Nekromanti Gnäll på wow-rollspelare

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Något som verkligen irriterar mig är folk som spelar world of warcraft eller andra online rollspel och sedan tror att alla rollspel går till så... Öm... låter lite elakt, men jag hatar verkligen folk som tror att de kan springa oändliga räckvidder, eller att de kan bygga explosiva, mekaniska ekorrar i exempelvis Västmark. När jag spelade med en sån för ett tag sedan så tog han bara och gick iväg från oss andra (oss, som hans roll känt i åratal) eftersom han tyckte ”vadå tända upp eld, vila och stanna ett tag??” Nu är det ju något som vilken oseriös spelare som helst kan göra, men det är bara ett exempel... Öm, jag hoppas att jag fått fram vad jag menar; det är bara så irriterande! Nån som håller med/vill korsfästa mig?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
jag har aldrig upplevt det men det låter rätt irriterande. Sätt dig ned med personen ifråga och försök förklara skillnaderna mellan WoW och den typ av bordsrollspel som ni spelar. Poängtera att hans beteende stör spelet för er andra. Har du tur är han en resonabel kille och ni behöver inte bråka mer om saken.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Tja, jag hade aldrig träffat honom innan och tvekar om jag kommer att göra det igen, så det är inte direkt ett pågående problem antar jag. Det är bara det att det jag pratar om irriterar mig "i allmänhet."
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jo, om det spelat en sak som de kallar rollspel och sedan säger du: "vill du spela rollspel?" så blir det väl lätt missförstånd.

Han vet inte hur den typ av rollspel du spelar fungerar och då behöver du förklara det för honom, kanske lite mer ingående en vanligt iof :gremwink: men trots det.

Jag håller dock med dig, de kommer med sina datorspel och tror att allt fungerar så! :gremlaugh:
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Nja, i just det här fallet hade killen spelat (vanligt) rollspel förut. Men urgh... Du har rätt i alla fall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det är rätt lustigt.. Jag och en ickerollspelspolare satt och snackade om datorspelet Dreamfall och jag tyckte att det var ett CRPG, då det innehöll gåtlösning, pussel, "mer traditionellt äventyr" med mera.. Polaren tyckte det istället var äventyrsspel och att CRPG är när "man levlar en gubbe eller slåss".. (Det jag skrivit inom citattecken är direkta citat av polaren från chatloggen)

Faktiskt.. Jag håller med honom.. CRPG (computer roleplaying game) är faktiskt levling och strid i datorvärlden.. Sedan när Rising kommer och skriver om äventyrsspelså tänker "alla" på strida och försöka få bra bonusar.. Gammalt DoD-lirande med andra ord..

Det är rätt lustigt.. Äventyrsspel för rollspel är samma sak som CRPG är för datorspel och RPG för rollspel är samma sak som äventyrsspel för datorspel.. Det är helt omvänt!

/Han som reflekterade över detta och mest ville delge tankarna
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nån som håller med/vill korsfästa mig?
Jag har aldrig råkat ut för dom. Eller ja, jag spelar WoW regelbundet, men då ska man ju bete sig så.

Jag har för övrigt aldrig märkt att spelare är intresserade av att vila, äta, göra upp eld etc. i rollspel jämfört med dataspel, eftersom man får bonusar av det eller avdrag om man inte gör det.

Och helt händelsevis: jag har aldrig rollspelat i en person i en bordsrollspelssetting som varit så intresserade av "civila" grejer som att bygga exploderande ekorrar eller att bli bäst världen på matlagning. Istället brukar det inte gå länge förrän rollpersonens hela existens går ut på att Lösa Äventyrliga Uppdrag. :gremsmirk: Skillnaden är mest mellan spel där man har lätt att dö när man utför de där uppdragen pch gör det lite motvilligt, typ WFRPG och CoC, och de där man är bautatuff och kan överleva ganska länge mot alla odds, typ D&D.

Erik
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag har för övrigt aldrig märkt att spelare är intresserade av att vila, äta, göra upp eld etc. i rollspel jämfört med dataspel, eftersom man får bonusar av det eller avdrag om man inte gör det.
Jag tycker att det är en spelledartabbe om man inte ger avdrag till rollpersonerna när de inte kunnat tillfredsställa sina grundläggande fysiska behov. Som att äta och sova till exempel.

Gordeg
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Jag tycker att det är en spelledartabbe om man inte ger avdrag till rollpersonerna när de inte kunnat tillfredsställa sina grundläggande fysiska behov. Som att äta och sova till exempel.
Tja, i så fall gör jag många tabbar. Själv skiter jag i sådana tråkiga saker om det inte finns ett berättarvärde i dem. Varför ge spelarna minus för att de inte bryr sig om att beskriva hur de äter middag? Vem bryr sig liksom?

Däremot kan det finnas ett värde i att gestalta ett värdshusbesök där det finns någonting som är intressant utöver intagandet av föda, t.ex intressanta spelledarpersoner. Det kan också finnas ett värde i att hantera problemen om det verkligen råder brist på mat. Om man till exempel spelar en vildmarkskampanj kan bristen på föda vara en av kampanjens grundpelare och ha betydelse för hur den utvecklas.

Så nej, det är inte en spelledartabbe att strunta i vardagsproblemen. Däremot är det en spelledartabbe att bitcha om sådana saker i onödan. Liksom; "du rollspelade inte ditt toalettbesök, så din rollperson får -3 på grund av skitnödighet".

- Vulf
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju förstå din frustration här ja
En lösning på det hela är ju att förkalra skillnanden på dataspel & "vanligt" rollspelande. Då kanske du slipper dessa situationer som du nämner här.
Hoppas att det löser sig iaf !
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mitt största problem med WoW-rollspelare är att det är mina spelare och att de hellre spelar WoW än utvecklar sina karaktärer.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gnäll på skitnödiga SL

Så nej, det är inte en spelledartabbe att strunta i vardagsproblemen. Däremot är det en spelledartabbe att bitcha om sådana saker i onödan. Liksom; "du rollspelade inte ditt toalettbesök, så din rollperson får -3 på grund av skitnödighet".
Precis. Det här låter underligt, men jag håller med Vulf. Jag tycker visserligen det är mer "verklighetstroget" eller whatevah att folk äter, skiter, sover etc., men spelarnas frustration om jag skulle börja envisas kommer i de flesta situationer att vara värre än min förlust av suspension of disbelief.

I dataspel upphålls ju sådana här grejer av datorn. I nätspel säger folk "Vänta nu, jag behöver snart vila annars blir det farligt" och nån säger "Då gör jag upp eld" och det blir mer naturligt.

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Gnäll på skitnödiga SL

"Precis. Det här låter underligt, men jag håller med Vulf. Jag tycker visserligen det är mer "verklighetstroget" eller whatevah att folk äter, skiter, sover etc., men spelarnas frustration om jag skulle börja envisas kommer i de flesta situationer att vara värre än min förlust av suspension of disbelief."

Vilket får mig att minns första gången jag råkade ut för ett sådant spelledande. Vi skulle sitta på en liten snuskbåt som tuffade upp till Grönland i två veckor. Eller var det en vecka, jag minns inte. Och spelet var CoC. Och spelledaren börjar beskriva dag efter dag efter dag och frågar vad vi gör om dagarna och sådant. Vi försöker med några "Men vafan, kan vi inte snabbspola det här?" men nej då, han envisas.
Och ta mig fan om vi inte börjar se hemskheter i varje vardagligt ting. De där franska alpinisterna som vi har med oss ombord, beter de sig inte lite mystiskt? Kocken, är inte han skum? Och så vidare, och så vidare.
Naturligtvis var de tinget mystiskt eller konstigt alls ombord, men fan vad vi trodde att det var något på gång där, eftersom spelledaren ägnade så mycket tid åt just den här resan.
Det är alltså ett enkelt knep att få spelarna lite... paranoida ifall man så vill, genom att få dem att fokusera på något helt oviktigt.
Men ja, vi behövde inte beskriva att vi gick på muggen i alla fall :gremsmile:


Storuggla, och vi hade tjugio skinnskallar var i lasten!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Skita, äta gröt och hugga ved

(Anekdotdags)

Ett ganska gammalt spel jag har i mina lådor är i själva verket en sorts märkligt krigsspel som utspelas under the dark ages i sydöstra Europa och har en massa detaljtabeller för grejer och... ja. Jag har glömt vad det heter.

I alla fall, för att visa att det här är skitig Jabberwocky-medeltid så ska varje spelar slå 2t6 varje morgon, och slår han 2 eller 12 så har hans rollperson en mindre åkomma - tandvärk, ont i ryggen, extra många löss, rännskita osv. - och har en minus, typ -1 på 1t120, på allt han gör den dan. :gremgrin:

Erik, det är simulationism det
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Förresten, nu kom jag på det...

... det om var skumt ombord på båten alltså. En av fransmännen var alpinist och fenolog :gremshocked:


Storuggla, teh terror!
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Nähä?

Du hetsar upp dig i onödan. Kanske skulle det hjälpa om du läste trådstarten en gång till, och sedan mitt inlägg en gång till.

Naturligtvis behöver man inte spela ut vardagsbestyr som att äta frukost och gå på toaletten. Men jag skrev att spelarna ska få avdrag om de inte kunnat tillfredsställa sina fysiska behov. Exempelvis när en dunadan, en alv och en dvärg beslutar sig för att jaga ett orchband i flera dygn utan vila för att rädda sina kompisar. Eller om en av spelarna tycker att hans rollperson aldrig behöver slå läger bara för att man inte gör det i World of Warcraft. Dina exempel är också bra.

Men ditt inlägg är inte bortkastat på något vis! Om jag någonsin behöver någon som talar om för mig att vatten är vått så är du den första jag frågar, Vulf!

Gordeg
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nähä?

"Exempelvis när en dunadan, en alv och en dvärg beslutar sig för att jaga ett orchband i flera dygn utan vila för att rädda sina kompisar. "

Fast i just det exemplet är det inte för mig nödvändigt att ha med dylika avdrag eftersom de drivs av ett högre ideal och att avdraget i det fallet inte tillför spelandet något.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Nähä?

Så kan man lösa det om man vill. Fast jag har väl en simulationist-gen någonstans i mig som gör det svårt för mig att se en rollperson springa i 48 timmar och sedan rusa rakt in i en strid utan att ens behöva hämta andan. För min inre blick ser jag John Cleese storma portvakterna i bröllopsslottet i Monthy Pythons quest for the holy grail.

Gordeg
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nähä?

Å andra sidan, om man ser till dramaturgin är det ofta så att hjältarna blir tröttare och slitnare men ändå lyckas till slut. Hjältarna får slita hund, men det som gör dem till hjältar är att de lyckas mot alla odds. D.v.s. att de spöar bossen även om de inte skitigt på fem dar :gremlaugh:

Så, att ge spelarna minus kommer bara att piska dem hårdare att slutföra uppdraget - sedan kan man låta det höga idealet hjälpa dem i slutstriden - den klassiska "rycka-upp-sig-scenen", du vet.

/RD
 
Top