Nekromanti Gordrions Havsförbindelser

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Tror faktiskt inte det dom vet sanorlikt ett antal bra ställen att hämta upp färskvatten och har troligen några större hamnar för att fylla på proviant
Visserligen borde de kunna proviantera i Momolan, men det är ändå så obscent långt kvar att de måste stanna till ett antal gånger för resurser att fortsätta till sin lilla koloni.

gämmför med när ritter och andra for till indien då hadde dom ingen större koll på afrikas inland alls det kom långt senare.
Alltså, inlandet kanske de inte vet nåt om men de skulle mig veterligen kunna ha kartor över kusten.
Och eftersom många folk bor vid kusten så borde de ha någon sorts kännedom om besjälat liv.

Fast vem vet vad Cirefalierna gömmer undan i sina enorma kunskapskomplex under jorden (sådana har de va? :gremsmile: ).
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
På tal om långa havs resor......

............Hur långt är det igentligen till Menon-aun? Om det är så långt som jag fått för mig så måste man ju nästan ha ett bi skepp bara för ransonerna.....å då förutsätter jag att man använder KOLOSALA skepp. Nån som vet nåt ?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Jämförelse

Mellan Alkharzan (Mûhads huvudstad) och Menon-Aun, ungefär lika långt som från Takalorr till Alarinn. Inte så jävla långt, med andra ord, om man bor rätt.

-Hjalle, hämtat Stor-Stora Mundana-kartan.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Re: Jämförelse

Jasså, men då är det inte så farligt. Vad är det för "stor-stor" karta du pratar om, vars kan man skaffa den?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Jämförelse

Den ingår i Atlasboxen, och visar en karta över hela Mundana. Mycket outförskat, kan jag avslöja... :gremsmirk:

-Hjalle, tycka fin.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Saxat ur ett tidigare inlägg (fullt av spoilers):

En av de större intrigerna i just Jen med omnejd torde vara kefalens av Jen konflikt med kefal Relwan ab-Radi Samjed, ståthållaren av Jahna i sydvästra Ziu. Kefal Relwan sitter nämnligen på landområdet där resterna av den forntida Ildir-kanalen går, och det är just denna kanal cirefaliska intressen hoppas kunna rusta upp för att bilda en genomfartsväg till Gordrion. Kefal Relwan har sedan länge fört förhandlingar med cirefalier bakom ryggen på kefal Khabi Jaakoh av Jen, som avskyr utländskt inflytande i allmänhet och cirefaliska ockrare i synnerhet. Det hela blir inte bättre av att kefal Relwan är mycket avundsjuk på att kefal Jaakoh gavs den oerhört inkomstbringande posten som kefal av Jen istället för honom då det begav sig. För att bättre kunna hävda sig mot sin mäktige grannkefal har kefalen av Jahna sedan länge en intim allians med Salodan den Store av Kaal, som egentligen när betydligt större planer - på Den gyllene tronen eller så. Salodan gör ingen överdrivet stor hemlighet av att Matruk Wolani är en usel Mhîm, och att han själv vore mycket mer lämpad för posten. Till denna grogrund för intriger läggs sedan att många av de cirefaliska diplomaterna som är inblandade i det hela försöker se till att dels få Ildir-kanalen uppgrävd, och dels så så mycket split som möjligt i Mûhad för att kunna minimera tull- och skattkostnaderna för skepp som passerar genom landet mot Gordrion.
Så, någon gång i tiden hade zhanerna en kanal genom Koshan, och en snabb förbindelse mellan den östra och den västra kusten av sin landtunga. Det har de inte idag, och det är ett av deras största militära och ekonomiska problem, då tyngdpunkten för deras intressen sedan de västliga imperiernas fall förskjutits österut mot Jargien-Asharina, Cirefalien och Övärlden. Lyckligtvis har den livliga faliska trafiken till Gordrion genererat goda inkomster, och Alkarzan, Quaran, Jahna och Jen är hamnar för oräkneliga faliska fartyg. Ofta fraktar cirefalierna helt enkelt sina varor med karavaner över den mûhadinska landtungan och lastar dem på nya skepp på östkusten. Det går mycket fortare än att runda Forion och kämpa sig igenom stiltjebältena i Blå havet. Vid sidan om har kefalen av Jahna redan påbörjat jätteprojektet att gräva upp den förfallna och uttorkade kanal som löper genom hans domän, men det är än så länge helt i privat regi.

- Ymir, pizzasugen
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Äsch, det där inlägget har jag redan länkat till. Nåja, folk är nog ändå för lata för att orka använda den, och dessutom känns det mer officiellt om du säger det personligen... Eller nåt. :gremsmirk:

-Hjalle, inte pizzasugen efter citronpaj och lyxpraliner.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
exploatering

Cirefalierna som nation är vitt beresta. När de då hittar ett ociviliserat område proppat med metaller och timmer överväger dom givetvis att exploatera det, även om det ligger avlägset. Målet med de nya varorna är inte att ta hem till melorion utan att sälja vidare med vinst.

Sen finns det en hemlig anledning också som bara spelledaren får veta...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> läs i hemlighetstexterna och legender och hemligheter om gordrions furste, sällskapet och den instängde mörkerförsten. </font></td></tr></table>

/Ceram, blipp blopp blopp
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Långt

Mellan Alkharzan (Mûhads huvudstad) och Menon-Aun, ungefär lika långt som från Takalorr till Alarinn. Inte så jävla långt, med andra ord, om man bor rätt.

Beror på vad man menar med "inte så jväla långt". Det är nästan 300 mil mellan Takalorr och Alarinn, eller för att uttrycka sig gameldags (och möjligen i fantasytermer) drygt 1000 fjärdingsväg.

/Jaggernaut tycker långt är långt.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Kort

300 mil får mig inte precis att dra efter andan. Afrikas kust är ganska mycket längre... Mûhadinerna har en stark tradition av sjöfarare, och det är en baggis för dem skulle jag tro. Inte ens om resan startar från Melorion, och man därmed måste runda Forion, är det omöjligt. Går starten i Consaber blir det kanske en bit, men sabrierna har å andra sidan seglat runt hela Mundana - det är mycket längre.

-Hjalle, hävdar.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Abnormt OT (OT)

ja, ryska är ett ganska skönt språk. skulle faktiskt villa lära mej nu när du säger det... :gremwink:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Relativt kort

300 mil får mig inte precis att dra efter andan.

Pröva och simma :gremwink: (ro går också bra) Då kan nog andan gå hädan.

. Afrikas kust är ganska mycket längre... Mûhadinerna har en stark tradition av sjöfarare, och det är en baggis för dem skulle jag tro. Inte ens om resan startar från Melorion, och man därmed måste runda Forion, är det omöjligt. Går starten i Consaber blir det kanske en bit, men sabrierna har å andra sidan seglat runt hela Mundana - det är mycket längre.

Okej det är relatvit kort men 10 dagar till sjöss är tillräckligt för att något kan gå väldigt snett som att segla fel över öppet hav.

/Jaggernaut medger
 
Top