RECENSION God45 recenserar allt på Scenariobiblioteket del 2

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Den gamla tråden förefaller inte dyka upp som uppdaterad. Så jag startar en ny så att folk kan se recensionerna.

Här är den gammla tråden: https://www.rollspel.nu/threads/639...ckan om jag skulle spelleda Mutant. 4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyr: Alveton

Av: Per Holmström

År: 2019

Till: Svärdets sång


Mer en äventyrsplats än ett äventyr, vill jag säga innan vi börjar. Så plocka inte upp det här om du vill ha ett äventyr. Det är dock något du kan ladda ner om du behöver en stad ute i vildmarken.


Alveton som produkt består av två saker, bra ideer och saker du inte behöver. Det finns inte en enda dålig ide här. Men mellan de bra ideer finns saker som att ett helt normal stall beskrivs i för mycket detaljer. Men det är småsaker när man ser de bra ideerna som också finns här. Det är en stad som känns levande, som har saker att göra och som har utrymme för dig att lägga in egna saker. Det är allting du behöver ha i en äventyrsstad.


Jag uppskattar hur saker bara presenteras som fakta här och hur de sakerna sätter tonen. De goda alverna ser mellan fingrarna med människooffer för de orkar inte bry sig om den skiten. Så, nu vet jag allt jag behöver veta om alverna och det är amazing. Det här sättet att skriva på flödar genom i plot hooks, karaktärsbeskrivningar och plats beskrivningar. Det är inte bara effektivt och det gör inte bara boken snabb att referera vid bordet men det gör också att den har sin alldeles egna känsla.


Det är inte tjockt nog med ideer och det är för mycket annat. Men ideerna är väldigt bra!


3 av 5
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Förhoppningsvis kommer även mitt korta, gamla äventyr att få möta slaktmasken när det väl har laddats upp på scenariobiblioteket. Det går ju inte fort kan jag påstå. Om det kliar i kritikfingrarna så finns det iallafall på erebaltor.se (Döden vid Bromme Stenar, skrevs 2008). Det finns i Filarkivet. Du kan även ta en titt på Äventyr i Ereb 1 (En mördares anlete) på samma sida. Det är också skrivet av mig. Det var tänkt att ingå i en serie små äventyr, men annat kom emellan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
God45;n322160 said:
Den gamla tråden förefaller inte dyka upp som uppdaterad. Så jag startar en ny så att folk kan se recensionerna.

Här är den gammla tråden: https://www.rollspel.nu/threads/639...det andra jag skickat in till Mutant År Noll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyr: Lärkdal

Av: Per Holmström

År: 2019

Till: Svärdets sång


Jag var rädd att det här bara skulle vara till by och att jag skulle bli trött på att läsa om isolerade städer i vildmarken. Fuck, där hade jag fel. Lärkdal är superkul i det att på ytan ser det ut som en väldigt standard by fylld med barbar där de hatar magi och alver. Men varenda enskild grej är en tidsbomb redo att explodera. Det här kommer bli vansinnigt blodigt och vansinnigt kul om spelkaraktärerna börjar snoka runt någonstans alls. Varför dyker stadens soldater upp blodiga mitt i natten då och då? Vad hände med den onda alven som alla hatade? Vad är det för allians mellan orcher och människor som uppstått i närheten av staden?


4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Rotteræset (aka The Racing Rats)

Av: Kristian Bach Petersen

År: 2019

Till: Använder ett lätt eget system/Warhammer Fantasy


Det här scenariot är från Fastaval där det fick Deltagernes pris. Jag förstår varför, det här är ett extremt bra scenario. Det blandar Warhammer Fantasy världen/spelstilen med DNA och regler från Fiasco för att presentera en nattsvart komisk vision av den gamla världen och Skaven samhället. För ja, det här är ett scenario där man får ta rollen av de fruktansvärda mardrömsråttorna som de som tror på dem kallar Skaven och det är precis lika kul som du tror att det är.


Scenariot handlar om att man är fyra Skaven sodlater av låg rang som skickas ut på ett självmordsuppdrag där man dessutom uppmuntras till rejält med backstabbing för att öka sin egen ära och försöka klättra i Skaven samhället. Men ska hämta tillbaka en McGuffin som stulits av människorna och ger sig därför av till staden Nuln.


Väl i Nuln rullar äventyret igång på riktigt och efter att ha stött på de mer typiska Warhammer spelarkaraktärerna (råttfångare med deras små men brutala hundar) öppnar scenariot upp för flera vägar till målet. Twisten är att man måste faktiskt sluta hugga varandra i ryggen varje vaket tillfälle för att ha en chans att lyckas. Men kan spelarna kontrollera sin Skaven natur väll nog för att göra det?!


Scenariot är på 29 sidor och innefattar allting som behövs för att köra det förutom en grundläggande koll på Warhammer fantasy världen (men det kan man som spelledare få på 10 minuter från en Wiki eller 1d4chan). Här finns regler, handling, NPC:er med porträtt och vansinniga beskrivningar (en NPC känns igen på hans stora hår och hans långa piska…) och färdiggjorda spelarkaraktärer. De färdiggjorda karaktärerna är mästerligt gjorda från deras specialförmågor till deras helkroppsbilder till deras stämningstext. Var och en kommer från sin egen klan och du kan spela en teknolog, en pestkokare, en ninja eller en mutant-supersoldat!


Det här är massivt bra, det bästa Skaven scenariot jag någonsin har sett, och massivt Warhammer med den där genom brutala svarta humorn.


5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Ärenhem

Av: Per Holmström

År: 2019

Till: Svärdets sång


Ännu en liten by i vildmarken. Mer äventyrsplats än scenario… verkar det först. Det här är en till by med en fruktansvärd hemlighet, mörka ritualer och potentiell fruktansvärd död för spelarkaraktärerna. Medan det finns några andra plot hooks och beskrivningar av staden är det här en Wickerman situation men semi-vampyrer. Staden släpper bara in folk en gång i månaden och offrar dem då för att hindra sitt åldrande. De arga trollen runt staden är arga för att de blir skördade för att användas i den onda magin. Rostbröderna misstänker vad som pågår men släpps inte in.


Hög level karaktärer kan själva välja att försöka utplåna byn men här finns fler öppningar för att spionera eller gå undercover i byn. Eller så kan man helt enkelt dyka upp, bli insläppt och så går hela staden crazy och vill mörda en för ens blod och man måste Resident Evil 4 fighta sig ut ur staden genom horderna av galna bybor. Dessa alternativ är inte utskrivna utan är helt enkelt hintade mot i stadens öppna beskrivning av platsen. Väldigt OSR.


3 av 5. Det här är en gammal twist kompetent utförd, men mer arbete hade kunnat läggas på att försöka lyfta upp det här lite mer från grund iden. Som det är så är det här en kul, Wicker manesq spelsession.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Dödens bro

Av: Per Holmström

År: 2019

Till: Svärdets sång

Det finns en bro som är ryktad att vara hemsökt. Under bron finns det en grotta där det bor en odöd alv. Han lockar ner folk med en save or suck effekt som gör att folk kommer ner till honom. Sedan neutraliserar han automatiskt och utan rullningar en karaktär (antagligen den som är bäst på att slåss ifall spelarna frivilligt går ner för att undersöka eller slåss mot den odöda alven) och sedan slåss man mot den odöda alven. Det är hela saken här. Det här är egentligen bara ett random encounter med ett monster som inte är särskilt unikt eller spännande. Men det är också ett encounter som innehåller en save or suck effekt och sedan att någon automatiskt är ur striden. Jag kan inte se hur det här är kul i spel och det är inte särskilt inspirerande.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Mörkrets grotta

Av: Per Holmström

År: 2019

Till: Svärdets sång

I Ärenhem kunde man stöta på en plot hook som leder en till den här dungeonen. Men kartan hit och rimmen på den kan man egentligen plocka upp var som helst.

Dungeonen är väldigt kort men är mytologiskt väldigt viktig för världen (världen kan gå under och stuff pga saker i grottan). I praktiken finns här dock en taskig men rolig insta-kill fälla/NPC, att klura på rim och lite våld. Det är okej, men jag hade hellre sett mer innehåll än högtravande text som spelarkaraktärerna ändå inte kan få reda på. Det finns en odöd väktare här som blivit utsläppt av en demon och nu vandrar landet… Men spelarna vet inte något om väktaren, demonen eller back storyn och kan inte få reda på det heller. De ser bara en klöst sakrofag. Det är bara att slösa ord och potential, vilket man inte har råd med i något så här kort.

Det här är, tyvärr, bara en tråkig dungeon med mycket bakgrund.

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: År noll Fiasco/Fiasco year zero
Av: Pontus Kjellberg
År: 2019
Till: Fiasco

Det här är alltså ett Fiasco play-set baserat på Mutant: År Noll. Scenariot finns både på svenska och engelska, precis som År Noll, vilket jag tycker är en trevlig bonus.

Det här är en djupt orättvis recension att tvinga mig att skriva. Det finns nämligen två sätt att se på det här, är det ett Fiasco play-set eller alternativa åt Noll regler för one-shot?

Så, jag kommer aldrig göra en recension av År Noll grundreglerna (om någon av er betalar mig gör jag det för jag är verkligen så lättköpt) men de är inte bra för one-shots. Så är det här regler som jag hellre hade spelat ett År Noll one-shot med? Ja! Fiasco är riktigt bra för one-shots.

Som ett Fiasco play-set är det här laddat för att vara antingen allvarligt eller djupt, djupt mörk humor fyllt med Mutant flavour. Det är ett bra Fiasco play-set (över medel till och med) men jag tror inte det fungerar om inte alla spelarna är Mutant spelare/fans redan.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det har kommit nya saker på scenariobiblioteket idag! Recensioner kommer snart :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n325640 said:
Det har kommit nya saker på scenariobiblioteket idag! Recensioner kommer snart :)
Haha oj, skall bli spännande att se hur hårt sågad man blir nu :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Henke;n325646 said:
Haha oj, skall bli se hur hårt sågad man blir nu :)
Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...

Vilket av dem är ditt scenario? :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n325647 said:
Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...

Vilket av dem är ditt scenario? :)
Nej, jag skämtade lite och dessutom så är det rena nöjet att läsa dina sågningar också. Jämförelsen du gjorde för ett tag sen med att "smaka som insidan på en mun" är fortfarande bland det absolut roligaste jag läst i recensionsväg.

Mitt är Fiasco a´la Svavelvinter (Eller mitt och mitt. Jag har slängt ihop ett antal företeelser från Konflux-sviten som jag tror skulle kunna få bra utväxling i ett Fiasco-playset).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Döden vid Bromme stenar
Av: Stefan Wallin
År: 2019
Till: Drakar och Demoner

Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
Av: Henrik Bergendahl
År: 2019
Till: Fiasco

Till skillnad från det nyligen recenserade Mutant play-setet till Fiasco är det tydligt att Svavelvinter - Fiasco inte är menat att ersätta originalet. Det här är snarare något som är till för inbitna insiders som spelat kampanjen, läst romanerna eller spelat det fristående rollspelet. Gärna alla tre. Jag har ju gjort alltihop så jag måste ju anses vara målgruppen. Och för mig ser det här superskoj ut. Det är dock ett djupdykning rakt in i Svavelvinter deep lore och vet du inte vem Shamash är så får du inte min upplevelse. Men, och här är en överraskning, jag tror fan-i-mig att det är ännu roligare!

Svavelvinter är en av de där riktigt, riktigt crazy utbyggda fantasy världarna där saker har en intern logik men där man kan säga saker out of context och det är komiskt guld. Som den där synska ungen i Game of Thrones som antagligen blev pressad till köttsörja off-screen och matad till en kille i ett träd! Svavelvinter har allt det där! Så om du har kontext, GLÖM DEN!, eller inte, och se vad du kan göra för crazy magick med:

Fly från de vandöda Crurerna.

Hämnas på isjätten Styrwåld som stulit ert utedass.

En vagnslast männskliga experiment från sjukstugan.

Om du gör en bra konvertering till Fiasco är det en 3:a. Om du väljer ut de allra bästa bitarna och skapar möjligheten till en absolut vansinnig one-shot?

4 av 5.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
God45;n325673 said:
Äventyret: Döden vid Bromme stenar
Av: Stefan Wallin
År: 2019
Till: Drakar och Demoner

Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

1 av 5.
Fan, man hann inte ens till Apoteket och Max innan den här fina recensionen dök upp. Allt rörande maran, hennes gift som bara drabbar kvinnor och att hon kan återuppstå tre gånger får du ta upp med Blixt & Co som skrev MB2. Det är nämligen därifrån all info kring marans egenskaper kommer ifrån. När du sågar äventyr, se då inte till att du sågar av dig fingrarna i processen. Äventyret är dessutom från 2008. Ren kuriosa, jag vet. Men tack för din insats ändå.:)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n325680 said:
Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
Av: Henrik Bergendahl
År: 2019
Till: Fiasco

4 av 5.
Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Henke;n325762 said:
Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com
Nice att den finns på engelska också! Ska kolla på den :)
 
Top