RECENSION God45 recenserar allt på Scenariobiblioteket del 2

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Cube of Filth

Av: Jonas Larsson Olanders

Till: Förenklad version av År noll systemet.

Kan du tänka dig vad som skulle hända ifall någon skrev en bra version av alla de där super dåliga ”Barn på 80-talet på cyklar” äventyren som just nu hemsöker marknaden? Istället för att försöka göra en ”Låt den rätta komma in” pastisch så tar man den början och så går man till ett vansinnigt psykedeliskt ställe med tung politisk, social och kulturell kommentar där allting fortfarande är en referens? Istället för att backa från den svarta humorn som kommer uppstå så bara kastar man sig in i den?

Det här scenariot är magiskt bra. Det luras men inte? Det är lite svårt att förklara men scenariot låter dig veta att det här kommer vara ungar på cyklar med sci-fi/skräck grejer men sedan fintar det en med sekvenser där man måste försöka ha den bästa festen på ett badhus på natten. Så man är indragen i att försöka bli så packad som möjligt och hålla borta de jävla mellanstadiebarnen när PANG! ett riktigt, riktigt galet sci-fi problem träffar.

Det här är verkligen något från gonzo skolan av fuck bromsarna, fuck god smak, fuck att inte göra det här till konst bara för att det är ett one-shot för Gothcon. Jag har den yttersta respekten för de valen.

Regelsystemet är ganska tråkigt och passar inte perfekt för scenariot. Men det här scenariot skulle kunna köras i nästan vilket rollspelssystem som utspelar sig i nutid som helst.

Jag gillar inte den kulturella bakgrunden som leder fram till Kids on bikes grenen och fattar inte varför folk vill rollspela det så mycket, men ska det göras ska det göras så här! Med en unik vision som blöder igenom varenda aspekt av äventyret och med riktigt bra humor.

4 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hörru God45! Nu vill vi ha mer recensioner! Jag väntar fortfarande på att du skall gå loss på alexandria. Jag har grävt fram svenska konventsscenarion dit sedan i somras för att du skall gå loss på dem med både applåder och vinkelslip. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Leda
Av: Franz Ung
Till: Barkhäxan
När: 2020

Wow. Jag är faktiskt lite illa berörd. Fy fan vad obehagligt det här är. Jag kände hjärtat slå lite hårdare och den där konstiga vattnigheten i munnen som kommer innan man måste kräkas när jag läste en del av scenariot. Jag vet inte om du kommer veta vilken del av scenariot, så mycket här är så absolut gräsligt och grisigt att det knappt finns ord för det. Leda är en absolut fest av det groteska och makabra. Jag hade lite jämförelser med annan media i huvudet på vägen genom scenariot men de föll bort. Det här är sin alldeles egna grej.

Jag trodde inte det skulle gå att ha med en liten by i Barkhäxan utan att göra spelets tematiker svagare men Franz bara slår en homerun på den grejen. Det är en sekts lilla by, djupt inne i skogen. Det är Knutby + Wickerman + Silent Hill kulten gånger en miljon och väldigt distinkt svenskt och väldigt, väldigt fruktansvärt.

Spelarna är härdade kriminella som gömmer sig i skogen. En märklig kvinna ber dom komma och lösa hennes lilla bys problem eftersom de inte vill ringa polisen. Karaktärerna hyrs in för att hitta några försvunna barn. De kan sedan undersöka byn och tala med dess invånare. Jag tänker göra det super klart här och nu att det här scenariot planerar för att spelarkaraktärer som är härdade brottslingar kanske går “Nej! Vi ringer polisen! Det är värt att hamnarna fängelse.” Efter att de sett vad som finns i bybornas hus. Alltså, den planen kommer inte fungera men scenariot har faktiskt planerat för ifall spelarna gör så. Husen kan undersökas i valfri ordning och på vilket sätt man vill.

Oavsett vad spelarna gör här så finns det inget lyckligt slut. Inte på ett “Yi-haaaa!, vi dör mot det onda” sätt eller ett orättvist alla dör sätt. Det är bara att inget betyder något, du betyder inte något, inget har någon mening och barn är döda.

Det vackraste med scenariot är att det håller inte igen någonstans. Det är all magin på, allt blodet, allt lidandet, allt det perversa och allt det vidriga. Men alla är mänskliga. Det gör det hela värre.

Den enda kritiken jag har är att plot hooken som drar in en i scenariot är att en uppenbart superskum person kommer och går “Tja, lös mitt problem?”. Det finns en risk att spelarna går “Nej tack.” och då blir det inget mer. Men efter den punkten är saker inte rälsade. Det här är ett helt öppet mysterium. Jag tänker också att en svårsvald plot hook är okej när grejen den leder till är så här gräslig. Det är som den gamla gubben i början av skräckfilmer som varnar ungdomarna liksom. Du blev varnad, varför är du här?

En sak jag reagerar på med scenariot är att det här hade fungerat lika bra i Call of Cthulhu och andra skräckspel men även med mörkare OSR spel. Det här hade med väldigt få till inga modifikationer varit perfekt till till exempel Mörk Borg.

Det här är helt enkelt en till triumf i den pågående svenska skräck renässansen. Det är fantastiskt bra. Det är fantastiskt obehagligt. Det fantastiskt bra på att vara obehagligt.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Den sista vilan
Av: Franz Ung
Till: Kopparhavets hjältar
När: 2020

Franz Ung är riktigt, riktigt duktig på att skriva äventyr. Det var ett tag sedan jag recenserade Leda (förra recensionen i den här tråden) men det är fortfarande ett äventyr som får mig att rysa lite när jag tänker på det. Så jag såg namnet, såg spelet och tänkte ”Har han skrivit ett skräckscenario till Kopparhavets hjältar? Det är inte vad jag väntade mig!”. Men så var inte fallet! Kopparhavets hjältar är klassisk svensk fantasy ju! Så Franz har skrivit…Ett klassiskt Agatha Christie mordmysterium?!

Det här är ett mordmysterium äventyr baserat nästan helt på player skill och knappt användandes systemet. Kopparhavets hjältar är inte byggt för att leka Poirot men samtidigt finns det ingenting i systemet som hindrar att man gör det. Det är det tomrummet det här scenariot lever i. Det känns inte som ett friforms äventyr som handlar om att prata med folk och leta ledtrådar… Men det hade kunnat spelas som ett! Det här är en great liten paus i en kampanj eller en kul one-shot där chokladen som är fantasy blandats med mysterielösandets jordnötssmör. Det hela är trevligt och jag gillar det men är du väldigt inne på att system spelar roll är det här inte ett äventyr för dig.

Scenariot har en kul backstory till varför mordet hände, massa red herrings (nog för att spelarna kan tro att det här är en orientexpressen situation) och solida karaktärer att förhöra… Men du kan inte ha med en anka som hette Cala! Franz, come on man!... Men förutom att en karaktär är lite Disney nära är det här solit! Min favorit grej är karaktären som ljuger om varför han är på en resa och hans lögn är en helt annan typ av klassisk äventyrshook! Meta finten noterad och uppskattad.

Tjuvgillet är kanske den mest klassiska fantasyn klichén. Men låt oss vara ärliga här, som de flesta författare i fiktion eller rollspel använder den är det hela ganska taffligt. Franz version däremot vältrar sig i allt det vi gillar med tjuvgillen men i funktion är de solid förmodern organiserad brottslighet. Se och lär andra äventyrsförfattare!

Ett äventyr som sträcker vad Kopparhavets hjältar är men gör det på ett sätt som kommer kännas naturligt i spel och som är klassiskt kul!

4 av 5

(Skriv ett fantasy skräck scenario Franz! Vi vill alla ha det!)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag skickade precis in ett nytt scenario till Scenariobiblioteket. Så vill någon annan recensera ett scenario så får ni gärna göra det i den här tråden också :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag skickade precis in ett nytt scenario till Scenariobiblioteket. Så vill någon annan recensera ett scenario så får ni gärna göra det i den här tråden också :D
Jag gör det gärna! Läser dock inte lika snabbt som du så det kan ta lite tid 🙂

Och det förutsätter att det är till ett spel jag har koll på så att recensionen blir rättvis 🙂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag gör det gärna! Läser dock inte lika snabbt som du så det kan ta lite tid 🙂

Och det förutsätter att det är till ett spel jag har koll på så att recensionen blir rättvis 🙂
Awesome :D Tack :)

Spelet har sitt eget system som följer med i äventyret så det ska inte vara någon fara.

Jag PM:ar scenariot till dig direkt så får du en recensionskopia i förväg! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Awesome :D Tack :)

Spelet har sitt eget system som följer med i äventyret så det ska inte vara någon fara.

Jag PM:ar scenariot till dig direkt så får du en recensionskopia i förväg! :)
Kanon! Sätter tänderna i den så fort jag kan! 👍
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Scenario: Rykte utan samvete
Av: Sebastian Lindberg
Till: Eget system
När: 2020

Några saker innan recensionen börjar. Jag är obekväm med att sätta betyg när jag recenserar då jag själv är lite osäker på vad betygen egentligen vill berätta, så denna recension saknar betyg. För det andra var jag rätt orolig för att skriva denna recension. Sebastian Lindberg aka @God45 har ju skrivit väldigt många positiva recensioner om mina äventyr och då skulle det ju å ena sidan kännas hemskt om jag inte skulle gilla hans äventyr, eller om folk skulle tro att en bra recension skulle vara på grund av någon slags pliktkänsla. Jag vill därför lova läsarna att denna recension är skriven med avsikt att bara värdera produkten i sig, utan någon tanke på vad upphovsmannen tidigare skrivit om mina alster.

Jag vill även poängtera att jag inte har en så pass bred kunskap rörande rollspel som man kanske kunde önska. Jag har mestadels spelat "mainstreamrollspel" såsom Drakar och Demoner och Mutant, så det kan mycket väl tänkas att en del saker som jag kommenterar helt enkelt beror på att jag har dålig koll på genren, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Nåväl, låt recensionen börja!

Rykte utan samvete är ett äventyr där rollpersonerna spelar ett gäng superskurkar. Syftet med äventyret är att superskurkarna ska begå ett antal brott. De kommer sedan att hamna i fängelset och beroende på hur många bott de lyckats begå påverkar vilken status de kommer att få i fängelset. Mycket mer än så får vi inte reda på om själva äventyret och det är därför mer kanske att betrakta som en äventyrsidé än ett fullt utvecklat äventyr. Personligen hade jag velat ha lite mer konkret fakta om brotten som rollpersonerna begår. Och jag är inte helt säker på vad poängen med att rollpersonerna måste fängslas på slutet är? Jag får lite känslan av att detta är ett introduktionsäventyr och att det är i fängelset som det riktiga äventyret börjar, men det förklaras inte så tydligt. Med inspirerande citat som "Så många bryr sig om sitt rykte, så få om sitt samvete" och "Målet är inte att vinna, det är att förlora så spektakulärt som möjligt!" gör att jag anar ett spännande koncept här som jag önskar jag kunde greppa bättre. Dock bör sägas att en hel del intressanta och roliga SLP's presenteras som kan komma i rollpersonernas väg. Spelmiljön är också riktigt bra! En stad där alla möjligheter för superskurkar finns: "Vill spelarkaraktärerna kidnappa en massa clowner för att genomföra en plan? Då finns en cirkus i staden! Vill de förgifta dricksvattnet finns ett högteknologiskt vattentorn och så vidare". Detta är en jättehärlig pastisch på städerna i superhjälteserier där staden verkar ändra sig beroende på vilken superskurk (och vilken serietecknare) som gäller för veckan!

Här är kanske ett bra tillfälle att nämna en sak med äventyret som jag brottats med. Det är i stort behov av en korrekturläsning. Det kan vara jag som är yrkesskadad i form av svensklärare, men det är en del saker i beskrivningen av äventyret som hade blivit tydligare om äventyret varit mer läsvänligt.

Med detta sagt så kommer vi nu till den delen av äventyret som jag verkligen tycker om, och det är reglerna! Rykte utan samvete kommer nämligen med ett helt eget regelsystem och det är ett system som faller mig helt i smaken! Som tidigare nämnts har min erfarenhet av rollspel främst präglats av mainstreamspel, men på den senaste tiden har jag fått upp ögonen för regellätta pärlor såsom Barkhäxan och dessa regler passar in i denna kategori. De är lätthanterliga, smidiga och alldeles underbara! Att äventyret inte är helt läsvänligt kan ibland förvirra vad gäller läsning av reglerna. Bland annat står det på ett ställe: "En superhjälte kan ha upp till 6 poäng viljestyrka på en gång och dessa kan spenderas för att lägga till en tärning till ett slag, för att rulla om ett slag eller för att läka 5 livspoäng". För det förstår jag inte om man måste spendera alla 6 poäng på en gång för att till exempel lägga till en tärning eller om det blir en tärning/rulla om slag/livspoäng per viljestyrka. Sedan är det lite förvirrande att det står "superhjälte" när man spelar superskurk. En korrekturläsning eller/och spelexempel hade hjälpt här. Trots detta är dock reglerna mycket mycket bra!!! Efter bara en genomgång har jag ungefär koll på hur allt fungerar och kan sätta igång och spela. Skönt för oss stressade krakar som försöker få livspusslet att gå ihop!

Med allt ovan sagt så tycker jag att detta är ett bättre regelsystem än ett äventyr. Om man ser detta som ett äventyr med tillhörande regelsystem så lämnar det en hel del att önska. Om man däremot ser det som ett regelsystem med ett tillhörande äventyrsfrö så gillar jag det! Om Sebastian Lindberg någon gång skulle vilja ge alstret en rejäl korrekturläsning, förtydliga konceptet och strukturera om texten så att reglerna kommer i första hand och krydda med lite spelexempel och liknande skulle han ha en produkt som jag inte skulle tveka att lägga pengar på!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Farsoter
Till: Mörk Borg
När: 2021
Av: Franz Ung

Det är sjukt snyggt medan det samtidigt är ett uppenbart steg under Mörk Borgs grundbok. Om Mörk Borg är den dyra framsidan på LP:n är Farsoter det coolt designade fanzinet som kramar ut så mycket som möjligt ur alla designelementen man har tillgång till. Det är lite mer stiliserat men varje sida är unik och det är färgsprakande anarki från början till slut.

Yxnunnorna är inte bara med i äventyret finns men har bilder som får dem att se coola och over-the-top ut. De pratar med sina yxor hela tiden och yxorna vill ha blod!

Det finns en sida med texten kastrering där bilden är en siluett av en man som blöder rikligt ut skrevet.

Det finns en sida med texten barnamord och något som krossas mellan tänderna på ett monster.

Det finns en inkvisitor i äventyret som bärs omkring på en bärstol av åtta ”kärringslavar” medan han beskyddas av sina yxnunnor.

Det finns en lista på d20 farsoter som drabbar folk där en straight upp är att alla dör.

Uppdraget karaktärerna är på är för att slå ihjäl en sjukt sympatisk häxa för den minst sympatiska inkvisitionen. Deras arbetsgivare straight upp mördar ett barn som inte vill få sitt hem stulet och förbannar kvinnor slumpvis till att bli nästan odöda kärringträlar. Det är great! I alla fall, meningen är att de ska hitta vem är ansvarig för farsoterna, mörda denna och så ska blod regna från himlen. Gör de inte det snabbt nog så tycker yxnunnorna att då får man ju bara döda alla tills vädret blir blodigare.

Stadsbeskrivning och kartan där alla i hela staden är en sorglig jävel beskriven så osympatiskt som möjligt är perfekt.

Skvaller tabellen har 20 resultat på den, och nummer 20 är att personen man frågar psykotiskt anfaller en istället för att svara.

Det finns red hearings som att en familj bundit fast sin 13 årige som i källaren och sakta stympar honom i en utdragen offerritual som drivit honom vansinnig. Alltså, det är inte något man ska göra åt eller något. Det är bara en grej som händer man kan snubbla över.

Det här är verkligen inte skräck, det är samma sorts ovet-the-top gore och misery komedi bonanza som Mörk Borg är. Äventyrets grund och konstruktion är solid, även om det troligaste slutet är att man är fucked oavsett så går det att lösa allting, och sedan är det dränkt i nästan anti-rollspels saker på samma sätt som Mörk Borg.

Det finns några saker här jag gillar väldigt mycket just för ett Mörk Borg äventyr:

-Det försöker inte vara sataniskt och nihilistiskt samtidigt. Det är bara nihilistiskt vilket gör att saker är mindre splittrade.

-Det är snyggt!

-Det är fine med att alla dör och att det mest var en hög groteskerier som hände.


Det finns ingen som gillar Mörk Borg som inte kommer gilla det här. Det ligger möjligtvis något mer åt WFRP hållet än andra äventyr till systemet men det är på ett bra sätt.

5 av 5

Oh, och det är gratis! https://drive.google.com/drive/folders/1Ft4bo7oYslaktjvpOyltxtH2nqszbcjl
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Terminal State
Till: Mutant 2089
När: 1991/2018
Av: Mattias Acke Axelsson

Det här är ett nysläpp av ett scenario som spelades 1991 och det är en utpräglad nostalgiprodukt. Äventyret är väldigt enkelt och på många sätt väldigt stereotypt. Här är cyberpunk bikers, sci-fi dungeon korridorer, mycket action och lite chanser att vara big damn heroes. Framsidan är toksnygg och bilderna i äventyret är retroprimitivistiskt charmiga.

Men det här är bara till för dig som spelade Mutant på tidiga 90-talet, en verkligen utpräglad nostalgiprodukt som inte gör någonting unikt eller nytt.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Tornet
Till: Drakar och Demoner
När: 2016
Av: Anders Fogelström

Det finns en bra ide här. Samma karta används två gånger till två liknande men distinkta dungeons. En med banditer och en med necromancers. Det stora problemet är att kartan inte finns med i äventyret. Hade den varit riktigt bra hade det sålt in och rättfärdigt mycket.

Beskrivningen i början säger att det här från början var ett random encounter, vilket märks. Rummen och encountersen här är ganska generiska och tråkiga. Inte en enda grej här gjorde mig förvånad eller glad. Ingenting var särskilt spännande eller coolt. Jag kanske är härdad och det här äventyret är kanske okej vid bordet med en okej spelledare. Men scenariot i sig nedskrivet är tyvärr inget speciellt.

Det finns också vissa grejer här som känns… Gammaldags. I beskrivningen av den kvinnliga necromancern ställs hennes moderskap i kontrast mot hennes ondska på ett sätt som känns väldigt essentialistiskt. En manlig necromancer hade inte haft den beskrivningen är allt jag säger. Det finns också en halvnaken alvkvinna fastkedjad vid en vägg av ingen anledning.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Riddar Ferdinands Karta
Till: Hjältarnas tid
När: 2018
Av: Simon Joelsson

All texten är i tre för smala kolumner och det fick mig att hata att läsa äventyret. Det är gnäll, jag vet, men det gjorde det bitvis jobbigt att läsa det här trots att det är så kort.

I det här äventyret slår karaktärerna ihjäl troll, går en bit, slår ihjäl fler troll men också stora vargar. Sedan är äventyret slut. Man kan smyga eller förhandla lite också, men fokuset här är på att slå ihjäl grejer. Men det finns inga coola ställen att slåss på eller coola taktiker fienderna använder något sådant. Det här är bara en monster slakt utan någon egentlig handling. Man stöter på någon som just dött och vill ha hans begravda skatt. Men det finns ingen aledning att bry sig om den snubben eller var skatten kommer ifrån. Döda monster, få guld.

Vissa beskrivningar är charmiga, bilderna är kul och att spelledaren fysiskt ska riva isär en handout enligt specifika instruktioner är riktigt kul.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Argonaths tempel
Till: Drakar och Demoner
När: 2016
Av: Anders Fogelström

Okej, så bakgrunden till det här scenariot involverar en stor fisketävling där flera skepp fyllda med galningar och hjältar försöker fiska upp en superovanlig fisk medan stormgudarna försöker mörda dem med övernaturligt dåliga väderförhållanden. Alla möjliga dyker upp som knappt kan segla och med sig har de knappt vattentäta båtar. För pengabelöningen ifall man lyckas är livsförändrande stor! Många misslyckas och många dör ute i vattnet. Jag är omedelbart på! Det här låter superhäftigt ju! Men sedan handlar inte äventyret om det alls! Buuu

Det galna fiskeäventyret är bara bakgrund. Istället handlar äventyret om ett lågfantasy dåligt tempel med en galen kult. Det är okej. Det finns en dålig bläckfisk som man verkligen inte ska få ögonkontakt med. Det är överlag ett ganska trevligt och realistiskt tempel. Vill du att dina onda tempel ska verka logiska är detta för dig. Men detta gör också att det är generiskt och det finns inget nytt här.

2 av 5

Skriv ut hela fiskescenariot någon! Med bara grundkonceptet är det en 3a!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Jarlens kammare
Till: Drakar och Demoner
När: 2016
Av: Anders Fogelström

Det är en superkort dungeon med några spindlar utanför. Det finns fällor här så som ”Den döda krigaren är egentligen odöd och kommer till liv!”, ”Spindlar lurpassar i taket” och ”Skeletten är egentligen odöda och kommer till liv!”. Skatterna på slutet är en dyr ring, en gammal viktig snubbes dagbok och en generisk magisk yxa.

2 av 5
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag vet att jag redan har recenserat Förundrande magisk midsommarnatt i en Drakar och Demoner tråd men jag kan inte hitta den recensionen. Men scenariot finns recenserat på forumet och görs därför inte om.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Den vilda jakten på Promisca
Till: Runequest
När: 2021
Av: Kenneth Lundgren

Fuck yes, det här äventyret utspelar sig ju i Lankhmar! Fafhrd and the Gray Mouser förefaller till och med vara på framsidan!

Äventyret börjar in medias res med att karaktärerna flyr från en grupp tjuvar som vill slå ihjäl dem! Där är direkt en tabell fylld med oststånd att välta, öppna kloakbrunnar att hoppa över och vaktleoparder att försöka bussa på förföljarna! Det är den bästa öppningen på ett äventyr jag har sett på jäkligt länge! Älskar det!

Alla beskrivningarna i äventyret är fruktansvärt bra! Här är en från tidigt i äventyret som sättet tonen:

”Två säregna män kommer fram till er med självsäkra kliv, som om de vore konungar och kejsare allra minst. Den ene av dem är stor och fet med dallrande dubbelhakor och skinande flint, och med en guldring i näsan som ett ensamt upplivande särmärke i den annars blekvita svulsten till ansikte. Den andre är lång, men mager som en insekt, med smutsgrått hår och ett benigt anlete raspigt av skäggstubb.”

Äventyret är fyllt av små beskrivningar och lustigheter som bara är kul! Som högtiden som urartat från att handla om att smiska sig själv för att hedra gudarna till att de rika klär ut sig, jagar ner fattiga människor och piskar dem sönder och samman!

Något som kanske är en nackdel är att man behöver Lankmahr böckerna för slumptabeller i det här äventyret, det är inte helt självständigt. Men jag har den boken och materialet som refereras är fan great så jag håller inte det mot scenariot.

Själva äventyret börjar med att gruppen ska försöka hitta en försvunnen kurtisan vilket för dem genom hela staden och bortom den, det ger dem chansen att interagera med intressanta NPC:er med kul namn och råka i rikligt med problem. Det ganska lilla äventyret i början öppnar sedan utåt från att vara relativt rakt och småskaligt till att bli resor över stora delar av världen med höga odds.

Det som är väldigt kul med äventyret är att det gör ”trope play”, en typ av kulturgaming där man utforskar en genre, perfekt. Det är en bergodalbana från början till slut fylld med bra beskrivningar där de fasta punkterna är spridda över en karta som kan navigeras lite som med äventyr och trubbel överallt.

Äventyrets stora (och kanske enda) nackdel är att det är svårt att navigera och väldigt otydligt organiserat/presentera. Du kommer behöva ta ganska många egna anteckningar innan du kan spelleda det. Men det är lätt värt det.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Scenario: Den ofödde
Till: Chock
När: 2006
Av: Kenneth Lundgren

Okej, så en stor charm med Chock som man antingen älskar eller hatar är att det bara är standard monsterna som är intressanta. Nej det är inte en ny intressant typ av skapat liv, det är en fucking Frankenstein. Okej? Det är vad folket är här för. Gjorde inte Universal eller Hammer en film om det så vill inte Chock ha med det att göra! Det är ett spel som i sina ramar är brutalt konservativt när det kommer till vilka leksaker som man använder. Vad som avgör ifall ett Chock scenario är bra är hur de delarna används. Och det är där vi kommer till: Den ofödde. Strukturen är en rad fintar, antydningar, duckar och luringar som gör att spelarna ibland kommer vara bergsäkra på vad de har att göra med och sedan… NEJ! Är det spöken? Nej, det är en Frankenstein. Nej! Det är bara en seriemördare. NEJ! Det är måste väl ändå vara… Det känns inte konstlat heller utan twisterna är en naturlig och otvingad del av äventyret.

Äventyret är mycket längre än det skulle behöva vara, flera scener lägga ut i stor detalj fastän det är onödigt och språket är blommigt på ett sätt som känns purple prosigt ganska ofta. Det gör äventyret svårare att navigera och använda. Det här äventyret hade kunnar skrivas om till att vara en tredjedel av längden och hade varit bättre om det gjordes.

Jag hade lite problem med att tre viktiga karaktärer hade namn som börjar på samma bokstav! Burton, Boris och Belmont är för lika och det förvirrade mig. Karaktärerna är väldigt olika men jag är väldigt dum och de kunde hetat saker som gjorde dem lättare att skilja åt.

Det stora problemet för mig med äventyret är att efter de roliga twistarna så är det bara en Frankenstein byggd av galna människor. Det är en ganska standard showdown och sedan är det slut. Epilogen med en Bride of Frankenstein är rolig dock.

Ett intressant äventyr om du tycker om twister men vill ha klassisk Chock känsla utan för många överraskningar egentligen.

3 av 5
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Så kul. Tack för bra recensioner :D
Men är du säker på att du recenserat Förundrande Magiska Midsommarnatt? Hittar det inte och har inte läst en recension heller.
 
Top