Nekromanti Gnäll på wow-rollspelare

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Nähä?

Du använder möjligen avdragsregler i straffsyfte för att förhindra spelare att få för sig att låta sina rollpersoner springa runt, runt, runt hela spelmötena? Ett in game-sätt att styra spelarbeteende? Eller är det bara ett sätt att göra ditt spel mer realistiskt?
Det är inte säkert att spelarna låter sina rollpersoner kuta runt som Daffy Duck på speed bara för att de kan göra det, men om de gör det så skulle jag vilja ha någon form av begränsande mekanism.

Det är visst ganska ute att snacka realism i rollspel, och själv vände jag mig bort från det redan på början av 90-talet när det var högsta modet att försöka uppnå realism via komplicerade regler. Funkade inte.
Men oavsett om man vill blanda in regler eller inte föredrar åtminstone jag att spela rollpersoner som känns relativt mänskliga. Det skulle kännas ganska plastigt att spela en rollperson som är lika outtröttlig som Duracellkaninen.

Gordeg
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nähä?

"Men oavsett om man vill blanda in regler eller inte föredrar åtminstone jag att spela rollpersoner som känns relativt mänskliga. Det skulle kännas ganska plastigt att spela en rollperson som är lika outtröttlig som Duracellkaninen."

Själv har jag spelat överjordisk halvgud med kontroll över hela rytmen som koncept, flykickat hundrametersgolems och färdats medelst moln. Vilket är mycket, mycket roligare än att tända lägereldar och sova, om jag får säga det själv. Men åt var och en... ja, vad man nu brukar säga.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nobilis-OT:

Själv har jag spelat överjordisk halvgud med kontroll över hela rytmen som koncept
Det skumma med Nobilis (jag tar för givet att det var vad du spelade) är att man ganska ofta kan lista ut precis vem spelaren är så fort man hör en beskrivning över dennes rollperson.

Liksom, en forumit ville spela som gud över alla skägg; gissa vem det kan ha varit?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Yeah, det var Arvidos. </font></td></tr></table>

/Rising
som kommer framstå som bra dum om Eksem i själva verket pratade om en rollperson till Phoenix Command, men då spelar ni bra konstiga kampanjer, måste jag säga...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
High Fantasy OT

Haha, men det är ju inte det skumma med Nobilis, utan det fina med Nobilis!

I vilket fall tycker jag nog allra bäst om jävligt high rollspel. Jag har nog varit besviken på fantasyrollspel väldigt länge. Jag började med DoD 91-lådan, och på baksidan fanns en superhäftig stämningstext där hjältarna raserade magiska torn, hade bevingade riddjur och slogs mot hela arméer av orcher. Det finns dock inget som helst stöd för sådant spel i reglerna eller spelvärlden eller några av supplementen, så jag fick aldrig spela fantasyrollspel som jag egentligen ville ha det. Egentligen har jag aldrig fått göra det. Jag hoppas min Eberron-kampanj pågår tillräckligt länge för att rollpersonerna ska kunna flyga runt i sitt alldeles egna flygskepp och slåss mot drakar och warforged titans och annat tufft. Det känns som att D&D-reglerna med feats och sitt snabba stridssystem också kommer tillåta scener där de storbashar enorma mängder mooks. Jag hoppas det i alla fall. Då kanske jag äntligen kan lägga den här wannabe-nostalgi-trippen bakom mig. Då kanske jag börjar friforma KULT eller nåt :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: High Fantasy OT

"Egentligen har jag aldrig fått göra det."

Men vafan, du har ju Heroquest? »Välta torn 13w3«, »Rida på flygdjur 5w2«, »Svinga Vapen med Dödlig Effekt 17w3« och »Dödsmördarsvärdet Otto von Bismarck 5w2« liksom, vad mer behöver du? :gremsmile:
Högare än så kan man väl inte lira?


Storuggla, med lite flax
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: High Fantasy OT

Det mer han behöver är ju Exaltedvärlden också. Har vi inte gått igenom det förr? :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: High Fantasy OT

"Det mer han behöver är ju Exaltedvärlden också. Har vi inte gått igenom det förr?"

Då ska han alltså spela Exalted med Heroquestreglerna. Men.. det är ju inga problem alls, det har ju tillochmed jag lurat på :gremsmile:


Storuggla, Harmonious Jade
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Exalted OT

Det var precis det jag syftade på, alltså. (Tråden var en som du skapade där du undrade vad du skulle göra med dina Exaltedböcker, om jag inte minns fel.) Sen går det säkert bra att spela Exalted med originalreglerna också; jag tycker bara synd om spelledaren, men jag skulle gärna spela det. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Exalted OT

Ja den tråden ja. :gremsmile:

"Sen går det säkert bra att spela Exalted med originalreglerna också;"

Fan vet. Okej, bevisligen går det ju, folk gör det ju*. Men jag skulle aldrig stå ut med det. Bara att sitta med de där flowchartsen på alla schticks/charms/kungfuprylar, att komma på en spelledarperson på stört... nej tack. Enklare, smidigare och roligare i Heroquest. Och framför allt slipper man plugga ett omständigt regelverk :gremgrin:


Storuggla, donut of doom

<font size="1"> * = Men de vet ju inte bättre :gremwink: </font size>
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Exalted OT

Jo, alltså, så länge jag fick vara spelare och inte spelledare går det nog bra. Bara man slipper spelleda så. :gremsmile:

Det är samma sak med d20 för mig. Jag skulle gärna spela det, men spelleda... nej, då konverterar jag hellre världen till något system jag trivs med.


/Dimfrost
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: High Fantasy OT

I vilket fall tycker jag nog allra bäst om jävligt high rollspel. Jag har nog varit besviken på fantasyrollspel väldigt länge. Jag började med DoD 91-lådan, och på baksidan fanns en superhäftig stämningstext där hjältarna raserade magiska torn, hade bevingade riddjur och slogs mot hela arméer av orcher. Det finns dock inget som helst stöd för sådant spel i reglerna eller spelvärlden eller några av supplementen, så jag fick aldrig spela fantasyrollspel som jag egentligen ville ha det.
Det här låter som ett SL-relaterat problem, inte ett regelrelaterat.

Dewil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: High Fantasy OT

Det här låter som ett SL-relaterat problem, inte ett regelrelaterat
Nja... Att slåss är ju faktiskt en av de grejer som reglerna tar upp - så varför kan man inte slåss på de villkor som spelets stämningsbeskrivning säger?

Visst kan det lösas med spelledarteknik, men då måste alltså spelledaren överge reglerna, så då kan man lika gärna spela systemlöst.

Ändrar man det å andra sidan med reglerna, då behöver bara SL följa dessa regler, så då har man löst problemet utan att samtidigt göra reglerna till en meningslös produkt. Så den lösningen ligger nog närmare till hands.

---

Det finns visserligen problem som bara kan lösas med spelledarteknik (=när regelanvändning i sig är vad som utgör problemet), men det här är inte ett av dem. Som jag ser det i alla fall.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: High Fantasy OT

Det finns inget som helst stöd i reglerna för rollpersoner som kan rida flygande djur, slåss med orch-arméer och rasera torn. När man väl försökte lösa det genom Hjältarnas Handbok så brakade regelsystemet ihop, eftersom all spänning och den lilla taktik som finns försvinner från systemet när RP-värden blir för höga. Det går inte att använda DoD 91-reglerna för att simulera den typ av händelser jag egentligen var ute efter. Så jo, det är helt klart ett regelproblem. Om du inte håller med mig får du förtydliga vad du menar.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Re: Exalted OT

”Bara att sitta med de där flowchartsen på alla schticks/charms/kungfuprylar, att komma på en spelledarperson på stört...”

Skulle du tro mig om jag sade att jag också tänkte exakt sådär innan jag först spelade spelet, för att såhär några år senare tycka att det inte alls var så farligt? För isf säger jag det. När det gäller spelledarpersoner så är bokens rekommendation att man bara skall sätta ut de krafter man tycker passar, om jag minns rätt. That makes sense to me, eftersom man skulle gjort likadant i vilket fall – nu skippar man bara att nedteckna en massa speedbumps man ändå inte tänkt använda. ¬.¬

Mitt stora problem med Charms i Exalted är isåfall snarare att de är så vämjeligt obalanserade. Det är ungefär såhär: ”Okay, du kan antingen ta den här kraften som ger dig förmågan att betvinga Gudarna Själva™, pumpa upp enorma glänsande muskler at will och skjuta laserstrålar ur ögonen, all the while sju konkubiner materialiserar från ingenstans och slickar på dig medan någon kuvad gudom hämtar en öl, eller så kan du ta den här andra kraften istället… Den gör att du kan hoppa 50% längre än normalt. De kostar lika mycket. Make your choice.”

… Yeah, OK, fullt så illa är det inte. Men inte tillräckligt långt ifrån för att det skall kännas bekvämt, tycker jag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Han är ju Gud över all keso och gladjazz! [NT]

[NT] är ett kort och chict sätt för forumiter att meddela att det inte finns någon text i meddelandet, och att alla som ändå klickar på inlägget således är ett så kallat [NöT].

(Eller så står det för [No Text]. I vilket fall som helst så brukar inte vanliga NT-inlägg ha så fruktansvärt mycket text som när de skrivs utav mig.)

/Rising
som kan passa på att nämna en häftig grej: För två-tre dagar sedan så hade jag precis vaknat, men var så trött att jag bara låg och väntade på att sova om. Då flummar mina tankar hit och dit och plötsligt hör jag musik. Det händer ganska ofta när jag är riktigt trött att jag hör något fast det liksom inte är ljud på riktigt, men så fort som jag rycker till och tänker "höh? Häftigt!" så brukar det försvinna.

Nå, den här gången så höll det på hur länge som helst, åtminstone någon minut eller två. Vad var det för musik, då? Jo, det var Simpsons-melodin, fast med ett poppigt arrangemang som lät precis som Badly Drawn Boy i den där videon med två personer som kysser varandra och fastnar i varandras tandställningar (once around the block?) och sedan broderades låten ut i Take Five så som Dave Brubeck spelar den. Det lät iaf jätte-jättebra, och jag bara låg där och diggade.

Det är sånt här man borde lära ut i yogaklasser och sånt. Liksom, ett gäng gnällkärringar som bara sitter och ser dumma ut, vem bryr sig? Det är ju sån't här man behöver för att kunna avkoppla sig med lite action.

Någon borde se till att spela in den där låten, i alla fall. Ville bara säga det.
 
Top