Den här delen kan jag köpa, men samtidigt så är min upplevelse att något i BG3, för mig, i multi-player läge gjorde den delen mer tillgänglig än världens största rollspel gjorde. Och då kanske frågan mer blir, vad krävs för att aktiva och få den delen att falla på plats. Men det är ett ämne för en helt annan tråd.
Det är ju helt uppenbart att
du har rollspelat i Baldurs Gate 3.
Men det är ju jättevanligt, folk rollspelar hela tiden i datorspel, det är en aktivitet som verkligen både bjuder in, uppmanar till och möjliggör massor av rollspelande. Det är en av det mediets stora styrkor, massor med datorspel skapas i det direkta syftet att uppmana rollspelande. Men är det definitionen av rollspel så är GTA V, Minecraft, Rust, Ark, Battlefield, CS och nära nog
alla datorspel med flerspelarlägen också definitionsmässigt rollspel. Och i förlängningen då alltså alla aktiviteter vi gör tillsammans med andra människor.
Eller så får vi inte ut något av att göra det så brett, för det fyller ingen funktion, utan vi är mer
specifika.
Inte för att det är bättre eller finare, utan verkligen bara för att det mer mer funktionellt.
För mig kräver ett rollspel ett element av
fantasilek för att det skall kunna räknas som rollspel. Inte bara att det förekommer eller kan förekomma, utan det är en del av det som
aktiverar spelet, gör aktiviteten möjligt. Om spelet kan spelas helt utan det, om du exempelvis kan interagera med spelets komponenter utan att bidra med din egen kreativa input (fatta beslut inom ramen för spelets fiktion för att spelet skall kunna hända), så är det inte ett rollspel. I ett brädspel kan du alltid bara "spela reglerna", du har siffror och markörer och positioner och massa annat som fungerar som ett system, det kan finnas hur mycket fiktion som helst och kan vara otroligt inlevelsefullt, men du
väljer att engageras av det, spelet kräver det inte av dig. Samma sak med datorspel, du kan trycka på knapparna och klicka på skärmen och du spelar då ett datorspel, spelet kommer hända, utfall kommer ske, för spelet kräver inte att
du tänker på ett visst sätt.
Rollspel är en sorts strukturerat spel som
kräver av dig att du
rollspelar, där rollspelskomponenten
måste vara närvarande för att spelet skall kunna spelas. Även om det bara är i sin mest basala och simplaste form (föreställa sig vad som sker i fiktionen, fatta beslut utifrån det), så är det i rollspel inte bara någonting du
kan göra, utan någonting du
måste göra.
Is a solo journaling game an RPG?
In my opinion, "Solo journaling game" or just "journaling game" is a much better term for those kind of games than RPG or TTRPG, simply because it's much more descriptive for what you actually do in those games and how they play. But they do require some amount of roleplaying to function as games, and as such they in my opinion in some sense fall under the wide definition of RPGs.