Nekromanti God45 recenserar saker folk skickat till honom

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Rollspel: Expert Nova
Av: Anders Blixt
År: Ännu inte släppt

Soldat
Färdigheten omfattar infanteriets hantverk, som taktik, kamouflage, skyttevärn, handeldvapen (inkl armborst), exercis, undervisning och perse- delvård. Ger simkunnighet.
Det här är en vackert skriven färdighet. Den är helt tydlig och lämnar inte utrymme för förvirring. Den är bred nog att göra ett karaktärskoncept möjligt men inte så bred att den är den enda färdigheten som är nödvändig. Vi ser på en sådan enkel sak som att färdigheten inkluderar armborst exakt hur applicerbar färdigheten är. Armborst är med men pilbågar är inte det. Är en slunga med? Nej, för det är längre bort från ett skjutvapen än ett armborst. Är en granatkastare med? Ja för det är lika långt från ett gevär som ett armborst. Vi får också reda på hur realistisk spelet är och på vilken detaljnivå det ligger i och med att det nämner saker så som undervisning och perse- delvård. Vi vet att det här inte bara är ett spel där man skriker ”Pang!” och folk flyger som i en actionfilm utan att vi behöver lusläsa stridskapitlet.

Hela Expert Nova håller den här kvaliteten. Det är helt enkelt en av de bästa realistiska, crunchiga, regelsystemen jag har läst.

Expert Nova är en super putsad version av BRP. Versionen jag recenserar är 100% en regelmotor med absolut ingen kampanjvärld. Det fluffigaste som finns här är några citat som inleder kapitlen. Det är till för en modern och realistisk värld men det här regelsystemet går att använda till allt från en undersökande till en militär till en politisk kampanj. Det går också att använda i kampanjmiljöer såsom postapokalypsen eller när som helst under 1900-talet utan större modifikationer om ens några alls.

Alla små saker är tänkta på! Det är svårt att uppskatta hur trevligt det är att någon har speltestat och lärt sig BRP på nivån där den här versionen kunnat skapas. Det märks att någon sett BRP gå sönder hundratals, tusentals gånger och lärt sig fixa det. Det är som en av de där gamla Shaw bröderna filmerna där någon slår händerna i något hårt om och om igen så att benet bryts och sedan läker ihop hårdare tills deras händer är som stål.

Expert Nova är BRP motsvarigheten till 5-point-exploding-heart tekniken. Jag kan inte vänta på att få läsa hela spelet. Jag tycker inte ens om generiska realistiska moderna rollspel! Men de här reglerna får mig att vilja sätta ihop en kampanj!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Äventyret: Rotteræset (aka The Racing Rats)

Av: Kristian Bach Petersen

År: 2019

Till: Använder ett lätt eget system/Warhammer Fantasy


Det här scenariot är från Fastaval där det fick Deltagernes pris. Jag förstår varför, det här är ett extremt bra scenario. Det blandar Warhammer Fantasy världen/spelstilen med DNA och regler från Fiasco för att presentera en nattsvart komisk vision av den gamla världen och Skaven samhället. För ja, det här är ett scenario där man får ta rollen av de fruktansvärda mardrömsråttorna som de som tror på dem kallar Skaven och det är precis lika kul som du tror att det är.


Scenariot handlar om att man är fyra Skaven sodlater av låg rang som skickas ut på ett självmordsuppdrag där man dessutom uppmuntras till rejält med backstabbing för att öka sin egen ära och försöka klättra i Skaven samhället. Men ska hämta tillbaka en McGuffin som stulits av människorna och ger sig därför av till staden Nuln.


Väl i Nuln rullar äventyret igång på riktigt och efter att ha stött på de mer typiska Warhammer spelarkaraktärerna (råttfångare med deras små men brutala hundar) öppnar scenariot upp för flera vägar till målet. Twisten är att man måste faktiskt sluta hugga varandra i ryggen varje vaket tillfälle för att ha en chans att lyckas. Men kan spelarna kontrollera sin Skaven natur väll nog för att göra det?!


Scenariot är på 29 sidor och innefattar allting som behövs för att köra det förutom en grundläggande koll på Warhammer fantasy världen (men det kan man som spelledare få på 10 minuter från en Wiki eller 1d4chan). Här finns regler, handling, NPC:er med porträtt och vansinniga beskrivningar (en NPC känns igen på hans stora hår och hans långa piska…) och färdiggjorda spelarkaraktärer. De färdiggjorda karaktärerna är mästerligt gjorda från deras specialförmågor till deras helkroppsbilder till deras stämningstext. Var och en kommer från sin egen klan och du kan spela en teknolog, en pestkokare, en ninja eller en mutant-supersoldat!


Det här är massivt bra, det bästa Skaven scenariot jag någonsin har sett, och massivt Warhammer med den där genom brutala svarta humorn.


5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Äventyret: Polaris
Av: Robert Jonsson
År: 2016
Till: Levithan

Polaris är en stadsbok till Levithan. Boken har lite nya regler och annat småplock men det stora dragplåstret här är en riktigt dystopisk mardröm till stad fylld med äventyrskrokar och saker att göra. Att läsa igenom boken kommer inte bara sälja in/nyansera bilden av spelvärlden på ett sätt som kan föras vidare till spelarna. Det kommer också ge spelledaren en hel kampanj med material att spelleda!

Boken har en bra balansgång mellan in- och out of character röst när staden beskrivs. Det har annars varit ett av de stora problemen som plågat stadsböcker i allt från D&D till Vampire till Dressden files. Man vill gärna ha med en mer karismatisk vinkel från någon i världen, men samtidigt blir det irriterande att inte kunna lita på något när man ska spelleda andra i världen. Här är saker tydligt uppdelade men de båda rösterna täcker samma material. I övrigt känns materialet tyvärr ganska kaotiskt organiserat. Det är svårt att hitta specifika saker och jag hade inte vågat lita bara på boken vid bordet om jag hade spelledit en kampanj i Polaris. Det här är den gamla skolans stadsbok.

Men hur bra är materialet om staden? Det är väldigt bra! Staden andas och har sin alldeles egna känsla. Det är inte exakt samma känsla som resten av Levithan, men det här är en subsetting i settingen. Det här är mer dog eat dog, brutal viktoriansk stad än standard världens lite modernare dystopi. Det värsta med materialet är att här finns för mycket info om saker som är svåra att använda i spel och det bästa är de fantastiska plot hooksen som håller vanligt hög Bortom/Levithan nivå.

Det här är en solid stadsbok av den gamla stammen i stil med Washington D.C. by Night eller Guide to the Cage. Allt här går inte att använda till spel för alla men är utmärkt om du är en culture gamer. Plot hooksen och stadens känsla är användbart för alla.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Var inte rädda att skicka saker som ni skrivit om ni vill ha dem recenserade :) Det behöver inte vara saker som ni säljer bara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Äventyret: Gustav måste dö
Av: Martin Annander (Entomophobiac)
År: 2019
Till: Eget system

Gustav måste dö äger rum vid ett av de mest spännande ögonblicken i Sveriges historia. Året är 1772 och Gustav III är kung. Allting från kulturen till militären till politiken står på en knivsägg och saker kan falla vart som helst, en känsla som förmedlas med stor skicklighet av rollspelet. Texten är rapp och fyller en med den där känslan av att allting är viktigt och att ett par personer kan få allting att explodera

Spelarkaraktärerna är olika viktiga personer insyltade i de olika politiska grupperna runt kungen. Alla har hemliga mål och agendor som de vill uppfylla och detta utförs genom att lättviktigt system som uppmanar till intriger och politik. Systemet känns som att det ligger någonstans mellan att vara ett indie-spel och ett lajv. Det är uppenbart ett konvents/one-shot scenario/rollspel i det att systemet är lätt att lära sig och konsekvenserna i scenariot kan vara brutala och slutgiltiga.

Apocalypse world har den där principen om att “barf forth apocalyptica”. Det här scenario känns som om någon har “spytt fram tidigt moderna hovintriger” (inte lika catchy kanske…). Beskrivningar som den av den gamla spelarkaraktären som inte kan sitta och vars näsa inte slutar rinna är amazing och hur han belönar sig för att stå ut med det med sprit är fantastisk.

Det här känns som om någon har kokat ner ett riktigt bra lajv till något man spelar runt ett bord. Den enda svagheten jag kan hitta med det är att det finns en risk att spelarkaraktärerna inte ens träffar varandra under spelet. Men jag tror det är ett medvetet designval, bara ett jag är lite tveksam till.

5 av 5
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
God45;n325961 said:
Den enda svagheten jag kan hitta med det är att det finns en risk att spelarkaraktärerna inte ens träffar varandra under spelet. Men jag tror det är ett medvetet designval, bara ett jag är lite tveksam till.
Det här är även en av de saker som gav lite blandat resultat, så din tveksamhet är högst befogad. Väldigt roligt att läsa dina tankar!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenariot: Fyra StuG och en Scho-ka-kola
År: 2019
Av: Martin Annander

Det här är egentligen sitt eget rollspel. Inte ens så kort heller, jag har sett flera indiespel som är kortare än så här. Det finns briljanta regler och tabeller och annat som skapar känslan om undergång som återfinns i de allra mörkaste skildringarna av verkliga krig. För det här är ett spel om att spela vanliga människor som kallats in för att slåss i Tyska armen på östfronten under andra världskriget. Det är briljant skrivet för att ge den där känslan av meningslösheten i krig och våld man återfinner i saker så som Sven Hassels böcker eller Platoon. Det finns ingen romantisering här (scenariot nämner det till och med rakt ut som ett mål) och ingenting som är “coolt”. J.D. Marks böcker nämns som inspiration och då vet ni som läst dem att det här är en riktig mardröm skildring av kriget. Alla information som förmänskligar och gör verkligt finns här och ingen information som fetishiserar.

Strukturellt är scenariot i två delar, en första kort lugn akt där man lär sig reglerna och lär känna karaktärerna och sedan en lång och fruktansvärd akt där man färdas mot sin död vid Stalingrad. Det är meningen att karaktärerna sakta ska brytas ner och tyna bort. Spelledaren ges möjlighet att kanske ha ett lyckligt slut men det är inte meningen.

Det här scenariot är vad rollspel kan vara när de är konst. Det är kraftigt mot krig och mot fascism. Det behandlar svåra ämnen ofattbart bra. Det är ett spel som bara hade kunnat skrivas av någon som verkligen vet vad de gör och är modig nog att göra det.

Mitt enda klagomål är att scenariots namn inte förmedlar tonen. Men jag hade inte kunnat komma på ett bättre namn. Det här scenariot borde expanderas till ett helt rollspel. Jag hade gett pengar till den kickstartern.

5 av 5
 
Top