Nekromanti GoT - Om man vill spela, vad händer nu?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n324352 said:
Ja, om du med böckerna menar själva ”A Song of Ice and Fire” böckerna som till dags datum är fem stycken. Jag har lusläst ”A World of Ice and Fire” vilken innehåller massor med mystik, allt från eld och is dynamiken men också Chtulu(eller hur det stavas) inspirerad mystik med tidigare civilisationer som dyrkade mäktiga väsen bortom mänsklig förståelse. Det finns även ruiner och liknande beskrivna som visar på att ”Deep ones” existerar och kanske var med och skapade det som blev ”the Iron borns”. Även staden K’Dath finns, dels på kartorna till ”Lands of Ice and Fire” men också vagt beskriven eller i vilket fall nämnd i ”A World of Ice And Fire”. Sen så förklarar ”Fire and Blood” en hel del om drakar då de naturligt vävs in i Targaryen historien. Även de ägg som Daenerys får när hon gifter sig med Khal Drogo nämns och dess ursprung kanske inte är det som har nämnts i böckerna eller serien.

Så allt officiellt material är min inspiration, men mycket av inspirationen kan annorlunda än just så jag tolkat den då väldigt mycket lämnas öppet med många möjliga förklaringar. Gällande WW så har boken ”Nights Watch” till rollspelet en del att berätta och väcka fantasin med.
Låter som ” A world of Ice & Fire är ett måste”.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n324360 said:
Låter som ” A world of Ice & Fire är ett måste”.
Det är den, absolut om du är intresserad av mer än bara den maktkamp om Westeros som novellerna avhandlar. A World of Ice and Fire är för mig mycket vad Silmarillion var för Tolkiens värld. Eller nja, A World of Ice and Fire är nog som SL eller för den delen rollspelare med intresse i Westeros och hela planeten ännu viktigare. Westeros beskrivs väldigt väl men även Essos, Sothoryos, summer isles, massor av länder och öar och även Ulthos beskrivs i olika omfattning. Boken är skriven som om verket vore skapat av en Maester så boken ”A World of Ice and Fire” existerar nästan i sin helhet i Westeros fiktiva verklighet. Därför har jag som SL uppmuntrat de i min grupp som har RP som är speciellt lärda eller har ett stort intresse för världens historia, att läsa boken och låta sina RP ha den kunskap de fått av att läsa den. Jag har i en del fall sagt att särskilda kapitel skall undvikas etc.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok om man utgår från slutet av Tv-serien: Vad händer på Järnöarna? Finns det några Greyjoy’s kvar på Pyke? Vem står i tur för Drivvedskronan eller är det först till kvarn som gäller?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n326931 said:
Ok om man utgår från slutet av Tv-serien: Vad händer på Järnöarna? Finns det några Greyjoy’s kvar på Pyke? Vem står i tur för Drivvedskronan eller är det först till kvarn som gäller?
Yara/Asha tar kronan med eventuell uppbackning av Bran the broken och hans glada äventyrsgäng. Eventuella motståndare skulle rimligtvis vara House Harlaw
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n326940 said:
Yara/Asha tar kronan med eventuell uppbackning av Bran the broken och hans glada äventyrsgäng. Eventuella motståndare skulle rimligtvis vara House Harlaw
Hmm, där har man ett äventyrsfrö som heter duga!
RP’na tillhör naturligtvis House Harlaw som tar tillfället i akt!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n326941 said:
Hmm, där har man ett äventyrsfrö som heter duga!
RP’na tillhör naturligtvis House Harlaw som tar tillfället i akt!
House Harlaw är dessutom det absolut mäktigaste huset på the Iron islands samt att Yaras/Ashas mor var från house Harlaw. Så utan Harlaw så har Greyjoy egentligen ingen riktig makt att sätta bakom sina ord. Harlaw är så mäktigt och stort att de skapar otaliga ”cadet houses” som var och en är likvärdiga med vilket annat hus som helst på the Iron Islands. Så för att Harlaw inte skulle ta makten så krävs det nog att Bran the broken eller liknade interventioner från andra delar av Westeros sker.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n326954 said:
House Harlaw är dessutom det absolut mäktigaste huset på the Iron islands samt att Yaras/Ashas mor var från house Harlaw. Så utan Harlaw så har Greyjoy egentligen ingen riktig makt att sätta bakom sina ord. Harlaw är så mäktigt och stort att de skapar otaliga ”cadet houses” som var och en är likvärdiga med vilket annat hus som helst på the Iron Islands. Så för att Harlaw inte skulle ta makten så krävs det nog att Bran the broken eller liknade interventioner från andra delar av Westeros sker.
Känns ju som en perfekt setting att spela i efter seriens slut. Ett mini-GoT helt enkelt.
Man kan ju hålla sig till öarna och striden om tronen utan att blanda in så mycket av det andra som hänt i resten av Westeros.
Hus mot hus. Den drunknade gudens präster vill komma tillbaka med besked och slås också om makten (både om att bestämma på öarna och att kasta bort de 7).
Man kan ju till och med slänga in nått fastlandshus då det säkert finns några trälar som kommit med till öarna efter nått plundringståg.
Måste kolla igenom de järnföddas släkter och var man kan slänga in lite bastarder och annat.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni, du som verkar kunna allt om detta spel.
Vilka abillitys och qualitys skulle du säga gäller för sjöfart? Hittar inte så mycket specifikt om det. Men jag kanske har missat det?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n327085 said:
Minimoni, du som verkar kunna allt om detta spel.
Vilka abillitys och qualitys skulle du säga gäller för sjöfart? Hittar inte så mycket specifikt om det. Men jag kanske har missat det?
Skall undersöka saken, det är inte omöjligt att reglerna helt enkelt inte helt täcker in dessa saker.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Uppföljning på förra inlägget. Det jag kan hitta när jag bläddrar snabbt och under lite stress är ”Blood of the Ironmen”. Den ger egentligen bara bonusar i stridssituationer till havs, men jag skulle nog tolka den mer generöst och även ge bonusar på andra sjöfartsfärdigheter. För jag antar att alla spelare kommer vara från Iron Islands? Om inte och du är väldigt noga med balans mellan karaktärer etc, så får du väl ge de som inte spelar män/kvinnor från Iron Islands någon annan ”extra bonus”.

Det var rätt längesedan som jag använde de medföljande reglerna till spelet då jag ville ha ett ännu dödligare och mindre abstrakt system. Med detta sagt så minns jag ändock originalreglerna som helt ok.

Jag skall dock läsa in mig bättre på dem så att min gamla hjärna åter kommer ihåg de viktigaste delarna för just din fråga. Vilken grundbok kör du med, den första från Green Ronin eller andra utgåvan som kallas ”GoT Edition”?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Minimoni;n327101 said:
Uppföljning på förra inlägget. Det jag kan hitta när jag bläddrar snabbt och under lite stress är ”Blood of the Ironmen”. Den ger egentligen bara bonusar i stridssituationer till havs, men jag skulle nog tolka den mer generöst och även ge bonusar på andra sjöfartsfärdigheter. För jag antar att alla spelare kommer vara från Iron Islands? Om inte och du är väldigt noga med balans mellan karaktärer etc, så får du väl ge de som inte spelar män/kvinnor från Iron Islands någon annan ”extra bonus”.

Det var rätt längesedan som jag använde de medföljande reglerna till spelet då jag ville ha ett ännu dödligare och mindre abstrakt system. Med detta sagt så minns jag ändock originalreglerna som helt ok.

Jag skall dock läsa in mig bättre på dem så att min gamla hjärna åter kommer ihåg de viktigaste delarna för just din fråga. Vilken grundbok kör du med, den första från Green Ronin eller andra utgåvan som kallas ”GoT Edition”?
GoT edition.
 
Top