RECENSION God45 recenserar allt på Scenariobiblioteket del 2

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Så kul. Tack för bra recensioner :D
Men är du säker på att du recenserat Förundrande Magiska Midsommarnatt? Hittar det inte och har inte läst en recension heller.
Tack för att du skrivit och delar med dig av bra scenarion! :)

Jag kan inte hitta recensionen men jag vet att jag läst scenariot tidigare. Jag får skriva en ny recension helt enkelt :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Koracia recension:

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Hej :) Så, dags för lite state of the nation.

Jag har inte recenserat en massa av de nya awesome scenariona som kommit upp fastän det är amazing. Anledningen till det är bidrag från tävlingar jag var med i eller vara med och arrangerade. Så de kommer jag inte recensera för det känns fel. Men andra saker har också kommit upp och jag kommer komma runt till att recensera de scenariona också!

Den andra saken som saktar ner mig är att någon hoppade in i en av mina långtgående recensionstrådar och kallade mig namn av ingen anledningen. Och det gjorde mig både ledsen och opep. Så jag har hållit på med Marvel grejen istället för där blir jag inte påhoppad från ingenstans.

Men jag kommer komma tillbaka med nya recensioner! Scenariobiblioteket är fantastiskt och jag vill fortsätta läsa och recensera allting där!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Hej :) Så, dags för lite state of the nation.

Jag har inte recenserat en massa av de nya awesome scenariona som kommit upp fastän det är amazing. Anledningen till det är bidrag från tävlingar jag var med i eller vara med och arrangerade. Så de kommer jag inte recensera för det känns fel. Men andra saker har också kommit upp och jag kommer komma runt till att recensera de scenariona också!

Den andra saken som saktar ner mig är att någon hoppade in i en av mina långtgående recensionstrådar och kallade mig namn av ingen anledningen. Och det gjorde mig både ledsen och opep. Så jag har hållit på med Marvel grejen istället för där blir jag inte påhoppad från ingenstans.

Men jag kommer komma tillbaka med nya recensioner! Scenariobiblioteket är fantastiskt och jag vill fortsätta läsa och recensera allting där!
Vi som gillar dina recensioner till 100% ser fram emot dina återkomst på recensionsbanan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Hej :) Så, dags för lite state of the nation.

Jag har inte recenserat en massa av de nya awesome scenariona som kommit upp fastän det är amazing. Anledningen till det är bidrag från tävlingar jag var med i eller vara med och arrangerade. Så de kommer jag inte recensera för det känns fel. Men andra saker har också kommit upp och jag kommer komma runt till att recensera de scenariona också!

Den andra saken som saktar ner mig är att någon hoppade in i en av mina långtgående recensionstrådar och kallade mig namn av ingen anledningen. Och det gjorde mig både ledsen och opep. Så jag har hållit på med Marvel grejen istället för där blir jag inte påhoppad från ingenstans.

Men jag kommer komma tillbaka med nya recensioner! Scenariobiblioteket är fantastiskt och jag vill fortsätta läsa och recensera allting där!
Vi är många som tycker om dina recensioner! Dina recensioner av mina gamla äventyr till DoD Trudvang var vad som gav mig pepp att börja skriva äventyr igen!! 😊
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Syrensommar
Till: Chock
När: 2021
Av: Stefan Wallin

Det är så jävla snyggt! Det är Mörk Borg nivåer jättesnyggt. Faaaaaan vad snyggt. Fantastisk design, modifierade bilder och ett enhetligt intryck från alltihop. Vansinnigt snyggt!

Det här är ett ganska enkelt scenario men det dryper av känsla. Det är 70-tal och karaktärerna dras in i en nyligen mördad väns härva involverande olycklig kärlek, odöda raggare, en mordisk jägare och en magisk varelse i mitten av alltihop.

Det här känns på många sätt som ett scenario i Kuf stilen. Medan det finns skräck här är detta mest en matigt övernaturlig situation med mycket att undersöka, många kul NPC:er och mycket att upptäcka. 70-talet är här inte bara för stämning utan det annorlund samhället under eran. Det är mer än bara en gimmick.

Scenariot är lite för långt textmässigt gentemot scenariots storlek. Den texten är fylld med stämning och beskrivningar så det är nog mer en fråga om smak om man gillar det eller inte, men det gör scenariot lite klumpigare att använda vid bordet.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Blod, sand och skuld
Till: NeoTech Edge
Av: Franz Ung

I ett neonfärgsprakande framtida Somalia har spelarkaraktärerna kommit till en turnering i den brutala kampsporten Istunka. Kanske är de där för att delta, journalister här för att rapportera om turneringen, streamers här för att få lite spännande content eller så är ni här för att se på matcherna bara. Oavsett varför är det tydligt att ert huvudsakliga arbete är som sidequesters. Här finns 3 små saker att göra och en stor. De tre små är:

-Rädda en genmodifierad hyena från folk som torterar den för att folk på nätet vill det.

-En kille har blivit vansinnig på droger och tror att en av hans groteska kroppsmodar kontrollerar honom.

-En rik snubbe har fått sin öron stulna!

Den stora questen är att driva in pengar åt ett riktigt coolt gäng från några coola NPC:er.

Det här är två färgsprakande, spännande och kul sidor som gör att du direkt kan börja spelleda i en fräsch cyberpunk värld. Stämning och setting är mästerligt förmedlade. Det här är typ så coolt och kul det blir på två sidor. Att använda turneringen som en sak att samla saker runt är smart och gör att världen känns levande/genuin direkt!

Nackdelen är att det här scenario är kul och yta. Det finns ingen djupare mening eller något budskap här. Det är inte alls vad scenario går för men Franz Ung har tidigare levererat mer djup i lika korta och kul scenarion. Så jag kommer orättvist dra av en poäng. Franz har skrivit för bra saker tidigare så the bar är högre nu!

Kan inte vänta att spelleda detta.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: The King Heard Voices
Till: NeoTech Edge
Av: Franz Ung

Fan vad bra språket är! Ni vet hur de sålda hela Planescape på att de hade en unik slang? Samma sak gäller för Megadishu. Det känns naturligt, verkligt och coolt. Franz cyberpunk Somalia är årets bästa setting och det är efter att ha läst 6 sidor om den (4 här, 2 i förra scenariot).

Spelarna tar sig an rollen som okända streamers som vill gör sig ett namn genom att avslöja en mer känd streamers hemliga identitet. Vad gör den mer kända streamern? Oh, han mördar rika människor live.

Vill ni veta hur ni ger mig den där hedoniska känslan som annars bara får från combat xp fast under ett utredningsscenario? GÖR MITT MÅL ATT FÅ FÖLJARE! Folk babblar en massa om hur man gör det, det här scenariot bara löser det i sin set-up.

Nu tror du det här är ett tramsigt scenario men NEJ! Det som följer är en riktigt avancerad intrig som använder de högteknologiska elementen och den unika settingen till fullo. Det är riktigt coolt och känns som en film som får en att tänka efter för att hänga med. Att man är amoraliska streamers kommer gå från att vara komiskt till att vara genuint mörkt under scenariot. Alltid lika absurt dock.

Vill du ha ett riktigt bra undersökande Cyberpunk scenario i en setting du aldrig sett innan med en fantastisk anledning för karaktärerna att vara där? Då är The King Heard Voices för dig!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Vättarnas vitterhet
Till: Dimmor och Borgar
Av: Martin Broger Höglund

Dimmor och Borgar fortsätter göra sin grej av tankfulla scenarion där lösningen är betydligt mer ”Navigera sociala sammanhang” och betydligt mindre blodiga svärd. Kan hjältarna hantera vad som egentligen är ett oskyldigt misstag mellan grannar utan att förvandla det till en D&D massaker? Scenariot är väldigt kort och hade mått bra av mer material. Som det är nu är det en tydlig och bra plot hook.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Dvärgavän
Till: Dimmor och Borgar
Av: Martin Broger Höglund

Det här är scenariot är briljant i att det är en anti-stöt där spelarna obemärkt måste lämna tillbaka en MASSIV metall staty till dvärgarna den blev stulen ifrån. Det är en kul set-up och att alla mest tycker hela grejen är en källa till skam är också bra. Väldigt slutet på de 7 samurajerna. En kort one-shot som låter en göra något mer praktiskt men som trycker hårt på spelets sociala fokus.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Skalvet i Elatar
Till: Eon IV
Av: Filip Stjernberg

Skalvet i Elatar är ett kort dungeon crawl där det finns vättar och lite annat. Det använder en stil där det är en massa fluff text runt det du behöver veta för att spelleda scenariot vid bordet men den texten ger inte heller information som du kan göra något med om du är förberedd. Det finns till exempel en paragraf om fångar som ger ingen mer information än att bara säga ”Det finns fångar här”. Många saker är skrivna på det sättet eller så är det listor skrivna på sättet: ”Om X händer. Om Y händer. Om Z händer.” Vilket inte heller ger så mycket. Det känns ofta som putsade spelledar anteckningar.

Själva dungeon crawlet lider av att det är grottor, kloaker och vättar. Det är inget nytt, inget spännande och inget vi inte sett tidigare hundra gånger. Nyskapande är inte allt eller ens mycket, men har man det inte behövs kvalite.

Det värsta är att jordbävningen i början av scenariot är så tråkig! Ett jordbävnings baserat scenario verkade kul! Men det är bara introt till ett dungeon crawl där man kanske är skadad i början.

Det här är inte kass, det är bara väldigt medelmåttigt och väldigt mycket ett standard äventyr. Det känns som ett ”Elder Scrolls: Oblivio dungeon crawl.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Kvidershold
Till: Forbidden Lands
Av: Jonas Karlén

Det här är en cool dungeon av typen: Du har sett det hundra gånger tidigare men här har vi gjort det riktigt bra. Det är den övergivna dvärggruvan. Här är det väldigt användbart, det är lätt att använda vid bordet och det finns mycket material. Avgrundsmaskarna som är Dune liknande monster som gräver nya gångar genom gruvan är ett kul nytt element. Den delvis slump bestämda navigeringen av dungeonen skapar verkligen känslan att man gått vilse i ett enormt komplex utan att gör det svårt att spelleda.

Problemet scenariot har är att det är så sjukt mycket bakgrund! Sidor av det som ger ingenting alls. Alla infon nödvändig hade kunnat ges med en kort (KORT!) punktlista. De specifika namnen man måste komma ihåg är också urk. Bara, liksom, använd namn jag inte måste gå tillbaka och lära mig okej? Det här är inte så långt att jag borde behöva gå tillbaka men det behövde jag göra mer än en gång.

Väldigt traditionell svensk fantasy på gott och ont.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: The Children of Malkuth
Till: Kult
Av: Mattias Ahlqvist

Jag kan tyvärr inte recensera det. Det ligger bilder över stora delar av texten i åtminstone del 1 och del 3 som är mörka. Jag har testat i tre olika läsare men jag kan inte läsa så stora delar av texten att jag kan inte recensera det. Kan jag få bara texten eller en version utan bilderna så recenserar jag det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Lejonhjärta
Till: Dan Johansson
Av: WFRP 1ed

Scenariot har ramen från de gamla WFRP böckerna! Det är så mysigt! Att använda illustrationer gjorda av Rembrandt och Da Vinci är coolt, smart och fungerar jättebra med WFRPs tidiga moderna känsla.

Scenariot handlar om att alla karaktärerna försöker imponera mest på härskaren känd som Lejonet för att få chansen att ta över efter honom. Så det är hård PVP strid om att få ihop flest poäng genom att imponera på lejonet, något som kan göras genom politik, skicklighet i strid, att dricka som en karl och att lyckas gifta sig rätt med mera. Det är ganska lite text om detta men just att det är PVP gör det vettigt, spelarna kommer skapa sin egen underhållning.

Scenariot öppnar med en rimmande sjöjungfru som gör en riktigt Shakespeareansk profetia och lite vanligt äventyrande mot pirater för att få alla varma i kläderna (och mindre benägna att se varandra som kött i vägen för tronen). Det är ett smart grepp för att få igång saker så att se inte är lika stela som om man gått rakt på politiken.

Det känns som att det skulle vara färdiga karaktärer med till scenariot men de är inte här. Men det kan vara jag som felläser saker. Men det känns som att där borde vara färdiga karaktärer.

Det finns en kommentar i början som antagligen inte hade dykt upp i ett scenario idag av anledningar av politisk korrekthet, men det är en grej som inte är viktig, inte egentligen är relevant för scenariot och det här var skrivet 2002 så jag kommer låta det passera utan ytterligare kommentar.

Ett utmärkt litet politiskt scenario för ett speltillfälle.

4 av 5
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Scenario: Kvidershold
Till: Forbidden Lands
Av: Jonas Karlén

Det här är en cool dungeon av typen: Du har sett det hundra gånger tidigare men här har vi gjort det riktigt bra. Det är den övergivna dvärggruvan. Här är det väldigt användbart, det är lätt att använda vid bordet och det finns mycket material. Avgrundsmaskarna som är Dune liknande monster som gräver nya gångar genom gruvan är ett kul nytt element. Den delvis slump bestämda navigeringen av dungeonen skapar verkligen känslan att man gått vilse i ett enormt komplex utan att gör det svårt att spelleda.

Problemet scenariot har är att det är så sjukt mycket bakgrund! Sidor av det som ger ingenting alls. Alla infon nödvändig hade kunnat ges med en kort (KORT!) punktlista. De specifika namnen man måste komma ihåg är också urk. Bara, liksom, använd namn jag inte måste gå tillbaka och lära mig okej? Det här är inte så långt att jag borde behöva gå tillbaka men det behövde jag göra mer än en gång.

Väldigt traditionell svensk fantasy på gott och ont.

3 av 5
Tack för att du tog dig tid att läsa! Helt rättvis kritik! Det är verkligen inte slimmat!
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Scenario: The Children of Malkuth
Till: Kult
Av: Mattias Ahlqvist

Jag kan tyvärr inte recensera det. Det ligger bilder över stora delar av texten i åtminstone del 1 och del 3 som är mörka. Jag har testat i tre olika läsare men jag kan inte läsa så stora delar av texten att jag kan inte recensera det. Kan jag få bara texten eller en version utan bilderna så recenserar jag det.
Tycker inte den är jättesvårläst men om bilderna är jobbiga så kan du ju alltid köra "ctrl-a, ctrl-c, ctrl-v" till Word? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Tre önskningar
Till: Dan Johansson
Av: WFRP 1ed

Det här är en solklar 5a. Det här är det bästa Warhammer scenariot jag någonsin läst! Det kokar över med stämning. Det är komiskt, det är obehagligt, det är etablerat snyggt + naturligt i världen och det använder obskyr Warhammer lore för att göra något riktigt coolt.

Jag vet inte hur beskrivningen av den talande hästen, som borde vara komisk, är så sjukt obehagligt. NPC:erna är näraoch verkliga vilket får tragedierna som drabbar så många av dem att kännas i hjärtat.

Så det här är snyggt med ramar och layout, det har superbra NPC:er, det har mycket bakgrund som jag till och med tyckte om att läsa, det har bra spelledare tips, den har ett viktigt rim på svenska och engelska så man slipper översätta och det enda som saknas i upplägg är ett sammanfattande intro. Det är enormt hög klass. Men allt det är bara trevligt om innehållet är bra.

Innehållet? Briljant! Den centrala ideen är så stark att man kan sno den och skriva sin egen version varpå man har ett supercoolt scenario till nästan vilket rollspel som helst. Men utförandet i Tre önskningar är riktigt bra.

Okej, så någon har hittat en ande i en lampa (det är egentligen något mycket värre än en ande) och de två första önskningarna gick väldigt illa. Så personens tredje önskan var att det som drabbat honom ska drabba anden. Men vad har drabbat honom? Jo, att han fått tre önskningar! Så när spelarkaraktärna hittar anden måste de uppfylla tre av dess önskningar! Resten av scenario handlar om att försöka slingra sig ur det för andens önskningarna? De verka riktigt, riktigt dåliga! Själva slingrandet här och ”andens” plan gör dessutom saker riktigt intressanta.

En riktigt bra ide skickligt utförd!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Ondskan vaknar
Till: Drakborgen och Demoner
Av: Dan Johansson

Drakborgen och Demoner är ett regelsystem som låter en spela Drakborgen med Drakar och Demoner reglerna. Det är coolt och borde ärligt talar vara en officiel produkt.

I alla fall, Ondskan vaknar är ett litet intro för att ta karaktärerna till själva borgen där man sedan rollspelar genom ett parti Drakborgen. Det är dugligt men det vore orättvist att jämföra det med andra scenarion. Och, liksom, jag tänker inte recensera Drakborgen.

Så utom tävlan. Men en riktigt kul produkt! Borde vara med i nästa utgåva av Drakborgen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: De arbetslösa
Till: Bureau 13
Av: Mårten Forsmark

I det här scenariot spelar man karaktärer som är arbetslösa och har ett möte på AF. Vad de inte vet är att de lever i ett urban fantasy universum. De vet inte heller att en hemlig agent tror att de kan vara lämpliga soldater att rekryteras till kriget mot det onda övernaturliga. De vet inte heller att agenten tänker testa deras lämplighet genom att bussa ett ofarligt övernaturligt väsen på dem. Å andra sidan vet inte den hemliga agenten att hon råkat locka fram ett mycket farligt och mordisk övernaturligt väsen också… Vardagen där den värsta fasan är närvaro rapporteringen blir plötsligt mycket värre!

Det är kul att en stor del av karaktärskapandet sker under spel. Anledningen till att man är en av de arbetslösa rullas fram när man börjat spela och kan vara allting från att man bara vill gå på bidrag, att man är undercover polis eller något övernaturligt (man kan få spela en vampyr!). Det här är gjort som ett spelbart intro som sedan ger en färdiga karaktärer att börja spela en kampanj med och det är en riktigt cool ide skickligt genomförd. Det känns som en vidareutveckling av prologen som var standard i White Wolf rollspel där det här faktiskt är kul och intressant.

Det här är specialbyggt för att vara ett intro så det är inte så långt eller komplext. Men det är briljant på att göra det som det vill göra.

5 av 5
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Det är briljant på att göra det som det vill göra.

5 av 5
Den recensionen gick rakt till egot. Kul att det är omtyckt. Har kört den ett par gånger med lite olika variationer. Det brukar vara ett kul alternativ till att sitta i grupp och försöka tvinga fram ett koncept när inspiationen inte finns.
 
Top