Nekromanti Gordrions Havsförbindelser

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag har tittat på Mundanakartan som följer med Geografica Mundana och har upptäckt följande:
Gordrion ligger som bekant väldigt avlägset, men hur tar/tog sig de cirefaliska kolonisterna dit med sina skepp?
Åkte de runt hela den enorma kontinenten i kartans sydvästra del?
Känns lite omständligt tycker jag.
Man kan ana en flod genom Jargien som skulle kunna användas för genomfart, men Jargierna beskattar förmodligen det stenhårt.
Och även om man skulle tycka att man har råd med det,
så är det förmodligen halvt omöjligt att manövrera ett större skepp i en liten flod.
Eller? Vad tror ni?

/Mori - "Mortal Kombat!!!"
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
tyvärr så har jag ingen aning om detta men jag tycker att du är grymt bra som är så uppmärksam (jag försöker inte smöra eller nåt men jag blev bara så förvånad över ditt skarpaöga :gremwink:)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Gordrion ligger som bekant väldigt avlägset, men hur tar/tog sig de cirefaliska kolonisterna dit med sina skepp?
Åkte de runt hela den enorma kontinenten i kartans sydvästra del?
Känns lite omständligt tycker jag.
Tänk på följande: Hur kom europeiska skepp till Asien innan Panama- och Suezkanalen var byggda?

/Joel - konstaterar att bökiga resor görs om de visar sig vara värda det.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
tyvärr så har jag ingen aning om detta men jag tycker att du är grymt bra som är så uppmärksam (jag försöker inte smöra eller nåt men jag blev bara så förvånad över ditt skarpaöga )
Ligger i släkten. :gremlaugh:

/Mori - Vars farfar sett påven.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ja åh, gud, så fort jag tittar på en karta klibbar mina ögonen igen. (Förtydling: Det gör de inte)

-Hjalle, som bara är trött på tusen-struntinlägg-om-dagen.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Tänk på följande: Hur kom europeiska skepp till Asien innan Panama- och Suezkanalen var byggda?
Jo, de åkte ju förstås runt Sydamerika till en början, men inget motsvarande Panama/Suezkanalen har byggts än.
Om det hade funnits någonting sådant hade jag inte undrat detta.
Men om de hela tiden går runt allt innebär ju det att Cirefalierna borde ha en signifikant kunskap om den kontinenten,
då de inte bara har kartor över den, utan också borde varit tvugna att proviantera där och därför kunnat bekanta sig med eventuell lokalbefolkning/urinvånare.
Nämns detta i Cirefalier (Modulen)?

/Mori - Testöversätter engelska ord.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Se Pendragon. För övrigt - det pågår feta förhandlingar och är väldigt aktuellt just nu om ett kanalbygge, genom Mûhad - se modulen Västlanden vördade författares inlägg här till exempel, och rutan 'Zius kanaler' på sidan 56 i Cirefalier.

-Hjalle, påpekar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nej det gör jag inte. Och du skriver iallafall intelligenta inlägg. För det mesta.

-Hjalle, pömsig.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"Nämns detta i Cirefalier (Modulen)?"

Nope, tyvärr. Det nämns ingenting om hur de kom till Gordrion, vad jag vet. Men de kände förmodligen till området, det var ingen "höh, vi hoppas att vi kommer till nåt ställe som... Öh"-färd, det tror jag kanppt. Även om det är möjligt, de är juh så upptäckargalna di däringa cirefalierna.

-Hjalle, med fötterna på jorden.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Abnormt OT (OT)

Du Mori, vad betyder texten som du har som... "eftertext"?
Ha! Jag trodde alldrig någon skulle fråga!
Jo förstår du, det är en textrad ur en gammal marsch av den Ryska Röda Armen, (Svyashchennaya Vojna!) Kan bäst översättas med "Heligt Krig", den skrevs precis efter att operation Barbarossa inletts. (vet ni inte vad det är så varsågod )

Översättningen till engelska är som följande;

"Let noble fury boil up in a wave
There is a people's holy war
The rotten fascist unclean
We will drive out with a bullet to the forehead"

Rollspel.nu är inte en politisk site, och därför har jag kodat det. :gremlaugh:

Det hela skrivs dock bäst på det underbara språket ryska.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Men om de hela tiden går runt allt innebär ju det att Cirefalierna borde ha en signifikant kunskap om den kontinenten,
Tror faktiskt inte det dom vet sanorlikt ett antal bra ställen att hämta upp färskvatten och har troligen några större hamnar för att fylla på proviant men mer än det och några sjökort har dom nog inte gämmför med när ritter och andra for till indien då hadde dom ingen större koll på afrikas inland alls det kom långt senare.

Lijat - som hoppas att historielektionen var rätt ihågkommen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Men om de hela tiden går runt allt innebär ju det att Cirefalierna borde ha en signifikant kunskap om den kontinenten,
då de inte bara har kartor över den, utan också borde varit tvugna att proviantera där och därför kunnat bekanta sig med eventuell lokalbefolkning/urinvånare.
Nämns detta i Cirefalier (Modulen)?
Nej, det nämns inget om det såvitt jag vet, men det lämnar det ju bara öppet för dig att hitta på en massa, och ta åt dig äran för att ha inspirerat en massa andra att skapa skumma faliska handelstationer längs kusten.

Å andra sidan så finns ju de tre relativt civiliserade nationerna Mûhad, Momolan och Forion på vägen, så man kan ju alltid stanna till där och fylla på förråden.

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gordrions historia

Det område som utgör Gordrion 'upptäcktes' först av zhanerna, som kallade det "Kazhâ". De koloniserade aldrig det, dock - vildsinta urinvånare och en plötslig klimatförsämring på 1000-talet före Mhîm visade sig för jobbiga. Istället blev Gordrion omsider, under namnet Nadaria, en koloni i Edrons hegemoni över Blå havet. Det var en värdefull resursbas med massor av rika gruvfyndigheter och timmer till Edrons flotta, och det var också dit Edrons siste kejsare Kraden Nanórgona flydde när imperiet gick under till sist. Han härskade där en tid, tills trollen förstörde hans rike och Nadaria mer eller mindre glömdes bort fram tills den cirefaliska återupptäckten av området - säkerligen via zhaniska eller jargiska källor. Eller ja, så tänkte jag mig det, typ.

- Ymir, tänkte
 
Top