutrymme.
Du tänker att...................................................................................................................................................

hela "är dömt till nattvakten" bara var en ploj och syftet var hela tiden att Jon skulle slå sig ihop med vildlingarna och ge sig av norrut?

Möjligt, antar jag.

Men jag ser flera nattvakter bland vildlignarna på borggården när Jon packat ihop och ger sig av. Och inga av dem syns ha gått genom porten tillsammans med Jon.

Bara för nån trodde att det bra fanns tre nattvakter kvar i avsnitt tre betyder inte det att de hade rätt när väl striderna var över och alla överlevande börjas samlas ihop igen. Det kanske låg en bunt och tryckte i en lada nånstans i väntan på sommaren. Låt oss inte glömma att flera av rekryterna inte direkt var frivilliga =)

Och som sagt: nattvakten vaktade muren mot vildlignarna långt innan någon i Westeros trodde på att det fanns white walkers. Och låt oss inte glömma bort nattvaktens egentliga syfte: ett ställe att gömma undan alla bastarder, rövhål och kriminella som man inte riktigt kan döda, men inte heller kan ha i möblerade rum. Muren är ett straffläger lika mycket som det är ett försvarsverk.

Nattvakten kommer med största sannolikhet återgå till den existens den hade i början av serien: Bara ett eller några få av forten bemannade med en spökbesättning, med årliga rekryteringsresor till storstan för att tömma fängelserna på våldtäktsmän och tjuvar, vars enda sysselsättning är hålla koll på de få vildlingar som vill mucka gräl.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n321867 said:
Du tänker att...................................................................................................................................................

hela "är dömt till nattvakten" bara var en ploj och syftet var hela tiden att Jon skulle slå sig ihop med vildlingarna och ge sig av norrut?

Möjligt, antar jag.

Men jag ser flera nattvakter bland vildlignarna på borggården när Jon packat ihop och ger sig av. Och inga av dem syns ha gått genom porten tillsammans med Jon.

Bara för nån trodde att det bra fanns tre nattvakter kvar i avsnitt tre betyder inte det att de hade rätt när väl striderna var över och alla överlevande börjas samlas ihop igen. Det kanske låg en bunt och tryckte i en lada nånstans i väntan på sommaren. Låt oss inte glömma att flera av rekryterna inte direkt var frivilliga =)

Och som sagt: nattvakten vaktade muren mot vildlignarna långt innan någon i Westeros trodde på att det fanns white walkers. Och låt oss inte glömma bort nattvaktens egentliga syfte: ett ställe att gömma undan alla bastarder, rövhål och kriminella som man inte riktigt kan döda, men inte heller kan ha i möblerade rum. Muren är ett straffläger lika mycket som det är ett försvarsverk.

Nattvakten kommer med största sannolikhet återgå till den existens den hade i början av serien: Bara ett eller några få av forten bemannade med en spökbesättning, med årliga rekryteringsresor till storstan för att tömma fängelserna på våldtäktsmän och tjuvar, vars enda sysselsättning är hålla koll på de få vildlingar som vill mucka gräl.
Som sagt, helt möjligt :) Om jag skall vara helt uppriktig så tror jag du och jag ger det här betydligt mer tanke och kärlek än vad de som gjorde avsnittet gjorde. Så jag tänker inte debattera om vilket som är mest troligt eller inte då det kommer bli en återvändsgränd för alla inblandade. Jag konstaterar att du kan ha rätt eller helt fel, precis som jag kan ha rätt eller helt fel och egentligen spelar det ingen större roll. Men intressanta poänger du lägger fram trots allt, även om de som sagt inte konverterar mig :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Rymdhamster;n321867 said:
Bara för nån trodde att det bra fanns tre nattvakter kvar i avsnitt tre betyder inte det att de hade rätt när väl striderna var över och alla överlevande börjas samlas ihop igen. Det kanske låg en bunt och tryckte i en lada nånstans i väntan på sommaren. Låt oss inte glömma att flera av rekryterna inte direkt var frivilliga =)
Nu kanske jag minns fel, och jag har inte sparat avsnittet, men... Det som sades var väl att det bara var 3 kvar av det gänget som svors in den gången?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bolongo;n321886 said:
Nu kanske jag minns fel, och jag har inte sparat avsnittet, men... Det som sades var väl att det bara var 3 kvar av det gänget som svors in den gången?
Fast det fanns ju fler väktare än dom.

Plus att alla Dothraker dog väl i Winterfell, eller....
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Lightshy;n321887 said:
Plus att alla Dothraker dog väl i Winterfell, eller....
Eh... du såg inte horden av dem som hurrade för Danni när hon höll sitt tal i sista avsnittet? De verkade vara rätt många av dem kvar =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bolongo;n321888 said:
Ja, det var precis min poäng.
Kan absolut ha varit så, inte direkt så att dialogerna varit strålande den här säsongen så lite skitsamma faktiskt. Folk har sagt en massa skit bara för att,det låter coolt även om det inte passar vare sig sammanhang eller karaktärens personlighet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n321887 said:
Fast det fanns ju fler väktare än dom.

Plus att alla Dothraker dog väl i Winterfell, eller....
De borde gjort det, de såg ut som om de gjorde det. Unsullied borde också vara betydligt färre, men än en gång... Vem bryr sig om härar som regenererar mantal genom att dö först mot NK och sen bli sänkts av Euron!? All logik är borta så fram till GRR Martin släpper de sista böckerna(ja jag vet, det lär inte hända) så kommer jag använda min headcanon framför den skit som serien avslutade med.

Även Ran och Linda på ”A Forum of Ice and Fire” som känner GRR Martin och samarbetar med honom på flera olika projekt hävdar att slutet inte var det som GRR planerat i böckerna. Hoppas de har rätt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rymdhamster;n321890 said:
Eh... du såg inte horden av dem som hurrade för Danni när hon höll sitt tal i sista avsnittet? De verkade vara rätt många av dem kvar =)
Jo jag vet. Men det känns ju som att samma sak gäller för Knights Watch.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
246
Vill bara hoppa in och säga att om jag skulle spela i det här upplägget så skulle Bran definitivt vara 100 % Gestapo/1984 som Rymdhamster föreslog, och creepy som fan. I något skede (kanske när man inser att han inte alls dör (han är den odödliga three-eyed-raven) och således aldrig behöver ge ifrån sig kronan) så visar det sig att han har isblå ögon. Där skulle spelet börja.
 
Top